خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

مختصری درباره روش نگهداری و هرس کردن بونسای

زمان مطالعه: 13 دقیقه

می‌دانستید پرورش دادن گیاه بونسای ، یک مهارت باستانی چینی است؟ این هنر از حدود 700 سال بعد از میلاد مسیح در بین ژاپنی‌ها هم محبوب شد و تا به امروز ادامه دارد. اگر کلمه ژاپنی بونسای را کلمه به کلمه ترجمه کنیم، به ترکیب (رشد کننده در گلدان) می‌رسیم. به‌همین‌خاطر بونسای یک نماد مینیاتوری کوچک از طبیعت دانسته می‌شود که در گلدان رشد می‌کند. نگهداری از بونسای در مقایسه با نگهداری از یک گیاه گلدانی بسیار متفاوت است. یکی از دلایل اصلی این موضوع، این است که این گیاه در گلدان‌های کوچک کاشته می‌شود، به همین علت ذخیره کمی برای دریافت و حفظ آب و مواد مغذی دارد. دلیل دیگر نیز به گیاهان انتخابی برمی‌گردد، یک گیاه گرمسیری به نور و رطوبت بالایی نیاز دارد و اگر بخواهید به‌عنوان بونسای از آن نگهداری کنید، باید تلاش کنید تا شرایط داخلی خانه را به خوبی برای آن فراهم کنید. کاری که به کمی همت نیاز دارد. باتوجه به این موارد اگر به دنبال چالش در نگهداری از گیاهان هستید، اینبار برای خرید گیاه خانگی بونسای را انتخاب کرده و برای یادگیری روش نگهداری آن نیز با این مطلب از فروشگاه گل و گیاه گُل‌سِتان همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


روش نگهداری از بونسای

نور و دمای مورد نیاز برای نگهداری از بن سای

بونسای در گلدان های کوچک و در محیط پرنور رشد می‌کند. با این اوصاف، جایی مثل طاقچه های کنار پنجره برای آن مناسب است. بن سای باید از گرمای مستقیم دور نگه داشته شود.

نور و دمای مورد نیاز برای نگهداری از بونسای
بن سای

آبیاری

در طول نگهداری از گل بونسای هرگز نباید نسبت به آبیاری آنبی‌تفاوت باشید. به‌این‌منظور زمانی که خاک شروع به خشک شدن کرد، آن را آبیاری کنید و هرگز اجازه ندهید خاک بونسای کاملا خشک شود. اگر بونسای شما در معرض دریافت نور کامل و زیاد خورشید است، ممکن است لازم شود آن را هر روز آبیاری کنید. البته که این مقدار می‌تواند بسته به اندازه گلدان، نوع خاک و نوع درخت بونسای شما متفاوت باشد. بنابراین بهتر است میزان آب مورد نیاز بونسای خود را بدانید و میزان کلی آبیاری را با توجه به آن تنظیم کنید. استفاده از رطوبت سنج هم برای تشخیص نیاز درخت ایده خوبی است. آبیاری بونسای باید توسط شلنگ با درجه تنطیم ویا یک آب پاش مناسب صورت بگیرد، به‌طوری‌که آب با ملایمت به خاک اضافه شود و جریان آن به خاک آسیبی نرساند. موقع آییاری بونسای، آبیاری را تا زمانی که آب‌های اضافی از حفرات زهکشی زیر گلدان خارج شوند ادامه دهید.

به‌عنوان نکته آخر در مورد آبیاری بونسای نیز گفتنی است که برای آبیاری بونسای حتی‌الامکان از روش غرق کردن استفاده کنید. به‌این‌صورت که یک ظرف را پر از آب کنید، بن سای را به مدت 10 دقیقه در آن غوطه‌ور کنید و سپس آن را خارج کنید.

