خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

همه آنچه در مورد نگهداری بن سای باید بدانید

زمان مطالعه: 12 دقیقه

اگر دنبال خرید درختچه های آپارتمانی هستید، قطعا بونسای یک انتخاب عالی است. منتها پیشنهاد ما این است که نگهداری از بن سای را با بونسای‌هایی شروع کنید که زیاد به مراقبت نیاز ندارند، برای مثال بونسای جنسینگ. سپس در کنار آن می‌توانید به مطالعه در مورد روش نگهداری از انواع بنسای پرداخته و در صورت تمایل اقدام به خرید بونسای های دیگر کنید.

باتوجه به محبوبیت بالای گل بنسای در این مقاله قصد داریم هر آنچه در مورد بونسای و نگهداری از آن باید بدانید را به شما بگوییم. ناگفته نماند حرف و نکته‌ی یادگرفتنی در مورد بونسای زیاد است و سعی ما بر این بوده که به زبان ساده، نیازهای اولیه‌ی بونسای را برای شما بگوییم. با فروشگاه گل و گیاه گُل‌سِتان همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مقدمه‌ای بر بن سای

بن سای گروهی از گیاهان را شامل می‌شود که جز گیاهان آپارتمانی خاص و درختانی مینیاتوری هستند که به‌شکلی خاص دیزاین شده است. به‌عبارت دیگر بونسای ها درواقع همان گیاهان عادی هستند که با یک روش خاص ریشه‌ها و ساقه‌هایشان کوتاه شده و در گلدانی ظرف‌ مانند کاشته می‌شوند. سپس برای این‌که شکل خاصی به خودش بگیرد، آن را به روش خاص هرس کرده یا دورساقه‌هایش را سیم‌پیچی می‌کنند که به درختچه بونسای مشهور است.

خواستگاه بن سای از چین و ژاپن است و آن‌ها قرن‌ها در درست کردن بونسای فعالیت داشته‌اند. خیلی‌ها معتقدند که هنر درست‌کردن بونسای روشی آرام بخش برای جسم و ذهن است و می‌تواند به کم‌کردن استرس‌ها کمک کند.

بن سای یا درختچه مینیاتوری


چطور به بن سای آب بدهیم؟

در نگهداری از بن سای آبیاری آن خیلی مهم است و هرگز نباید آن را فراموش کنید. به عبارت دیگر بن سای نباید تشنه بماند مخصوصا اگر زیر نور مستقیم آفتاب و در هوای آزاد قرار دارد. در مورد زمان آبیاری نیز باید بگوییم که زمان دقیق آبیاری هر بن سای متفاوت است و بستگی به شرایط محیطی، جنس خاک و نیاز گیاه دارد. برای تشخیص زمان آبیاری ابتدا از میزان نیاز بن سای خود به آبیاری اطلاعات کافی کسب کرده و سپس هر بار برای آبیاری، میزان خشکی خاک را بررسی کنید و ببینید آیا بن سای شما به آبیاری نیاز دارد یا نه.

تراریوم بونسای جینسینگ بسته
653,000 تومان
تراریوم بونسای دارک
670,000 تومان

اگر بعد از بررسی متوجه شدید، بونسای شما نیاز به آبیاری دارد، یکی از روش‌های مناسب این است که به‌آرامی آب را در گلدان بریزید تا همه‌ی سطح خاک گلدان را بپوشاند و خاک گلدان را جا‌به‌جا نکند. آبیاری به این شکل باید باید تا زمانی ادامه پیدا کند که آب اضافی از سوراخ‌های زیر گلدان بیرون بیاید.

علاوه‌بر روش اول، روش دیگر این است که هرزمانی که سطح خاک بونسای خشک شد، گلدان بونسای را در ظرف بزرگی پر از آب بگذارید، به‌طوری‌که تمام سطح گلدان را بپوشاند و به گیاه نرسد. بعد از گذشت مدتی وقتی که حباب‌های هوا تمام شد، یعنی گلدان به اندازه‌ی کافی آب جذب کرده است و می‌توانید آن را از آب خارج کنید.

بیشتر مطالعه کنید: با 20 تا از درختچه های آپارتمانی که به خانه شما زیبایی می‌بخشند بیشتر آشنا شوید


رطوبت مورد نیاز برای نگهداری بن سای چه‌قدر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در طول نگهداری از بن سای رطوبت هوا برای حفظ سلامتی آن، مخصوصا در فصل زمستان بسیار مهم است. به‌این‌منظور یکی از روش‌های خوب جهت تامین رطوبت بونسای،‌ استفاده از جزیره است. جزیره را خودتان به‌راحتی می‌توانید درست کنید.

برای درست کردن جریزه در یک سینی یا ظرف کم‌عمقی که بزرگ‌تر از اندازه بن سای است، یک یا چند لایه سنگ کوچک بریزید، به‌طوری‌که تمامی سطح سینی را بپوشاند. حالا روی آن آب بریزید. جزیره‌ شما آماده است؛ کافیست گلدان بونسای را روی آن بگذارید. این آب کم‌کم بخار می‌شود و رطوبت هوای اطراف بونسای را حفظ می‌کند. در این باره حتما یادتان باشد که باید به مقداری آب بریزید که کف گلدان با آب تماس نداشته باشد، در این صورت آب باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن بن سای شما خواهد شد.

