خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

میزان آبیاری گیاه فیکوس آفریقایی (فیکوس لیراتا)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

فهمیدن میزان درست آب‌دهی و ایجاد تعادل بین آب‌دهی کم و زیاد، کلید اصلی در نگهداری از گیاه فیکوس لیراتا (انجیر ربابی) است.
دو مشکل عمده‌ای که صاحبان فیکوس لیراتا با آن روبرو هستند کم آب دادن و زیاد آب دادن است.
میزان آبی که به فیکوس لیراتا می‌دهیم بستگی به شرایطی دارد که گیاه در آن زندگی می‌کند، میزان نوری که می‌گیرد، میزان دمای محیط و البته میزان رطوبت هوا. به عنوان مثال اگر گیاه در یک محیط بسیار روشن، خشک و گرم باشد با سرعت بیشتری آب از دست می‌دهد و دچار کم آبی می‌شود.

و برای تنظیم کردن ریتم آب‌دهی گیاه خود، همیشه اولین چیزی که به آن باید توجه کنید میزان نوری است که گیاه در آن قرار دارد.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی


ممکن است شما برای جبران محیط گرم خود آب زیادی به گیاه دهید اما باید بدانید که آب‌دهی زیاد هم می‌تواند به گیاه آسیب بزند و باعث پوسیدگی ریشه یا ایجاد قارچ‌هایی شود که گیاه شما را از بین ببرد.
ایجاد لکه‌های قهوه‌ای، ریزش برگ‌ها یا پیچ خوردن لبه‌های برگ می‌تواند نشانه آب‌دهی کم یا زیاد باشد اما چند تفاوت ظریف وجود دارد که می‌توانید تشخیص دهید به گیاه کم آب می‌دهید یا زیاد که در ادامه مطلب به آن ها اشاره میکنیم.
اگر هنوز با گیاهان آشنایی ندارید مطلب اسم گیاهان آپارتمانی با عکس را مطالعه کنید.

آبدهی مناسب به فیکوس آفریقایی
نشانه کم آبی

نشانه‌های کم‌آبی فیکوس لیراتا

فهمیدن این‌که فیکوس لیراتای شما کم آب است یا پر آب نیاز به کمی دقت و توجه دارد.
یک فیکوس لیراتای کم آب نقطه‌های قهوه‌ای بر روی برگ‌هایش دارد و این نقطه‌ها معمولا در لبه‌های برگ ایجاد می‌شود.
از سوی دیگر این نقطه‌های قهوه‌ای در تمام گیاه و از بالا تا پایین آن ایجاد می‌شود در حالی که اگر ریشه پوسیده باشد، در ابتدا برگ‌های پایینی تاثیر می‌پذیرند.


مهم‌ترین نشانه یک فیکوس لیراتای کم آب این است که برگ‌های گیاه کماکان شاداب و سرحال به نظر می‌رسند
از سوی دیگر گیاه اگر پر آب یا خشک باشد دچار ریزش برگ می‌شود و در یک گیاه خشک و کم آب ممکن است این ریزش از هر قسمت آن اتفاق بی‌افتد.

مطلب مرتبط : نکات مهم آبیاری گیاهان آپارتمانی

نشانه‌های پرآبی فیکوس لیراتا

یکی از واضح‌ترین نشانه‌های فیکوس لیراتایی که آب بیش از حدی دریافت کرده یا ریشه‌های آن پوسیده است، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در وسط برگ و نزدیک رگ‌های گیاه است به این صورت که در طول هفته از یک برگ به برگ دیگر منتقل می‌شود
همچنین زرد شدن برگ‌ها نشانه دیگری است که باید توجه کنیم. برگ‌های گیاه از پایین شروع به ریزش می‌کند و این نشانه آن است که ریشه‌های گیاه پوسیده است و گیاه سعی می‌کند تا از برگ‌های تازه متولد شده‌اش حفاظت کند، به همین خاطر ابتدا برگ‌های قدیمی تر و زیرین خود را قربانی می‌کند.
در صورتی که برگ‌های گیاه پر آب که ریشه‌های آن پوسیده باشد بیمار، زرد و خال‌دار می‌شود.
اگر هنوز مطمئن نیستید، می‌توانید از یک رطوبت سنج برای سنجش میزان رطوبت ریشه‌های گیاه استفاده کنید.

