خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

120 نوع از گیاهان سمی برای انسان و حیوانات خانگی با اعلام درجه سمی بودن

زمان مطالعه: 14 دقیقه

 ما از گل‌ها و گیاهان برای زیباتر‌کردن محیط کار و زندگی‌مان استفاده می‌کنیم. اما یادمان باشد که ممکن است هر گیاهی برای کودکان و یا حیوانات خانگی مانند سگ و گربه مناسب نباشد، چون بعضی از گیاهان برگ، ساقه، گل، بذر یا شیره سمی دارند و نمی‌توان آنها را لمس کرد یا خورد. به همین دلیل باید این گل‌ها و گیاهان سمی را بشناسیم و دور از دسترس حیوانات خانگی و کودکان قرار دهیم. ما در اینجا 120 نوع از گیاهان سمی برای انسان و حیوان را به شما معرفی می‌کنیم.
هدف ما شناساندن گیاهان سمی برای پیشگیری از مسمومیت و ایجاد حساسیت است که بتوان قبل از بروز هر اتفاق ناخوشایندی، اثرات منفی گیاهان سمی را بر روی کودکان و حیوانات خانگی بدانید و سپس اقدام به خرید گل و گیاه آپارتمانی نمایید.

در این مقاله قصد داریم گیاهان و گل‌های سمی برای انسان و حیوانات خانگی (سگ و گربه) را معرفی و درجه مسمومیت آنها را نیز به شما اعلام کنیم. با این کار خواهید آموخت که کدام گل‌ها و گیاهان تا چه اندازه سمی هستند و باید دور از دسترس قرار گیرند. برای راحتی بیشتر شما، حدود 120  گیاه سمی را این اینفوگراف گیاهان سمی به ترتیب حروف الفبا فهرست کرده‌ایم، تا بتوانید به راحتی گل و گیاهان مناسب را از گلفروشی آنلاین گُل سِتان برای منزل‌تان انتخاب کنید.

البته بیش‌تر این گیاهان در حالت عادی مشکلی ندارند اما اگر به صورت اتفاقی توسط حیوان خانگی‌تان یا کودکان خورده یا لمس شوند، باعث مسمومیت می‌شوند. لازم به ذکر است که حتی سمی‌ترین گیاهان جهان هم بر روی انسان‌ها می‌تواند تاثیرات متفاوتی داشته باشد. ممکن است یک نفر حساسیت زیادی داشته و بدن، واکنش جدی نشان دهد و ممکن است در بدن یک فرد دیگر درجه مسمومیت کمی داشته باشد.

در این جدول در ابتدا به گیاهان سمی که با خوردن آنها مسمویت ایجاد می‌شود می پردازیم و در جدول دوم به گیاهان خطرناکی که حتی با لمس کردن هم می‎‌تواند مسمومیت و یا آلرژی‌هایی را ایجاد کنید خواهیم پرداخت. اگر مشکلات تنفسی و آسم دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا از نظر ناسا را بشناسید. لطفا ابتدا نماد‌های جدول را سمت چپ جدول که به صورت عمودی به نمایش درآمده مطالعه نمایید.

اگر نام گیاه خود را نمی‌دانید ابتدا از این صفحه از روی عکس گیاهان آپارتمانی نام گیاه را پیدا کنید سپس در لیست زیر نام گیاه را پیدا کنید

اسامی گیاهان آپارتمانی همراه با عکس

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

در این مقاله می‌خوانیم:


اهمیت شناخت گیاهان سمی و غیرسمی

به عنوان کسی که علاقه به گیاهان دارد، یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید بدانید این است که چه گیاهی برای حیوانات خانگی خطرناک و چه گیاهی بی خطر است. هرکسی که حیوان خانگی داشته باشد می‌داند که این موجودات بامزه هرچیزی را که بتوانند می‌جوند. گاهی این جویدن‌ها به گل یا گیاه خانگی نیز می‌رسد. بعضی از گیاهان بسیار زیبا هستند اما ممکن است به همان اندازه برای دوست پشمالوی ما خطرناک باشد. حیوانات خانگی عضوی از خانواده هستند و بیمار شدن آن‌ها از طریق گل یا گیاه خانگی نگران کننده است.
کودکان نیز در سنین پایین ممکن است اقدام به لمس یا خوردن گل و گیاه کنند که این امر ممکن است برای او خطرآفرین باشد. ما به عنوان یک فروشگاه آنلاین گل و گیاه نیز نمی‌خواهیم مشتریانمان به خاطر حیواناتشان دیگر به سراغ گل یا گیاه نروند. پس بهتر است اطلاعات کافی داشته باشیم تا بتوانیم مشتریان خود را به خوبی راهنمایی کنیم.