علاوه‌بر ساخت جزیره روش های دیگری نیز برای افزایش رطوبت گلدان وجود دارد؛ اگر دوست دارید با سایر روش‌ها نیز آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب روش های افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی را از دست ندهید.

یک بن سای زیبا در دست یک انسان


محل مناسب برای نگهداری بن سای کجاست؟

یکی دیگر از مواردی که در نگهداری از بن سای باید به آن توجه داشته باشید محل نگهداری از آن است. بن سای‌ها معمولا به ۴ تا ۶ ساعت نور خورشید در طول روز نیاز دارد. برای بعضی از آن‌ها اگر این مدت زمان بیش‌تر هم باشد، بهتر است. ازاین‌رو بن سای را در جایی بگذارید که نور مستقیم خورشید را به‌طور کامل دریافت کند؛ مثلا نزدیک پنجره یا در فضای باز؛ البته اگر شرایط مناسب است.

اگر قصد نگهداری از بن سای در داخل منزل را دارید،‌ بهترین محل برای نگهداری از بن سای پنجره‌ی رو به جنوب و بعد از آن پنجره‌ رو به غرب یا شرق است. ناگفته نماند می‌توانید بونسای خود را در نزدیکی پنجره‌ی شمالی هم قرار دهید، اما احتمالا بونسای شما برای رشد به نور مصنوعی نیاز خواهید داشت.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

اگر شب‌ها دمای هوا کم‌تر از ۴ درجه‌ نمی‌شود، می‌توانید بونسای را در تراس، پاسیو یا حیاط بگذارید. در این حالت، بهتر است بونسای در جایی باشد که نور خورشید صبحگاهی را دریافت کند و هنگام عصر در سایه باشد، اما اگر دمای هوا در فضای باز در شب به زیر ۴ درجه رسید، وقت آن رسیده که بونسای را داخل خانه بیاورید.

مطلب مرتبط : مختصری درباره روش نگهداری و هرس کردن بونسای


چطور بن سای را هرس کنیم؟

قبل از هر چیز باید بگوییم که هرس کردن بن سای یک کار تخصصی است، بنابراین اگر مهارت کافی در این زمینه ندارید، حتما هرس کردن را به دست یک متخصص بسپارید، چراکه در غیراینصورت ممکن است، درختچه زیبای خود را به کلی از دست بدهید.

از نکته یاد شده که بگذریم، هرس کردن یکی از موارد در نگهداری از بن سای و جز یکی از جالب‌ترین کارهایی که می‌توانید با بونسای‌تان انجام دهید. هرچه قدر در مورد هنر آراستن بونسای بیش‌تر بدانید، بیش‌تر خواهید فهمید که  بونسای می‌تواند تا چه اندازه اشکال متفاوت و زیبا داشته باشد.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان


هرس کردن بن سای یک هنر است که نیاز به ظرافت و خلاقیت دارد و نتیجه‌ی نهایی آن فوق العاده خواهد بود. هرس کردن بونسای علاوه بر ظرافت و خلاقیت، به دقت و تمرکز نیز نیاز دارد و فعالیتی آرام‌بخش به‌حساب می‌آید. هدف از هرس کردن بونسای، شکل دادن به آن یا حفظ شکل قبلی‌اش است. به‌علاوه اینکه هرس کردن شاخه‌های بالایی گیاه باعث رشد شاخه‌های اطراف گیاه و پرشدن آن نیز خواهد شد.

برای هرس کردن بن سای حتما از قیچی‌های استریل شده و مخصوص هرس بونسای استفاده کنید و هرگز از قیچی‌های معمولی استفاده نکنید. همچنین لازم نیست همه‌ی جوانه‌های جدید را بچینید. ابتدا شاخ و برگ‌های خشک گیاه را بچینید. سپس ببینید که برای شکل‌دادن به گیاه لازم است کدام شاخه‌ یا برگ‌ها را بچینید.

بیشتر مطالعه کنید: بهترین مواد برای درست کردن خاک گل ارکیده

هرس کردن بن سای


خاک مناسب برای نگهداری بن سای چه خاکی است؟

خاک نیز یکی دیگر از موارد اساسی و مهم در نگهداری از بن سای است. بن سای به خاکی نیاز دارد که سه ویژگی مهم را داشته باشد:

  1. زهکش خوبی داشته باشد. یعنی آب اضافی را سریع خارج کند.
  2. آب مورد نیاز گیاه را در خودش نگه دارد.
  3. ذرات درشت هم داشته باشد تا جریان هوا داخل خاک هم وجود داشته و اکسیژن به ریشه‌ها برسد.