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از بونسای

بونسای به رطوبت متوسطی نیاز دارد، ازاین‌رو در طول نگهداری از بونسای باید رطوبت مورد نیاز آن را تامین کنید، این نکته بسیار حائز اهمیت است به‌خصوص اگر در منطقه‌ای خشک زندگی می‌کنید. برای تامین رطوبت مورد نیاز بونسای از تکنیک سینی پر از آب استفاده کنید؛ به‌این‌شکل که یک سینی کم عمق انتخاب کرده، داخل آن سنگریزه بریزید و آن را پر از آب کنید. در نهایت گلدان را روی سنگریزه‌ها قرار دهید. فقط باید دقت کنید که سطح آب نباید اینقدر بالا باشد که گلدان تماس مستقیم با آب موجود در سینی داشته باشد. با انجام این کار رطوبت مورد نیاز هوای اطراف گیاه را فراهم شده و مانع از دست رفتن رطوبت گیاه در اثر مجاورت با دستگاه‌های گرمایشی می‌شود.

تراریوم بونسای جینسینگ بسته
653,000 تومان
تراریوم بونسای دارک
670,000 تومان

علاوه‌بر سینی آب و سنگریزه، برای افزایش سطح رطوبت اطراف بونسای خود می‌توانید مطلب روش های افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی را نیز مطالعه کرده و رطوبت محیط اطراف آن را به روش‌های مختلف افزایش دهید.

کوددهی

در طول نگهداری از بونسای اگر می‌خواهید بونسای شما سالم و زیبا بماند، حتما باید به آن کود بدهید. می‌دانید که بونسای در مقدار کمی از خاک رشد می‌کند، به همین دلیل ضروری است تا با کود دادن به آن کمبود عناصر معدنی خاک را جبران کنید. به‌این‌منظور هر نوع کود مایع همه منظوره مناسب است.

این نوع کودها در تمام فروشگاه‌های گل و گیاه یافت می‌شوند. توصیه ما این است که از نصف مقدار توصیه شده کود برای این گیاه استفاده کنید به‌عبارت آب مورد نیاز برای رقیق کردن کود را دو برابر درنظر بگیرید. کوددهی باید از بهار تا پاییز حداقل ماهی یکبار صورت بگیرد و در ماه‌های سرد سال و زمستان متوقف شود.

به‌عنوان نکته آخر در مورد کوددهی به بونسای نیز گفتنی است که بونسای از روش محلول پاشی نیز لذت می‌برد. در این روش کوددهی، باید یک کود مایع محلول در آب را به‌صورت مستقیم به برگ‌های گیاه اسپری کنید. محلول پاشی باید یک ماه در میان صورت بگیرد.

بن سای زیبا

آفات و بیماری ها در طول نگهداری از بونسای

بن سای یک درخت است که در اندازه کوچک نگهداری می‌شود. بنابراین اگر بن سای شما دچار آفات یا بیماری‌ها شد، برای درمان آن باید مثل درمان سایر درخت‌ها عمل کنید. اگر هر گونه آفاتی را بر سطح بن سای مشاهده کردید؛ راه حل کلی، اسپری کردن مخلوط آب و صابون به بخش‌های مختلف گیاه است. بااین‌حال بهتر است گیاه را سراغ یک کارشناس گل و گیاه برده یا از طریق بخش نظرات همین بخش سوالات خود را با کارشناسان گُل‌سِتان درمیان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

سمی بودن یا نبودن بونسای

در مورد سمی بودن یا نبودن بونسای باید بگوییم که بونسای گیاهی سمی است و در صورت خورده شدن می‌تواند عوارض جانبی به‌همراه داشته باشد. بنابراین بونسای خود را در محلی قرار دهید که خارج از دسترس کودکان و حیوانات خانگی شما باشد.


روش هرس کردن و شکل دادن به درخت بونسای

قبل از هر چیز باید بگوییم که هرس کردن بونسای یک کار تخصصی است و باید با دقت بالایی انجام شود وگرنه منجربه ازبین رفتن گیاه شما می‌شود، بنابراین اگر در این کار تخصص لازم را ندارید بهتر است برای هرس کردن بونسای خود سراغ یک متخصص گل و گیاه بروید.