گیاهان غیرسمی

در اینجا به معرفی چند گیاه غیرسمی می‌پردازیم :

بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی (Saintpaulia)

اگر می‌خواهید کودک و یا حیوان خانگی شما در امان باشند و البته شکوفه‌های زیبا هم داشته باشید پس در خرید بنفشه آفریقایی تعلل نکنید. این گیاه در رنگ‌های متنوعی موجود است از بنفش گرفته تا صورتی و زرد.
نگهداری از این گیاه بسیار آسان است و در نور کم نیز شاداب می‌ماند. کافی است خاک این گیاه را مرطوب نگه دارید و هر بار آب‌دهی را به حدی انجام دهید که آب اضافه خارج شود. با این کار، گل خانگی می‌تواند به کوچکترین فضاها هم رنگ ببخشد زیرا می‌تواند تا 30 سانتی‌متر قد بکشد.

تیلاندسیا

گونه‌های مختلف تیلاندسیا یکی از ایمن‌ترین گیاهان برای حیوانات خانگی است. نگهداری از این گیاه بسیار آسان است زیرا برای رشد به خاک نیاز ندارند. اکثر انواع این گیاه کمتر از 30 سانتی‌متر قد می‌کشند و به فضایی روشن با نوری غیرمستقیم و آب‌دهی هفته‌ای یکبار نیاز دارند. برگ‌های علف شکل این گیاه، ممکن است برای سگ‌ها یا گربه‌ها جالب باشد و دلشان بخواهد آن را بجوند، برای همین بهتر است این گیاه را از دسترس آن‌ها دور نگاه دارید.

آلومینیومی یا پیله‌آی کادییِری (Pilea-cadierei)

گونه‌ای از این گیاه با برگ‌های طوسی سبز وجود دارد که برای حیوانات خانگی بی‌خطر است. این گیاه کمتر از 30 سانتی‌متر رشد می‌کند و به خوبی در شرایط کم نور زنده می‌ماند. این گیاه تنها زمانی به آب نیاز دارد که سطح خاک خشک شده باشد. از آن‌جایی که این گیاه به نور کمی نیاز دارد به راحتی می‌توان آن را از دست حیوانات خانگی دور نگه داشت.

گیاه اشلومبرگرا
گیاه اشلومبرگرا

اشلومبرگرا (Schlumbergera)

این گیاه که به نام کاکتوس تعطیلات هم شناخته می‌شود، گیاهی حیوان دوست است و برای سگ یا گربه بی‌خطر است. اشلومبرگرا گیاهی بی‌خطر است، اما اگر برگ‌های آن جویده شود ممکن است باعث ایجاد مشکلات روده‌ای شود. اما در مجموع نسبت به گیاهان دیگر کم‌خطرتر است. این گیاه نهایتا تا 30 سانتی‌متر قد می‌کشد اما می‌تواند از عرض تا 60 سانتی‌متر گسترده شود.

بعضی از انواع سرخس

تشخیص سرخس‌ها کمی گول زننده است. بسیاری از گیاهان وجود دارد که شباهتی به سرخس‌ها دارند اما از این خانواده نیستند. سرخس برگ شمشیری و پرسیاوشان گونه‌هایی از سرخس هستند که برای حیوانات خانگی بی‌خطرند. گونه‌های مختلف این گیاه اندازه‌های مختلفی دارند، اما تقریبا شکل مشابهی دارند. این گیاه نیاز به نوری غیرمستقیم، خاکی مرطوب و رطوبتی بالا نیاز دارد.

گیاه دوستی (Pilea involucrata)

این گیاه که با نام پیله‌آی پرپشت نیز شناخته می‌شود، دوست حیوانات خانگی است. اسم این گیاه به خاطر این انتخاب شده است که به راحتی قابل تکثیر و هدیه دادن است و البته که به خاطر ایمن بودن این گیاه، شما دیگر نگران هدیه دادنش به دوستان خود نخواهید بود.

برخی سبزیجات

خیلی از افراد دوست دارند که باغچه خانگی خودشان را داشته باشند و سبزی‌های تازه برای آشپزی کشت کنند، اما وقتی پای حیوانات خانگی وسط باشد همه سبزی‌ها بی خطر نیستند. سبزی‌هایی مانند اسطوخودوس یا پونه کوهی را فراموش کنید و به سراغ ریحان، مریم گلی و آویشن بروید که برای حیوانات بی‌خطر است. سبزیجات را در کنار پنجره‌ای نورگیر قرار دهید که 4 تا 6 ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت کند و هر زمان سطح خاک خشک شد به آن‌ها آب بدهید.