خوشبختانه این روزها خاک مخصوص بن سای در بازار موجود است و به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. این خاک‌ها شامل آکاداما (خرده سفال)، پومیس و سنگ گدازه هستند.


آیا بن سای به کود نیاز دارد؟

جواب این سوال بله است. اگر می‌خواهید بن سای شما برای همیشه سالم و زیبا بماند،‌ باید به آن کود بدهید. دلیل اصلی این موضوع این است که بونسای در مقدار کمی خاک رشد می‌کند، پس لازم است به‌صورت مرتب به آن کود بدهید.

در طول نگهداری از بن سای به‌منظور کوددهی به آن، در فصل رشد یعنی اوایل بهار تا اواسط پاییز ماهی یک‌بار به خاک بن سای کود اضافه کنید. در مورد کود مناسب برای بونسای نیز باید بگوییم تقریبا هر نوع کود عمومی مخصوص گیاهان برای بن سای مناسب است. برای کوددهی به بن سای پیشنهاد ما این است که کود را به اندازه نصف میزان غلظت تعیین‌شده استفاده کنید. مثلا اگر قرار است به‌ازای هر قاشق کود یک لیتر آب اضافه کنید، شما میزان آب را دو برابر یعنی دو لیتر درنظر بگیرید.

مطلب پیشنهادی: انواع کود‌های مناسب رشد گیاهان آپارتمانی

بن سای زیبا و خاص


چه زمانی باید خاک و گلدان بن سای را عوض کنیم؟

بن سای‌ها اصولا زمانی که ریشه‌شان همه گلدان را پر کند زمان عوض کردن گلدان‌شان فرا رسیده است. اگر بن سای شما در چنین شرایطی قرار دارد، باید گلدان آن را بزرگ‌تر کرده و مقداری خاک مناسب نیز به آن اضافه کنید. فقط نکته‌ای که دراین باره باید به آن توجه کنید این است که گلدان بونسای را در وسط تابستان یعنی مرداد ماه عوض کنید. در مورد عوض کردن خاک بونسای نیز باید بگوییم، خاک بونسای شما زمانی باید عوض شود که خاک آن ضعیف شده باشد.

جالب است بدانید تقریبا بیش‌تر درختان برگ‌ریز (خزان دار) هر دو تا سه سال یک‌بار و گیاهان همیشه سبز هر 4-5 سال یک بار نیاز به تعویض گلدان دارند.


حرف آخر، اطلاعات‌تان را در مورد بونسای زیاد کنید

به‌عنوان حرف آخر در مورد نگهداری از بن سای گفتنی است که اگر می‌خواهید به بهترین شکل از بن سای خود نگهداری کنید، اطلاعات‌تان را در مورد بونسای زیاد کنید. راه‌های زیادی برای افزایش اطلاعات‌تان در مورد نگهداری از بونسای وجود دارد. مثلا می‌توانید پرورش‌دهندگان بونسای را در اینترنت پیدا کنید و مطالب بلاگ و شبکه‌های اجتماعی آن را مطالعه کنید یا سراغ فروشندگان گل و گیاه نظیر گُل‌سِتان رفته و در بلاگ یا شبکه‌های اجتماعی آن‌ها که معمولا اطلاعات مربوط به گل و گیاهان آپارتمانی را به‌طور تخصصی ارائه می‌دهند عضو شوید. بی‌شک بین اطلاعاتی که ارائه می‌دهند در مورد بن سای نیز اطلاعات مفید دستگیر شما خواهد شد.

فراموش نکنید با استفاده از اینترنت، کلی نکته و اطلاعات مفید در مورد نگهداری از بونسای به دست خواهید آورد. بااین‌حال اگر زیاد اهل اینترنت و وب گردی نیستید یک راه دیگر این است که، در کارگاه‌های پرورش یا دیزاین بن سای شرکت کنید و از نزدیک  با روش‌ها و تکنیک‌های نگهداری و دیزاین بونسای آشنا شوید.

بونسای هدیه‌ای عالی برای همکاران و عزیزان‌تان است و همراه با خودش زیبایی، آرامش و شگفتی می‌آورد. اگر از آن به درستی نگهداری کنید، به راحتی چندین‌سال در کنارتان خواهد ماند. از آن‌جایی که بونسای یک موجود زنده و مینیاتوری است،‌ هرچه قدر رسیدگی به آن بیش‌تر شود، زیبایی و جذابیتش هم بیش‌تر خواهد شد.

