خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری و سوالات پرتکرار شما در مورد گیاه بابا آدم گوش فیلی یا آلوکازیا

زمان مطالعه: 11 دقیقه

گیاه بابا آدم گوش فیلی یا آلوکازیا اهل جنگل‌های گرمسیری است و برگ‌های فوق‌العاده زیبایی دارد که می‌تواند هر چشمی را به خود خیره کند. ریزوم‌های بزرگ این گیاه که نقش تنه گیاه را نیز بازی می‌کنند، برگ‌هایی به شکل قلب یا نوک پیکان می‌دهند که شباهت زیادی به گوش فیل دارند و اسم این گیاه نیز از همین مسئله گرفته شده است. این گیاه معمولا به‌عنوان یک گیاه خانگی پرورش داده می‌شود، اما اگر آلوکازیا را در باغچه‌ها و فضای بیرون از خانه نیز دیدید تعجب نکنید، زیرا این گیاه می‌تواند در فصل‌های گرم در بیرون از خانه نیز زندگی کند. بابا آدم گوش فیلی در صورتی که شرایط خوبی داشته باشد می‌تواند رشد سریعی داشته باشد؛ تا جایی که برخی گونه‌های آن به‌عنوان یک گیاه مهاجم شناخته می‌شود. اگر دنبال یک گیاه خانگی زیبا و عالی برای منزل خود هستید، این گیاه را انتخاب کرده و برای یادگیری روش نگهداری گیاه بابا آدم گوش فیلی یا آلوکازیا نیز با این مطلب از گل فروشی اینترنتی گُل‌سِتان همراه شوید.

قبل از شروع روش نگهداری گیاه بابا آدم گوش فیلی یا آلوکازیا گفتنی است اگر کودک یا حیوان خانگی درون منزل دارید بهتر است بعد از آوردن آن مراقب این گیاه به درون خانه باشید یا جایی را برای آن نظر بگیرید که از دسترس آن‌ها دور باشد زیرا برگ‌های این گیاه برای انسان و حیوانات سمی محسوب می‌شود.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مشخصات کلی گیاه بابا آدم گوش فیلی یا آلوکازیا

  • نام علمی: Alocasia
  • خانواده: گل شیپوریان
  • بومی: جنگل‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا، شرق استرالیا
  • نام‌های مرسوم: آلوکازیا، بابا آدم گوش فیلی


انواع مختلف گیاه بابا آدم گوش فیلی

حدود 70 گونه مختلف از گیاه آلوکازیا وجود دارد که برخی از آن‌ها هیبریدی و پیوندی هستند. انواع پیوندی این گیاه محبوبیت بیشتری دارند زیرا شکل و رنگ برگ‌های آن‌ها بسیار خاص‌تر و متفاوت‌تر هستند.

برخی از انواع بابا آدم گوش فیلی شامل آلوکازیا ساندریانا، آلوکازیا آمازون وآلوکازیا ماکروریزو می‌شود.

  • آلوکازیا ساندریانا: این گیاه برگ‌هایی به رنگ سبز بسیار تیره با ظاهری زیبا و خاص دارد. برگ‌های بلند و لبه‌دار این گیاه رگ برگ‌های سفیدی دارد که در طول برگ و لبه‌های آن قابل مشاهده هستند.
  • آلوکازیا آمازون: این نوع از بابا آدم گوش فیلی برگ‌هایی چرمی شکل و لبه‌هایی موج‌دار دارد و به شکل نوک پیکان است. برگ‌های این گیاه رنگی برنز و سبزرنگ دارد که می‌تواند تا حدود 60 سانتی‌متر رشد کند.
  • آلوکازیا ماکروریزو: آلوکازیا ماکروریزو واقعا عظیم است و می‌تواند نزدیک به 5 متر قد بکشد. همچنین تا حدود دو متر نیز عرض داشته باشد. گفتنی است برگ‌های این گیاه حدود یک متر طول و یک متر عرض دارند.

علاوه‌بر موارد فوق انواع مختلف دیگری نیز از این گیاه وجود دارد که اکثر آن‌ها پیوندی هستند. بیشتر گونه‌های این گیاه می‌تواند در سایه زندگی کنند، اما بهتر است که محیطی با نور زیاد ولی غیرمستقیم را برای آن‌ها فراهم کنید. ضمن اینکه این نکته نیز گفتنی است که انواع بزرگتر این گیاه معمولا بیشتر به نور خورشید علاقه دارند.