سنجش رطوبت ریشه گیاه فبکوس آفریقایی
سنجش رطوبت ریشه

اگر آب‌دهی نامنظم باشد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

باید بدانید که فیکوس لیراتا گاهی نشانه‌های کم آبی و پر آبی را همزمان نشان می‌دهد و دلیل آن چیزی نیست جز یک آب‌دهی نامنظم.
فیکوس لیراتا زمانی شاداب است که یک برنامه زمانی دقیق و منظم داشته باشد. اگر فکر می‌کنید لازم است، برای خود یادآوری تنظیم کنید تا طبق یک برنامه دقیق به گیاه خود آب دهید.
منطقی‌ترین اندازه آب‌دهی این است که خاک گیاه بین دو فاصله آب‌دهی نه بیش از اندازه خشک شود و نه بیش از اندازه خیس بماند که ریشه دچار پوسیدگی شود.

حرف پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد میزان آبیاری گیاه فیکوس آفریقایی لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با دکتر گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
علت ریزش برگ‌های فیکوس لیراتا چیست؟

ریزش برگ‌ها در این گیاه، عموما به علت نامناسب بودن آبیاری یا مساعد نبودن دما رخ می‌دهد. دریافت بیش از حد/ بسیار کم آب، یا سرما/ گرمای شدید هوا می‌تواند سبب ریزش برگ‌های آن شود. برای برطرف کردن این مشکل، ابتدا مکان قرار گیری گیاه را بررسی کنید، اگر در نزدیکی و معرض کولر، شوفاژ، بخاری یا پنجره‌ باز بود، حتما آن را به نقطه دیگری ببرید. به یاد داشته باشید که فیکوس لیراتا متعلق به مناطق گرم، مرطوب و گرمسیری است؛ جایی که همواره مرطوب است و حتی هوا نیز خشک نیست. با این حساب، خوشحال‌ترین حالت فیکوس لیراتا زمانی است که در شرایطی مشابه با خاستگاه اصلی خود زندگی کند. خاک را مرطوب نگه دارید، اما از غرقاب کردن آن اجتناب کنید. تنها زمانی به گیاه آب بدهید که 10-6 سانتی متر رویی خاک خشک باشد. برای افزایش رطوبت، می‌توانید مرتبا گیاه را با یک اسپری آب مرطوب کنید.

چرا لکه‌های سفید و بی‌رنگ در سطح برگ‌های فیکوس لیراتا ایجاد می‌شود؟

دلیل اصلی این اتفاق، دریافت بیش از حد نور خورشید است. اگر گیاه تحت نور شدید خورشید قرار بگیرد، دچار سوختگی خواهد شد. در این شرایط، لکه‌های قهوه‌ای بسیار روشن در سطح برگ ایجاد می‌شود، به طوری که انگار سفید است و رنگ برگ به کلی از بین رفته است. این لکه‌ها غالبا بر سطح برگ ایجاد می‌شوند و گاهی ممکن است به قرمز/ زرد نیز شبیه باشند.
راه حل این است:
برگ‌های آسیب دیده را با یک قیچی تیز (یا ابزارهای حرفه‌ای هرس) جدا کنید. سپس گیاه را به مکانی ببرید که از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشد.
به طور کلی، فیکوس لیراتا برای داشتن بهترین رشد خود به نور کافی اما فیلتر شده خورشید نیاز دارد. نور مستقیم خورشید، به ویژه نور مستقیم عصرگاهی سبب سوختگی برگ‌هایش می‌شود. اما اگر در محیطی بسیار تاریک و کم نور نگهداری شود، نمی‌تواند رشد سالم و پیوسته داشته باشد.