بن سای صورتی

در این مطلب سعی کردیم مختصری درباره روش نگهداری بن سای را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق تماس با تلفن گیاه پزشک گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از سرویس باغبانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

ضمن اینکه در ادامه نیز برخی از سوالات پرتکرار شما در مورد روش نگهداری از بن سای را جمع‌آوری کرده‌ایم و می‌توانید جواب برخی از سوالات خود را از دل آن‌ها پیدا کنید.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
رز جاودان مهرسا
659,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
باکس بهگل
1,168,000 تومان
باکس آگرین
812,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان


سوالات پرتکرار شما در مورد نگهداری بن سای

چگونه بونسای را هرس کنیم؟

ابتدا یک نفس عمیق بکشید! یکی از بهترین لحظات رسیدگی به بونسای هنگامی است که آن را هرس می‌کنید، این کار بسیار آرامش بخش است.
هدف اصلی از هرس کردن بونسای، حفظ ظاهر زیبای آن در حین رشد است. علاوه بر این، سبک کردن نوک درخت سبب تشویق گیاه برای رشد شده و تمام بخشهای آن را تقویت می‌کند.
بهتر است برای این کار، از قیچی باغبانی استفاده کنید. به کمک قیچی، تمام شاخه‌های مرده را از گیاه جدا کنید. برگها را هم از نزدیکترین نقطه به محل اتصالشان به ساقه ببرید. سپس تصمیم بگیرید که برای مرتب کردن ظاهر گیاه، می‌خواهید کدام شاخه‌ها را حذف کنید. این کار کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. به همین دلیل است که نگهداری از بونسای کاری خلاقانه است!

آیا بونسای به رطوبت نیاز دارد؟

رطوبت هوا هم برای حفظ سلامتی بونسای مخصوصا در فصل زمستان بسیار مهم است. یکی از روش‌های خوب حفظ رطوبت بونسای،‌ استفاده از جزیره است.
در سینی یا ظرف کم‌عمقی که بزرگ‌تر از اندازه بونسای است، یک یا چند لایه سنگ کوچک بگذارید تا تمامی سطح سینی را بپوشاند. حالا روی آن آب بریزید. جزیره‌ شما آماده است. کافیست گلدان بونسای را روی آن بگذارید. این آب کم‌کم بخار می‌شود و رطوبت هوای اطراف بونسای را حفظ می‌کند.

آیا باید خاک و گلدان بونسای عوض شود؟

در مورد عوض کردن خاک بونسای نیز باید بگوییم، خاک بونسای شما زمانی باید عوض شود که خاک آن ضعیف شده باشد.امروزه خاک مخصوص بونسای در بازار موجود است و به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. این خاک‌ها شامل آکاداما (خرده سفال)، پومیس و سنگ گدازه هستند.
بونسای اصولا زمانی که ریشه‌شان همه گلدان را پر کند زمان عوض کردن گلدان‌شان فرا رسیده است. بنابراین در چنین شرایطی باید گلدان آن بزرگ‌تر کرده و مقداری خاک مناسب نیز به آن اضافه کنید. فقط نکته‌ای که دراین باره باید به آن توجه کنید این است که، بهتر است گلدان بونسای را در وسط تابستان یعنی ماه مرداد عوض کنید.

بونسای به چه میزان نور نیاز دارد؟

یکی از مشکلات اساسی نگهداری بونسای در منزل، فراهم کردن نور کافی برای آن است. میزان نور دریافتی در داخل خانه، به میزان قابل توجهی کمتر از محیط بیرونی است؛ در واقع نور داخل خانه (وبه طور کلی فضاهای بسته) برای اکثر گونه‌های بونسای بسیار کم است.
نور ناکافی مانع رشد گیاه شده و با متوقف کردن رشد برگها، هرس کردن را نیز به تاخیر می‌اندازد.
اما خوشبختانه امروزه اکثر بونسای هایی که در فروشگاه‌های عمومی عرضه می‌شوند، به صورت بهینه برای نگهداری در داخل آپارتمانها پیوند زده شده اند و در نتیجه نور کم و یا مصنوعی را نیز می‌پذیرند.
کم بودن بیش از حد نور خورشید، بلافاصله به مرگ گیاه منجر نمی‌شود؛ اما رشد گیاه آنقدر کم می‌شود تا در مرور زمان گیاه را به سمت نابودی بکشاند.
برای جلوگیری از چنین وضعیتی، بونسای خود را در نزدیکی یک پنجره نورگیر جنوبی قرار دهید.نقطه‌ای را برای آن انتخاب کنید که در طول روز همواره روشن باشد. می‌توانید از نور لامپهای فلوئورسنت نیز کمک بگیرید. استفاده از این لامپها ضمن تقویت اثر نور خورشید، نگهداری از بونسای را در داخل منزل آسان‌تر می‌کند. می‌توانید از لامپهای بسیار پرنور نیز استفاده کنید. اگر به دلیل سرما/گرمای وارده از پنجره گیاه را از نور خورشید دور کنید، برای جبران کمبود نور از این لامپها کمک بگیرید.

۷۲ نظرات
  1. محمد تبریزی می گوید

    بن سای من در زمستان سرما زده شد ولی خشک نشد و دوباره سبز شد ولی گل فروش می گوید فایده ندارد واینها نرک هستند وپیوندی نیستند واین گیاه دیگر بدرد نمی خورد آیا درست می گوید ؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      روزتون بخیر آقای تبریزی
      اگر ریشه و تنه بن سای سالم باشد، میتوانید با مراقبت و آبیاری و اسپری آب روی تنه و شاخه های بن سای باعث رشد مجدد گیاه شوید.
      موفق باشید

    2. مهدی می گوید

      سلام. حالا بعد از دو سال شما بفرمایید که صحبت آن فروشنده درست بود یا خیر؟

  2. سید.رسول.قرشی می گوید

    خیلی.خیلی.ممنون.

