خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گیاه وریزیا (Vriesea )

زمان مطالعه: 4 دقیقه

معرفی وریزیا

وریزیا یک گیاه گل‌دار و عضوی از خانواده بروملیادهاست. آن تا ارتفاع 10 سانتی‌متر رشد کرده و حدودا به پهنای 40 سانتی‌متر می‌رسد. گل‌های کوچک وریزیا بر روی برگهای نازک و خمیده آن رشد می‌کنند، در واقع این گلها ریشه‌ خاصی ندارند. یک گیاه وریزیا حدود 20 برگچه دارد و در فصل بهار و پاییز با گل‌های زیبای رنگارنگ خود تازگی را به محیط هدیه می‌کند.
گیاه وریزیا متعلق به جنگلهای بارانی آمریکا و آفریقای جنوبی است، و در آنجا در کنار درختهای بزرگ رشد می‌کنند. در سایه به خوبی میتواند رشد کند. نگهداری از آن سخت نیست و تقریبا در اکثر شرایط محیطی به خوبی دوام می‌آورد.وریزیای زیبا گیاهی گرمسیری، چندساله و اپی‌فیت است. یعنی در طبیعت اصلی خود روی درختان دیگر رشد می‌کند. اما اگر آن را در گلدان بکارید و دمای محیط را متعادل نگه دارید، وریزیا گیاه آپارتمانی خوبی برای شما خواهد بود.
گیاه وریزیا در سایز های متفاوتی قابل تهیه می باشد و یکی از علت هایی که وریزیا طرافداران زیادی پیدا کرده است شکل ظاهری گل این گیاه است، گلها وریزیا در رنگ های زرد، قرمز، نارنجی یافت می شود.
اگر دوست دارید گیاه مناسب فضای منزلتان را تهیه کنید ، مطلب نکات خرید گیاهان آپارتمانی و روش چیدمان گیاهان در منزل را نیز مطالعه نمایید.
با گُل‎‎سِتان همراه باشید تا روش نگهداری گیاه وریزیا را بدانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

شرایط نگهداری

نور

وریزیا به نور زیادی نیاز ندارد و در نور کم هم به خوبی رشد می‌کند. چون در جنگلهای استوایی هم در سایه آفتاب رشد میکند.
ویریزیا هم مانند اکثر گیاهان گلدار، در صورت دریافت نور کافی خورشید بهتر عمل می‌کند. ولی مواظب باشید که درمعرض نور مستقیم قرار نگیرد ،نور زیاد باعث سوختن برگ های گیاه می‌شود.
بهترین حالت این است که آن را در نزدیکی یک پنجره با پرده نازک قرار دهید. اگر محیط وریزیا کاملا تاریک باشد، گل نخواهد داد.

دما

بهترین رشد وریزیا در دمای بالای 15 درجه است، به همین دلیل برای مناطق گرمسیر مناسب است. اگر دما به زیر 13 درجه نرسد، در تمام سال بدون توقف رشد می‌کند.
به بیان ساده‌تر، دمای اتاق برای وریزیا ایده‌ال است، اما آن را در هوای سرد قرار ندهید. می‌توانید آن را در خارج از خانه هم نگهدارید، اما وقتی دما به زیر 7 درجه رسید، حتما آن را به داخل خانه منتقل کنید.
اگر برگ ها چروکیده و لوله شدند، یعنی هوا برای آن بیش از حد سرد است و همچنین گیاه تشنه است. پس آن را به مکان گرمتری منتقل کرده و به خوبی آبیاری کنید. در مقابل، قهوه ای شدن برگها هم نماد گرمی بیش از حد هواست.

شرایط نگهداری گیاه وریزیا

رطوبت و آبیاری

چون گیاه ویریزیا یک گیاه استوایی هست باید رطوبت آن را همیشه حفظ کنید و هفته ای دوبار آن را آبیاری کنید. برای افزایش رطوبت محیط، می‌توانید از تکنیک سینی پر آب استفاده کنید!
یک سینی مناسب انتخاب کنید و آن را با سنگریزه‌های خیس بپوشانید؛ سپس گلدان را داخل این سینی قرار دهید. برای حفظ رطوبت سنگریزه‌ها، هفته‌ای 3-2 بار به آنها آب اسپری کنید بهتر است گیاه را غبار پاشی کنید ولی به خاطر داشته باشد ویریزیا را در آفتاب غبارپاشی نکنید که باعث ایجاد لکه روی برگها میشود.
 بدانید که ریشه‌های حساس وریزیا به آب زیادی احتیاج ندارد.
اگر می‌توانید به خاک آن آب تصفیه یا جوشانده شده بدهید.
به طور کلی توصیه می‌کنیم صبح و عصر، سطح برگها را با آب اسپری کنید. در این صورت خیلی هم مهم نیست اگر حتی 10 روز به گیاه آب ندهید!