بیشتر مطالعه کنید: همه آنچه درباره تکثیر گیاهان آپارتمانی و روش های آن باید بدانید

و اما در مورد هرس کردن بونسای باید بگوییم درخت‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری مثل بونسای، باید مرتبا در طول سال هرس شوند. چون میزان رشد هر درختی متفاوت است، باید رشد آنها را منحصرا زیر نظر بگیرید و طبق آن برنامه‌ای مناسب برای هرس کردن بخشهای جدید گیاه تدوین کنید. هرس کردن بونسای را همیشه در اندازه مینیاتوری نگه می‌دارد و از رشد نامتوازن آن جلوگیری می‌کند.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

در طول نگهداری از بونسای خود برای هرس کردن آن دو روش پیش روی شماست:

  1. هرس تعمیری: هرس تعمیری درخت را برای رشد جدید تقویت می‌کند.
  2. هرس ساختاری: هرس ساختاری تکنیکی پیشرفته‌تر است و باید زمانی انجام شود که درخت خواب است. این فرآیند شامل حذف شاخه‌های اولیه ساختاری درخت بوده و نیازمند مهارت‌های حرفه‌ای برای اطمینان از بازیابی درخت است.
هرس بن سای


روش نگهداری بونسای در فصل های مختلف سال

نگهداری از بونسای در بهار، تابستان و پاییز

اگر دمای هوا در شب به زیر 4 درجه سانتی‌گراد نمی‌رسد، بهتر است بونسای را خود در خارج از خانه مثل بالکن، پاسیو، تراس یا حیاط قرار دهید. در این حالت، بونسای باید در نقطه‌ای قرار بگیرد که نور کامل خورشید به آن بتابد. به‌این‌منظور نور صبح و سایه بعدازظهر بهترین حالت برای بونسای است، اما اگر اینطور نیست و دمای هوا شب‌ها در منطقه زندگی شما سرد است یا نه می‌خواهید زیبایی بونسای بیشتر جلوه کند، آن را در داخل خانه نگهداری کرده و بونسای را روی میز، قفسه یا گلدان‌های آویزی قرار دهید.

نگهداری در زمستان

اولین نکته‌ای که درباره نگهداری از بونسای در زمستان باید در نظر داشته باشید این است که اگر بونسای شما بیرون از خانه نگهداری می‌شود باید آن را به داخل خانه منتقل کنید. بعد از انتقال بونسای به خانه مکان ایده‌آل برای قرار دادن آن در داخل خانه، کنار یک پنجره نورگیر جنوبی است. اگر پنجره جنوبی ندارید، پنجره‌های شرقی و غربی انتخاب‌های بعدی هستند. یک پنجره شمالی هم بد نیست، اما در این صورت برای جبران میزان کم نور باید از لامپ‌های مخصوص نیز استفاده کنید.

به‌عنوان آخرین نکته نیز گفتنی است دریافت 4 الی 6 ساعت نور خورشید در روز برای بونسای ایده‌آل است، حتی اگر می‌توانید بیشتر از این میزان نیز برای آن نور فراهم کنید، عالی است!

روش نگهداری بونسای در فصل های مختلف سال
بونسای زیبا با گلدان

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری بونسای لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره آنلاین گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در تهران گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
دسته گل روشنک
611,000 تومان
رز جاودان مهرسا پایه قرمز
679,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,399,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال ملودی
994,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
994,000 تومان
1- چگونه خاک مناسبی را برای بونسای انتخاب کنیم؟

کلید انتخاب خاک مناسب برای بونسای، این است که خاکی را انتخاب کنید که زه کشی را به بهترین نحو انجام می‌دهد. اضافه کردن بخش‌های بزرگ مانند سنگ‌های گدازه‌ای یا سنگ‌های ریز دیگر، عملیات زه کشی را بهبود بخشیده و هوای بیشتری را وارد خاک می‌کند. همچنین ترکیب خاک ایده‌آل بونسای باید بتواند آب را به قدر کافی در خود نگه دارد، این ویژگی را می‌توانید با افزودن مقداری ماسه در خاک تقویت کنید.
در این میان، بد نیست که به کوددهی بونسای نیز اشاره کنیم. کود مناسب، سلامت بونسای را تضمین کرده و آن را همواره باطراوت و شاداب حفظ می‌کند. کودهای متعادل، بهترین انتخاب برای بونسای هستند. این کودها باید حاوی مقادیر برابری از نیتروژن، فسفر و پتاسیم باشند. قبل از کوددهی، مطمئن شوید که خاک به خوبی آبیاری شده و کاملا مرطوب باشد.