روش نگهداری از گیاه بابا آدم گوش فیلی یا آلوکازیا
گیاه بابا آدم گوش فیلی با گلدان سفید


مقدمه‌ای بر گیاه بابا آدم گوش فیلی

همان‌طور که در مقدمه گفتیم بابا آدم گوش فیلی رشد سریعی دارد. به‌طوری‌که در فصل‌های گرم سال این گیاه می‌تواند تقریبا هفته‌ای یک برگ تولید کند، هر برگ جدید نیز می‌تواند طی یک هفته به اندازه 2 برابر سایز قبلی خود برسد. این برگ‌ها می‌توانند در شکل‌های مختلفی مانند قلب یا نوک پیکان باشد. همچنین برگ‌های این گیاه رگ‌برگ‌هایی رنگی دارد که ساختارهایی متفاوت دارند داشته و برخی از آن‌ها ممکن است ضخیم، براق، واکسی یا صاف باشند.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

بابا آدم گوش فیلی در اواخر پاییز و طی زمستان به خواب و استراحت پرداخته و رشد آن به‌شدت آهسته و حتی گاهی متوقف می‌شود. تا جایی که ممکن است در کل این مدت هیچ رشدی نداشته باشد.


روش نگهداری از بابا آدم گوش فیلی یا آلوکازیا

نور مورد نیاز برای نگهداری بابا آدم گوش فیلی

در طول نگهداری از گیاه بابا آدم گوش فیلی درنظر داشته باشید که این می‌تواند شرایط نوری مختلفی را تحمل کند. از حضور در سایه گرفته تا نور کامل خورشید؛ البته که این مساله به گونه گیاهی که شما دارید نیز بستگی دارد. درنتیجه بهتر است قبل از تصمیم‌گیری درباره گونه گیاه خود تحقیق کنید. با همه این موارد در حالت کلی این گیاه هر چه‌قدر نور مناسب‌تری دریافت کند، برگ‌های جذاب‌تر و خوش‌‌رنگ‌‌تری خواهد داشت.

نور مورد نیاز برای نگهداری از گیاه بابا آدم گوش فیلی
گیاه بابا آدم گوش فیلی یا آلوکازیا با گلدان

خاک مناسب

بابا آدم گوش فیلی به خاکی سبک نیاز دارد که بتواند به‌خوبی آب را تخلیه کند و زهکشی خوبی داشته باشد. مساله مهم درباره خاک گیاه آن است که تعادلی بین تخلیه سریع آب و حفظ رطوبت کافی را داشته باشد. بنابراین بهتر است برای این گیاه خاکی انتخاب کنید که متخلخل و سبک باشد. خیس ماندن بیش حد خاک باعث می‌شود ریشه‌های گیاه آسیب ببیند.

مطلب پیشنهادی: چگونه و چه موقع گلدان و خاک گیاه را عوض کنیم؟

آبیاری

در طول نگهداری از بابا آدم گوش فیلی باید در نظر داشته باشید که این گیاه به یک آبیاری منظم نیاز دارد و خاک آن باید همواره رطوبت مناسبی داشته باشد. البته این رطوبت نباید به اندازه‌ای باشد که خاک گیاه کاملا خیس باشد. ازاین‌رو هر زمان احساس کردید چند سانتی‌متر بالایی خاک آلوکازیا خشک شده است زمان آبیاری مجدد آن است. برای آبیاری مجدد بابا آدم گوش فیلی گلدان را به‌صورت کامل آبیاری کرده و اضافه آب که از زیر گلدان خارج می‌شود را دور بریزید، زیرا باقی ماندن آب در زیر گلدانی باعث می‌شود خاک گیاه دیرتر خشک شده و گیاه آسیب ببیند؛ حتی می‌تواند باعث شود ریشه گیاه دچار بیماری‌های قارچی شود.

در نگهداری از گیاه بابا آدم گوش فیلی یادتان باشد که در طول فصل‌های سرد میزان آبیاری را کمتر کنید زیرا در این مدت گیاه در حال استراحت است و ترجیح می‌دهد آب کمتری دریافت کند.

گیاه آپارتمانی بابا آدم گوش فیلی
گیاه بابا آدم گوش فیلی با گلدان سفید

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از بابا آدم گوش فیلی

همان‌طور که گفتیم گیاه بابا آدم گوش فیلی گیاهی اهل جنگل‌های گرمسیری است. بنابراین بهتر است محیطی مثل خانه‌اش را برای آن فراهم کنید. این گیاه در دمای زیر 15 درجه آسیب می‌بیند. حتی برخی از گونه‌های این گیاه ممکن است در دمای سرد بمیرند و دوباره از ابتدا از ریزوم‌ها جوانه بزنند.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