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

کوددهی

گیاه ویریزیادر فصل رشد، ماهی یکبار به کودمایع نیاز دارد.کود مایع رقیق شده برای آن مناسب است و میتوان کود مایع را در سطح خاک ریخت.

خاک

بهتر است از خاک آلی برای گیاه ویریزیا استفاده شود که ترکیبی از پیت ماس و پرلیت است.

هرس کردن و مراقبت

بعد از پایان گلدهی، برگچه‌های قدیمی را از گیاه جدا کنید تا با برگهای جدید و تازه جایگزین شوند. گیاه را مرتب از نظر وجود حشرات موذی چک کرده و همیشه برگهای خشک و مرده را جدا کنید.
وریزیا از نظر ابتلا به بیماری در امان است. اما ممکن است مورد هجوم شته‌ها قرار بگیرد. در این صورت، سریعا بخشهای آلوده گیاه را جدا کنید و از سموم مخصوص آفات و حشرات استفاده کنید.

اگر سوالی هم در رابطه با گیاهان‌تان که در حال خشک شدن یا زرد شدن هستند، دارید می‌توانید زیر همین پست کامنت بگذارید تا کارشناسان متخصص گیاهان ما به شما پاسخ دهند.

حرف پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در گیاه وریزیا لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با اورژانس گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
۳۹ نظرات
  1. هانیه شهریاری می گوید

    ببخشید برگ های گل من از نوک داره قهوه ای میشه علتش چیه؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      لطفا از گل مورد نظر عکس تهیه و داخل واتس آپ شرکت ارسال نمایید
      با تشکر
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

    2. ناشناس می گوید

      سلام روزتان بخیر من بتازگی یک گلدان وزرا هدیه گرفتم و کلی خوشحال شدم ولی گل قهوه ای شده باید چکار کنم لطفا منو راهنمایی کنید

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        اگرچه این گیاه بومی منطق استوایی است ولی گرمای بیش از حد باعث قهوه ای شدن برگ آن میشود

  2. اقدم می گوید

    سلام. یک ماهه این گیاه را خریده ام. پشت پنجره در سایه بوده. الان گلش از بالا خشک شده!! ممنون از راهنمایی

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام .
      برای جلوگیری از خشک شدن برگ های گیاه لازم است رطوبت محیط را با اسپری کردن آب افزایش دهید. نحوه آبیاری گیاه نیز هر ۳ روز یک مرتبه میباشد.

  3. نگار می گوید

    باسلام. این گل وریزیا زرد از شما خریدیم ولی برگ هاش داره قهوه ای میشه، خود گل زردش هم داره انگار خشک میشه ولی ازکنارش دوباره گل زرد داده، االان برای برگ هاش که قهوه ای شده باید چیکار کرد؟
    گیاه حدودا نیم متر از پشت پنجره فاصله داره، همیشه هم وسطش آب داره

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      گل زرد خشک شده را از گیاه جدا نمایید.
      همچنین از کود های تقویتی هر هفته یک مرتبه استفاده نمایید و رطوبت محیط گیاه را با آبیاری منظم گیاه افزایش دهید.

  4. ویدا کاویانی می گوید

    سلام
    سپاس از مطالب مفیدی که به اشتراک‌گذاشتین .من آلمان رندگی میکنم و ۳بار تا به امروز این گیاه را خریدم ولی متاسفانه خیلی سریع پس از گل دادن از پائین شروع به تغئیر رنگ از صورتی به سبز میشه و در نهایت یک گلدان یک دست سبز نمیدونم چطور میتونم این گیاه و سرخابی و با گلهای بنفش تگهداری کنم ؟ آیا سبز شدن به معنی خشک شدن گل است و تمام یا راهکاری وحود دارد؟تشکر

    1. گل‌ستان می گوید

      سلام و سپاس
      با توجه به اینکه این گیاه برای ثبات رنگ ، نیاز به نور زیادی داره، بهتره جایی قرار داده بشه که نور بیشتری رو دریافت کنه ،
      و البته در نهایت گل های این گیاه تغییر رنگ خواهد داد و خشک می شه و با نگهداری از گیاه و برگ ها ، جوانه های گیاه جدید در کناره های این گیاه رشد میکنه و دومرتبه گل خواهد داد.