2- چگونه خاک بونسای را تعویض کرده و آن را مجدد بکاریم؟

تعویض خاک، یک فاکتور بسیار مهم در حفظ سلامت درخت بونسای به شمار می‌رود. هدف از انجام این کار، حذف ریشه‌های اضافی است که می‌توانند سبب گرسنگی درخت شده و یا مانع از دریافت عناصر ضروری کافی می‌شوند. همچنین تعویض خاک این اطمینان را ایجاد می‌کند که بونسای می‌تواند به رشد خود در یک گلدان کوچک ادامه دهد. درخت بونسای باید هر دو الی 5 سال یکبار مجدد کاشته شود. زمان دقیق، به میزان رشد درخت بستگی دارد. اگر درخت بونسای شما رشد سریعی دارد، باید این کار را در دفعات بیشتری انجام دهید. در این بخش، قدم‌های ساده‌ای را برای کاشت مجدد بونسای مطرح می‌کنیم:
1. درخت را با دقت از گلدان خود خارج کنید.
2. با استفاده از قیچی تیز، بخش‌های بیرونی ریشه را هرس کنید.
3. تمامی بخش‌های ریشه را به دقت بررسی کنید و هر بخش آسیب دیده، پوسیده یا بیماری را هرس نمایید. محل قرار گیری این بخش‌های بیمار، نشان می‌دهند که بونسای در گلدان خود در آن جهات دارای زهکشی مناسبی نبوده است.
4. گلدان را به خوبی تمیز کرده و تمامی لکه‌های سبز یا قهوه‌ای را از بین ببرید.
5. برای جلوگیری از ریزش یا سقوط خاک، یک صفحه مشبک (توریس مش فلزی مشبک) در کف گلدان (بر روی حفرات زه کشی) قرار دهید.
6. بخش زیرین گلدان را با خاک بپوشانید و گیاه را بر سطح آن قرار دهید.
7. مکان‌های باقی مانده را نیز با خاک پر کنید. بخش‌هایی از ریشه که قبلا زیر خاک بوده‌اند، این بار نیز باید کاملا در زیر خاک قرار بگیرند.

3- هوای بسیار گرم/ سرد چه تاثیری بر درخت بونسای می‌گذارد؟

دمای بالای هوا می‌تواند به میزان نور دریافتی بونسای یا منطقه آب و هوایی مرطوب باشد؛ اما وجود دستگاه‌های گرمایشی و اثرات گلخانه‌ای نیز ممکن است در بروز این مشکل دخیل باشند. علائم قرار گیری بونسای در هوای بسیار گرم، درست شبیه به هنگامی است که بیش از حد نور خورشید را دریافت می‌کند؛ مانند پژمردگی و ریزش برگ‌ها، رنگ پریدگی و شکنندگی آنها.
عوارض مخالف موارد بالا، هنگامی رخ می‌دهد که درخت در هوایی بیش از حد سرد قرار می‌گیرد. این اتفاق برای بونسای‌هایی که فصل زمستان را در خارج از خانه سپری می‌کنند رایج است. همچنین ممکن است برای بونسای‌های آپارتمانی که در شب دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد را تجربه می‌کنند نیز رخ دهد. در این حالت، درخت به یک حالت خفتگی دفاعی فرو خواهد رفت، اما اگر سیستم ریشه‌ای یخ بزند دیگر شانس بسیار کمی برای زنده ماندن بونسای باقی خواهد ماند.
برای رفع این مشکل، بونسای را به مکانی منتقل کنید که دمای متعادلی را تجربه کند. شاید لازم باشد در هوای بسیار گرم یا سرد، بونسای را به خارج یا داخل خانه منتقل کنید. اسپری کردن کمی آب به برگ‌ها، می‌تواند برای مدت کوتاهی دمای هوا را کاهش دهد.
اگر سرما مشکل بونسای شماست، یک راه خوب این است که حوله‌ای ضخیم را دور گلدان آن بپیچید. این کار به مقاوم شدن ریشه‌ها در برابر یخ زدگی کمک شایانی می‌کند. البته فراموش نکنید که بعضی از درختان، به سپری کردن یک دوره 6 هفته‌ای سرما در فصل زمستان نیاز دارند. این دوران، مانند مرخصی برای آنهاست و خود را برای فصل رشد بعدی آماده می‌کنند.

