خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

آشنایی با روش نگهداری از گیاه میموزا یا گل قهر و آشتی

زمان مطالعه: 10 دقیقه

میموزا گیاهی گل‌دار و اهل مناطق مرکزی و جنوبی آمریکاست که علاوه بر ظاهر زیبایش ویژگی جذاب و دوست‌داشتنی دارد که اتفاقا همان باعث محبوبیت و شهرتش شده است؛ میموزا به لمس برگ‌هایش واکنش نشان می‌دهد و همین مساله باعث محبوبیت آن شده است. بله درست حدس زدید، میموزا همان گل قهر و آشتی معروف است. گیاهی خاص و متفاوت با برگ‌هایی باریک و خوشه‌ای که بسیار حساس است و می‌تواند نسبت به لمس، شکسته شدن، دما یا حتی حرکت واکنش نشان دهد و به‌سرعت برگ‌هایش را به درون خود جمع کند. ضمن اینکه این گیاه جز گیاهان ارزان نیز به‌شمار رفته و قمیت چندانی نیز ندارد. اگر قصد خرید گل و گیاه داشته و میموزا را برای خرید انتخاب کرده یا این گیاه را در خانه خود دارید، تا پایان این مطلب با گُل‌سِتان همراه شده و روش نگهداری میموزا یا همان گل قهر و آشتی را یاد بگیرید.

قبل از شروع گفتنی است که اگر قصد خرید گل و گیاه ارزان به‌صورت آنلاین را دارید، می‌توانید روی گُل‌سِتان برای خرید اینترنتی گل و گیاه آپارتمانی ارزان حساب کرده و سفارش‌تان را درب منزل در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مشخصات کلی گیاه قهر و آشتی

  • نام علمی: Mimosa pudica
  • خانواده: باقلائیان
  • بومی: مرکز و جنوب آمریکا
  • نام‌های متعارف: گل حساس، گل قهر و آشتی، گل قهری
  • توانایی گل‌دهی: از تابستان تا زمستان


مقدمه‌ای بر گیاه قهر و آشتی

میموزا یا همان گیاه قهر و آشتی برگ‌هایی ظریف و سرخس مانند دارد و در فصل گلدهی گل‌هایی بنفش و زیبا می‌دهد. قهر و آشتی تا زمانی که جوان است به سمت بالا رشد می‌کند، اما بعد از مدتی افتاده شده و به‌صورت خزنده رشد می‌کند.

گل قهر و آشتی علاوه بر زیبایی ظاهری خواص دیگری نیز دارد. تحقیقات نشان داده است که این گیاه می‌تواند کیفیت خاک را افزایش دهد و آن را تصفیه کند. همچنین این گیاه خواص آنتی‌اکسیدان و آنتی باکتریال نیز دارد. گفتنی است میموزا یکی از گیاهان مورد علاقه گیاه‌شناسانی است که بر روی رفتار گیاهان مطالعه می‌کنند و همواره توسط آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

روش نگهداری از گیاه میموزا یا قهر و آشتی
گیاه میموزا یا قهر و آشتی


روش نگهداری از میموزا یا گل قهر و آشتی

نگهداری و مراقبت از گل قهر و آشتی یا همان میموزا آسان است. بنابراین اگر به‌تازگی پرورش گل و گیاه را شروع کرده‌اید، این گیاه می‌تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد؛ کافیست نور کافی برای گیاه فراهم کرده و آن را به‌موقع و صحیح آبیاری کنید. میموزا در اصل جز گیاهان خانگی است، اما اگر در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید می‌توانید در بیرون خانه نیز از آن نگهداری کنید. فقط نکته‌ای که در رابطه با نگهداری از گل قهر و آشتی باید به آن توجه کنید این است که میموزا گیاهی مهاجم بوده و به‌سرعت تکثیر و اطراف خود را اشغال می‌کند، در نتیجه اگر نمی‌خواهید همه فضای باغچه‌تان توسط این گیاه پوشش داده شود، باید مرتبا آن را هرس و مراقب رشد بی‌رویه آن باشید. برای فراهم کردن شرایط ایده‌آل در نگهداری از گیاه میموزا یا همان گل و آشتی کافیست پارامترهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را درنظر بگیرید. این پارامترهای به شرح زیر هستند:

