خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

معرفی و روش نگهداری فیکوس آفریقایی

زمان مطالعه: 16 دقیقه

معرفی فیکوس آفرقایی (فیکوس لیراتا)

فیکوس لیراتا که در ایران با نام فیکوس آفریقایی هم شناخته‌شده‌است، از گیاهان زیبایی است که تصویر آن را معمولا در مجله‌ها و در عکس‌های دکوراسیون خانه‌های اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می‌بینید. برگ‌های این گیاه جذاب، سبزرنگ و شبیه سایز ویولن است و همین نکته فیکوس آفریقایی را به گیاهی خاص تبدیل کرده‌است.
فیکوس آفریقایی بومی جنگل‌های استوایی آفریقاست و بلندی آن در طبیعت ممکن است به ۱۲ متر هم برسد. زندگی آن‌ها در جنگل به صورت انگلی است یعنی روی درخت‌های دیگر رشد می‌کنند اما خوشبختانه نوع خانگی این گیاه با زندگی در خاک و گلدان سازگار است.
جالب است بدانید فیکوس لیراتا خواهر فیکوس الاستیکا است که برگ‌های سبز پررنگ و چرمی زیبا دارد.
اگر شما هم به گیاهان خاص و زیبا برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه علاقه مند هستید مطلب روش انتخاب و چیدمان گیاهان در خانه را مطالعه کنید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

ویژگی‌های فیکوس آفریقایی

اگر از این گیاه به خوبی مراقبت‌کنید، هر سال مقدار زیادی رشد می‌کند و بلندی آن در خانه می‌تواند به بیش‌تر از دو متر هم برسد. جذابیت این گیاه به رنگ سبز زیبای برگ‌هایش است و به همین دلیل برای فضاهای بزرگ انتخاب خوبی است.
به خاطر ارتفاع گیاه و شکل برگ‌هایش، آن را فقط باید روی زمین بگذارید و نباید آن را آویزان کنید یا روی قفسه یا لبه پنجره بگذارید. البته گیاهان کوچک فیکوس آفریقایی را که هنوز بلند نشده اند و برگ‌های کوچکی دارند، می‌توانید به طور موقتی در لبه‌ی قفسه یا کابینت بگذارید.

روش نگهداری فیکوس آفریقایی لیراتا

روش نگهداری از فیکوس آفریقایی (لیراتا)

مراقبت از فیکوس آفریقایی به صبر و دقت نیاز دارد اما به اندازه‌ای که فکر می‌کنید مراقبت از آن سخت نیست. کافی‌است نکات و راهنمایی‌های زیر را به دقت دنبال کنید تا کم کم به یک مراقب حرفه‌ای گیاهان سبز تبدیل شوید.

مطلب مرتبط: راهنمای عمومی نگهداری از گیاهان آپارتمانی و گلدانی

نور مناسب برای فیکوس آفریقایی

این گیاه جذاب به نور زیاد و غیرمستقیم نیازدارد. آن را نزدیک پنجره‌ای آفتاب‌گیر بگذارید تا در طول روز بتواند نور کافی را جذب کند.آفتاب نباید مستقیما به گیاه بتابد، منظور از نور خوب نور غیرمستقیم می باشد.نور مستقیم باعث سوختن و قهوه ای و خشک شدن لبه های برگ ها می شود. هرچند ماه یک بار گیاهتان را بچرخانید تا نور به صورت مساوی به همه‌ی برگ‌هایش برسد و از کج‌شدن آن جلوگیری‌کنید.
هفته‌ای یک بارپشت و روی برگ‌های آن را با دستمال مرطوب و نرم به آرامی تمیز کنید تا گرد و غبار روی برگ‌های آن ننشیند و جذب نور تا حدممکن زیاد شود. این نکته‌ی مهمی است چون برگ‌های بزرگ این گیاه گرد و غبار را به راحتی به خودش جذب می‌کند.

روش آب دهی فیکوس

به عنوان قانون کلی، هرزمان که سطح خاک گلدان نسبتا خشک شد، به آن آب بدهید. آبی که به گیاه می‌دهید باید هم‌دمای اتاق و ولرم باشد و از دادن آب سرد به آن خودداری‌کنید چون به گیاه شوک وارد می‌کند. بعد از آبیاری، آب اضافی باید کاملا از گلدان خارج شود و خاک گلدان غرق در آب نماند. وقتی که آب اضافی در زیرگلدانی جمع شد، آن را خالی کنید. اگر گلدان شما سوراخ خارج شدن آب ندارد باید حتما قسمت زیادی از خاک کف گلدان پوکه باشد تا آب از خاک اطراف ریشه با فضای خالی طبقه زیرین خاک منتقل شود.به اصلاح آب خارج شود.
فیکوس آفریقایی به آبیاری زیاد یا کم حساس است و برای همین مدتی زمان می‌برد تا زمان درست آبیاری گیاه را متوجه شوید. هم‌چنین با دانستن علامت‌های زیر می‌توانید از خشک‌شدن یا گندیدن ریشه‌های گیاه‌تان جلوگیری کنید.
اگر به فیکوس‌آفریقایی مقدار کمی آب بدهید، لبه‌های برگ‌هایش قهوه‌ای می‌شود و برگ‌ها می‌ریزند، از طرفی اگر به گیاه بیش از اندازه آب بدهید، لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها و لبه‌ی آن پدید می‌آید و خاک آن بوی ناخوشایندی می‌گیرد. اگر نشانه‌های بالا را در گیاه‌تان مشاهده‌کردید، می‌توانید با دادن مقدار آب بیش‌تر یا عوض کردن خاک گلدان در صورت آبیاری بیش‌از حد، آن را اصلاح کنید.
بهتر است همیشه برگ‌های گیاه را بررسی کنید تا اگر علامت یا لکه قهوه ‌ای دیدید، علت آن برطرف شود و اگر دیر به آن رسیدگی کنید، روی برگ‌های‌ گیاه سوراخ باقی می‌ماند.
فیکوس آفریقایی به خاک غنی نیاز دارد و لازم است هر چند وقت یک بار به آن کود بدهید تا برگ‌هایش همیشه سبز و شاداب و بزرگ باقی بمانند و رشد خوبی داشته‌باشد.