4- آیا دریافت مقدار زیادی از نور برای بونسای خطرناک است؟

با اینکه نور خورشید یک فاکتور حیاتی برای رشد سالم درخت بونسای به شمار می‌آید، اما مقدار زیاد آن می‌تواند منجر به بروز مشکلات متعددی شود. مشکل اصلی هنگامی رخ می‌دهد که گیاه برای مدت طولانی تحت نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرد؛ این اتفاق، گرم شدن بیش از حد و سوختگی برگ‌ها را به دنبال خواهد داشت. حتی دریافت بیش از حد نور غیر مستقیم خورشید نیز سبب گرم شدن بیش از حد بونسای خواهد شد (مانند عبور نور از شیشه یا محیط‌های محافظت شده).
مکانی را برای بونسای انتخاب کنید که در طول گرم‌ترین ساعات روز، سایه نسبی داشته باشد؛ و یا حداقل با استفاده از یک اسپری آب، دمای درخت را کمی پایین بیاورید. گردش مناسب هوا نکته‌ای بسیار مهم است، زیرا با جریان یافتن هوا در میان برگ‌ها، دمای آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. اگر بونسای شما در داخل خانه قرار دارد، شاید به اندازه بونسای خارج از خانه از نسیم و جریان بادهای طبیعی بهره مند نباشد. بنابراین اسپری کردن آب، می‌تواند امری مهم از جانب شما برای خنک کردن درخت به شمار بیاید.

5- لکه‌های واضح و قابل تشخیصی بر روی برگ‌های بونسای ایجاد شده است. علت چیست؟

ظهور لکه‌های قرمز، قهوه‌ای و یا سیاه بر روی برگ‌های درخت شما، نشانه وجود یک التهاب و عفونت قارچی است. این مشکل باید سریعا برطرف شود. تمامی برگ‌های آسیب دیده را هرس کرده و از درخت جدا کنید. سپس با محلول‌های ضد قارچ (قابل تهیه از فروشگاه‌های گیاهان)، تمامی بخش‌های گیاه را به خوبی اسپری نمایید. از آبیاری بیش از حد پرهیز کرده و تغییرات آتی درخت را نیز تحت نظر داشته باشید.

6- چرا درخت بونسای من مانند قبل در خاک محکم نیست و راحت تکان می‌خورد؟

یک بونسای سالم، به خوبی در خاک مستقر شده و کاملا مستحکم است؛ به گونه‌ای که هنگام تکان دادن گلدان، تکان نخواهد خورد و در جای خود قائم می‌ماند. اگر درخت شما به راحتی به اطراف حرکت می‌کند و مانند سابق در خاک جای نگرفته است، یعنی رشد ریشه با مشکل مواجه شده است. و همانطور که می‌دانید، ریشه‌های بد می‌توانند یک درخت را از پای درآورند! آبیاری بیش از حد، اصلی‌ترین دلیل بروز این مشکل است. در روند آبیاری خود تجدید نظر کرده و سعی کنید زمانی درخت را آبیاری کنید که خاک خشک شده است. اگر پس از اصلاح آبیاری، مشکل برطرف نشد، به سراغ کود بروید. کمی درخت را کوددهی کنید تا به خوبی تقویت شود.

7- علت پژمردگی و خمیدگی شاخه‌های بونسای چیست؟

به طور کلی، شاخه‌های ضعیف نتیجه کمبود عناصر ضروری یا خاکی فاقد مواد معدنی است. در اغلب اوقات، یک دوره کوددهی پیوسته و برنامه ریزی شده، مشکل را برطرف کرده و استحکام سابق را به شاخه‌ها باز خواهد گرداند. دلیل دیگر، می‌تواند وجود مشکلات سلامتی مانند کپک یا شپشک باشد. بنابراین اگر مشکل پس از کوددهی و اضافه کردن عناصر معدنی برطرف نشد، به سراغ آفت کش و حذف این آفات بروید.