اسکینانتوس
اسکینانتوس

اسکینانتوس (Aeschynanthus)

این گیاه که با نام گیاه ماتیکی هم شناخته می‌شود، گلهایی شبیه به رژ لب می‌دهد و برای سگ یا گربه‌ها بی‌خطر است. گیاه اسکینانتوس گرمسیری در فضایی نورگیر، شاداب است و دوست دارد بیرون از خانه باشد. این گیاه می‌تواند تا حدود 50 سانتی‌متر قد بکشد.

نخل شامادورا (chamaedorea)

اگر تازه‌کار هستید و می‌خواهید حیوان خانگی شما در امان باشد به سراغ نخل شامادورا بروید. این گیاه به مراقبت کمی نیاز دارد و دوست دارد در محلی نورگیر باشد اما با نور کم نیز مشکلی ندارد.

مطلب مرتبط: روش نگهداری گیاه نخل شامادورا

ارکیده شاپرکی
ارکیده شاپرکی

ارکیده شاپرکی (Phalaenopsis)

همان ارکیده‌ای که در اکثر گل‌فروشی‌ها می‌بینید، گیاهی است بی‌خطر برای حیوانات خانگی و کودکان. اما باید به یک نکته توجه کنید، در ترکیب خاک این گیاه معمولا از مالچ چوبی استفاده می‌شود که البته سمی نیست، اما اگر توسط حیوانات خانگی جویده و بلعیده شود باعث مشکلات گوارشی می‌شود. این گیاه اندازه‌ای بین 30 تا 90 سانتی‌متر دارد و می‌تواند در نور کم، متوسط یا زیاد سرزنده باشد.

گل سنگ (Hypoestes phyllostachya)

از گل سنگ در باغچه، گلدان‌های ترکیبی یا تراریوم خود استفاده کنید تا ترکیبی از الگو و رنگ‌های زیبا را به آن اضافه کنید. این گیاه بی‌خطر می‌تواند در رنگ‌های سفید یا صورتی موجود باشد و حدود یک متر قد بکشد. گل سنگ را در محلی با نور زیاد و غیرمستقیم قرار دهید و خاکش را تقریبا نمناک نگاه دارید.

مارانتا
مارانتا

مارانتا (Maranta leuconeura)

این گیاه با نام کامل مارانتا لوکومورا گیاهی کوچک است که می‌تواند نهایتا به 20 تا 25 سانتی‌متر برسد و بهترین گیاه برای فضاهای کوچک، مانند طاقچه یا کتابخانه است. نگهداری از این گیاه حیوان‌دوست بسیار راحت است. نوری متوسط یا کم و آب‌دهی کم تنها نیازهای این گیاه است.

گندمی (Curly spider)

یکی از آسان‌ترین گیاهان حیوان‌دوستی که می‌توانید در خانه داشته باشید، گندمی است. تکثیر این گیاه بسیار آسان است و به نوری زیاد ولی غیرمستقیم نیاز داردۀ، اما با نور کم نیز سازگار است. این گیاه تا ارتفاع 30 و عرض 60 سانتی‌متر رشد می‌کند و به راحتی از طریق پاگیاه تکثیر می‌شود.

مطلب مرتبط: روش نگهداری گیاه گندمی

برخی از ساکولنت‌ها

برخی از ساکولنت‌های محبوب مانند آچوریا برای حیوانات بی‌خطر هستند، اما بهتر است قبل از خرید هر گونه از ساکولنت‌ها درباره آن‌ها تحقیق کنید و آن نوع به خصوص را بررسی کنید. به عنوان مثال گیاه یشم از خانواده ساکولنت‌هاست، اما برای حیوانات خانگی خطرناک است.

برخی دیگر از گل‌ها یا گیاهانی که با برای حیوانات خانگی غیرسمی هستند:
● ستاره‌ای
● آلسترومریا
● خانواده کاسنیان
● سوسنیان (مناسب برای سگ‌ها، سمی برای گربه‌ها)
● همیشه بهار
● اطلسی
● رز
● گل میمونی
● آفتابگردان
● گل آهار


گیاهان سمی

در ادامه نام برخی گیاهان سمی خانگی که برای حیوانات بسیار سمی است را لیست کردیم :

● آلوئه‌ورا
● آماریلیس
● آزالیا یا آزاله
● گچ دوست یا گل صدفی (خطرناک برای سگ‌ها ولی ایمن برای گربه‌ها)
● بگونیا
● مرغ بهشتی
● میخک قرنفلی
● داوودی
● نرگس
● دیفن‌باخیا
● اکالیپتوس
● زنبق
● پاپیتال
● سانسوریا
● خرزهره
● بنت قنسول
● لاله
● پیچ گلیسین