شرایط دمایی مورد نیاز فیکوس لیراتا

این گیاه آب و هوای گرم و مرطوب را دوست دارد چون مشابه آب و هوای جنگل‌های پربارانی است که بومی آن است. دمای مورد نیاز آن بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد است. یادتان باشد فیکوس آفریقایی را دردمای زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد نگذارید وگرنه روی برگ‌های آن لکه قهوه‌ای به وجود‌ می‌آید. برای این‌که مقدار رطوبت هوای آن را زیادتر کنید می توانید گلدان‌های دیگر را هم کنارش بگذارید چون گیاهان در کنار هم می‌توانند رطوبت هوای اطراف‌شان را زیاد کنند. راه دیگر استفاده از دستگاه بخور سرد است، هم‌چنین می‌توانید برای گیاه‌تان جزیره درست‌کنید. یعنی یک سینی را پر از سنگ‌های متوسط و ریز کنید و داخل آن آب بریزید. سپس گلدان را طوری روی آن بگذارید که کف گلدان با آب تماس نداشته‌باشد.
فیکوس آفریقایی به جریان هوای سرد حساس است و اگر مقابل هوای سرد قرار بگیرد برگ‌هایش خشک می‌شود. آن را دور از پنجره‌های باز و کولر بگذارید. هم‌چنین از جا به جاکردن آن خودداری کنید چون باعث ایجاد شوک به آن و ریزش برگ‌هایش می‌شود.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان


فیکوس و حیوانات خانگی

اگر حیوان خانگی‌تان از برگ‌های این گیاه بخورد، دچار ناراحتی‌ معده می‌شود. بهتر است گیاه‌تان را در جایی بگذارید که حیوانات خانگی به آن دسترسی نداشته‌باشند.

آفت‌ و بیماری‌ها

فیکوس آفریقایی ممکن است مورد حمله‌ی آفت‌هایی مثل شپشک، شته، کنه تارعنکبوتی و حشره‌‌های پولک‌دار قرار بگیرد. همیشه زیر و روی برگ‌ و ساقه‌های گیاه را از نظر داشتن آفت بررسی کنید. در صورتی‌که آفت یا حشره‌‌ای روی گیاه مشاهده‌کردید، ابتدا با دستمال نرم آغشته به آب گرم و صابون، برگ‌ها را کاملا تمیز کنید سپس از آفت‌کش ملایم استفاده‌کنید.


روش تکثیر فیکوس آفریقایی

اگرچه رشد گیاه جدید کمی زمان بر است، اما باز هم تکثیر فیکوس زیبا اقدامی کاملا درست و تقریبا آسان است.
رایج‌ترین روش، کاشت قلمه ساقه یا برگ این گیاه است. قلمه زدن روشی مطمئن است و می‌توانید آن را به سادگی در منزل انجام دهید

قدم اول
یک گلدان کوچک و خاک چند منظوره فراهم کنید، سپس آن را آبیاری کنید تا خاک کاملا مرطوب شود. همچنین می‌توانید یک شیشه تمیز کوچک (مانند شیشه مربا) را هم تا نیمه از آب پر کرده و آن را به عنوان گلدانی برای تکثیر گیاه استفاده کنید.

قدم دوم
با یک تیغ تیز و تمیز، یک برگ را از نزدیک‌ترین جایی که به ساقه متصل است جدا کنید. اگر قصد دارید قلمه‌های متعددی از یک شاخه بریده شده جدا کنید، به آسانی شاخه را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. هر بخش باید یک یا دو برگ روی خود داشته باشد.

قدم سوم
پایین قلمه را در خاک مرطوب شده بکارید. می‌توانید دو قلمه را با هم در یک گلدان قرار دهید. روی قلمه‌ها یک کیسه پلاستیکی قرار داده و برای جلوگیری از تماس آن با برگ‌ها، چند سیخ چوبی در خاک فرو کنید. سپس لبه پلاستیک را دور گلدان فرو کنید.
اگر از آب استفاده می‌کنید، ساقه بریده شده را در آب قرار دهید.

قدم چهارم
قلمه‌های خود را در کنار یک پنجره نورگیر قرار دهید و همواره ریشه‌ آن‌ها را از نظر فاسد شدن چک کنید. ریشه باید تقریبا 6 تا8 هفته بعد از تکثیر ظاهر شود.

قدم آخر
قلمه‌های ریشه زده را در گلدان نهایی بکارید و مانند سایر گیاهان از آنها نگهداری کنید. تا زمانی که گیاه جوان است، افزایش رطوبت محیط برای آن بسیار مفید خواهد بود.

تعویض گلدان فیکوس آقریقایی

هر سال در فصل بهار، باید گلدان فیکوس لیراتای جوان را عوض کنید.زمان تعویض گلدان وقتی است که ریشه‌های آن ازانتهای گلدان بیرون‌می‌زند.
یک گلدان مناسب انتخاب کنید، طوری که قطر آن 5 سانتی متر از گلدان فعلی بزرگ‌تر باشد. به آرامی خاک را کنار بزنید و سعی کنید گیاه را از گلدان خارج کنید. با دقت ریشه را بیرون بیاورید و در این حین، حتما زیر آن را با دست نگه دارید. سپس آن را در گلدان جدید بگذارید و فضای خالی را با خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی پر کنید.

هنگامی که گیاه بالغ شد، دیگر نیازی نیست که گلدان را مداوم عوض کنید. در این شرایط، هر بهار چند سانتی متر رویی خاک را بردارید و با خاک تازه جایگزین کنید.
اگر تعویض گلدان را در خارج از خانه انجام می‌دهید، هنگامی این کار را بکنید که دما حداقل 10 درجه سانتی گراد باشد. دمای سردتر از این، اضطراب زیادی به فیکوس لیراتا وارد خواهد کرد.


فیکوس لیراتا

روش هرس کردن برگ ها

هرس کردن و بریده برگ‌ها باعث می‌شود رشد گیاه بهبود پیدا کند. هراز گاهی برگ‌های آسیب‌دیده و خراب گیاه را با قیچی جدا کنید تا گیاه انرژی خودش را صرف رشد بیش‌تر و غذارسانی به برگ‌های سالم کند. اگر شاخه‌های فرعی گیاه هم جلوی رفت و آمد را گرفته یا فضای محل زندگی‌تان را بیش از حد شلوغ کرده‌است، می‌توانید آن را قیچی کنید. دقت کنید که شاخه‌ی فرعی را از جایی برش بزنید که حداقل ۳ سانتی‌متر با شاخه‌ی اصلی فاصله داشته باشد تا آسیبی به شاخه‌ی اصلی گیاه نرسد.