8- چرا برگ‌های بونسای به طور عجیبی در حال ریزش است؟

اگر با ریزش برگ‌های درخت بونسای در فصل نامناسب روبرو هستید، یعنی درخت شما دچار کپک و یا عفونت قارچی شده است. این بار هم یک دوره استفاده از قارچ کش، تنها راه حل پیش روی شما برای بازیابی بونسای است. در این مورد، باید سریع عمل کنید. شاید عفونت به گیاهان مجاور نیز رسیده باشد، پس تمامی گیاهان اطراف را نیز به خوبی بررسی کرده و حتی کمی از قارچ کش را به آنها نیز بزنید!

۴۰ نظرات
  1. محمد منصوری می گوید

    سلام من یه بن سای بزرگ دارم که به دلیل هرس نشدن مناسب و عوض نشدن گلدان اون حالت خوب خودش رو از دست داده برای احیای این گل چیکار باید بکنم ۰۹۱۳۲۹۹۱۱۴۶ من در تهران هستم

  2. مبینا می گوید

    سلام من یک بن سای رو حدود یک سال پیش خریدم ولی الان برگاش زرد شده و می‌ریزه
    چیکار کنم …؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام .
      افزایش رطوبت محیطی بصورت اسپری کردن آب روی برگها و همچنین استفاده از کود های تقویتی و تنظیم میزان آبیاری به بهبود وضعیت بن سای کمک میکند.

      1. یا مهدی می گوید

        سلام. ممنون از درختچه بونسای زیبا و اطلاعات شما. دو سوال. ۱_درختچه بونسای به تازگی به دستم رسیده در محفظه شیشه ای است آیا همیشه در شیشه ای آن گذاشته باشد؟یا نه؟۲_زیر گلدان بونسای من که شیشه ای است اصلا سوراخ ندارد که آب از زیر آن بیرون بیاد من بفهمم گیاهم سیراب شده. چقدر بهش آب بدم؟یک لیوان
        کوچک بسه؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          با توجه به اطلاعاتی که در اختیار من گذاشتین حدس میزنم شما یک تراریوم بسته بونسای خریداری کرده ای.
          اگر اینطور است نیازی به سوراخ بودن زیر آن نیست فقط ماهی یکبار خاک آنرا مرطوب کنید و هرماه به مدت دو ساعت درب شیشه ای آن را باز بگذارید

    2. علی می گوید

      سلام، بنسای ازالیا دارم یک روزدرمیان نصف لیوان اب میدم خوبه یا نه؟ ایا غبار پاشی لازم داره؟ ممنون میشم از راهنمایی سما

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        آبیاری را زمانی انجام دهید که سطح خاک خشک شده. تامین رطوبت آزالیا حائز اهمیت است بنابراین می توانید در زیر گلدانی جزیره تشکیل و یا از اسپری آب روی برگها استفاده کنید.

    3. mehdighasemi6894a@gmail.com می گوید

      اگه زیاد بهش آب بدی اینطوری میشه و برعکس اگه کم آب بدی یا ریشه هاش پوسیده یا قارچ زده

  3. Mehrane می گوید

    من متاسفانه گیاه بن سای ام دیروز از ریشه پوکید بردم نشان دادم گفتند بهش زیاد آب ندادی
    روش نگهداری اش در زمستان چگونه است ؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  4. Haniye می گوید

    سلام من حدود یک ماه پیش بن سای خریدم هفته ای دوبار بهش اب میدم و داخل خانه جلوی پنجره قرارش دادم اما برگاش وقتی سبزه میریزه.ممنون میشم علتشو بهم بگید.

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید
      از کودهای تقویتی ۳بیست استفاده کنید
      موفق باشید

    2. شیما می گوید

      سلام من از شما بن سای تراریوم خریدم ولی چون داخل شیشه هست نمیدونم مدل آبیاریش چطوریه و اینکه آیا درش باید همیشه بسته باشه؟آیا براش مشکلی ایجاد نمیشه که همش ت شیشه باشه؟

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        چون تراریوم شما از نوع بسته است، آبیاری ماهی یکبار انجام شود و درب شیشه ای تراریوم رو میتونید ماهی یکبار به مدت دوساعت بردارید
        پیشنهاد می کنم مقاله مربوط به تراریوم را از سایت گُل‌سِتان مطالعه بفرمایید
        https://www.golsetan.com/blog/ultimate-guide-to-terrarium/