علائم مسمومیت توسط گیاه یا گل

اگر احساس می‌کنید حیوان خانگی شما یک گیاه یا گل سمی را خورده است، بهتر است سریعا به سراغ یک دامپزشک بروید. برخی از نشانه‌های مسمومیت شامل موارد زیر است:
● خواب آلودگی
● ضعف
● استفراغ
● اسهال
● تراوش آب دهان
● حالت تهوع

فراموش نکنید که شاید این گیاهان برای حیوانات خانگی بی‌خطر باشد اما کماکان ممکن است با جویدن آن‌ها برای او مشکلات معده یا دل درد ایجاد کند. برای دفعه بعد که قصد خریدن یا فروختن یک گیاه تازه داشتید، بهتر است نگاهی به این راهنمایی بیندازید تا حیوانات خانگی خود یا مشتری خود را در امنیت نگه دارید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان


نکاتی درباره گیاهان باغچه‌ای ایمن برای سگ‌ها

باغچه‌ها فضایی جذاب و تحریک کننده برای سگ‌ها دارند، اما سگ‌ها به طور بالقوه می‌توانند باعث خرابی و کنده شدن گیاهان شوند و روی آنها راه بروند. باغچه‌ها شامل خطراتی برای حیوانات هستند. علاوه بر اینکه ممکن است برخی گیاهان برای سگ‌ها سمی باشند، وجود مواد شیمیایی مضر یا اشیای تیز نیز آنها را تهدید می‌کند. در اینجا برای اطمینان از اینکه گیاهان باغچه برای سگ‌تان ایمن شود، توصیه‌هایی داریم. کارهای زیادی مانند کاشت گیاهان غیر سمی، اختصاص محیطی به سگ‌ها و حفاظ دور باغچه و… می‌توانید انجام دهید. در اینجا نکاتی برای باغچه‌هایی سازگار با زندگی سگ‌ها را بررسی خواهیم کرد :

  • از مصرف مواد شیمیایی مثل کودهای غیرارگانیک، که ممکن است خوردن آنها برای سگ شما مضر باشد، خودداری کنید.
  • باغچه را مهیج درست کنید.
  • مسیرهای مختلفی را در باغچه درست کنید. مثلا مسیرهای مشخص و محل‌های بازی یا محل‌هایی برای حفر کردن را تعیین کنید تا سگ شما در همان محدوده سرگرم شود.
  • گیاهان بزرگ بکارید.
  • سگ‌های خشن می‌توانند به گیاهان جوان، گیاهان با ساقه ظریف، چه با کندن آن‌ها چه از طریق راه رفتن بر روی آن‌ها آسیب بزنند. پس بهتر است گیاهان چندساله و بزرگ مانند نپتا، آستیلبه و شمعدانی (به جز جنس Pelargonium، که می‌تواند برای سگ‌ها سمی باشد) و از درختچه‌هایی با استحکام بالا مثل رزها یا بوداغ‌ها استفاده کنید.
  • از کاشت گیاهان سمی در باغچه خودداری کنید.
  • خیلی از گیاهان باغچه برای سگ‌ها سمی هستند. که شامل داوودی، آقونیطون، آلاله، نرگس زرد، دافنه، زبان در قفا، انگشتانه، ادریسی، بامیه، گوجه فرنگی، گلیسین و سرخدار.
  • اگر شما هر علامت نگران گننده‌ای را دیدید و فکر کردید که سگ شما ممکن است بخشی از گیاه را خورده باشد به دامپزشک مراجعه کنید.


میزان مسمومیت

به خاطر داشته باشید که همه‌ی گیاهان به یک اندازه سمی نیستند. در این نوشتار از اعداد یک تا چهار برای نشان دادن مقدار سمی بودن و شدت علایم آن‌ها استفاده می‌کنیم. گیاهی با سم خطرناک در جدول با عدد ۱ و گیاهان با سم ضعیف با عدد ۴ نشان‌داده شده می باشد. گیاهانی که برای سگ و گربه هم می‌تواند مسمومیت ایجاد کند با نماد سگ و گربه جلوی هر گیاه نمادی داده‌ایم.