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

نور مورد نیاز برای نگهداری از گل میموزا یا قهر و آشتی

قهر و آشتی میانه چندان خوبی با سایه ندارد. این گیاه حداقل به هشت ساعت نور خورشید در روز نیاز دارد و می‌تواند نور مستقیم خورشید و البته کمی سایه را نیز تحمل کند. برای فراهم کردن نور مناسب گیاه بهترین کار قرار دادن آن کنار یک پنجره نورگیر است. در نگهداری از میموزا درنظر داشته باشید که اگر در طول روز و بدون هیچ گونه تماسی برگ‌های آن بسته بمانند، نشانه‌ای از نور ناکافی است و لازم است آن را به محیطی پرنور منتقل کنید.

خاک

خاک مناسب گیاه میموزا خاکی سبک، رسی با زهکشی مناسب است؛ چراکه ریشه‌های میموزا نمی‌تواند در خاکی متراکم و سنگین زنده بمانند و از بین می‌رود. ترکیب کردن خاک با پیت ماس می‌تواند نگرانی شما را از بابت سنگین بودن خاک برطرف کند. گل قهر و آشتی در خانه اصلی خود در خاکی با مواد مغذی و املاح کم رندگی می‌کند بنابراین در خانه شما نیز به خاکی غنی و با مواد مغذی فراوان نیاز ندارد و می‌تواند در خاک‌های معمولی به‌خوبی زندگی کند.

آبیاری

در مورد آبیاری میموزا باید توجه کنید که خاک این گیاه همیشه مرطوب باشد، اما نباید این رطوبت بیش‌از‌حد و خاک گیاه کاملا خیس و غرقاب باشد؛ چراکه گل قهر و آشتی نمی‌تواند خاکی بسیار خیس را تحمل کند و دچار پوسیدگی ریشه خواهد شد. در نگهداری از گل قهر و آشتی به‌طورکلی هر زمان که سطح بالایی خاک رو به خشک شدن رفت، وقت آن رسیده که گیاه را مجددا آبیاری کنید. یادتان باشد که موقع آبیاری گیاه اجازه دهید آب اضافه از زیر گلدان خارج شود. بعد از جمع شدن آب نیز توجه داشته باشید که آب اضافه نباید در زیر گلدان باقی بماند وگرنه باعث دیرتر خشک شدن خاک و در نتیجه آسیب به گیاه خواهد شد.

آبیاری صحیح در نگهداری از گل قهر و آشتی
گل قهر و آشتی از نمای نزدیک

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از گیاه میموزا یا قهر و آشتی

میموزا محیطی با دمای 18 الی 25 درجه سانتی‌گراد نیاز دارد و نمی‌تواند گرما یا سرمای بیش‌ازحد را تحمل کند. گل قهر و آشتی همچنین به محیطی با رطوبت تقریبا بالا نیاز دارد، بنابراین نباید آن‌را در نزدیکی وسایل گرمایشی قرار دهید؛ چرا وسایل گرمایشی باعث خشک شدن هوای محیط شده و رطوبت اطراف گیاه را کاهش می‌دهند.

اگر آشپزخانه یا حمامی نورگیر دارید می‌توانید گل قهر و آشتی را در آن قرار دهید تا رطوبت کافی را دریافت کند؛ درغیر اینصورت می‌توانید با ابزارهایی مثل دستگاه بخور یا قرار دادن یک کاسه آب در اطراف گیاه این رطوبت را برای آن تامین کنید. یکی دیگر از روش‌های آسان برای تامین رطوبت، ریختن کمی سنگ‌ریزه روی سینی زیر گلدانی و بهره‌گیری حداکثری از آب اضافه خارج شده از گلدان است. با اضافه کردن سنگ‌ریزه به زیرگلدانی بین گلدان و آب اضافه داخل ریزگلدانی فاصله ایجاد شده و از تبخیر این آب رطوبت گیاه نیز تا حد زیادی تامین خواهد شد. ضمن اینکه آب اضافه نیز دیگر آسیبی به گیاه نخواهد زد.