اگر سوالی در رابطه با این گیاه دارید می توانید زیر همین پست کامنت بگذارید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری فیکوس آفریقایی لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سوالات متداول

علت ظهور نقاط قرمز رنگ در سطح برگ‌های فیکوس لیراتا چیست؟

آیا برگ‌های گیاه شما با نقاط قرمز پوشیده شده است؟ علت این اتفاق، رخ دادن اِدِم (تورم یا آماس) است؛ اتفاقی که می‎تواند برای هر گیاه آپارتمانی دیگر نیز بیفتد. به بیانی ساده، اگر ریشه‌های گیاه به طور ناگهانی بیش از حد توان و ظرفیت خود آب را جذب کنند، سلول‌های داخل برگ‌ها می‌ترکند و آن نقاط قرمز رنگ را ایجاد می‌کنند (یا نقاطی تاول مانند).
یک اِدم خفیف در فیکوس لیراتا، نگران کننده نیست. اگرچه ظاهر زیبایی ندارد. ظهور نقطه‌های قرمز بر روی برگ‌های جوان این گیاه بسیار رایج است؛ اما هرچه این برگ‌ها تیره‌تر می‌شوند، این لکه‌ها کمتر نمایان می‌شوند.
اگر اِدم به نظر خیلی در گیاه پیشرفت کرده است و ظهور این نقطه‌ها تمامی ندارد، باید عاد‌ت‌های آبیاری خود را اصلاح کنید.
آبیاری نامنظم یک دلیل محکم برای اضطراب رطوبتی است، و به بیان دیگر، دلیلی مهم برای ایجاد اِدم!
آیا قبل از هر بار آبیاری، بیش از حد گیاه را خشک و تشنه نگه می‌دارید؟ این کار غلط است.
بااینکه اِدِم دلیل اصلی بروز این نقاط است، اما باید سطح زیرین برگ‌ها را نیز چک کنید. کنه تار عنکبوتی، آفتی است که می‌تواند عمیقا برگ را درگیر کرده و سبب قرمز شدن آن شود. این کنه تارهای ظریفی در زیر برگ ایجاد می‌کند و از رطوبت فراری است. پس حتما گیاه و هوای اطراف آن را مرطوب نگه دارید. برای از بین بردن آنها، محلول آب و مایع ظرفشویی را به برگها اسپری کنید.

چگونه گلدان فیکوس لیراتا را عوض کنیم؟

هر سال در فصل بهار، باید گلدان فیکوس لیراتای جوان را عوض کنید. یک گلدان مناسب انتخاب کنید، طوری که قطر آن 5 سانتی متر از گلدان فعلی بزرگ‌تر باشد. به آرامی خاک را کنار بزنید و سعی کنید گیاه را از گلدان خارج کنید. با دقت ریشه را بیرون بیاورید و در این حین، حتما زیر آن را با دست نگه دارید. سپس آن را در گلدان جدید بگذارید و فضای خالی را با خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی پر کنید.
هنگامی که گیاه بالغ شد، دیگر نیازی نیست که گلدان را مداوم عوض کنید. در این شرایط، هر بهار چند سانتی متر رویی خاک را بردارید و با خاک تازه جایگزین کنید.
اگر تعویض گلدان را در خارج از خانه انجام می‌دهید، هنگامی این کار را بکنید که دما حداقل 10 درجه سانتی گراد باشد. دمای سردتر از این، اضطراب زیادی به فیکوس لیراتا وارد خواهد کرد.

چرا برگ‌های فیکوس لیراتا پژمرده و بی‌حال می شوند؟

اگر برگ‌های فیکوس لیراتای شما ضمن پژمردگی، زرد یا قهوه‌ای نیز شده‌اند، احتمالا آبیاری شما در مقایسه با نور ورودی گیاه بسیار زیاد است.
اما اگر گیاه فقط پژمرده شده و کمی حالت تردی پیدا کرده است، به احتمال زیاد کمتر از حد نیاز آن را آبیاری کرده‌اید. این اتفاق می‌تواند سبب قهوه‌ای و شکننده شده لبه برگ‌ها هم بشود، اما الزاما همیشه چنین چیزی رخ نمی‌دهد.
اگر فکر می‌کنید مشکل آبیاری کم است، بیشتر از قبل به گیاه آب بدهید و اگر انگشت خود را در خاک فرو کنید، باید رطوبت کمی احساس کنید. هرگز نباید این رطوبت ملایم جای خود را به خیسی کامل بدهد.
ممکن است ناخواسته کمتر از میزان لازم به گیاه آب بدهید. بخصوص اگر نور بیشتر از قبل به گیاه می‌تابد و یا تابستان آغاز شده است. هرچه نور بیشتر باشد، نیاز گیاه به آب هم بیشتر است
ممکن است خاک در اطراف ریشه چسبیده باشد و اجازه ندهد که آب به آنها برسد. پس فراموش نکنید که هر چند وقت یکبار، با یک سیخ چوبی بلند خاک گلدان را از هم باز کنید. این کار ضمن ایجاد تخلخل، گردش هوا را در اطراف ریشه تقویت می‌کند.
گلدان‌های سفالی دارای منافذ بسیاری در دیواره خود هستند و از همین طریق، رطوبت را بیشتر از خود عبور می‌دهند.
اگرچه این یک ویژگی مثبت است، ما گاهی باعث می‌شود که فیکوس زودتر از زمان لازم خشک شود، به ویژه اگر در نقطه‌ای پرنور باشد. پس اگر گیاه خود را در گلدان سفالی کاشته‌اید، شاید لازم باشد بیشتر آن را آبیاری کنید.
توجه: پژمردگی برگ‌ها بلافاصله پس از تعویض گلدان، امری طبیعی است. در این پروسه، مقدار زیادی از زوائد مفید ریشه شکسته می‌شود؛ بنابراین گیاه قادر نیست تا به قوت گذشته به جذب آب بپردازد. این مشکل پس از 2-1 هفته با ترمیم ریشه، خود به خود حل خواهد شد.