گلها و گیاهان سمی برای انسان، کودک و سگ و گربه
گلها و گیاهان سمی برای انسان(کودکان) و حیوانات خانگی ( سگ و گربه)


توضیحات بیشتر درباره مقدار سمی بودن گیاهان

مقدار سمی بودن هر گیاه می‌تواند به نسبت مقدار تماس با هر گیاه متفاوت باشد. مثلا گیاهی مثل بنگ‌دانه حتی در مقدار کم هم سمی است و جزو گیاهان خطرناک با سمی مهلک محسوب می‌شود. اما در مورد بیش‌تر گیاهان باید مقدار زیادی از آن خورده ‌شود تا اثرات منفی‌شان را نشان بدهند پس خیلی هم نگران نباشید.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان


مراقبت ویژه از کودکان و حیوانات خانگی در برابر گیاهان حساسیت زا

افراد بزرگ‌سال هیچ‌وقت گیاهی را نمی‌خورند و لمس نمی‌کنند، اما کودکان و حیوانات ممکن است این کار را انجام‌دهند. به همین‌دلیل توصیه می‌کنیم که این گیاهان سمی برای انسان را دور ازدسترس‌شان نگه‌دارید. مثلا گیاه اسپاتی فیلوم یا قاشقی یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی‌ زیبا است که می‌تواند هوای منزل‌تان را تصفیه کند. اما این گیاه برای سگ‌ و گربه‌ها بسیار سمی است و توصیه می‌کنیم که آنرا در ارتفاع بالاتر و دور از دسترس این حیوانات بگذارید.

مقاله مرتبط : بهترین مکان قراردادن گیاهان در خانه

گونه‌هایی از گیاه پدیلانتوس به دلیل داشتن شیره سمی می‌توانند برای حیوانات خطرناک باشند. مثل دیگر گیاهان خانواده افوربیاسه، پدیلانتوس شیره سفید رنگی در ساقه‌ها تولید می‌کند که اگر ساقه شکسته شود، به بیرون ریخته می‌شود و این شیره می‌تواند منجر به سوزش پوستی، خارش، تاول یا خارش و سوزش چشم شود. خارش و سوزش معمولا بیشتر از چند دقیقه طول نمی‌کشد. اگر پدیلانتوس خورده شود، ممکن است منجر به سوزش در دهان و حلق، اسهال و استفراغ شود.

مقاله مرتبط : روش نگهداری گیاه پدیلانتوس

برخی گیاهان مانند گیاه بیدار می‌تواند بسیار خطرناک باشد، شیره گیاه کوری موقت ایجاد می‌کند. پس در انتخاب گیاهان آپارتمانی خود دقت کافی به عمل آورید. در صورت خورده شدن گیاهان سمی توسط کودکان یا حیوانات خانگی، پیشنهاد می‌کنیم سریعا موضوع را با پزشک در میان بگذارید. تا از عوارض مسمومیت گیاه سمی مطلع شوید و در صورت نیاز برای درمان اقدامات لازم را انجام دهید. در پایان باید بگوییم که هدف ما آگاهی دادن به شماست تا از بروز اتفاقات ناراحت‌کننده جلوگیری کنید و بتوانید در کنار لذت‌بردن از زیبایی‌های گل و گیاهان در خانه و محل‌کار، محیط امنی را برای خودتان و اعضای خانواده‌تان ایجادکنید.


لطفا اگر شما تجربه ای در زمینه‌ی مسمومیت با گیاهان سمی برای انسان یا حیوان دارید در زیر همین پست برای استفاده سایرین به اشتراک بگذارید.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد انواع گیاهان سمی لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره آنلاین گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


لیست گلها و گیاهانی که در جدول درجه سمی بودن آنها مشخص شده است


اسپاتی فیلوم Peace lily, افسنتین wormwood, افوربیا ابلق snow on the mountain, اقاقیای توپی Black locust, انگشتانه Foxglove, اوکالیپتوس Eucalyptus, آدنیوم Bushman’s poison, آرالیا ming aralia, آزالیا Azalea, آقطی سیاه Elderberry, آکالیفا chenille plant, آکالیفا پندولا firetail, آکوبا japanese aucuba, آگلونما chinese evergreen, آلاله buttercup, آماریلیس Amaryllis, آنمون Anemone, باباآدم Elephant’s ear, برگ انجیری split-leaf philodendron,

برگ بوی کوهی mountain laurel, برگ بیدی spiderwort, برگ نقره‌ای dusty miller, بگونیا عروس wax begonia, بلادونا belladonna lily, بلوط ابریشمی grevillea, بنت قنسول یا گل کریسمس poinsettia, بنجامین weeping fig, بنفشه pansy, بومادران yarrow, پاپیتال یا عشقه ivy, پتوس pothos, پرنده بهشت یا استرلیتزیا bird of paradise, پیاز کوهی wild onion, پیچ اناری trumpet creeper, پیچ گلیسین wisteria, پیچک باغی creeping Charlie, پیچک کلماتیس clematis, پیه چینی chinese tallow tree, تاتوره jimsonweed, تاج الملوک columbine, تاج ریزی پیچ woody nightshade, تارو Taro, تلخ بیان coral bean, تلخ و شیرین bitter sweet, جَل (غارگیلاس درختچه‌ای) Carolina Laurel Cherry,