بابا آدم گوش فیلی به محیطی مرطوب نیاز دارد. اگر محیط خانه شما برای نگهداری از این گیاه رطوبت کافی ندارد، جهت افزایش رطوبت در اطراف گیاه خود می‌توانید آن را روی یک سینی که با سنگ‌ریزه پر شده است قرار دهید. فقط یادتان باشد، سطح آب نباید بالاتر از سنگریزه‌ها باشد. با این کار آب خارج شده در زمان آبیاری در زیر سنگ‌ها جمع می‌شود و تبخیر آن‌ها باعث افزایش سطح رطوبت در محیط خواهد شد. ضمن اینکه آب نیز با گلدان در تماس نخواهد بود. اگر بعد از انجام این کار رطوبت مورد نیاز گیاه‌تان فراهم نشد. مطلب روش های موثر برای افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی را مطالعه کرده و از سایر روش‌های گفته شده در این مطلب بهره‌گیری کنید. در طول نگهداری از گیاه بابا آدم گوش فیلی بهتر است آن را در نزدیکی وسائل گرمایشی یا در معرض سوز سرما قرار ندهید، زیرا هر دوی این موارد می‌تواند باعث آسیب به گیاه شما شود.

زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
زامیفولیا بلک 9 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه بلند
1,611,000 تومان
دراسنا کامپکت با گلدان مواد آلی
523,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

کوددهی

آلوکازیا مخصوصا انواع بزرگ آن گیاهی است که علاقه زیادی به کود دارد. برای کوددهی به این گیاه می‌توانید در طول فصل رویش گیاه (بهار و تابستان) از کودهای مایع استاندارد گیاهان خانگی استفاده کنید. این کود را طبق دستورالعمل روی بسته‌بندی به گیاه خود بدهید یا از مقدار کمی کود گرانوله استفاده کنید؛ این کود به‌صورت آهسته تجزیه شده و در طول مدت تجزیه گیاه را خوشحال می‌کند.

کاشت و تعویض گلدان

بهتر است در طول نگهداری از گیاه بابا آدم هر سال گلدان این گیاه را با گلدانی بزرگ‌تر و خاکی تازه عوض کنید تا گیاه فضای کافی برای رشد را داشته باشد. همچنین می‌توانید با تقسیم ریزوم‌های این گیاه اندازه آن را کنترل کرده تا از بزرگ شدن بیش‌ازحد آن جلوگیری کنید.

تکثیر گیاه بابا آدم گوش فیلی

اکثر آلوکازیاها می‌توانند از طریق تقسیم ریزوم‌ها تکثیر شوند. برای این کار کافی است گیاه را از خاک خارج کنید و تکه‌ای از ریزوم‌ها که در واقع همان ریشه‌های گیاه هستند را ببرید. بهتر است این تکه خیلی کوچک نباشد تا بتواند مستقل رشد کند. سپس تکه بریده شده را درون گلدانی جدا بکارید. تا جای ممکن نیز این گیاه جدید را در محیطی گرم و مرطوب نگهداری کنید تا زمانی که اولین نشانه‌های رشد را در گیاه ببینید، سپس می‌توانید مثل یک گیاه معمولی از آن مراقبت کنید.

روش تکثیر گیاه بابا آدم گوش فیلی
برگ های گیاه آلوکازیا یا همان بابا آدم گوش فیلی

آفات و بیماری‌ها در طول نگهداری از آلوکازیا

این گیاه همان‌قدر که چشمگیر است می‌تواند در برابر بیماری‌های مختلف نیز آسیب‌پذیر باشد. برخی از این بیماری‌ها شامل پوسیدگی ریشه، ساقه یا تاج گیاه، لکه‌های روی برگ و زانتونوماس است. این بیماری‌ها معمولا خود را با لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای روی برگ‌ها نشان می‌دهند که هاله‌ای زرد رنگ اطراف آن است. شما می‌توانید با یک آبیاری درست جلوی خیلی از این بیماری‌ها را بگیرید. پس سعی کنید هیچ‌گاه آب زیادی به گیاه ندهید و اجازه ندهید برگ‌های گیاه خیس بماند. همچنین از خشک شدن محیط اطراف آلوکازیا نیز جلوگیری کنید.

بیشتر مطالعه کنید: همه چیز درباره انواع آفت گیاهان از تشخیص تا درمان

از بیماری‌ها گذشته نوبت به آفات می‌رسد. برخی آفاتی که ممکن است به این گیاه آسیب بزنند شامل شته‌ها، کنه‌های تارعنکبوتی و شپشک‌های آردی هستند. برگ‌های بزرگ این گیاه به‌شدت مستعد جذب گرد و غبار و در نتیجه جذب آفات است. پس اگر می‌خواهید توسط حشرات آسیبی به گیاه شما نرسد سعی کنید برگ‌های گیاه را همیشه تمیز نگه دارید.اگر هم گیاه شما به این آفات مبتلا شده است با اسپری کردن روغن نیم و یک دستمال پاکیزه، می‌توانید آن‌ها را از روی گیاه تمیز کنید.