  3. سعيد می گوید

    سلام
    علت سست شدن برگ سبز بنسای جنسینگ چه می باشد؟ که با کوچکترین اشاره ای می افتد؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز وقتتون بخیر
      کمبود نور و مواد غذای میتواند باعث این عارضه باشد
      توصیه میکنیم رطوبت محیطی را فزایش دهید و روی برگ های اب اسپری کنید
      منظم گیاهتان را ابیاری کنید و خروجی اب از ته گلدان را نیز بررسی کنید

  4. Haratiyan می گوید

    با سلام بنسای جینسینگ من نوک یا کناره برگ ها سیاه وخشک شده دلیلش چی میتونه باشه

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر.
      رطوبت محیطی را با اسپری کردن اب روی برگ ها افزایش دهید . ابیاری به مقداری انجام شود که نصف ان از انتهای گلدان خارج شود و نور مورد نیاز گیاه فراهم شود

  5. Shaghayegh می گوید

    سلام
    بن سای من وقتی گذاشتمش توی نور مستقیم خورشید بیشتر برگ هاش زرد شدن و برگ ها می افتند و اگر هفته ای یکبار کود مخصوص بن سای بهش بدم خوبه؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر .
      رطوبت محیطی را با اسپری کردن اب روی برگ ها افزایش دهید .
      ابیاری منظم انجام دهید به طوری که نصف ان از انتهای گلدان خارج شود.

    2. نازنین می گوید

      سلام بن سای روی تراس باشه و زیر نور مستقیم آفتاب اصلا… من ۳ ساله دارمش و فقط در یخبندان زمستان میارم داخل اتاق

      1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
        برای رشد بهتر بن سای انرا به داخل و پشت پنجره انتقال دهید
        از کود های تقویتی اسفاده کنید

        آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
        (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
        به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  6. امید می گوید

    سلام خسته نباشین
    ببخشید من چهارتا بنسای جینسینگ دارم یه مدت داخل حیاط زیر نور مستقیم آفتاب بودن برگاشون تمام زرد میشد و میسوخت بعد از اون دیگه جاشونو عوض کردم مرتب آبیاری شون کردم و خاک و گلدوناشونم عوض کردم دوباره رشد کردن و سرسبز شدن در حال حاضر داخل حیاط هستن ولی همش تو سایه هستن و اصن نور آفتاب بهشون نمیخوره خواستم ببینم مشکلی براشون پیش نمیاد که نور بهشون نمیرسه

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر .
      بن سای جنسینگ نیاز به رطوبت محیطی زیاد دارد .
      به داخل خانه منتقل کنید و با اسپری کردن اب روی برگ ها رطوبت محیطی را افزایش دهید

  7. خانم خسروی می گوید

    سلام بن سای من برگهایش همش ریخته درخانه هستش و ساقه و برگهایش سالمه چیکار کنم تا دوباره برگ بده البته الان روش را با نایلون پیچوندم

    1. ویدا رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه بن سای به رطوبت محیطی زیادی نیاز دارد
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  8. ابوالفضل محسنی می گوید

    سلام بنسای کلاسور مینیاتوری دارم ولی ساقه هاش حالت بی حال و خمیده شدن ولی برگها ریزش و زرد نشدن بلکه کاملا سبز هستن چرا ساقه هاش بی حال و خمیده شدن

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      لطفا به واتساپ شماره زیر عکس ارسال کنید
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  9. مهسا آگاه می گوید

    سلام
    میبخشید بونسایی ک من گرفتم کوچیکه.آیا رشد میکنه و بزرگ میشه؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه بن سای به رطوبت محیطی زیادی نیاز دارد
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  10. منیره می گوید

    سلام وقت بخیر بنسای من یک مدت برگ ریزی داشت ازاون طرف برگهای تازه زیاد درآورد بعدیک مدت تنه درخت مانندش چروکیده شده ورشدش متوقف شده بقیه برگهاشم می ریزه هفته ای دوبارآب می دم بهش زیاد یا کم

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

      1. مینا می گوید

        سلام من ۶ماهه بنسایمو خریدم و حدوده ۲ماهه که همه برگاش ریخته و بهم گفان که نوکابه شاخه هارو بزن تا گلاش دربیادو حجمش زیاد بشه اما شاخه هاش هیچ برگی درنیاورده باید چیکارکنم تا برگاش دوباره دربیاد

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          ریزش برگاتون می تونه به دلیل کمبود رطوبت یا آبیاری نامناسب بوده باشه
          رطوبت اطراف گیاه رو افزایش بدین و آبیاری زمانی انجام بشه که سطح خاک خشک شده است
          چون الان در فصل رشد هستیم، میتونید از کودهای مخصوص بونسای برای تقویت گیاهتون استفاده کنید