خاس holly, خربق سفید hellebore, خرزهره oleander, خلنگ ژاپنی Japanese pieris, دافنه Daphne, داوودی chrysanthemum, درخت پروانه (باران طلایی) golden chain tree, درخت کهن دار (جینکو) Ginkgo, درختچه بیدار pencil tree, دکمه طلایی Tansy, دیفن باخیا dumb cane, ریواس rhubarb, زبان درقفا Larkspur, زنبق iris, زیپلین یا موسی در گهواره moses in the cradle, ژیپسوفیلا baby’s breath, سانسوریا snake plant, سرو کوهی juniper, سکویا Coast redwood,

سنبل hyacinth, سوسن سرخ (گل خون) blood lily, سوسن عنکبوتی spider lily, سیکلامن persian violet, سینگونیوم یا پنجه‌غازی nephthytis, شاهبیزک (بلادون) Deadly nightshade, شفلرا umbrella tree, شقایق iceland poppy, شمشاد euonymus,
شوکران poison hemlock, شیپور فرشته Angel’s Trumpet, شیپوری سیاه black calla, فیکوس الاستیکا (گیاه کائوچو) Rubber plant, فیکوس آفرقایی (لیراتا) fiddle leaf fig, فیلودندرون heart leaf, قاشقی privet, قرنفل sweet William, قلب خونین (پیچ معین‌التجار) bleeding heart, کاج اروپایی balsam fir, کاماس مرگ‌بارDeath camas,

کراسولا یا گیاه یشم jade plant, کرچک Castor bean, کروتون croton, گل استکانی star of Bethlehem, گل برفی snowdrop, گل توتون flowering tobacco, گل خورشیدی kaffir lily, گل شیپوری calla lily, گل مرجان crown of thorns, لاله Tulip, لاله عباسی four o’clock, لوبلیا cardinal flower, لوپن lupine, لیلیوم, مروارید سفید snowberry, مورد myrtle, میخک carnation, مینا چمنی english daisy, نخل سیکاس sago palm, نرگس Daffodil, نیلوفر morning glory,

همیشه بهار marigold, هورتانسیا (ادریسی) hydrangea, یاس سفید jessamine, آلسترومریا peruvian lily, آنتوریوم Anthurium, برگ بو California bay, ختمی hollyhock, درخت عرعر tree of heaven, سوسن آفرقایی (آگاپانتوس) african blue lily, شاه پسند lantana, کاکتوس cactus, کالادیوم caladium, گزنه stinging nettles, مارچوبه زینتی Sprengeri asparagus
منبع: ProFlower

۶۰ نظرات
  1. نگار صادقی می گوید

    سلام.واقعا ممنون از مطلب عالیتون.خواستم بپرسم گیاهانی که نماد سگ و گربه ندارند یعنی واسه حیوانات سمی نیستند و فقط برای انسان ها حساسیت زا هستند؟

    1. گل‌ستان می گوید

      سلام خانم صادقی، بله گیاهانی که نماد سگ و یا گربه ندارن یعنی برای این موجودات دوست داشتنی بی خطر هستن (:

      1. ناشناس می گوید

        ببخشید گل پتوس برای خرگوش ضرر داره آخه من یه خرگوش تو خونه دارم و ۳ تا هم گل پتوس

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          پوتوس در صورت خورده شدن توسط حیوانات بله می تونه سمی باشه

  2. * می گوید

    سلام. در مورد پرندگان خانگی چی؟ مثل مرغ مینا و طوطی. برای اینام سمیه یا فقط برای سگ و گربه؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      گیاهان برای پرندگان خانگی ، هیچگونه مشکلی ایجاد نمیکنند.
      با تشکر

  3. مهرا می گوید

    با خواندن مطالب از داشتن گل در خانه پشیمان شدم همه سمی پس چرا باید بخریم بیاریم خونه که استرس بگیریم

    1. گل‌ستان می گوید

      سلام
      گیاهان بسیاری هستن که سمی نیستن و می توانید از آن ها داخل منزل داشته باشید مثل دراسنا کامپکت و بونسای جنسینگ و ….
      و البته در نظر داشته باشید ، گیاهانی که رتبه ۴ رو دریافت کردن گیاهانی هستن که می توان در دسته گیاهان خیلی کم خطر در نظر گرفت.