  5. mohammad می گوید

    اقا این چه گیاهی بود که کل شهر رو زیر رو کردم از گل فروشی های کوچیک تا گلخانه های بزرگ خارج از شهر هیچ کدوم شون اصلا نداشتن و بعضی هم نمیدونستن چیه لطفا راهنمایی کنید از کجا تهیه کنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بونسای گیاهی است که امروزه همه جا دیده میشه
      از خود ما هم میتونید تهیه کنید https://www.golsetan.com/product/bonsai-tree-terrarium/

  6. نیکی می گوید

    سلام دوست عزیز میخواستم تشکر کنم مطالب سایت شما برای بن سای واقعا آموزنده بودن خیلی ممنونم

  7. رسول بغدادی می گوید

    سلام وقت به خیر
    یه بونسای دارم تنش داره پوسیده میشه چکار کنم درست بشه
    ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      پوسیده شدن تنه ی بونسای می تونه به دلیل آبیاری زیاد یا وجود برخی آفات و بیماری ها باشه
      در درجه اول آبیاری فقط زمانی انجام بشه که خاک کاملا خشک هست و روی تنه رو به هیچ وجه آبیاری نکنید
      و در مرحله بعدی یک قارچکش سیستمیک تهیه کنید و طبق دستور روی بسته داخل خاک بریزید

      1. رسول بغدادی می گوید

        سپاس

  8. سمیه می گوید

    سلام بنسای من از نوع درختچه جنسینگه نمیدونم چرا یدفعه برگهای سبزش ریخت.اما ریشه اش سالمه ساقه هاشم خشک شد کم کم چیکار کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ریزش برگ های سبز بونسای جنسینگ دلایل متفاوتی داره از جمله: کمبود رطوبت محیطی، آبیاری زیاد، وجود بیماری و…
      بهتر هست یک مرحله از قارچکش استفاده کنید، دو روز بعد از سمپاشی هر روز گیاه رو با فاصله ۲۰ سانتی از اون رو غبارپاشی(اسپری با ذرات ریز آب) کنید
      از کود آمینواسید هم برای تقویت ریشه گیاه استفاده کنید و آبیاری فقط یکبار در هفته باشه

  9. ليلا می گوید

    سلام من یه بونسای شیشه ای خریدم طبق دستور که ماهی یه لیوان آب جوشیده ی که سرد شده برای آبیاری ریختم و هفته ای ١٠ دقیقه در شیشه ای را باز گذاشتم که هوا بخوره متاسفانه به شدت برگهاش سست شد و ریخت حالا چکار کنم ؟ آیا راهی هست که بقیه برگا نریزه و باز مثل سابق رشد کنه و پر برگ بشه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      در شرایط فعلی گیاه شما، بهتر هست روزی دوساعت حباب رو بردارید و هفته ای یکبار نصف استکان به گیاه آب بدین
      اگر علائم بیماری گیاه نداره می تونید ماهی یکبار هم از کود های مخصوص بونسای براش استفاده کنید

      1. علی برقراری می گوید

        سلام و سپاس از لطف شما عزیزان .
        درختچه بن سای دارم که چند ساله است متاسفانه مدتی است برگهایش می ریزد و برگهایی هم که تازه باز می شود بعد از مدتی سیاه شده و از بین می رود .
        لطفا بفرمایید چکار کنم تا بن سایم درست شود .

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          در ابتدا باید شرایط نگهداری شما بررسی بشه ولی با توجه به توضیحات شما بهتر هست دو مرحله با فاصله هر ۷ روز گیاه با قارچکش مانکوزب سمپاشی بشه
          و نکته مهم در ارتباط با نگهداری بونسای داشتن رطوبت محیطی و نور خوب هست بنابراین گیاه رو حدودا ۲ متری پنجره نور گیر قرار بدین و هر روز برگ های گیاه رو غبارپاشی کنید
          البته دقت کنید که تا سه روز بعد از سمپاشی گیاه رو غبارپاشی نکنید و به جای آن برای گیاه جزیره تشکیل بدین.

