خرید گل شاخه بریده تازه با ارسال فوری و رایگان

روش چیدمان گیاهان در خانه

زمان مطالعه: 8 دقیقه

چیدمان گیاهان در خانه

حضور گیاهان در هر فضایی می‌تواند حال و هوای تازه‌‌ای به آن‌جا بدهد.
امروزه گل و گیاه طبیعی بخشی از دکوراسیون منزل به حساب می‌آید و علاوه بر سرگرمی و اثرات آرام‌بخش گیاه در منزل و زیباترکردن محل زندگی، فایده‌های زیادی هم دارد مثلا گیاهان می‌توانند مواد شیمیایی مضر در هوا مثل فرمالدهید را جذب کنند یا مقدار رطوبت هوای اطراف‌شان را بیشتر کنند. برخی گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا هستند ، برخی گیاهان مقاوم به نور کم و سایه .
جای مناسب گیاهان متناسب با شکل گیاهان و نیازهای نوری هر گیاه متفاوت است. در این مقاله با شما هستیم تا نکات مفید و مورد نیاز در مورد روش چیدمان گیاهان در خانه را به صورت مرحله به مرحله با شما در میان بگذاریم و در پایان در مورد مراقبت از گیاهان چند نکته را بیان می‌کنیم.
برای انتخاب بهترین گیاه و داشتن چیدمان بهتر، مقاله گیاه آپارتمانی مینیمال ، مناسب برای دکوراسیون خانه شما را مطالعه کنید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

مرحله‌ی اول: گیاهان مختلف را برای جاهای مختلف منزل درنظر بگیرید.

هر گیاهی با توجه به فایده‌شان می‌توانند در جاهای مختلفی از خانه قرار بگیرند و رشد کنند. حالا چند پیشنهاد برای گیاهان مختلف در جاهای مناسب منزل را با هم مرور می‌کنیم.

اگر اتاق خواب‌تان نورگیر است، گلدان یاس و اسطوخدوس را در اتاق خواب‌تان بگذارید چون عطر این گل‌ها آرام‌بخش است و خواب آرامی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

آلوئه‌ورا و سانسوریا گیاهان خوبی برای تصفیه‌‌ی هوا هستند. می‌توانید آن‌ها را در جایی بگذارید که عطر و مواد شیمیایی زیادی استفاده می‌شود مثل اتاق‌خواب، حمام یا آشپزخانه.

نکته:‌گیاه آلوئه‌ورا تیغ‌ دار است و ممکن است باعث آسیب دیدن دست و پا شود پس آن را جایی دور از دسترس و رفت و آمد بگذارید.

برای جاهای کم‌نور از گیاهان مقاوم و منعطف‌تر مثل سانسوریا استفاده کنید که می‌توانند در شرایط نامساعد هم زندگی کنند.

مرحله‌ی دوم: گلدان‌های دلخواه‌تان را انتخاب کنید.

نحوه ی قرار دادن گیاهان در منزل

جدای از گذاشتن گیاهان در جای مناسب در خانه، مدل و رنگ گلدان هم مهم است. در هنگام خرید گلدان، گلدانی را انتخاب کنید که متناسب با رنگ، دکور و دیزاین منزل‌تان باشد و در کنارش نیازهای گیاه را هم برآورده کند.

اگر فضای کمی دارید، از سبدهای آویز یا گلدان‌های دیواری استفاده کنید. این گلدان‌ها برای گیاهان آویز مثل هویا یا پیچک هدرا بسیار مناسبند.

می توانید در باکس‌ها و گلدان‌های مستطیلی بزرگ چند گیاه را با هم بکارید تا منظره‌ی زیبایی درست کنید البته این گیاهان باید نیازهای محیطی و آبی یکسانی داشته‌باشند.

‌هم‌چنین می‌توانید از ظرف‌های پلاستیکی یا قوطی‌های کنسرو به سلیقه‌ی خودتان گلدان درست کنید و با آن‌ها جلوه‌ای تازه به منزل‌تان بدهید.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
زامیفولیا بلک 9 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه بلند
1,611,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

مرحله‌ی سوم: گیاهان متناسب با فضای خالی خانه را انتخاب کنید.

اگر فضای خالی خانه‌تان بزرگ است، گذاشتن یک گلدان کوچک در آن جلوه‌ی خوبی ندارد. گیاهانی با برگ‌های بزرگ مثل دراسنا و فیلودندرون می‌توانند گوشه‌ای از فضای خالی اتاق پذیرایی‌تان را پر کنند. هم‌چنین در اتاق‌های کوچک‌، نمی‌توانید از گیاهان بزرگ استفاده کنید چون اتاق را شلوغ و کوچک جلوه می‌دهد. پیشنهاد ما این است که برای فضاهای متوسط از گیاهان کوچکی استفاده کنید که برگ‌های متوسط و قابل دیدن دارند مثل آرالیا و آنتوریوم.