برای یادگیری بهتر روش‌های افزایش رطوبت محیط پیشنهاد می‌کنیم، مطلب روش های موثر برای افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی را در وبلاگ گُل‌سِتان مطالعه کنید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

کوددهی

معمولا در نگهداری از گل قهر و آشتی به کوددهی نیاز نخواهید داشت؛ چراکه این گیاه به صورت طبیعی در خاک‌هایی با مواد مغذی کم رشد می‌کند، اما در هر صورت اگر می‌خواهید سرعت رشد گیاه را در فصل رشد آن افزایش دهید می‌توانید از یک کود مایع که سطح پتاسیم بیشتری دارد استفاده کنید. به‌این‌منظور این کود را 2 برابر بیشتر از دستورالعمل ذکر شده روی بسته‌بندی آن رقیق کنید و هر چند هفته یک‌بار به گیاه بدهید. فراموش نکنید که همیشه پیش از کوددهی، به گیاه آب بدهید تا ریشه‌های گیاه به‌خاطر کوددهی آسیب نبینند.

تعویض گلدان در طول نگهداری از گیاه قهر و آشتی

میموزا سرعت رشد بالایی دارد و برای اینکه فضای کافی برای رشد خود داشته باشد، هر 1 الی 2 سال یک‌بار به تعویض گلدان نیاز دارد. معمولا وقتی قهر و آشتی نیاز به تعویض گلدان پیدا کند، ریشه‌های آن از سوراخ تخلیه آب کف گلدان خارج می‌شوند. برای تعویض گلدان گیاه، گلدانی را انتخاب کنید که یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی باشد. سپس کف گلدان را با خاکی مرطوب پر کنید. در ادادمه گیاه را از گلدان قدیمی خارج کرده و خاک اطراف ریشه آن را به آرامی تمیز کنید. در این مرحله باید به شدت مراقب ریشه‌های گیاه باشید تا به آن‌ها آسیب نزنید. در نهایت میموزا را به گلدان جدید منتقل و گلدان آن را با خاکی جدید پر کنید. فقط موقع تعویض خاک یادتان باشد از خاک جدید استفاده کرده و خاک قدیمی را دور بریزید.

گل‌دهی

اگر شرایط نگهداری از میموزا مناسب باشد، گل‌هایی پف‌دار و زیبا می‌دهد که بسیار شبیه به منگوله‌های پفی یا همان پوم‌پوم هستند. این گل‌ها معمولا به رنگ بنفش کم‌رنگ یا صورتی هستند و معمولا در تابستان شکوفا می‌شوند. مدت زمان ماندگاری این گل‌ها نسبتا زیاد است و تا نزدیکی زمستان باقی می‌مانند. هرچه‌قدر گیاه بالغ‌تر می‌شود تعداد این گل‌ها نیز بیشتر می‌شود. با وجود اینکه گل‌های قهر و آشتی بسیار زیبا و چشم‌گیر هستند، اما این گیاه بیشتر به‌خاطر برگ‌هایش مشهور و دوست داشتنی شده است؛ برگ‌هایی ظریف با ظاهری خاص که نسبت به لمس شدن واکنش نشان می‌دهند.

گلدهی گل قهر و آشتی یا گیاه میموزا
گلدهی گل قهر و آشتی

سمی بودن یا نبودن قهر و آشتی

میموزا ممکن است برای برخی حیوانات سمی محسوب شود، اما میزان خطر آن بسیار کم است. از آنجایی که برگ‌های این گیاه حرکت می‌کنند ممکن است باعث جلب توجه حیوانات یا کودکان کنجکاو شود بنابراین بهتر است این گیاه را از دسترس حیوانات خانگی یا کودکان خود دور نگه دارید.

مطلب پیشنهادی: 120 نوع از گیاهان سمی برای انسان و حیوانات خانگی با اعلام درجه سمی بودن

بیماری‌ها و آفات

خوشبختانه میموزا دچار بیمار یخاصی نمی‌شود و تنها بیماری محتمل برای آن پوسیدگی ریشه در اثر آبیاری بیش از حد است، اما در مورد آفات باید درنظر داشته باشید که برخی از آفت‌ها به آن حمله می‌کنند. این آفت‌ها شامل کنه عنکبوتی، شب‌پره میموزا، شپشک آردی یا ریشک‌بال‌ها هستند. دو آفت اول تارهایی روی برگ‌های این گیاه بسته و مانع از بسته شدن برگ‌های آن می‌شوند، سایر آفات نیز به سهم خودشان در آسیب رساندن به گیاه موثر خواهند بود.


