خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

با روش نگهداری از درختچه ناندینا و انواع آن بیشتر آشنا شوید

زمان مطالعه: 9 دقیقه

درختچه ناندینا یا بامبوی مقدس گیاهی همیشه سبز، گل‌دار و اهل شرق آسیاست. این گیاه برخلاف اسم مستعارش بامبو نیست، بلکه درخچه‌ای زینتی از خانواده زرشکیان است. ساقه‌های این گیاه عصایی شکل هستند و گیاه برگ‌هایی بافت‌دار دارد که شبیه به بامبو هستند و همین موضوع نام مستعار آن را به‌خوبی توضیح می‌دهد. ناندینا در طول سال تغییر رنگ داده و می‌تواند از سبز به صورتی و از صورتی به قرمز تغییر رنگ پیدا کند. در بهار نیز این گیاه زیبا گل‌هایی سفید رنگ می‌دهد که هر چقدر به زمستان نزدیک می‌شود قرمزتر می‌شوند. خبر خوب این است که نگهداری ناندینا یا بامبوی مقدس آسان است؛ در نتیجه اگر دوست دارید یک گیاه سبز زیبا و خاص را میهمان خانه خود کنید که نگهداری آسانی داشته باشد، این گیاه انتخابی عالی برای شماست.

حال که با ناندینا آشنا شده‌اید وقت آن رسیده که روش نگهداری از درختچه ناندینا را نیز یاد گرفته تا اگر این گیاه را در خانه دارید یا قصد خرید گیاه داشته و ناندینا را انتخاب کرده‌اید، بتوانید شرایطی ایده‌آل و باب میل ناندینا را برای آن فراهم کنید. به‌این‌منظور با این مطلب فروشگاه آنلاین گل و گیاه تهران یعنی گُل‌سِتان همراه شده و ادامه مطلب را از دست ندهید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مشخصات کلی درختچه ناندینا یا بامبوی مقدس

  • نام علمی: Nandina domestica
  • خانواده: زرشکیان
  • بومی: آسیای شرقی
  • نام‌های مرسوم: ناندینا، بامبوی مقدس


انواع ناندینا

گونه‌های مختلفی از گیاه ناندینا وجود دارد که اغلب آن‌ها کوتوله هستند. برخی از انواع محبوب ناندینا شامل موارد زیر می‌شود:

  • ناندینای آتشین: گیاهی کوتوله که برگ‌های آن در زمستان به رنگ قرمز پر رنگ در می‌آید.
  • ناندینای ریچموند: گونه‌ای که می‌تواند تا یک متر و نیم رشد کند و به‌خاطر حجم زیاد میوه‌های قرمز رنگش مشهور است.
  • ناندینای پیگمیا (نانا): این گیاه میوه زیادی تولید نمی‌کند، اما به‌خاطر قد کوتاه و شاخ و برگ متراکمی که دارد محبوب شده است. این گیاه می‌تواند تا حدود یک متر رشد کند.
عکس چندین درختچه ناندینا یا بامبو مقدس در کنار هم
درختچه‌های ناندینا یا بامبو مقدس در کنار هم


روش نگهداری از درختچه ناندینا یا بامبوی مقدس

درختچه ناندینا یا بامبوی مقدس جز گیاهان خانگی همیشه سبز است که ترجیح می‌دهد در محیطی تقریبا مرطوب و نورگیر زندگی کند. این گیاه می‌تواند تا دمای -12 درجه را تحمل کند، اما نه برای طولانی مدت؛ همان‌طور که در مقدمه مطلب نیز اشاره کردیم نگهداری از ناندینا آسان است و این گیاه به مراقبت کمی نیاز دارد. همچنین گیاه عموما دچار آفت یا بیماری خاصی نمی‌شود. درختچه ناندینا قابلیت نگهداری هم در بیرون و هم در داخل خانه را داراست و تنها مشکلی که دارد میوه‌های سمی آن است که باید مراقبت باشید توسط کودک یا حیوانات خانگی‌تان بلعیده نشوند.

نور مورد نیاز برای نگهداری از بامبوی مقدس یا درختچه ناندینا

بامبوی مقدس یا درختچه ناندینا می‌تواند با شرایط نوری مختلفی سازگار باشد؛ از یک آفتاب کامل گرفته تا نیمه‌سایه هر دو برای نگهداری ناندینا مناسب هستند، اما اگر می‌خواهید گیاه شما رنگ‌های زنده‌تر و سالم‌تری داشته باشد نیاز است تا آن را در محلی نگهداری کنید که آفتاب کامل دریافت کند.