  11. Zahea می گوید

    سلام ایا بن سای به بخور نیاز دارد؟؟
    و اینکه بخور سرد یا گرم؟؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

      1. زهرا می گوید

        سلام خسته نباشید یه سالی میشه من بون سای خریدم دوماه اولش قشنگ بود برگاش پرپشت بود از اونجایی که خریدم فروشنده گفت هفته ای دوبار هرسری ۳لیوان اب بده بعدش برگاش ریخت اصلا الان برگ ندار

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          نوع گیاه رو مشخص نکردین که بونسای چه گیاهی است.
          مقدار و دوره آبیاری بونسای بستگی به اندازه و سایز گلدان شما دارد. در کل بهترین زمان آبیاری بونسای زمانی است که سطح خاک خشک شده است.
          یکی از دلایل ریزش برگ بونسای آبیاری بیش از حد است. مقداری آبیاری باید به اندازه ای باشد که کل سطح خاک مرطوب شود و غرقاب کردن بونسای در آب توصیه نمی شود.
          از علت های دیگر ریزش برگ بونسای، نور ناکافی و عوض کردن محل نگهداری بونسای است.

      2. ناشناس می گوید

        سلام خسته نباشید یه سالی میشه من بون سای خریدم دوماه اولش قشنگ بود برگاش پرپشت بود از اونجایی که خریدم فروشنده گفت هفته ای دوبار هرسری ۳لیوان اب بده بعدش برگاش ریخت اصلا الان برگ نداره

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          آبیاری زیاد یکی از دلایل ریزش برگ بونسای هستش.
          زمان آبیاری باید هنگامی باشد که سطح خاک خشک شده و مقداری آن باید جوری باشد که خاک گلدان مرطوب شود و اضافی آب از زیر گلدانی خارج شود.

  12. ارام می گوید

    سلام وقت به خیر من یه بن سای جنسینگ هدیه گرفتم که داخل تراریوم هستش ، هیچ جا درست اطلاع رسانی نشده که آبیاری چطوری داشته باشه یا چطور زیر نور باشه ، میشه بدون صرفا ارجاع به مطالب راهنماییم کنید؟ آبیاری باید هرچند وقت یکبار باشه و میزان آب چقدر باشه با توجه به اینکه داخل تراریوم هستش
    و نور چطوری لازمه
    پیشاپیش ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      دوره آبیاری گیاهتون بستگی به این امر دارد که که تراریوم شما از نوع بسته است و یا از نوع نیمه باز. نوع بسته یکبار در ماه نیاز به آبیاری دارد و نوع نیمه باز آن هر سه الی شش هفته یکبار نیاز به آبیاری دارند.
      گیاه جنسینگ نیاز نوری بالایی دارد اما غیر مستقیم. اگر تراریوم از نوع بسته است به هیچ وجه آن را جلوی نور مستقیم قرار دهید.

  13. زهرا می گوید

    سلام گل بن سای من شاخه ای که قبلا داشته خشک شده والان چند شاخه بصورت نامرتب رشد کرده باید چکارش کنم شاخهاش زیادی بلند شده راهنما یم کنید ممنون اقای تبریزی

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بونسای برای اینکه زیبایی خودش رو حفظ کنه نیاز به هرس دارد بنابراین میتونید شاخه های جدید رشد کرده رو به نحوی که به زیبایی بونسای شما اضافه کند، هرس کنید تا جلوه‌ای زیبا چیدا کند

  14. مهتا می گوید

    سلام وقتتون بخیر میشه درمورد آفاتش هم بگید
    من کمتر از یکماهه بونسای فیکوس گرفتم
    برگهای جوونش کامل سیاه میشه و میریزه و متوجه شدم داخل خاک یه چیزی شبیه به پشه وجود داره.‌.نمیدونم چیکار باید بکنم

  15. مجید رخشانی می گوید

    سلام ، من یکعدد بنسای خریداری کردم ، جایی که این گلدون نگهداری میشده با آب چاه بوده و تمام برگهایش رسوب گرفته و به سفیدی زده ، چطور میتونم برگها رو پاک کنم .

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      متاسفانه برگ های آسیب دیده رو باید جدا کرد و راه بازگشت به رنگ سبز اولیه رو ندارند

  16. مینا می گوید

    سلام و عرض ادب
    وقتتون بخیر
    من یک گلدان گل بن سال هدیه گرفتم و نمی‌دانم از چه نوعی است.
    تقریبا نزدیک به پنجره جنوبی قرارش دادم و هفته ای دوبار آبیاری می کنم.
    اما مدتی است برگهای آن دارد زرد و خشک می شود‌.
    امکان دارد راهنمایی بفرمایید؟
    امکان دارد پاسخ برای بنده ایمیل شود؟ ممکن است بار دیگر به این وب‌سایت دسترسی نداشته باشم.
    سپاس فراوان