      1. پارسا می گوید

        سلام لطفاً میشه یکی جواب منو بده من مقدار خیلی کمی شیره ادنیوم خوردم آیا باعث مرگم میشه خیلی نگرانم الان چن ساعتی میگزه چیزی نشده اما خودم خیلی میترسم لطفاً لطفاً جواب منو بدید ممنون❤️

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          همراه گل‌سِتانی سلام
          اگر علائمی از قبیل سرگیجه، حالت تهوع و… دارید حتما به پزشک مربوطه مراجعه کنید

  4. حسن س می گوید

    با سلام و خسته نباشید ، آیا گیاه حسن یوسف و برگ بیدی جزو گیاهان حساسیت زا و سمی بحساب میان ؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      خیر

  5. سميه می گوید

    از شما بابت تهیه ى یک مرجع کامل و جامع و مفید ممنونم 🙂

  6. نیلوفر می گوید

    سلام من می خواستم بدانم حسن یوسف برای گربه ها سمی است؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز
      خیر

  7. سپیده می گوید

    سلام من گربم همش خودشو به برگای بامبو و یوکا میماله و یوکا رو گاز میزنه ایا خطرناکه؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر.
      گیاهان یوکا و بامبو سمی نیستند

  8. حمید می گوید

    ایابرگ نعنایی خوراکی است

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر.
      منظر شما از گیاه برگ نعنایی کدام گیاه است؟
      لطفا داخل واتس اپ به این شماره عکس ارسال کنید
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱
      ممنون از شما

  9. مهسا می گوید

    سلام وقت بخیر دختر ۱۵ ماهه ی من برگ گل پدیلانتوس رو داخل دهنش کرده و چندین گاز زده اما قورت نداده برگ هم تازه نبوده از ساقه جدا شده میتونه خطر ناک باشه البته یک ساعت بعد بالا آورد مقدار کم اما شاید دلیلش این بود معدش پر بوده و من فشار بهش آوردم، آیا نگران کننده اس؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      نگران ناشید گیاه پدیلانتوس جزو گیاهان مسموم کننده انسان نیست

  10. سارا می گوید

    عرض سلام و ادب
    از بین درختچه های زینتی آپارتمانی (مثلا کامکوات)، کدامیک برای گربه بیخطرند؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      از جمله گیاهانی که نگهداری آنها در خانه برای گربه ضرری ندارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
      نخل آرکا، لیندا، درخچه موز و …

  11. Shima می گوید

    سلام خرگوش ۱ماهه‌ی من یه ذره از گیاه پتوس خورده علائمی نداشته تا الان خداروشکر ولی خیلی نگرانشم این گیاه برای خرگوشم خطرناکه؟لازمه ببرمش دکتر الان؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه پتوس برای حیوانات سمی نیست

  12. Shima می گوید

    سلام
    ببخشید گیاه بنجامین و قهرو اشتی برای گربه سمی هستش؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاه قهروآشتی خیر ولی گیاه بنجامین برای حیوانات سمی هست

  13. سامی می گوید

    سلام وقتتون بخیر. یکی از دوستانم یک گلدان گل آنتاریوم واسم هدیه آورد شب که شد حول و حوش ساعت ۹ من و همسرم سردرد گرفتیم که من خیلی وحشتناک تر و سنگین تر سردر داشتم طوری که تا صبح خواب نداشتم ساعت ۸ صبح بهتر شدیم دوباره ساع ۹ شب سردرد قبلی به سراغمون اومد تا سه شب این مسئله تکرار شد شب سوم گلدان آنتاریوم رو بیرون گذاشتیم و بعد از دو ساعت سردرد ما خوب شد. حالا سوال من این است که آیا واقعا مسبب سردردها گل آنتاریوم بوده؟ و اگر جواب بله هست چرا دقیقا راس یک ساعت مشخصی درد سر شروع میشد؟ مکانیسم این گیاه چیه؟ در ضمن بعد از اینکه گیاه دیگر بیرون بود تا کنون سردردی نداشته ایم.
    ممنون از سایت خوبتون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گل آنتوریوم در صورت خوردن توسط حیوانات و انسانها، سمی است و مسمومیت ایجاد می کند. در غیر این صورت هیچ آلرژی دیگری ایجاد نمی کند یا حداقل تا الان در هیچ مقاله ای ثبت نشده.
      اگر روی برگ های این گیاه از اسپری براق کننده استفاده شده باشد ممکن هست بوی اون براتون ایجاد سردرد کرده باشد.