چرا لکه‌های قهوه‌ای رنگ در سطح برگ‌های فیکوس لیراتا ایجاد شده است؟

1- پوسیدگی ریشه:
یکی از دلایل ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و حتی قهوه‌ای شدن کامل برگ‌ها، عفونت قارچی است. این عفونت هنگامی رخ می‌دهد که ریشه برای مدت طولانی، در مقدار زیادی آب قرار گرفته باشد. آبیاری بیش از حد و زه کشی ضعیف، سبب پوسیدگی و فاسد شدن ریشه می‌شوند. این فساد و درگیری تنها در ریشه باقی نمی‌ماند، بلکه به برگ‌ها نیز سرایت می‌کند.
روش حل این مشکل:
گیاه را از گلدان خارج کنید و با دقت ریشه را بررسی کنید. اگر ریشه‌ها قهوه‌ای و نرم بودند، متاسفانه فاسد و پوسیده شده‌اند.
اگر فقط چند لکه قهوه‌ای بر سطح برگ‌ها وجود داشت، اجازه دهید گیاه برای 2 هفته یا بیشتر خشک شود. بدین شکل ریشه فرصت کافی برای ترمیم شدن پیدا می‌کند. برگ‌های آسیب دیده را از گیاه جدا کرده و مطمئن شوید که نور کافی به آن می‌تابد.
اما اگر تعداد لکه‌های قهوه‌ای زیاد بود، باید علاوه بر جدا کردن برگ‌های قهوه‌ای، تمام نقاط قهوه‌ای و نرم شده‌ی ریشه را نیز جدا کنید. سپس فیکوس را مجدد در خاکی تازه بکارید. این بار مواظب باشید که دیگر آن را بیش از حد آبیاری نکنید!
2- عفونت باکتریایی
نشانه قطعی عفونت باکتریایی برگ‌ها، زرد شدن آنها به همراه ظهور لکه‌های قهوه‌ای است. در پوسیدگی ریشه، برگ‌ها سبزرنگ هستند و لکه‌های قهوه‌ای بر زمینه سبز ایجاد می‌شوند. اما در این مورد، زرد شدن برگ‌ها و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای با هم رخ می‌دهد. هم پوسیدگی ریشه و هم عفونت باکتریایی، در نهایت سبب ریزش برگ‌ها خواهند شد.
لکه‌های باکتریایی، بیشتر در سطح برگ‌های جوان و جدید ایجاد می‌شود. پس اگر اوضاع برگ‌های جدید فیکوس شما در مقایسه با برگ‌های قدیمی‌تر بسیار خراب است، به احتمال زیاد مشکل باکتری است.
روش حل این مشکل:
اگر آسیب خیلی در گیاه پیشروی نکرده است، همه برگ‌های دارای لکه‌های قهوه‌ای را از گیاه جدا کنید و مجدد گیاه را در خاکی تمیز و استریل بکارید. سپس فیکوس خود را تحت نور زیاد خورشید قرار دهید و خیلی آن را آبیاری نکنید تا بتواند خود را بازیابی کند.
3- آسیب در اثر حشرات
درگیری فیکوس لیراتا با حشرات خیلی نادر است. اما خوشبختانه در این مورد، برگ‌ها بهترین سرنخ هستند. یک ذره بین بردارید و سطح برگ‌ها را برای وجود تارها و کرک‌های ظریف بررسی کنید. راه تشخیص آسیب حشرات، وجود لکه‌های ریز بر سطح برگ است، لکه‌هایی که بعدا به حفره تبدیل خواهند شد.
روش حل این مشکل:
از یک روغن چریش مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. یا می‌توانید نوع خانگی آن را بسازید: 2-1 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 2-1 قاشق چایخوری روغن معدنی را در یک بطری آب بریزید و خوب تکان دهید. سپس تمام بخش‌های درگیر گیاه را با این محلول اسپری کنید.
گیاهان بیمار را از سایر گیاهان آپارتمانی خود دور کرده و تا زمان بهبودی، در مکانی دیگر از آنها نگهداری کنید. اگر می‌توانید بهتر است فیکوس لیراتا را به خارج از خانه منتقل کنید، زیرا روغن چریش عطر خوبی ندارد. حتما تمام برگ‌های گیاه را اسپری کنید. آنها را بچرخانید تا بتوانید سطح زیرین را نیز به محلول آغشته کنید. محل اتصال برگ‌ها به ساقه را نیز فراموش نکنید. دو هفته صبر کنید. مجدد گیاه را بررسی کنید و اگر نیاز بود، روند اسپری کردن را تکرار کنید.
4- گیاه بیش از حد خشک شده است
تشخیص لکه‌های قهوه‌ای که به علت خشکی گیاه ایجاد می‌شوند، بسیار آسان‌تر از سایر موارد است. این لکه‌ها عموما خشک هستند، از نوک و لبه برگ‌ها به سمت داخل ایجاد می‌شوند و در نهایت منجر به لوله‌ای شدن آنها خواهند شد. در این حالت، گیاه پژمرده و خشک به نظر می‌رسد. خاک نیز تغییر می‌کند، به گونه‌ای که انگار چروک خورده، منقبض شده و عقب نشینی کرده است. این تغییرات باعث می‌شود تا آب سریعا از گلدان خارج شود و هرگز به توپ ریشه نرسد.
روش حل این مشکل:
اگر فیکوس لیراتای شما در محیطی بسیار خشک و یا نزدیک دستگاه‌های گرمایشی قرار گرفته است، باید آن را به مکانی ببرید که دمای هوا در آنجا معتدل‌تر است. گیاه را مرتبا (هفته‌ای یکبار) به خوبی آبیاری کنید و تغییرات آن را زیر نظر داشته باشید. مطمئن شوید که آب و رطوبت برایش کافی است. می‌تواند هر 3-2 روز یکبار به آن آب اسپری کنید یا از دستگاه‌های مرطوب کننده هوا کمک بگیرید؛ بدین شکل رطوبت برای فیکوس لیراتا به درجه مطلوبی می‌رسد.
آبیاری باید عمقی باشد، طوری که حتما توپ ریشه را کاملا خیس کند. پس از مقدار کافی آب دریغ نکنید. نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید، خروج آب اضافی از زیر گلدان است. حتما زیر گلدانی را خالی کنید. پیشنهاد ما این است که فیکوس را در سینک قرار دهید و اجازه دهید که آب اضافی خود را کاملا خارج کند. سپس آن را در زیرگلدانی خود بگذارید.

علت زرد شدن برگ‌های فیکوس لیراتا چیست؟

همانند لکه‌های قهوه‌ای، زرد شدن برگ‌ها نیز علل مختلفی دارد، به همین علت گاهی تشخیص دلیل درست دشوار به نظر می‌رسد. مانند همیشه، ابتدا باید روش نگهداری خود را بررسی کنید و ببینید چه چیزهایی ممکن است در راستای نیازها و ایده‌آل‌های گیاه نباشد.
اول از همه، رایج‌ترین حدس: آیا بیش از حد گیاه را آبیاری کرده‌اید؟ خاک خیس و زه کشی نامناسب می‌تواند سبب زرد/ قهوه‌ای شدن، و حتی در صورت پوسیدگی ریشه سبب سیاه شدن برگ‌ها شود.
آیا فیکوس لیراتای شما نور کافی دریافت می‌کند؟ کمبود نور زندگی بخش خورشید می‌تواند این درختچه آپارتمانی را به یک گیاه ناراحت تبدیل کرده و آن را با برگ‌های رنگ پریده زرد، عدم رشد جدید، برگ‌های در حال ریزش و هر مشکل ناخوشایند دیگری روبرو کند. شاید فراهم کردن نور کافی در داخل منزل برای آن، کار راحتی نباشد. اما فراموش نکنید که به مقدار زیادی از نور فیلتر شده نیاز دارد
اگر فیکوس لیراتای شما در مکانی روشن و مناسب قرار دارد و آبیاریش نیز به درستی صورت می‌گیرد، فکر کنید که چقدر از آخرین باری که به گیاه کود داده‌اید می‌گذرد؟ این گیاه نیز مانند اغلب گیاهان آپارتمانی دیگر به کود نیاز دارد، به ویژه اگر مدت زمان زیادی از کاشتش در خاک می‌گذرد. خاک تازه معمولا دارای عناصر ضروری هست، اما وقتی که آنها نیز به پایان برسند باید گیاه را تقویت کنید. خوشبختانه کودهایی مخصوص فیکوس لیراتا وجود دارند. یا می‌توانید از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی که غنی از نیتروژن هستند استفاده کنید. طبق دستور نوشته شده بر روی بسته بندی کود عمل کنید. کوددهی باید در فصول رشد انجام شود و با رسیدن زمستان، متوقف شود.