بیشتر مطالعه کنید: روش آبیاری و نور مناسب گیاه آپارتمانی

خاک

بامبوی مقدس درباره خاک سخت‌گیر نیست، اما ترجیح می‌دهد در خاکی با رطوبت مدیریت شده، دارای مواد مغذی و زهکشی خوب زندگی کند. افزودن پرلیت، ماسه یا مواد ترکیبی دیگر که به سبک شدن خاک و زهکشی بهتر آن کمک می‌کند و می‌تواند تاثیر خوبی روی رشد و سلامت گیاه بگذارد.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

میزان آب مورد نیاز ناندینا در طول نگهداری از آن

در طول اولین فصل رشد گیاه به آبیاری زیاد و عمیق نیاز دارد تا بتواند ریشه‌هایی قوی بدهد و جای خود را سفت کند. ازاین‌رو مطمئن شوید که خاک گیاه همیشه مرطوب است، اما از خیس نگه داشتن بیش‌ازحد خاک خودداری کنید. همچنین یادتان باشد که ناندینایی که در گلدان نگهداری می‌شود آب بیشتری نسبت به گیاهی که درون زمین کاشته می‌شود نیاز دارد؛ دلیل این موضوع کاملا مشخص است و به حجم خاک محدود گلدان برمی‌گردد.

بعد از طی کردن اولین فصل رشد درست زمانی که گیاه بالغ شد، دیگر به آب زیادی نیاز ندارد و باید میزان آبیاری کمتر شود. درنتیجه پس از طی شدن اولین فصل رشد تنها زمانی به گیاه آب بدهید که چند سانتی‌متر بالایی خاک خشک شده باشد. آب را نیز تا جایی بریزید که از زیر گلدان خارج شود و به همه ریشه‌ها رسیده باشد. همچنین یادتان باشد که آب خارج شده از زیر گلدان را دور بریزید تا با گلدان و گیاه در تماس نباشد که منجر به پوسیدگی ریشه‌ها شود.

درختچه ناندینا یا بامبوی مقدس
درختچه ناندینا

کوددهی

یک کوددهی منظم می‌تواند گل‌دهی و سرزنده بودن رنگ‌های این گیاه را تضمین کند. پس اگر می‌خواهید گیاه شما تضمینی سرزنده و گلدهی آن روی روال باشد، در طول نگهداری از درختچه ناندینا یا بامبوی مقدس کوددهی به آن را فراموش نکنید. برای این‌منظور از کود مخصوص درختچه‌های زینتی استفاده کنید و این کود را دوبار در سال، یکبار در اوایل بهار و سپس در اوایل تابستان به گیاه بدهید. این نکته را درنظر داشته باشید که کوددهی باید در حد نیاز باشد و از کوددهی بیش‌ازحد پرهیز کنید؛ چراکه کوددهی زیاد می‌تواند به ناندینا شما آسیب بزند.

مطلب پیشنهادی: روش تهیه کود خانگی برای گل و گیاه

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از درختچه ناندینا یا بامبوی مقدس

شرایط ایده‌آل برای نگهداری بامبوی مقدس محیطی گرم با رطوبت ملایم است که از بادهای شدید محافظت شده باشد. ناندینا می‌تواند در کوتاه مدت دمای منفی دوازده درجه را نیز تحمل کند، اما در بلند مدت دچار آسیب می‌شود بنابراین بهتر است آن را از سرمای سخت زمستان محافظت کنید. باتوجه به این شرایط اگر در منطقه زندگی شما سرمای سختی وجود دارد و گیاه را در بیرون از خانه نگهداری می‌کنید، بهتر است آن را در گلدان نگهداری کنید تا بتوانید در فصل‌های سرد آن‌ را به داخل خانه منتقل کنید.