  5. فاطمه می گوید

    سلام یه سوال دارم من دوهفتس گل ورزیا خریدم برگهاش داره قهوه ای و خشک میشه گلش هم داره قهوه ای میشه علتش چی میتونه باشه لطفا راهنماییم کنید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      گیاه وریزیا به رطوبت محیطی زیادی نیاز دارد
      افزایش رطوبت محیطی و اسپری اب روی برگهای گیاه هر روز صبح توصیه میشود همچنین وسط برگها که ساقه گل هست کمی اب بریزید
      ابیاری منظم انجام دهید و همچنین بررسی کنید که اب حتما از ته گلدان خارج شود
      سپاس ا زشما

  6. سمیه قادری می گوید

    سلام ، گل های گیاه وریزیای من کاملاً خشک شدن. ن الان فهمیدم که این گیاه نیاز به رطوبت داره
    حالا برای گل دادن دورباره گیاه چه باید بکنم؟
    گلهای خشک رو باید جدا کنم؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر.
      گل خراب و خشک را از انتها بچینید . ابیاری منظم انجام دهید به طوری که نصف ان از انتهای گلدان خارج شود . با اسپری کردن اب روی برگ ها رطوبت گیاه را افزایش دهید

  7. حمید می گوید

    با سلام و تشکر از سایت عالی شما، من این گل رو از شما یک هفته پیش تهیه کردم واقا باشکوه و زیباست ساعتها بهش خیره میشم. بکی از بهتری خریدهام در چند ماه گذشته‌است اما با خواندن پیامها الان مقداری مضطرب شدم، فهمیدم امکان داره که گیاه منم بعد از گذشت یک ماه خراب بشه، البته من تمام شرایط از نور، رطوبت و دماو … براش فراهم کردم و خیلی بهش میرسم(عشقمه به خدا) میشه اگر لِم خاصی برای نگهداریش هست بفرمایید و سوالاتم رو لطف کنید دقیق پاسخ بدید:۱-غبارپاشی روزی چند بار؟ و آیا باید روی گل(قسمت رنگی)هم انجام بشه یا فقط برگها؟ ۲-از چه کودی و هر چندوقت و به چه شکل استفاده کنم؟لطفا مارک و ارقام کود رو دقیق بفرمایید.۳-گلها چند وقت دوام دارند؟ واگر بعد از مدتی ازبین میروند آیا مجدد گلدهی انجام میشه؟ ممنون از پاسخ‌هاتون که برای همه کاربردی خواهد بود.

    1. غزال شاه مرادی می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید
      همچنین وسط غلاف گیاه را کمی اب بریزید
      سعی کنید گیاهاتان را در محیطی قرار دهید که نور کافی دریافت کند
      این گیاه، یک گیاه چند سال هست و مرتب گل خواهد داد

  8. aref می گوید

    ممنون

  9. مهشید قاسمی می گوید

    گل ورزیا من برگهاش از پایین دوتا دوتا سیاه و زرد میشود
    حالت پلاسیده
    نور بطور غیر مستقیم دارد
    دما معمولی
    هر صبح آب اسپری میکنم برگهاشو
    هفته ای ۲ بار اب دهی دارم
    حالا چکار کنم استاد که از خراب شدن جلوگیری شود؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه وریزیا به رطوبت محیطی زیادی نیاز دارد
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  10. فرامرز می گوید

    سلام من یه گل ورزیا تازه خریداری کردم یه سوال داشتم باتوجه به اینکه خانه من نور کافی نداره واز لامپ جهت تامین نور برای دیگر گلهام استفاده میکنم آیا ورزیا هم زیر نور لامپهای رشد گیاه و فلورسنت رشد خوبی داره؟ یا حتماً باید نور خورشید باشه ممنون میشم جواب سوالم رو بدید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به اینکه گیاه وریزیا به نور متوسط تا زیاد ولی غیر مستقیم احتیاج دارد، استفاده از لامپ های رشد گیاهی (لامپهای LED) در صورت قرار دادن آن با فاصله مناسب از گیاه، مناسب خواهد بود.