اینفوگرافیک روش نگهداری از فیکوس لیراتا

اینفوگرافیک روش نگهداری از گیاه فیکوس لیراتا
اینفوگرافیک روش نگهداری از فیکوس لیراتا
۸۱ نظرات
  1. مرتضوی می گوید

    سلام من این گل رو خریداری کردم میخواستم بدونم چقدر طول میکشه تا برگ جدید بزنه الان یک ماهه که خریدمش و حدود ۱۰ تا برگ داره

    1. گل‌ستان می گوید

      سلام، گیاه فیکوس آفرقایی (لیراتا) جزو گیاهانی هست که رشد کندی دارن و باید صبور باشید چند ماهی طول میکشه تا یک برگ جدید بده، یکی از علت هایی این گیاه قیمت نسبتا بالاتری نسبت گیاهان دیگه داره همین رشد کنده و زحماتی که داره تا تبدیل به یک گیاه بزرگ بشه. پس صبر پیشه کنید (:

      1. مجید می گوید

        سلام. من این گل رو خریدم. خیلی با کیفیته و دوست داشتنیه.ممنون
        سوالم اینه که برگاش کثیفه پاکش کردم خوب تمیز نشد چکار کنم؟

        1. گل‌ستان می گوید

          مبارکتون باشه. پیشنهاد می کنیم مقاله روش تمیز کردن گیاهان را مطالعه کنید:
          https://www.golsetan.com/blog/how-clean-houseplants/

        2. مرجان می گوید

          سلام د‌وست عزیز ، با اجازه ی ادمین من میخواستم تجربه ی شخصیمو در پاک‌کردن برگ این گیاه بهتون بگم که خیلی عالی بود ،کمی شیر کم چرب و اب جوشیده ولرم رو قاطی کنید و با یه پارچه ی تمیز پشت و روی برگها رو‌تمیز کنید ،خیلی تمیز و جذاب میشن

          1. گل‌ستان می گوید

            سلام
            خواهش میکنم، باعث افتخار هست 😉

        3. اسما می گوید

          من این گیاه گرفتم خیلی سرحال بود یهویی همه برگاش افتادن توی همه موارد خیلی مواظبشم کشت افت دادم افت هم نیوفتاده.یه مدت خوب بود تا باز برگای جدیدشم افتاد باز

          1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

            سلام وقتتون بخیر
            این گیاه در فصل گرم حساس به تعویض و جابجایی گلدان میباشد
            ابیاری کمتر و افزایش رطوبت محیطی با اسپری اب فراوان توصیه میشود

        4. فرشته می گوید

          سلام وقتتون بخیر. من دو ماه قبل لیراتا خریداری کردم ولی برگای پایینی به ترتیب زرد میشن و میریزن. تقریبا ۱/۳ برگای پایین رو از دست داده. علتش چیه؟

          1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

            دوست گُل‌سِتانی سلام
            زرد شدن برگ های فیکوس لیراتا دلایل زیادی می تواند داشته باشد که بستگی به شرایط نگهداری شما دارد.
            از علل های شایع، آبیاری بیش از اندازه و کمبود رطوبت و نور خیلی کم است
            حتما رو و پشت برگ ها را چک کنید که آفتی نداشته باشد

    2. شبنم بحرانی می گوید

      سلام من به تازگی این گیاه زیبا رو خریداری کردم . منتهی بعد از گذشت ۱۵ روز روی برگهاش لکه های قهوه ای دیدم که بعد از آبیاری این لکه ها سبز و قهوه ای کم رنگ شدن ولی همچنان خشک . هر روز روی برگهاش آبپاشی میکردم ولی بخاطر اینکه گیاه نپوسه خیلی آب ندادم
      حالا باید چه کنم ؟

      1. گل‌ستان می گوید

        سلام خانم بحرانی، لطفا از گیاهتان عکس بگیرید یکی از نزدیک برگهایی که قهوه ای شده و یکی از کل گیاه به واتس آپ ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱ بفرستید تا مشکل و راهکار را بهتون بگیم.

    3. سلام م بخشید من چند روزی است این گل رو خریدم حالا میخوام گلدونش رو عوض کنم باید چه خاکی استفاده کنم تو این فصل میشه ممنون می گوید

      سلام من چند روزه این گل رو خریدم حالا میخوام گلدون رو عوض کنم آیا وقت خوبی هست و خاکی استفاده کنم ممنون

  2. خدابخش می گوید

    سلام. من این گیاه حدود ۲ متریشو خریداری کردم که فروشنده گفت نور نمیخاد. نور خانه من بسیار ضعیفه. چکار کنم که خراب نشه؟

    1. گل‌ستان می گوید

      سلام، این گیاه حداقل به نور متوسط نیاز داره و اگر نور خوب ندارید می توانید از لامپ های LED در طیف نور خورشید استفاده کنید، حدود ۸ ساعت در روز لامپ باید روشن باشه.

  3. دريا عطا می گوید

    سلام ببخشید من حدود سه ماهه فیکوس لیراتا خریدم،ابتدا خیلی سریع دو برگ داد ،الان بنظرم برگ های پایینی رو به پایین شده،قبلا همشون رو به بالا بودن،و این که یک سری لکه ی قهوه ای نوک برگ های پایینی ایجاد شده،ممکنه بگید نظرتون راجع به مشکلش چیه

    1. گل‌ستان می گوید

      سلام.فیکوس افریقایی یا لیراتاگلدان ان باید دارای زهکش خوب باشد. ابیاری زیاد در فصل زمستان برای گیاه مشکل بوجود میاورد و بیشتر اسپری اب بروی برگ های ان انجام دهید.

      1. محمد می گوید

        سلام
        فیکوس منم برگ جدید داده ولى برگاى بزرگش یکم افتادگى پیدا کردن…
        چیکار کنم

        1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

          سلام وقت بخیر .
          ابیاری باید کمتر انجام شود و نصف میزان اب از انتهای گلدان خارج شود .
          رطوبت محیطی را با اسپری اب روی برگ ها افزایش دهید

  4. رهبري می گوید

    سلام من چند ماهی میشه این گیاه رو خریدم ولی شروع کرد به خشک شدن برگ ها و ریزش آبیاریش رو بیشتر کردم اما تغییری نکرد الان فقط یه شاخه ی خالی مونده فکر میکنید امکان برگشتش هست؟

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      در پاسخ به اقای رهبر.
      سلام.فیکوس افریقایی نیاز به رطوبت محیطی زیاد و زهکش خوب گلدان و ابیاری به اندازه دارد. رطوبت را زیاد کنید و اب اسپری روی ساقه .