علت زرد شدن برگ‌های فیکوس لیراتا چیست؟

همانند لکه‌های قهوه‌ای، زرد شدن برگ‌ها نیز علل مختلفی دارد، به همین علت گاهی تشخیص دلیل درست دشوار به نظر می‌رسد. مانند همیشه، ابتدا باید روش نگهداری خود را بررسی کنید و ببینید چه چیزهایی ممکن است در راستای نیازها و ایده‌آل‌های گیاه نباشد.
اول از همه، رایج‌ترین حدس: آیا بیش از حد گیاه را آبیاری کرده‌اید؟ خاک خیس و زه کشی نامناسب می‌تواند سبب زرد/ قهوه‌ای شدن، و حتی در صورت پوسیدگی ریشه سبب سیاه شدن برگ‌ها شود.
آیا فیکوس لیراتای شما نور کافی دریافت می‌کند؟ کمبود نور زندگی بخش خورشید می‌تواند این درختچه آپارتمانی را به یک گیاه ناراحت تبدیل کرده و آن را با برگ‌های رنگ پریده زرد، عدم رشد جدید، برگ‌های در حال ریزش و هر مشکل ناخوشایند دیگری روبرو کند. شاید فراهم کردن نور کافی در داخل منزل برای آن، کار راحتی نباشد. اما فراموش نکنید که به مقدار زیادی از نور فیلتر شده نیاز دارد.
اگر فیکوس لیراتای شما در مکانی روشن و مناسب قرار دارد و آبیاریش نیز به درستی صورت می‌گیرد، فکر کنید که چقدر از آخرین باری که به آن کود داده‌اید می‌گذرد؟ این گیاه نیز مانند اغلب گیاهان آپارتمانی دیگر به کود نیاز دارد، به ویژه اگر مدت زمان زیادی از کاشت آن در خاک می‌گذرد. خاک تازه معمولا دارای عناصر ضروری هست، اما وقتی که آنها نیز به پایان برسند باید گیاه را تقویت کنید. خوشبختانه کودهایی مخصوص فیکوس لیراتا وجود دارند. یا می‌توانید از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی که غنی از نیتروژن هستند استفاده کنید. طبق دستور نوشته شده بر روی بسته بندی کود عمل کنید. کوددهی باید در فصول رشد انجام شود و با رسیدن زمستان، متوقف شود.

چرا برگ‌های فیکوس لیراتا پیچ می‌خورد و لوله‌ای می‌شود؟

پیچ خوردن برگ‌های این گیاه طبیعی است و معمولا خبر از اتفاق نگران کننده‌ای نمی‌دهد. این تغییر حالت پس از چند روز برطرف خواهد شد، اما اگر به حالت عادی برنگشت باید احتمالات پرتکرار را در نظر بگیرید: هم آبیاری بیش از حد و هم آبیاری بسیار کم می‌توانند سبب پیچ خوردگی برگ‌ها شوند. کمبود رطوبت هوا هم در درجه بعدی است.
در فصول رشد (بهار تا پاییز)، زمانی که چند سانتی متر رویی خاک خشک شد به گیاه آب بدهید. ولی در زمستان باید آن را کاهش دهید.
اگر میزان رطوبت هوا پایین است، می‌توانید هر روز با یک اسپری آب، گیاه را مرطوب کنید. قرار دادن دستگاه مرطوب کننده هوا در نزدیکی گیاه نیز راه خوبی است. می‌توانید گلدان را در یک سینی آب و سنگریزه قرار دهید، طوری که زیر گلدان هیچ تماسی با آب نداشته باشد.
اگر فقط چند برگ جوان و تازه ایجاد شده دچار این مشکل شدند، احتمالا ریشه با کمی مشکل روبرو شده است، مثلا هنگامی که گیاه را در خاکی تازه می‌کارید و گلدان را عوض می‌کنید، این اتفاق ممکن است رخ بدهد. هنگام خارج کردن ریشه از گلدان، آن را با دست نگه دارید و رها نکنید.

اینفوگرافیک فراهم کردن شرایط ایده‌آل برای فیکوس لیراتا

1 نظر
  1. ارین می گوید

    بسیاااار عالی و جامع و کامل بود🙏🏻

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.