مرحله‌ی چهارم: جای مناسب برای گلدان‌ها را در خانه مشخص کنید.

پیدا کردن جای مناسب برای گلدان‌ها در خانه کاری زمان‌بر است و شاید نیاز باشد که یک گلدان را چندبار جا به جا کنید. چون ممکن است گیاه با شرایط محیطی آن محل کنار نیاید یا گلدان و گیاه با دکوراسیون شما هماهنگی نداشته‌باشد. برای چیدمان بهتر میتوانید مطلب زیباترین روش چیدمان گل و گیاه آپارتمانی در خانه را نیز مطالعه کنید.

نور مناسب برای گیاه

اگر خاطره‌ی خوبی از نگه‌داری گیاهان مختلف ندارید، گیاهان مقاوم‌تر و با مراقبت کم‌تر را انتخاب کنید مثل  ساکولنت‌ها، سانسوریا و پتوس.
می‌گویند از بین بردن ساکولنت‌ها تقریبا غیرممکن است و کاکتوس‌ها هم فقط به آبیاری کم و نور زیاد نیاز دارند. هم‌چنین گیاهانی مثل زامیفولیا و پیچک هدرا بسیار سازگارند و در شرایط نوری مختلف می‌توانند زنده بمانند.

نزدیک پنجره یکی از بهترین جاها برای برای گیاهان است چون نور کافی برایشان را فراهم می‌کند. البته همه‌ی گیاهان به مقدار یکسانی نور نیاز ندارند و بعضی به نور مستقیم و بعضی به نور غیرمستقیم نیاز دارند.

گیاهانی که به نور کم نیاز دارند شامل نخل کنتیا و اسپاتی فیلوم یا قاشقی هستند. بهترین جا برای این گیاهان پنجره‌های روبه شمال است.

از گیاهانی که نیاز به نور متوسط و غیرمستقیم دارند، می‌توانیم به آرالیا و بگونیا اشاره کنیم که بهتر است نزدیک پنجره‌های جنوبی یا غربی خانه باشند و در فاصله‌ی ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متری پنجره قراربگیرند.

گیاهانی که نیاز به نور مستقیم یا زیاد دارند مثل آماریلیس و اپیشیا باید پشت پنجره‌های جنوبی یا غربی باشند.

بعضی از گیاهان  مثل ساکولنت‌ها هم می‌توانند با نور مصنوعی مثل نور فلوئورسنت، رشد و زندگی کنند.

رطوبت هوای محل زندگی

بسیاری از گیاهان  مثل سرخس‌ به محیط نسبتا مرطوب یا محیطی که خیلی خشک نباشد، برای رشد نیاز دارند. بعضی از قسمت‌های خانه‌‌ مرطوب‌تر و بعضی جاها خشک‌تر هستند. مثلا پشت پنجره‌ای که زیرآن شوفاژ قرار دارد، خشک‌تر از محیط آشپزخانه است.

برای افزایش رطوبت سه روش زیر را انجام دهید:

۱. می‌توانید از دستگاه بخور سرد استفاده کنید یا ظرف آب روی بخاری یا شوفاژ بگذارید.

۲. غبارپاشی روزانه‌ی گیاهان هم می تواند به تامین رطوبت مورد نیازشان کمک کند.

۳. راه دیگر برای حفظ رطوبت گیاهان این است که گلدان‌ها را کنارهم بچینید. با این روش رطوبت میان گیاهان پراکنده می‌شود و رطوبتی که یک گیاه تولید کرده، گیاه دیگر جذب می‌کند. یادتان باشد اگر گیاهان را در کنار هم می‌چینید، جریان هوای تازه را هر چند وقت یک بار برقرار کنید تا از بروز بیماری‌ها و قارچ‌ها در گیاهان جلوگیری شود.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

نکته‌ی مهم این است که گیاهانی که در کنار هم می‌گذارید، نیازهای نوری، آبی و محیطی یک‌سانی داشته باشند.

در مورد چیدن و جنبه‌ی زیبایی گلدان‌ها در کنار هم بهتر است چند نکته رادر نظر بگیرید تا دیزاین جذاب‌تری در منزل‌تان داشته ‌باشید.