  5. ميثم می گوید

    سلام وقت بخیر
    من چند هفتس لیراتا خریدم اوایل برگاش رو به بالا بود الان یه روز برگاش اویزون شده علتش چیه؟
    بعد من از به جا شنیدم که به لیراتا حتما باید قارچ کش زد،درسته؟طریقه استفاده چجوریه؟

    1. مسئول سفارشات و موجودی می گوید

      در پاسخ به میثم.
      سلام.لیراتا نیاز به زهکش گلدان خوب و خاک مناسب ابیاری به اندازه و رطوبت محیطی زیاد دارد.قارچکش مانکوزب دو گرم در لیتر اب ابیاری و اسپری رو برگه.

  6. فرشته می گوید

    ما این گیاه داریم که حدودا ۵۰ سالشه به شدت رشد کرده و شاخه زده طوری که خیلی سنگین شده میخواییم ازش قلمه بزنیم چندبار امتحان کردیم نشد. فکر میکنم خیلی کار تخصصی و سختیه؟

    1. مسئول سفارشات و موجودی می گوید

      در پاسخ به فرشته.
      سلام.برای قلمه فیکوس افریقایی استفاده از خاک سبک و پرلایت و نهوه صحیح قلمه و رطوبت محیطی زیاد نیاز هست.

      1. ناشناس می گوید

        عالی بود مرسی از اطلاعاتی که گذاشتید

  7. گلی می گوید

    سلام من این گیاهو دارم الان حدود یک متر شایدم بیشتر ارتفاعش شده. اواخر شهریور برگاش شروع کرد ریختن و لبه های برگ ها لکه های قهوه ای اورد. بهش کود بیست بیست دادم. ریزش برگ متوقف شد ولی لکه های قهوه ای موند و دیگه اصلا برگ جدید در نیورد 🙁 چیکار باید کرد؟

    1. مسئول سفارشات و موجودی می گوید

      در پاسخ به گلی
      سلام.کود دهی را ادامه دهید و رطوبت محیطی را زیاد کنید.

  8. گلی می گوید

    یه سوال دیگه اینکه باید برگایی که به اصلاح سوخته و قهوه ای شدنو جدا کنیم؟

    1. مسئول سفارشات و موجودی می گوید

      سلام. فیکوس افریقایی نیاز به رطوبت زیاد و زهکش خوب گلدان دارد. برگهای خراب و سوخته را میتوانید جدا کنید.

  9. سلام رفیعی هستم می گوید

    چکار کنم که ازبغل جوانه بزندوقدش بلند نشود

    1. مسئول سفارشات و موجودی می گوید

      سلام.برش انتهای ساقه اصلی که خود یک قلمه محسوب میشود با دویا ۳ برگ و ارتفاع ۱۵ سانت.سبب رشد جوانه های جانبی میشود.

  10. حسین می گوید

    سلام ، گیاه من به تازگی سه تا برگ دراورده ولی به قدری زود رشد کرد و بزرگ شدن که تقریبا از سنگینی لبه برگ خم شده ، این عادیه یا مشکل خاصی داره ؟

  11. ناشناس می گوید

    سلام من سه ساله این گیاهو دارم رشد طولی خوبی داشته و برگهاشم سرحال و سبز رنگه فقط مشکل اینه که سایز برگها بزرگ نمیشه و شاخه ها بلند میشه ولی قطر سااقه زیاد نمیشه نورش خوبه خاک و گلدونشم عوض کردم چه راهی پیشنهاد میدید؟؟

    1. کارشناس دپارتمان حمایت از مشتریان گُل سِتان می گوید

      با سلام . شرایط هوای گرم و رطوبت زیاد محیطی برای رشد این گیاه خوب هست . کود های تقویت کننده را منظم به گیاه بدهید .

  12. مهناز شایگان می گوید

    سلام وقت بخیر.من ی فیکوس آفریقایی یک ماه پیش خریدم.ابتدا یکی از برگهاش از راس ترک داشت دقیقا از کنار رگبرگ میانی بعد کنارش هم قهوه ای بود.بعد ی مدت برگهای دیگه روشون ب صورت لکه های کوچیک زرد کمرنگ شدو بعد تغییر رنگ دادن به قهوه ای…ی مدت گذشت و فکر کردم قارچه مانکوزب زدم ولی کمتر نشد دوتا برگ جدید داد ک ب سرعت رشد کرد و کشیده و دراز هم شد..دو برگ جدید دیگه داد ک رأسش قهوای سوخته شد ویکی از اونا افتاد..حالا دقیق نمیدونم مشکل گل من چیه الان دیگه تقریبا همه برگها درگیر شدن..ممنون میشم راهنماییم کنید

  13. عسل زره ساز می گوید

    سلام ببخشید من این گل رو خریداری کردم ۲ ماه پیش که قارچ و حشره خای ریز مثل پشه داشت سم پاشی و ضد قارچ زدم ۱۵ روز یه بار هم کود میدم هم ریز مغزی هم کود ریشه برگهای جدیدش یا در موقع درامدن میسوزه یا درمیاد و شل میافته به سمت پایین میشه راهنمایی کنید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      لطفا زهکش گلدان را چک بفرمایید که آب مازاد حتما بیرون بیاید

  14. مریم می گوید

    من چند روز کاین گل رو خریدم میخوام گلدون رو عوض کنم آیا وقت خوبی هست واز چه خاکی استفاده کنم ممنون

  15. سجاد می گوید

    سلام و عرض خسته نباشید به تیم زحمت کش گل ستان من تمام سوال ها و جواب هارو خوندم تقریبا سوال های من هم مثل بقیه دوستان هست فقط یکی از فیکوس های من که ارتفاع بالای دومتر داره بیشتر برگ هاش خراب و نیمه و خشک و سوراخ شده میخواستم عکس بفرستم تا بهتر راهنماییم کنید، چطور میتونم باهاتون ارتباط برقرار کنم؟
    ممنون و منتظر جواب هستم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر
      لطف بفرمایید از طریق whatsapp عکس مربوطه را ارسال بفرمایید

  16. حیدری می گوید

    من یکسال پیش قلمه این گیاه که ریشه دار بود کاشتم ولی هنوز حتی یک برگ هم نداده باید چکار کنم

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      به احتمال زیاد قلمه ریشه خوبی نداشته است و نیازمند این هست که رطوبت محیط را بالا ببرید و نور متوسطی به گیاه دهید

  17. شاهين می گوید

    سلام وقت بخیر
    من فیکوسمو که خریدم بعد چند وقت گلدانش و عوض کردم گلدانى که گرفتم بزرگتر از قبلیشه خاک خیلى زیادى هم داخلش نسبت به قبلش.موقع آبیارى حس میکنم به خاطر خاک زیادش هنوز زیراش که معلوم نیست یه کم خیس باشن حتى اگر سطح خاکشم خشک بشه میگید آب بدید میترسم آب بدم . پیشنهادتون چیه ؟ لطفا راهنمایى کنین ممنون

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . وقت بخیر
      پیشنهاد مجموعه گل ستان به شما آبیاری منظم گیاه و به موازات آن برقراری رطوبت محیطی زیاد می باشد.
      همچنین چک کردن زهکش گلدان مورد نظر نیز در بهبود وضعیت گیاه تاثیر بسزایی دارد.