تکثیر گیاه قهر و آشتی

یکی از مسائلی که در نگهداری از هر گیاهی از جمله میموزا یا همان قهر و آشتی نیز با آن مواجه خواهید بود، تکثیر گیاه است. برای تکثیر گل قهر و آشتی یکی از بهترین روش‌ها پرورش بذر‌های آن است، اما این بذرها برای جوانه زدن نیاز به تشویق و کمک دارند؛ به‌این‌منظور قبل از کاشت بذرهای گل قهر و آشتی با چاقویی تیز، یک برش کوچک روی بذر بزنید تا بتواند راحت‌تر جوانه بزند. پس از این کار جوانه‌ها را درون گلدانی با زهکشی مناسب قرار دهید و روی بذرها را با کمی خاک بپوشانید و آن را مرطوب کنید. در نهایت گلدان را در محلی نورگیر و گرم قرار داده و یک هفته منتظر بمانید تا بذرها شروع به جوانه زدن کنند.

حرف پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد نگهداری گیاه میموزا یا همان قهر و آشتی لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با اورژانس گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات گل و گیاه در منازل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان


سوالات متداول شما درباره روش نگهداری از گیاه میموزا یا گل قهر و آشتی

بعد از لمس چقدر طول می‌کشد تا برگ‌های میموزا یا همان قهر و آشتی دوباره باز شوند؟

بعد از اینکه برگ‌های گیاه لمس می‌شوند، برگ‌های گیاه از ابتدای ساقه شروع به جمع شدن کرده و برای باز شدن دوباره نیاز به حدود 10 دقیقه زمان دارند.

میموزا چقدر به نور نیاز دارد؟

این گیاه چیزی حدود 8 ساعت نور کامل در روز نیاز دارد. اگر در طی روز مدتی را در سایه باشد نیز مشکلی ندارد، اما اگر مدت زیادی را در سایه بماند آسیب می‌بیند. بنابراین بهتر است مکانی را برای این گیاه در نظر بگیرید که نور کامل خورشید به آن برسد.

چرا برگ‌های میموزا زرد/قهوه‌ای می‌شود؟

زرد شدن یا قهوه‌ای شدن برگ‌های گل قهر و آشتی نشانه‌ای از آبیاری نامناسب است؛ به‌طوری‌که زرد شدن برگ‌های میموزا نشانه‌ای از آبیاری زیاد و قهوه‌ای شدن برگ‌های آن که معمولا در لبه‌های برگ اتفاق می‌افتد و برگ‌ها حالتی فر خورده پیدا می‌کنند نیز نشانه‌ای از آبیاری کم است. البته که قهوه‌ای شدن برگ‌ها با مشخصاتی که گفته شد نشان از تابیدن نور بیش از حد خورشید به برگ‌های گیاه نیز دارد. بنابراین برای جلوگیری از قهوه‌ای شدن برگ‌های گیاه برای آن نوری کامل ولی غیر مستقیم را فراهم کنید و اجازه ندهید که خاک گیاه بیش‌ازحد خشک شود.

چرا برگ‌های میموزا جمع می‌شود؟

برگ‌های این گیاه زمانی که لمس می‌شوند یا تکان می‌خورند، گیاه دچار تغییر در آماسیدگی و شروع به جمع کردن برگ‌های خود می‌کند. این واکنش یک رفتار دفاعی در گیاه است تا جلوی مهاجمان را بگیرد.
گاهی ممکن است برگ‌های گیاه بدون هیچ گونه تماس یا تکانی جمع شوند. این مساله به خاطر کمبود نور است و میموزایی که نور کافی به آن نرسد برگ‌های خود را جمع می‌کند.

۷ نظرات
  1. رضا احمدی می گوید

    من این گیاه رو دارم ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیارم گذاشتید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ممنون از وقتی که برای مطالعه گذاشتید

  2. علیرضا غلامحسینی می گوید

    سلام خیلی مطلب مفیدی بود ممنون میشم مراجع هم ذکر کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ممنون بله حتما

  3. محمد سعیدپور می گوید

    ممنون از مطلبتون بسیار عالی

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      سپاسگذارم

  4. گلی می گوید

    واقعا مطلب فوق موثر بود به امید روزی که مردم به چیدن گلهای خیابانی ،خانه های خود را با گیاهان خانگی مزین کنند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.