  11. اسماعیلی می گوید

    سلام گل من هر سه پاجوشش کپک زده و جدا شده من چکار میتونم بکنم دوباره ریشه بده؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      نام دقیق گیاهتون ذکر نشده
      باید شرایط نگهداریتون حتما چک بشه. آبیاری زیاد و نداشتن زهکش کف گلدان باعث پوسیده شدن ریشه و ایجاد بیماری های قارچی میشود.

  12. مبین می گوید

    سلام من از این گل ورزیها خریدم گلش از وسط به یه طرف کج میشه ،مثل اینکه گلش شکسته دلیل کج شدنش چیه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ممکن است به دلیل تابیدن نور فقط از یک سمت باشد که باعث شده گیاه به سمت نور خم شود. هفته ای یکبار گلدان را بچرخانید تا نور به تناسب به گیاه برسد

  13. ناشناس می گوید

    درود برشما
    من حدود یک ماهه گل ورزیا خریدم که ۴ شاخه گل نارنجی رنگ داشت ومنتظر بودم که گل دهند الان آن شاخه ها رنگشان پریده از نظر نور و محیط وآب طبق فرمایشات شما درسته حالا ناراحتم نمیدانم چکار باید کرد ازطرفی این گل را بسیار دوست دارم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      رنگ پریدگی میتونه به دلیل کمبود شدید نور باشه. درسته که این گیاه به نور زیادی احتیاج ندارد ولی نور کافی و غیر مستقیم هم می تونه رنگ گیاه را پر رنگ تر کرده و گیاه رو شاداب تر کند
      بنابراین گیاه رو در یک مکان پر نور تر با نور غیر مستقیم قرار بدین

  14. Ehsan Khakdaman می گوید

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من از همین گیاه را دارم اما حدود دو ماه است که برگهای آن لول شده لطفا میشه بگید مشکلش چیه ؟
    ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      علت اون میتونه نور شدید، کمبود رطوبت و یا آب مورد نیاز گیاه باشد

  15. ناشناس می گوید

    سلام وقت بخیر
    ممنون بابت مطالب عالیتون به من که خیلی کمک کرد من گل ورزیا رو حدود ۳ هفته س که خریدم و همان زمان گلدانش رو عوض کردم و گل رو داخل گلدان بزرگتر گذاشتم فقط چون گفته شد برای آبیاری گل باید فقط درون برگ ها آب ریخت من اصلا درون خاک آبی نریختم و الان که پیامهای شما رو خواندم دیدم که هیچ وقت آبی از زیر گلدان خارج نشده
    لطف میکنید بفرمایید که آیا من که گلدان رو عوض کردم و خاک اضافه کردم آیا باید خاکهای گلدان که ریشه ی گل درونش رو برای یکبار آب دهم و سوال دوم اینکه چقدر میزان برای دفعات بعد به این گل باید بدهم چون من هربار که درون برگها اب میریزم به فاصله ی یکساعت میبینم که اب خیلی کمی مونده و سریع اب رو میکشه ممنونم از شما

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله خاک گیاه هم باید آبیاری بشه، هر زمان که دیدید خاک خشک شده آبیاری کنید

  16. ریحانه می گوید

    سلام وقتتون بخیر،من دو روز پیش گل ورزیا خریدم و روش نقطه های قهوه ای و حالت خشکی تشکیل شده ولی من هم جلوی پنجره گذاشتمش و هم داخل حفره آب تصفیه شده ریختم و روی برگها و خود گل آب اسپری کردم.دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
      https://dr.golsetan.com

  17. امیرحسین می گوید

    سلام ببخشید گل ورزیا چند نوع هست؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      ورزیا اسم یک جنس از گیاهان گلدار هست که گونه های متفاوتی دارد از جمله:
      vriesea gradata
      vriesea barbosae
      v. regina
      و…

      1. امیرحسین می گوید

        سلام ببخشید منبعی وجود داره که با تمام این نوع از گل ها آشنا بشم؟
        و منبعی وجود داره که با گل های آپارتمانی و کلا انواع گل های موجود بتونم آشنا بشم؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          همراه گل‌سِتانی سلام
          می توانید از کتب مربوطه گیاهان زینتی برای مطالعه استفاده کنید مثل:
          کتاب اطلس رنگی گیاهان زینتی ایران

      2. امیرحسین می گوید

        انواع متداول ورزیا که در ایران وجود داره چیه؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          همراه گل‌سِتانی سلام
          متداول ترین گونه و واریته گیاه ورزیا در ایران، ورزیا بروملیاد هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.