      1. شاهين می گوید

        سلام چک کردن زهکش به چه صورت ؟ و سوال دیگه ام اینکه کود ٢٠٢٠٢٠ و به چه صورت بهش بدم

        1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

          سلام ،
          کود سه بیست را هر هفته ، و هر بار به مقدار ۲ گرم در یک لیتر آب حل کرده و آبیاری کنید .
          برای چک کردن زهکش نیز ، مقداری آب را برای گیاه استفاده کنید که قسمتی از آن از گلدان خارج شود.

  18. ساناز می گوید

    سلام من حدود یک ماهو نیم هست از این گیاه خریداری کردم،جلوی پنجره با نور غیر مستقیم گذاشتمش ولی بعد یه مدت روش و لبه هاش پر لک قهوه ای شد،گفتن قارچ گرفته،اسپری قارچ کش گرفتم زدم گلدونش رو هم عوض کردم ولی تا الان ۳تا از برگاش خشک شدن ریختن.میشه راهنماییم کنید که بتونم نجاتش بدم؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر
      با آبیاری منظم و چک کردن زهکش گلدان و همچین بالا بردن رطوبت محیطی با استفاده از اسپری آب – استفاده از سم قارچ کش مانکوزب که با حل کردن ۲ گرم آن در یک لیتر آب و اسپری کردن روی برگ ها و ساقه ها

  19. غلامپور می گوید

    سلام وقت بخیر من دوهفته س فیکوس لیراتا روخریدم حدودا یک متر هستش این یک هفته ی اخیر سه تابرگ هاش ریزش داشتن چک کردم رو و زیر دو تا ازبرگهای دیگه لکه های قهوه ای هستن و سربرگها به سمت پایین اومدن خیلی ناراحتم برای گیاه زیبایی که ایمجوری شده موقع خرید گلدانش روعوض کردم یک بار هم کو دمایع بهش دادم امروزم هم یک برگش افتاد لطف بفرمایید وراهنمایی بفرمایید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام
      وقتتون خوش
      گیاه فیکوس افریقایی در فصول گرم به تعویض گلدان حساس است .
      همچنین این گیاه به آبیاری کم نیاز دارد .
      با تنظیم نور و افزایش رطوبت محیط گیاه نیز میتوانید طراوت جدیدی به گیاه ببخشید

  20. ریحانه می گوید

    سلام
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنین
    من حدود ۸ ماه فیکوس نگهداری میکنم
    یه مدت نوک برگاش قهوه ای سوخته شد که از قارچ کش استفاده کردم
    بعد ۳تا برگ داد
    اما الان از پایین ۴ تا برگاش ریخته
    من باید چیکار کنم؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام . ابیاری کمتر انجام شود و خروجی اب از ته گلدان را چک کنید. رطوبت محیطی را با استفاده از اسپری اب افزایش دهید.
      همچنین فیکوس نیازمند نور بیشتری است

  21. فروتن می گوید

    سلام.من این گل رو ۲ ماهه خریدم.اولش قارچ زد درمانش کردم.ابیاریشم هر وقت ۳سانت سطح خاک خشک میشد اب میدادم.الان یک هفتس روی چندتا برگ‌ نقطه های سیاه ریز زده که در حال افزایشه…ممنون میشم‌کمکم کنین.بخور سر کنارشه.اسپری اب هم میزنم روش.دما حدود ۲۵ درجه و رطوبت سنج هم داره‌کنارش حدود ۵۰ تا ۶۰ درصده.ممنون میشم کمکم کنین

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز وقتتون بخیر
      فیکوس افریقایی نسبت به جابجایی و تعویض گلدان حساس هست
      و در این لحظه قارچ گیاهی به ان حمله میکند و این عارضه به وجود می اید
      توصیه میکنیم گیاهتون رو کمتر ابیاری کنید
      حتما خروجی اب از ته گلدان را بررسی کنید
      سم مانوزب تهیه کنید و یک قاشق چایخوری را در یک لیتر اب حل کنید و روی برگ های گیاه و ساقه ان اسپری کنید
      هر هفته ۲نوبت این کار را انجام دهید
      با باقیمانده محلول سم گیاه را ابیاری کنید
      تکرار هر هفته یک نوبت

  22. سارا می گوید

    سلام
    من فیکوس افریقاییم رو هر روز چند بار غبارپاشی میکنم و یه روز درمیون بهش اب میدم اما لکه های قهوه ای ریز روش به وجود اومده یه دونه برگش هم که قدیمی بود خشک شد
    البته برگ های جدیدترش کمی بزرگ شدن
    مشکل دونه های قهوه ایش چیه ؟
    و اینکه ۱۲-۱۳ روز پیش ازین قارچ های سفید پودری زد که خب کم بود و من زود جداش کردم و سمپاشیش کردم
    الان قارچی نداره ولی دونه های قهوه ای روی برگش هستش

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام .
      رطوبت محیطی را افزایش دهید و خروجی اب از انتهای گلدان را بررسی کنید
      سم مانکوزب را تهیه کرده و یک قاشق چایخوری را در یک لیتر اب حل کنید و هفته ای دوبار سمپاشی کنید

  23. سمسام می گوید

    درود بر شما
    فیکوس من برگهای بسیار بزرگ و تیره‌ایی داره و متاسفانه همه برگها سر خم کرده‌اند و رو به پایین هستن، علت چیست

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر .
      گیاه فیکوس حساس به کمبود رطوبت محیطی است.
      ابیاری کمتر انجام دهید و خروجی اب را از انتهای گلدان بررسی کنید
      رطوبت محیطی را با اسپری کردن اب روی برگ ها افزایش دهید

  24. کیان می گوید

    سلام من یه دوهفته هست ک فیکوس خریدم الان برگهاش پژمرده شدن متاسفانه دوتاازبرگهاش لک قهوه ای زدن ویکی داره خشک میشه نمدونم چکاکنم لطفاراهنمایی کنیدگلموخیلی دوس دارم بعدمیگن نبایدغبارپاشی کردمنم نکردم حالانمدونم چکاکنم؟؟؟

    1. ویدا رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گیاه فیکوس به رطوبت محیطی زیادی نیاز دارد
      آبیاری گیاه باید به گونه‌ای انجام شود که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود
      (از مسدود نبودن مسیر خروجی آب اضافی اطمینان حاصل فرمایید )
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید
      سم مانکوب را تهیه کرده و یک قاشق چایخوری را در یک لیتر اب حل کرده و روی برگ ها اسپری کنید.تکرار هر هفته ۲ نوبت

  25. میری می گوید

    سلام گل فیکوس من وقتی برگ جدیدی باز میکنه برگاش سبز هست بعد از چند روز قهوه ای میشه آفتاب مستقیم بهش نمیخره میشه راهنمایی کنید ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به اینکه فیکوس گیاهی رطوبت دوست و حساس به آبیاری هست، قهوه ای شدن برگ آن ممکن است به دلیل کمبود یا بیش بود آبیاری، تامین نشدن رطوبت مورد نیاز آن و نور بیش از حد و مستقیم باشد که باعث سوختگی برگ آن می شود.