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اکثر گیاهان بونسای به خشکی هوا، آبیاری زیاد و کمبود مواد غذایی حساس هستند و دچار ریزش برگ می شوند
      برای نگهداری بونسای بهتر هست هفته ای یکبار آبیاری کنید، روزی یکبار با فاصله ۲۰ سانتی از گیاه برگ های اون رو غبارپاشی(اسپری با ذرات ریز آب) کنید
      و ماهی یکبار هم از کودهای مخصوص بونسای استفاده کنید
      دوست عزیز در صورتی که در سایت شماره خودتون رو ثبت کرده باشید، جواب از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی می شود

  17. مینا می گوید

    سلام مجدد
    پس احتمالا زیاد بهش آب دادم.
    به من گفته بودند تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هفته یکبار آبیاری کنم.
    چون هنوز هوا گرمه، من همان دوبار را انجام دادم، که شاید زیاده روی بوده.
    سپاس فراوان

  18. شادی می گوید

    سلام بن سای من چندوقت پیش حس کردم بخاطر سرما برگاش زرد شدن ووریختن که جابجاش کردم و ابدهیشو زیاد کردم ولی همچنان حالت مریض بودن و سست شدنو دیرم تا اینکه دیدم بخشی از تنه و ریشه اش پوسیده شده و خراب شده!آیا میتونم امید داشته باشم با جابجایی و مراقبت ازش دوباره حالش خوب بشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر ریشه و تنه کامل پوسیده هست نه متاسفانه کاری نمیشه کرد
      ولی اگر هنوز ریشه و تنه سالم هست حتما از قارچکش استفاده کنید و شرایط خوب رشدی مثل رطوبت بالا، نور خوب و آبیاری اصولی رو فراهم کنید تا گیاه مجدد جون بگیره

  19. شادی می گوید

    ممنون بابت جوابتون
    نه خوشبختانه بخشی از ریشه و تنه پوسیده بود ک جدا کردمبرای قارچ کش باید به گلفروشیا مراجعه کنم دارن؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای خرید سم می تونید داخل گوگل سرچ بفرمایید و از فروشگاه های اینترنتی تهیه بفرمایید
      و یا از گلفروشی ها و گلخانه ها تهیه کنید

  20. فاطیما می گوید

    سلام وقت بخیر
    من دو مدل بونسای دارم جیسینگ و آدنیوم چند وقته تنه هردو بونسای ضعیف شده انگار داره خشک میشه راهی هست برای درست شدنش؟؟؟
    اصلا برگ هاش خراب نشده فقد تنه مشکل داره
    کود تقویتی هم ریختم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اول باید دید مشکل گیاه چی هست. اگر آبیاریتون زیاد بوده و یا شرایط نگهداری گیاهانتون مناسب نبوده این امکام هست که گیاه دچار بیماری مخصوصا بیماری های قارچی شده باشه که بدین منظور بهتره از قارچکش استفاده بشه

  21. سلمانی فر می گوید

    سلام وقت بخیر
    بنسای من برگاش آویزونه .سر حال نیست مشکلش چیه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      شرایط نگهداری گیاه به چه صورته؟
      آبیاری چند بار در هفته هست؟ نور گیاه چقدره؟ کف گلدان سوراخ هست؟

  22. مظفر می گوید

    سلام
    بونسای من از تنه درختی اش ریشه میده به نظر شما عای است ؟ اونها را بچنم یا به هم ببافم ؟ چکارشون بکنم ؟ ممنونم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      این ریشه ها طبیعی هست و جای نگرانی نیست
      ریشه ها رو به سمت خاک هدایت کنید و داخل خاک بکارید

  23. یزدان می گوید

    سلام بونسای من کراسولا هست میشه از اون در چراغ ال ای دی رشد گیاه مراقبت کرد

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله می تونید از لامپ های رشدی مخصوص گیاهان استفاده کنید
      فقط دقت کنید که بهتر هست این لامپ ها از برند های معتبر خریداری شود تا تاثیر لازمه رو داشته باشه

  24. یزدان می گوید

    ممنون فقط از چه مارک های خریداری کنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برند های معتبر خارجی در زمینه تولید لامپ های رشدی مثل:
      فیلیپس، بلک داگ و لوکس لایتینگ
      و برند های خوب موجود در ایران هم شامل:
      ایران گرولایت و مانی نور هستن

  25. یزدان زرنگ می گوید

    از چه فروشگاه اینترنتی باید خرید کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اطلاعی نداریم که این برند ها در کدام فروشگاه های اینترنتی موجود هست
      داخل گوگل سرچ بفرمایید

  26. زهرا می گوید

    سلام بن سای من شاخه هایش بلند شده سرسبز و سرحال هم هست ولی درختچه خلوت به نظر میرسه و شاخه ها دارن آویزون میشن آیا شاخه ها رو باید کوتاه کنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      آویزان شدن شخه ها می تونه به دلیل آبیاری زیاد، نور کم و… باشه
      بله حجیم شدن حجم شاخه و برگ گیاه بله می تونید شاخه ها رو یک هرس نرم انجام بدین تا تحریک به رویش شاخه های جدید بشه
      حتما رطوبت محیطی رو هم با اسپری روزانه آب روی برگ های گیاه(البته با فاصله) زیاد کنید