حرف پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری گیاه بابا آدم گوش فیلی یا آلوکازیا لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با اورژانس گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

افوربیا قرمز با گلدان مواد آلی
448,000 تومان
سم اسبی با گلدان مواد آلی
432,000 تومان


سوالات پرتکرار شما در مورد نگهداری بابا آدم گوش فیلی یا آلوکازیا

نور مورد نیاز برای نگهداری از گیاه بابا آدم چقدر است؟

انواع مختلف این گیاه نیازهای متفاوتی دارند. معمولا هرچقدر گیاه اندازه بزرگتری داشته باشد نور بیشتری می‌خواهد، اما در مجموع اکثر گونه‌های این گیاه به محیطی نورگیر با نور زیاد اما غیرمستقیم نیاز دارند.

چقدر به گیاه بابا آدم گوش فیلی آب بدهیم؟

این گیاه ترجیح می‌دهد در خاکی زندگی کند که رطوبتی مدیریت شده و همیشگی داشته باشد، اما این رطوبت نباید تبدیل به خیسی بیش‌ازحد شود. بهتر است هر زمان چند سانتی‌متر بالایی خاک خشک شد دوباره به این گیاه آب بدهید.

چرا برگ‌های گیاه بابا آدم گوش فیلی می‌ریزد؟

ریزش برگ‌های این گیاه ممکن است به‌خاطر آبیاری اشتباه، آفات، نور نامناسب یا کمبود مواد غذایی در خاک باشد. بهترین کار این است که هر کدام از موارد بالا را اصلاح کنید و بررسی کنید که آیا گیاه شما حال بهتری دارد یا نه.

چرا برگ‌های گیاه بابا آدم گوش فیلی یا آلوکازیا پیچ می‌خورد؟

یکی از معمول‌ترین دلایلی که باعث پیچ خوردن برگ‌های این گیاه می‌شود، نور ناکافی است. در صورتی که نور کافی به گیاه نرسد برگ‌های گیاه شروع به جمع شدن، پیچ خوردن و فر خوردن می‌کنند. دلایل دیگری مثل آبیاری نامناسب، کمبود پتاسیم، دمای پایین محیط، رطوبت ناکافی و یا حتی کوددهی زیاد نیز باعث این اتفاق می‌شود.

چرا برگ‌های گیاه بابا آدم گوش فیلی یا آلوکازیا قهوه‌ای می‌شود؟

قهوه‌ای شدن برگ‌های این گیاه معمولا به‌خاطر سوختگی است. این سوختگی می‌تواند حاصل دریافت بیش‌ازحد نور خورشید یا کوددهی زیاد باشد. از سوی دیگر پوسیدگی ریشه نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ برگ‌های گیاه شود. این پوسیدگی معمولا به‌خاطر آبدهی بیش‌ازحد یا زهکشی نامناسب خاک رخ می‌دهد.

آیا گیاه بابا آدم گوش فیلی سمی است؟

این گیاه برای انسان‌ها، سگ‌ها، گربه‌ها و حتی اسب‌ها بسبار سمی محسوب می‌شود و در مواردی ممکن است منجر به مرگ شود. تمام قسمت‌های این گیاه سمی است و کریستال‌های کلسیم اکسالات موجود در این گیاه می‌تواند باعث ایجاد حساسیت یا آسیب به هر نقطه‌ای شود که در تماس با گیاه باشد. بنابراین بهتر است درباره محل قرارگیری یا آوردن این گیاه به خانه، تصمیم‌گیری درستی انجام دهی

۲ نظرات
  1. Dan.m می گوید

    من نمیدونم چرا هر هفته یک بار با شل شدن یه ساقه و زرد و ‌پژمرده شدن برگش یه ساقه با یه برگ جدید در میاد.میخواستم ببینم این معموله؟
    چون اینجوری تا میاد گیاه رشد کنه و بزرگ بشه میفته.ضمن اینکه تعداد برگاش همیشه یه تعداد باقی میمونه!!!

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      باید شرایط نگهداری گیاه شما بررسی شود چرا که خیر این روند طبیعی نیست.
      نبود شرایط محیطی مناسب، آفت، بیماری و یا کمبود مواد غذایی هر کدام می تواند باعث زرد شدن و از بین رفتن برگ شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.