  26. جعفري می گوید

    سلام
    ممنون از توضیحات خوبتون،
    گلدون من کاملا خشک شده و برگی نداره و تنها ساقه های بلندش مونده، میخواستم بدونم امیدی براب نجاتش هست؟
    اگر امکان داره عکسش رو براتون بفرستم؟
    متشکرم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با واتساپ گُل‌سِتان با ما در ارتباط باشید
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

  27. ناشناس می گوید

    سلام ممنون از شما ….گل ما کلا بدگهاش قهوه سوخته شدن میشه راهنمایمون کنید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      قهوه ای شدن برگ فیکوس دلایل مختلفی دارد اما عمده ترین اون نور مستقیم و بیماری های قارچی است
      قسمت طوقه و ریشه رو چک کنید که اگر پوسیده و سیاه شده بود یعنی گیاه شما بیماری قارچی گرفته و باید از قارچکش استفاده کنید
      نور هم حتما باید غیر مستقیم باشد تا برگ ها دچار سوختگی نشوند
      آبیاری رو هم حتما زمانی انجام بدین که سطح خاک خشک شده است

  28. هانی می گوید

    من ۱ماه گیاه فیکوس لیراترا خریداری کردم اما برگهای این گیاه بزرگ نیست علت آن چیست؟لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بعضی از ارقام فیکوس لیراتا برگ های کوچکتری دارند ولی در کل با کودهای سه بیست و فراهم کردن شرایط رشدی مناسب می تونید گیاه رو تقویت کنید تا برگ های کمی بزرگ تر داشته باشند

  29. علیپور می گوید

    سلام وقت بخیر
    من فیکوس لیراتا رو مدتی هست تهیه کردم اولش خوب بود بعد از یک مدت کرم و هزارپا داخلش دیدم و سر برگها به رنگ قهوه ای شد. سر برگهای قهوه ای رو جدا کردم اما همچنان سرگ برگها قهوه ای میشه. و برگها اون حالت قبل رو ندارن و سطحشون خشکه. به تازگی بخور سرد کنارش گذاشتم بلکه بهتر بشه. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. آیا نیازی به تغویض خاک هست؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خشک شدن سر برگ های لیراتا می تونه به دلیل آبیاری زیاد و کمبود رطوبت باشه
      آبیاری هر دوهفته انجام بشه و بله حتما روزی ۵-۶ ساعت دستگاه بخور سرد رو براش روشن کنید
      اگر هنوز هم هزارپا و کرم خاکی دیده میشه بله بهتر هست خاک رو تعویض کنید و یا از سموم حشره‌کش استفاده کنید

  30. فردین سورانی می گوید

    سلام، اگر سر گیاه لیراتا را قطع کنم باعث قطور شدن یا رشد شاخه های جانبی میشه؟مانند درختان میوه،؟ یا گیاه نابود میشه،؟ لطفا توضیح دهید، سپاس

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر جوانه راسی رو قطع کنید گیاه دیگه رشد طولی نخواهد داشت و جوانه های جانبی تحریک به رشد میشه البته در گیاه لیراتا این امر کمتر صدق می کنه
      و این که رشد خوب گیاه شما در گرو نگهداری اصولی شما هست

  31. شایا می گوید

    سلام و ممنون برای مطالب خوبتون. من هم یکسال پیش این گیاه رو خریدم، ولی الان یک ماه که حالش خوب نیست. الان برگ های بالاییش ابتدا از کنار ساقه، قهوه ای و خشک میشه بعد لول میشه و میفته، برگ های پایینیش هم زرد میشه و میریزه. گیاه من قبل از این در ماه حتما ۳ برگ جدید در میورد، ولی الان روزانه بیشتر از ۳ برگش رو از دست میده، میشه راهنمایی کنید چکارش کنم. ممنونم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      احتمال داره که در اثر آبیاری زیاد گیاه دچار بیماری شده باشه چرا که این گیاه به آبیاری زیاد حساس هست
      و یا اینکه ممکن هست کمبود رطوبت و مواد غذایی داشته باشه
      آبیاری فیکوس آفریقایی هر۱۴-۱۲ روز یکبار باشه، برای گیاه از دستگاه بخور سرد استفاده کنید و اگر آبیاریتون زیاد بوده حتما ۳-۲ مرحله گیاه رو با قارچکش سمپاشی کنید

  32. گل می گوید

    سلام خسته نباشید
    من این گیاه زیبا رو دارم حالش هم خیلی خوبه خیلی بهش میرسم…ولی دوست دارم شاخه های فرعی هم بده باید چیکار کنم که شاخه فرعی هم بده ؟
    پیشاپیش ممنون از راهنماییتون.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      معمولا یا گیاه رو پیوند میزنند و یا با کوتاه کردن ساقه اصلی گیاه رو تحریک به دادن شاخه جانبی می کنند.

  33. امین می گوید

    سلام. من دو سه هفته پیش یه گلدون فیکوس لیراتا کادو گرفتم. برگای جدیدش ظاهر سلامتی داره ولی برگای پایینش یه جورایی انگار ترد شده. زرد نیستن ولی طراوت برگای بالایی رو ندارن. زیر برگای تازه ش انگار دو تا موجود ریز سفید دیده میشه. نمیدونم شپشک آرد آلوده یا چیز دیگه. واسه این آفت چه راه حلی رو پیشنهاد میکنین؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      در درجه اول حتما از یک دستگاه بخور سرد برای تامین رطوبت هوا و جلوگیری از خشک و ترد شدن برگ استفاده کنید.
      در ارتباط با موجودات ریز پشت برگ هم باید در وحله اول با یک دستمال نمدار پشت و روی برگ ها رو تمیز کنید و در مرحله بعدی از یک سم حشره کش برای سمپاشی گیاه استفاده بشه.

  34. زرین کلاه می گوید

    سلام وقت بخیر
    من این گیاه را یک ماه پیش گرفتم همان ابتدا گلدانش را تعویض کردم و نزدیک پنجره جنوبی قرار دادم هفته ای یکبار هم آبیاری میکنم اما چند روز هست که لکه های قهوه ای نوک برگها ایجاد شده ممکنه از دمای خونه باشه به علت جریان کولر البته در معرض باد مستقیم کولر نیست ممکنه راهنمایی بفرمایید.
    ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      باد کولر و در کل تنش های دمایی می تواند باعث تنش در گیاه شود و در ادامه گیاه رو ضعیف و مستعد بیماری های قارچی کند.
      فیکوس آفریقایی رو به دور از باد کولر نگهداری و حتما از دستگاه بخور سرد برای تامین رطوبت گیاه استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.