  27. فهیمی می گوید

    با سلام
    من مدت یک سال هست که بونسای گرفتم که کنار پنجره جنوبی هست و هم اسپری و هم آبیاری میکنم پایینش دو تا ریشه داره که جوانه های زیادی زده اما مدت یک ماه که ساقه زخیم کم کم داره توخالی میشه یکم آبش رو کم کردم ولی حل نشد میخواستم اگر ممکنه راهنمایی کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      به احتمال زیاد آبیاریتون زیاد بوده و در هنگام آبیاری روی تنه گیاه هم آب ریختین و همین دو به تنهایی می تونه باعث ایجاد بیماری بشه در گیاه
      آبیاری رو هر ۱۴-۱۲ روز یکبار انجام بدین و حداقل سه مرحله گیاه رو با یک قارچکش مثل بنومیل با فاصله هر ۷ روز آبیاری کنید

  28. محمد صادق فتحی می گوید

    سلام…
    من تازه یک بونسای گرفتم ولی اصلا خونمون نور کافی برای بونسای نداره ….به جز لامپ روش دیگه ای هم هست ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      از لامپ های رشدی مخصوص گیاه استفاده کنید.

      1. محمد می گوید

        با سلام و عرض ادب
        من بونسای آدنیوم دارم ، بذرشو کاشته بودم ،الان بعد از یکسال دوتا از برگاش زرد شده و سوختگی قهوه ای روی برگهاش بود و خشک شده بود ، چون دوتا کاشته بود یکیش قبلا اینحور شد و کلا خشک شد ،میترسم این هم اینجور بشه ممنون میشم راهنمایی بفرمایید و اگه خواستین عکسشو هم میفرستم براتون.

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          همراه گل‌سِتانی سلام
          گیاه باید بررسی شود
          وارد لینک زیر بشین و بعد از ثبت نام عکس گیاهتون رو برای کارشناس مربوطه ارسال کنید تا راهنماییتون کنند:
          dr.golsetan.com

  29. محی می گوید

    سلام وقت بخیر بنسای رو تقریبا ۲هفته هست که خریداری کردم ته گلدونش یک سوراخ بیشتر نداره بنابراین از زیر که کاسه آب میزارم درست آب به بالا جذب نمیشه از سمت روی خاک هم که آب میدم خاکش همش میریزه اطرافش
    برگای گیاه حالت جمع شدگی گرفته به خودش جاش هم توی اتاقه و نورگیری مناسبه مستقیم نور نمیخوره باید چیکار کنم حیوون تشنه نمونه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      آبیاری بونسای باید از سطح خاک باشد. اگر خاک گیاه زیاد هست می توانید کمی از سطح خاک کم کنید تا خاک نریزید و همچنین در زمان آبیاری دقت کنید که آبیاری باید از چهارطرف گلدان باشد و آب رو به آرامی به خاک اضافه کنید.
      تشکیل جزیره زیر گلدان صرفا جهت تامین رطوبت هوای اطراف گیاه هست و نباید سوراخ زهکش کف گلدان رو مسدود کند.

  30. سارا می گوید

    بن سای من داخل شیشه س به صورتی که هیچ تماسی با بیرون نداره به نظرتون مشکلی براش پیش نمیاد؟؟
    بعد من شنیدم دو هفته یکبار باید ابیاری کرد درسته؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      اگر بونسای شما از نوع بسته هست بهتر هست یک روز درمیان حباب یا درب شیشه رو بردارید تا تهویه گیاه انجام شود.
      آبیاری هفته ای یکبار تا دو هفته یکبار کافی هست ولی به نوع گیاه و خشک بودن بستر گیاه هم بستگی دارد.

  31. مهرناز می گوید

    با سلام و احترام
    برای پرپشت شدن و زیاد شد برگهای بنسای چه کاری انجام دهم
    با تشکر

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      پرپشت شدن شاخه و برگ گیاه بونسای شما می تواند از طریق هرس کردن گیاه و استفاده از کود های نیتروژن بالا اتفاق بیوفتد.

  32. آیلین بایرامی می گوید

    سلام خسته نباشید
    بونسای های من هردو براشون زرد و قهوه‌ای میشن و همچنین تنه اونا یکم احساس میکنم جمع شده. هرشب آب پاشی میکنم و هر هفته جمعه ها آب میدم نمیدانم مشکلش چیه میشه کمک کنین؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به توضیحات شما به احتمال زیاد یا گیاه درگیر بیماری هست و یا ریشه ها آسب دیده اند و توانایی جذب صحیح مواد غذایی را ندارند.
      در درجه اول بهتر هست دو تا سه مرحله با قارچکش کاربندازیم با فاصله هر ۵ روز گیاه رو آبیاری کنید و بعد از آن با کود های تقویتی ریشه، ریشه رو تقویت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.