  • تعداد گلدان‌ها: تعداد گلدان‌های زوج ظاهر قرینه‌ای به گلدان‌ها می‌دهد و دیزاین رسمی‌تری دارد ولی تعداد گلدان‌های فرد ظاهری خودمانی‌تر دارد. پیشنهادی ما این است که تعداد گلدان‌ها را فرد در نظر بگیرید.
  • اندازه‌ی گیاهان: گیاهان با اندازه‌ها و بلندی مختلف را در کنار هم بچینید تا ظاهر جذاب‌تری به گلدان‌ها بدهیدچون گیاهان یک شکل و یک‌اندازه بیش از حد یکنواخت می‌شوند. هم‌چنین این نکته را در مورد شکل گیاهان هم رعایت کنید و با ایجاد تنوع و استفاده از گیاهان مختلف دیزاین چشم‌نوازی را به وجود آورید.
  • رنگ: اگر دوست دارید گیاهان‌تان ظاهر یک‌دست‌تری داشته‌باشند، گیاهان با برگ‌های یک‌رنگ را در کنار هم بگذارید و اگر دنبال تنوع هستید، گلدان‌های برگ رنگی مختلف را در کنار هم بچینید. این موضوع کاملا دلخواه است.

نکته‌ی مهم: گلدان‌ها را آنقدر نزدیک هم نچینید که شاخ و برگ‌هایشان در هم فرو برود چون باعث کم شدن گردش هوا در بین گیاهان می‌شود. هم‌چنین باعث می‌شود که آفت و حشرات به راحتی از یک گیاه به گیاه دیگر منتقل شوند.

دمای محل زندگی گیاهان

گیاهان را در جایی نگذارید که دمای آن در طول روز و شب خیلی زیاد تغییر کند. بیش‌تر گیاهان دمای ثابت بین ۱۶ تا ۲۴ درجه را دوست دارند، البته استثناهایی هم وجود دارد.

گیاهانی مثل لاله، آزالیا و گل پامچال هوای خنک‌تر یعنی بین ۱۰ تا ۱۶ درجه را دوست دارند و گیاهانی مثل کالادیوم، بروملیاد و شمعدانی  دمایی بین ۲۱ تا ۲۷ درجه را دوست دارند.

گیاهان گل‌دار هم نیازهای دمایی و نوری متفاوتی دارند تا به خوبی گل بدهند.

در فصل زمستان پشت پنجره سردتر از بقیه‌ی قسمت‌های خانه می‌شود. در این زمان گلدان‌ها را دورتر از پنجره بگذارید. ‌هم‌چنین گلدان‌هایی که نزدیک در ورودی خانه و راهرو می‌گذارید، در معرض هوای سرد هستند. در فصل زمستان این گلدان‌ها را داخل خانه بیاورید تا گیاهان‌تان سرمازده نشوند.

برای مراقبت از گیاهان باید به نکات زیر توجه کنید

نیازهای گیاهان‌تان را بشناسید.
هرگیاهی برای رشد و بقا نیازهای متفاوتی دارد. در هنگام خرید گیاه می توانید از فروشنده روش نگه‌داری و نور و آب مورد نیازش را بپرسید یا کارت راهنمایی گیاه را بگیرید.
راه دیگر این است که اسم گیاه‌تان را در اینترنت جست و جو کنید و اطلاعات مورد نیازتان را به راحتی به دست بیاورید. با شناخت کامل نیازهای گیاه‌تان می‌توانید بهترین جا را برای آن در خانه در نظر بگیرید و با مراقبت درست، احتمال ماندگاری آن را خیلی بیش‌تر کنید.

آفت‌زدایی گیاه
هر گیاهی را که دچار آفت شده‌است، سریعا آفت‌زدایی کنید. اگر گیاه آلوده به آفت را به حال خود رها کنید، علاوه بر این‌که گیاه‌تان به سرعت از بین می ‌رود، آفت به گیاهان دیگر هم سرایت می‌کند.‍

بسیاری از حشرات و آفت‌ها را می‌توان با روش‌ غیرشیمیایی نابود کرد. یکی از راه‌ها استفاده از دستمال آغشته به محلول پاک‌کننده و تمیزکردن برگ‌ها و شاخه‌های گیاه با این دستمال است. می توانید نصف قاشق الکل را در چهار لیوان آب حل کنید و به راحتی شته‌ها، کنه و حشرات کوچک را با این روش پاک کنید.
حشرات بزرگ‌تر مثل کرم‌ها و هزارپا را می‌توانید به صورت دستی از گیاه جدا کنید.

اگر مشکل‌تان با روش‌های خانگی حل نشد می‌توانید از حشره‌کش‌های شیمیایی استفاده کنید اما در استفاده از آن‌ها دقت کنید و آن‌ها را در فضای باز و با تهویه‌ی خوب روی گیاهان بپاشید. گیاهان سم‌پاشی‌شده‌ را در جایی دور از دسترس کودکان و حیوانات نگه‌دارید.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه در مورد روش چیدمان گیاهان در خانه لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات اجرای فضای سبز در تهران گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.