  10. نگار می گوید

    سلام من قصد خرید دارم ولی متاسفانه فروشنده زیاد توضیحی نداد .آیا لازمه حتما تو حباب نگهداری بشه. من یک بامبو دارم که یکم از پنجره فاصله داره نه گرمه نه سرد ورطوبت نسبتا خوبی داره اتاقم جوری که هسته تمر هندی که تو اتاقم کاشتم رشد کرده . عایا میتونه محل مناسبی برای بونسای باشه. و اینکه اول گفام اگر حباب لازم باشه تا چند سال باید زیر حباب باشهو یا کلا لازم نیست

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      حباب برای تامین کردن رطوبت بونسای هست. اگر شما هر روز برگ های گیاه رو غبارپاشی کنید دیگه نیازی به حباب نیست

  11. ملیحه می گوید

    سلام خسته نباشید من یه بنسا دارم برگاش داره میریزه هر هفته آب میدم تا آب از زیرش خارج بشه و هر چند روز اسپری میکنم. نور تو خونه ما زیاد نیست چون نورگیر نیست ممکنه بخاطر نور باشه؟ و اینکه نیازی هست تو حباب بزارم یا ن چون بخاطر بخاری هوا خونه خشک میشه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای تامین رطوبت گیاه، برگ هارو هر روز غبارپاشی کنید
      نیاز نوری بستگی به نوع بونسای شما دارد ولی اکثر بونسای ها به نور زیاد و فیلتر شده نیاز دارند و بله در نبود نور دچار ریزش برگ می شوند
      برای تامین رطوبت بله از حباب هم می تونید استفاده کنید

  12. م.ص می گوید

    سلام من دو ماهه بن سای خریدم رو کانتر اشپزخونه گذاشتم هفته ای دو با یک لیوان اب میدم .خوب بود یهویی برگاش قهوه ای و خشک شدن ساقه هلش و کل برگاش داره میریزه.ریشه اش هم که از خاک بیرونه کاملا چروک و بی آب شده.چکار باید بکنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      آبیاری دوبار در هفته برای بونسای زیاد هست و به احتمال زیاد گیاه بیمار شده.
      برگ های خشک رو از روی گیاه و سطح خاک جمع کنید و دور بریزید، سه مرحله با فاصله هر ۷ روز گیاه رو با قارچکش کاربندازیم آبیاری کنید
      دقت کنید که آبیاری بونسای باید هر ۱۰ روز یکبار باشه.

  13. ابوالفضل فرجی می گوید

    سلام روزتون بخیر باشه ان‌شاءالله.
    من یک گیاه بونسای داشتم که خشک شده و حدود چند ماه بیرون از خاک بوده ریشه‌هایش ، آیا امکان احیا شدن دارد ؟ در صورت مثبت بودن پاسخ ممنون می‌شم مراحل احیا رو توضیح دهید.
    با تشکر.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      اگر ریشه های گیاه مدت زیادی بیرون از خاک بوده متاسفانه نمیشه امیدی داشت.

  14. رضا می گوید

    سلام یه بونسای دارم که برگ جدید نداده و برگ های قبلش هم کم کم از سبز پررنگ به سبز کم رنگ شده چیکار کنم؟
    با تشکر

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      نوع بونسایتون چه گیاهی هست؟

      1. رضا می گوید

        سلام
        فیکوس فکر کنم

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          همراه گل‌سِتانی سلام
          کمرنگ شدن رنگ برگ در اغلب موارد به دلیل کمبود نور هست بنابراین گیاه رو به یک مکان پرنور منتقل کنید و از کود جلبک دریایی برای تقویت برگ های گیاه استفاده کنید.

  15. سعیده می گوید

    سلام وقت بخیر. من یه بن سای خریدم که با سرچ به این نتیجه رسیدم که نوعش میخک هندی یا همون پیتسپروم هست. از اینایی که به شکل گرد میکارنش تو گلدون. برگای زیریش قهوه ای و خشک میشه میریزه که فکر کنم به خاطر اینه که نورش کمه و باید جاشو عوض کنم. سوال مهمی که دارم اینه که روی خاک و دور گل پر از سنگه. ایا این سنگها باعث خفه شدن خاک نمیشن؟ سنگهارو بردارم یا بمونن؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بله بهتر هست سنگ ریزه های سطح خاک رو جمع کنید چرا که باعث تجمع حشرات و گسترش عوامل بیماری زا خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.