هرس کردن

سلامت و عملکرد خوب ناندینا در گرو آن است که اجازه دهید رشد طبیعی خود را داشته باشد. این گیاه در اثر هرس کردن‌های شدید یا شکل دادن به آن توسط قیچی آسیب می‌بیند، اما یک هرس ملایم که سالانه انجام شود برای گیاه ضرری ندارد و می‌تواند باعث شود که گیاه پرپشت شده و شکل مناسبی به خود بگیرد.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

تکثیر ناندینا

در طول نگهداری از درختچه ناندینا یکی از بهترین روش‌های برای تکثیر آن، روش قلمه زنی است. برای این منظور می‌توانید از هر دو روش قلمه نرم و قلمه نیمه سخت این گیاه را تکثیر کنید؛ اگر بااین دو شکل از تکثیر گیاهان آپارتمانی آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب روش های تکثیر گیاهان آپارتمانی در وبلاگ گُل‌سِتان را مطالعه کنید.

تکثیر ناندینا از طریق قلمه نرم

برای تکثیر از طریق قلمه نرم کافی است شاخه‌ای جوان که تازه رشد کرده را از گیاه جدا کنید و به آب منتقل کنید تا بتواند ریشه بدهد؛ این شاخه باید نرم و سبز باشد. بعد از اینکه قلمه ریشه داد و اندازه ریشه‌های آن به حد مناسبی رسید می‌توانید آن را به گلدان منتقل کرده و از این طریق گیاهی جدید داشته باشید. همچنین برای ریشه‌دهی سریع‌تر نیز می‌توانید از هورمون ریشه استفاده کنید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

تکثیر ناندینا از طریق قلمه نیمه سخت

برای قلمه زدن از طریق قلمه نیمه‌سخت بهتر است در تابستان و اوایل پاییز اقدام کنید. قلمه نیمه سخت یعنی قلمه گرفتن از ساقه‌ای که تقریبا بالغ شده است، اما هنوز کاملا سخت و بالغ نشده است. به‌عبارت دقیق‌تر این شاخه باید کمی شکل گرفته باشد، اما هنوز کاملا سفت نشده باشد و بتوانید آن را خم کنید. بعد از پیدا کردن قلمه‌ای با چنین مشخصات آن را در هورمون ریشه قرار داده و سپس آن را در گلدانی قرار دهید که با پلاستیک پوشانده شده باشد. این کار باعث نگه داشتن رطوبت در فضای پلاستیک شده و قلمه می‌تواند جوانه بزند.

سمی بودن بودن یا نبودن ناندینا

ناندیا گیاهی فوق‌العاده سمی برای حیوانات خانگی، پرنده‌ها و کودکان است. میوه‌های قرمز رنگ این گیاه می‌تواند به‌سرعت باعث ایجاد استفراغ، تب، افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، تنگی نفس و در صورت بلعیده شدن حتی به مرگ نیز منجر شود. از سوی دیگر خوردن برگ‌های بامبوی مقدس نیز خطرناک است و باعث ایجاد مسمومیت می‌شود. درنتیجه بهتر است است گیاه را از دسترس حیوانات خانگی، کودکان یا پرندگان دور نگه دارید.

بررسی سمی بودن یا نبودن درختچه ناندینا یا بامبو مقدس
ناندینا یا بامبوی مقدس


نگهداری از درختچه ناندینا یا بامبوی مقدس در گلدان

ناندینا یا بامبوی مقدس می‌تواند به‌عنوان یک گیاه خانگی درون گلدان نیز زندگی کند. درواقع اگر در منطقه‌ای سردسیر زندگی می‌کنید بهتر است ناندینا را درون گلدان نگهداری کنید تا بتواند زمستان‌های سرد را درون خانه زندگی کند. اگر قصد نگهداری درختچه ناندینا یا بامبوی مقدس در گلدان را دارید بهتر است هر 2 الی 3 سال یک‌بار گلدان گیاه را تعویض کنید و آن را به گلدانی با یک سایز بزرگ‌تر منتقل کنید. همچنین فراموش نکنید که خاک گیاه باید مرطوب بماند، چون ناندینایی که در گلدان زندگی می‌کند نسبت به گیاهی که در باغچه کاشته شده به‌خاطر حجم کم خاک درون گلدان آب بیشتری را طلب می‌کند.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری درختچه ناندینا یا بامبوی مقدس لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره اینترنتی گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در منازل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
مانسترا متوسط با گلدان مواد آلی استوانه
922,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان


سوالات پرتکرار شما در مورد روش نگهداری ناندینا

آیا ناندینا سمی است؟

بله، این گیاه برای حیوانات خانگی و انسان‌ها سمی محسوب می‌شود. برگ‌ها و میوه‌های این گیاه حاوی ماده‌ای سمی هستند که خورده شدن آن توسط انسان یا حیوانات خانگی می‌تواند باعث ایجاد واکنش‌هایی مثل استفراغ، تهوه، دل‌درد و در شرایط حاد حتی باعث مرگ شود.