  14. ماه منیر می گوید

    پسرم ۲ساله ام برگ گل پتوس رو جویده و خورده چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      آب زیاد نوشیده شود اگر علائمی دارند به پزشک مراجعه شود

  15. مرتضی می گوید

    سلام
    ممنون از اطلاعات کاملی که جمع بندی وارائه فرمودید. لطفا راهنمایی کنید آیا چوب درخت انجیر برای سنجاب سمی است یا خیر؟
    با توجه به اینکه سنجابها عادت دارند چوب داخل قفس را می جوند.
    سپاسگزارم

  16. مرتضی می گوید

    اضافه کنم که چوب درخت انجیر خشک هست و حدود سه ماه پیش از درخت بریده شده است.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بهتر هست که از چوب انجیر استفاده نشود چون کمی حالت سمیت دارد

  17. مهسا تازه گر می گوید

    سلام خسته نباشید دختر ۱۰ ماهم مقدار کمی از برگ گیاه سانسوریا رو کنده و داخل دهانش جویده ولی انگار قورت نداده و از دهانش در اوردیم
    ایا سمی هس؟
    الان باید چیکار کنیم
    حدود ۲ ساعتی میشه؟
    در چه مورد خطرناک هس؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      در صورت خوردن ممکن است ایجاد مسمومیت کند
      مایعات زیاد نوشیده شود و در صورت بروز علائمی مثل تب، اسهال، استفراغ و… حتما به پزشک مراجعه کنید

  18. سعید می گوید

    سلام میخواستم بدونم بونسای خرفه ایا سمیه مخصوصا برای بچه ها؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای حیوانات سمی هست و بهتر هست دور از دسترس کودکان هم باشد

  19. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید ماتوخونمون نوزادداریم میخواستم بدونم گل پتوس داخل حال هستش سمی هست

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله سمی هست

  20. مهسا اله ویردی می گوید

    سلام ببخشید گیاه برگ بیدی برای پرنده در صورت خورده شدن ضرر داره؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برگ بیدی جزو گیاهان سمی طبقه بندی نمی شود

  21. MM می گوید

    سلام دوستان خسته نباشید گیاه شمعدانی برای کودکان یا حیوانات سمی است؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله سمیت متوسطی از آنها گزارش شده

  22. قاصدک می گوید

    سلام
    گل شمعدانی برای سگ مصمومیت میاره؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله بعضی از جنس های این گیاه برای سگ ها سمی هست

  23. Helia می گوید

    سلام بچه گربه من از گیاه گندمی خورده میخواستم بدونم خطرناکه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      مشکلی نیست گندمی جزو گیاهان غیرسمی طبقه‌بندی می‌شود

  24. مولوی می گوید

    سلام خسته نباشید من دیروز گل فردوس گرفتم ولی نمیدونستم سمیه چند تا از برگاش که زدگی داشت رو کندم و فکنم دستم باشیره اش برخورد کرد و بعد انگار دستم رو زدم به گردنم خاروندمش بعد از اون گردنم خیلی میخارید و قرمز شده بود و بعد چند ساعت متوجه شدم زیر گوشم خیلی ورم کرده و یکم درد میکرد و خیلی نگران شدم ولی بعد چند ساعت خودش خوب شد ولی هنوز حس میکنم که یکم متورمه‌.نمیدونم چیکار کنم؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      محل رو با آب بشویید، آب زیاد میل کنید و در صورت نیاز با پزشکه مربوطه مشورت کنید

  25. محمد می گوید

    سلام
    خواستم بگم که اضافه کنید به سایتتون تا شاید بدرد کسی بخوره
    توله سگ من گل سانسوریامون رو گاز زده و مسموم شده زیاد به این لیستها اعتمادی نیست ، مشکلاتی که براش پیش اومد استفراغ و اسحال و بیحالی و افسردگی تنها درمانش هم سرم تراپی برای سگ هستش ، لطفا مراقب کوچولوتون باشید که خیلی خطرناک هستش .

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ممنون از اطلاع رسانیتون
      بله ما در همین بلاگ در ارتباط با سمی بودن سانسوریا هم صحبت کردیم

  26. بهناز می گوید

    سلام ممنون از مطلبتون میخواستم بدونم گل قاشقی برای گربه مشکلی ایجاد میکنه ؟ اگه بخوره

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خیر گیاه قاشقی برای حیوانات سمس نیست

  27. مریم می گوید

    سلام وقت بخیر.باتشکر از اطلاعات مفید شما.من برای دامها از زباله تر خانگی ،خشکاله تهیه میکنم.آیا برگ گیاهان سمی موجود در منزل برای خوراک دام مشکلی ندارد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      از گیاهان سمی برای خشکاله دام استفاده نکنید چرا که براشون ایجاد مسمومیت می کند.

  28. . می گوید

    سلام
    گیاه مو چسب خطرناکه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بله این گیاه در صورت خورده شدن ایجاد مسمومیت می کند.

  29. سجادی می گوید

    من متوجخ نشدم گل ختمی برای گربه خطرناکه یا نه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      خیر سمیت خاصی از این گیاه گزارش نشده ولی بهتر هست احتیاط های لازم رو انجام بدین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.