آیا ناندینا مهاجم است؟

بله، ناندینا در صورتی که به‌درستی کنترل نشود گیاهی مهاجم است. این گیاه می‌تواند به‌راحتی گونه‌های بومی دیگر را از بین ببرد و محیط رشد را برای خود تصاحب کند. جالب است بدانید به خاطر مهاجم بودن ناندینا در برخی ایالت‌های آمریکا کاشت و نگهداری از این گیاه در بیرون از خانه ممنوع و غیرقانونی است.

چرا برگ‌های ناندینا زرد می‌شود؟

زرد شدن برگ‌های این گیاه به‌دلیل کمبود آهن یا قلیایی شدن خاک گیاه است. ضمن اینکه آبیاری بیش‌ازحد نیز می‌تواند باعث آسیب دیدن ریشه‌های گیاه و در نتیجه زرد شدن برگ‌های آن شود.

چقدر به ناندینا آب بدهیم؟

ناندینا به آب زیادی احتیاج نداشته و بین نوبت‌های آبیاری باید اجازه دهید که خاک گیاه تقریبا خشک شود و سپس آن را آبیاری کنید. در طول نگهداری از این گیاه همیشه یادتان باشد که آبیاری بیش‌ازحد می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه‌های گیاه شود، در نتیجه این اتفاق، گیاه نمی‌تواند آب کافی را جذب کند و این مسئله در نهایت باعث ضعیف شدن گیاه و زرد شدن برگ‌های آن می‌شود.

نور مورد نیاز ناندینا چقدر است؟

ناندینا ترجیح می‌دهد در محیطی با نور کامل زندگی کند و ساعاتی از روز را در سایه استراحت کند. یادتان باشد که نور زیاد باعث می‌شود برگ‌های گیاه طراوت بیشتری داشته باشند و بتوانند میوه‌های جذاب خود را پرورش دهند. درمقابل نور کم باعث کند شدن سرعت رشد گیاه شده و می‌تواند باعث شود تا گیاه انرژی لازم برای میوه‌دهی را نداشته باشد.

۷ نظرات
  1. علیرضا می گوید

    سلام وقت بخیردرختچه ناندینا در مناطی گرمسیری و خشک میتوان در باعچه کاشت یا نه ؟ممنونم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      اگر در منطقه شما بادهای خیلی خشکی می وزد بهتر هست که کاشته نشود.

  2. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

    همراه گل‌سِتانی سلام
    گیاه ناندینا به نور زیادی نیاز دارد تا برگ های رنگین خودش رو نمایان کند.
    به احتمال زیاد نور شما کم هست.

  3. Mohammad می گوید

    چرا برگ های ناندینا زرد و خشک شدند ناندینا را در آفتاب مستقیم و در حیاط نگهداری میکنیم

    1. Mohammad می گوید

      و شاخه ها هم خشک شدند راه های جلوگیری از ادامه یافتن این موضوع چی هستند؟

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        همراه گل‌سِتانی سلام
        در درجه اول باید دلیل خشک شدن ساقه ها رو بررسی و پیدا کرد و بعد از آن در صدد حل مشکل برآمد.
        هرس کردن شاخه های خشک شده می تواند تا حدودی کارساز باشد.

        وارد لینک زیر بشین و بعد از ثبت نام عکس گیاه رو ارسال بفرمایید تا دقیق تر راهنماییتون کنیم:
        https://dr.golsetan.com

    2. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بعضی از برگ های گیاه ناندینا به طور طبیعی روشن تر از برگ های دیگر و حتی روشن تر نسبت به برگ سایر گیاهان هست و تا حدودی جای دیگرانی نیست مگر آنکه علائم متفاوت از رنگ طبیعی گیاه باشد که در این صورت ممکن هست ناشی از کمبود مواد غذایی خاک به خصوص ازت باشد.
      گیاه ناندیا رطوبت نسبتا کمی نیاز دارد و یکی از دلایل خشک شدن برگ ها می تواند به دلیل خشکی هوای محیط باشد که در این صورت می توانید برگ های گیاه رو هرازچندگاهی غبارپاشی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.