خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

آموزش مرحله به مرحله تکثیر برگ انجیری و نکاتی در مورد هرس کردن آن

زمان مطالعه: 11 دقیقه

گیاه برگ انجیری از جمله گیاهان سبز آپارتمانی زیبا و رونده به‌شمار می‌رود که وجود آن در هر خانه‌ای می‌تواند زیبایی آن را دوچندان کند. حال تصور کنید، چند گیاه برگ انجیری در خانه خود داشته باشید، به‌واقع باید بگوییم که چه شود! زیبایی غیرقابل وصفی در انتظار خانه شماست. به‌این‌منظور می‌توانید سراغ بازار گل و گیاه رفته یا به سراغ فروشگاه‌های آنلاین خرید اینترنتی گل و گیاه مثل گُل‌سِتان بروید و تعداد برگ انجیری‌های خود را زیاد کنید؛ یا نه به‌جای اینکار اگر در خانه خود این گیاه را دارید و به اندازه مناسبی رسیده است، شروع به تکثیر برگ انجیری خود کنید. البته که روش دوم به‌صرفه‌تر بوده و قطعا لذت‌بخش‌تر خواهد بود. به‌این‌منظور در این مطلب از وبلاگ گُل‌سِتان برای شما آموزش اصولی تکثیر گیاه برگ انجیری را آماده کرده‌ایم تا اگر این گیاه زیبا را در خانه خود داشته و قصد تکثیر کردن آن را دارید بتوانید به‌راحتی اینکار را انجام دهید؛ در انتهای مطلب نیز به شما درباره هرس کردن برگ انجیری نکاتی را خواهیم گفت تا اگر برگ انجیری شما خیلی بزرگ شده و کمی از جلوه افتاده است، آن را آرایش کرده و زیبایی را به آن باز گردانید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست موضوعات این مطالب:


وسایل مورد نیاز برای هرس و تکثیر برگ انجیری

  • قیچی مقاوم یا قیچی مخصوص باغبانی
  • الکل سفید یا مایع سفید کننده
  • دستکش
  • خاک گلدان
  • گلدان (اختیاری)

قبل از شروع آموزش تکثیر گیاه برگ انجیری و نکاتی در مورد تکثیر و هرس کردن آن در نظر داشته باشید: فرقی نمی‌کند که برگ انجیری شما از نوع استاندارد است یا از انواع ترکیبی؛ در هر دو حالت تکثیر و هرس کردن آن یکی است. هچمنین از آنجایی که شیره این گیاه سمی است، برگ انجیری را دور از کودکان و حیوانات خانگی هرس کرده و برای پیشگیری از بروز التهابات پوستی، حتما از دستکش استفاده کنید.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان


روش تکثیر کردن گیاه برگ انجیری

1. برای شروع تکثیر برگ انجیری یک شاخه سالم پیدا کرده و گره آن را مشخص کنید

تکثیر و تولد یک برگ انجیری جدید از گیاهی که هم اکنون دارید، بسیار آسان است! به‌این‌منظور ساقه‌ای سالم را پیدا کنید که برگ‌های سبز روشن دارد، حال سعی کنید گره آن را بیابید. گره، یک غده است که درست زیر برگ یا ساقه روی شاخه مادر قرار دارد.

نکته مهم: قلمه حتما باید دارای گره باشد، درغیراینصورت ریشه نخواهد داد.

مشخص کردن گره برای تکثیر برگ انجیری
مشخص کردن گره

2. مستقیما زیر گره را قیچی بزنید

با قیچی ضدعفونی شده شاخه را درست از زیر گره ببرید. برش باید صاف صورت بگیرد. اگر قیچی محکم و مناسبی ندارید، از یک چاقوی تیز استفاده کنید. یادتان باشد قلمه را از شاخه‌ای که به ظاهر خشک شده یا دارای برگ‌های قهوه‌ای رنگ است جدا نکنید.

3. برای موفقیت در تکثیر برگ انجیری پایین قلمه را در آب قرار دهید

آب خنک را در یک لیوان یا گلدان)با ارتفاع مناسب بریزید و قلمه را در آن قرار دهید؛ به‌گونه‌ای که 5 سانتی‌متر زیرین آن کاملا در آب قرار گرفته باشد. بهتر است از لیوان یا گلدان شیشه ای استفاده کنید تا بتوانید به آسانی شاهد رشد و پیشرفت ریشه باشید.

قرار دادن قلمه برگ انجیری در آب
قرار دادن قلمه در آب

4. تا چند هفته یا تا زمان شکل‌گیری ریشه، هر چند روز یکبار آب گلدان قلمه را تعویض کنید

لیوان حاوی قلمه را زیر نور غیرمستقیم گذاشته و تا زمان ظهور ریشه، بگذارید در همان مکان باشد؛ ضمن اینکه هر چند روز یکبار آب گلدان را عوض کنید تا ریشه فاسد نشود.

یک نکته مهم: چند هفته یکبار به سراغ قلمه بروید و وضعیت رشد ریشه را تحت نظر بگیرید. مدت زمان ایجاد شدن ریشه، به سلامت قلمه و اندازه آن بستگی دارد.

5. هنگامی که ریشه برای کاشت و تکثیر برگ انجیری آماده شد، گلدان را با خاکی دارای زه‌کشی مناسب پُر کنید

گلدانی را انتخاب کنید که قطر آن حداقل 15 سانتی متر بوده و حفرات زه‌کشی متعددی نیز در سطح زیرین خود داشته باشد. این حفرات از باقی ماندن آب اضافی در اطراف ریشه جلوگیری می‌کنند و باعث به موفقیت رسیدن تکثیر برگ انجیری شما خواهند شد. سپس، یک سوم از حجم گلدان را با خاک مناسب پر کنید.

مطلب پیشنهادی: چگونه و چه موقع گلدان و خاک گیاه را عوض کنیم؟

یک پیشنهاد عالی: اگر قصد درست کردن خاک مناسب جهت تکثیر برگ انجیری خود را دارید؛ جهت ساخت ترکیب خاک ایده‌آل خانگی 3 واحد خاک گلدان معمولی را با 3 واحد پرلیت، پومیس یا شن و ماسه مخلوط کنید.

ر کردن گلدان مخصوص قلمه گیاه برگ انجیری از خاک مناسب
پر کردن گلدان مخصوص قلمه گیاه از خاک مناسب

6. برای تکثیر گیاه برگ انجیری قلمه را در خاک گذاشته و اطراف آن را با خاک بپوشانید

برای تکثیر و کاشتن قلمه برگ انجیری، تا حد مناسبی گلدان را از خاک پر کرده ریشه‌های آن را در خاک بگذارید، طوری‌که حداقل 2.5 سانتی‌متر از آن‌ها درون خاک قرار گرفته باشند و سپس قلمه را با دست خود به صورت عمودی نگه داشته و خاک بیشتری اضافه کنید. اینکار را تا زمانی ادامه دهید که سطح خاک به نزدیکی لبه گلدان برسد. سپس به گلدان آب بدهید. این کار را تا جایی ادامه دهید که مقدار اضافی آب از حفره‌های زهکشی خارج شوند.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

تکثیر گیاه برگ انجیری شما به پایان رسیده است، برای مراقبت از این گیاه نوپا، آن را در مکانی گرم و دور از نور مستقیم خورشید قرار داده، هر زمان که خاک خشک شد، آن را آبیاری کنید و در نهایت نیز به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • هر چند هفته یکبار، برگ انجیری را غبار روبی کنید. اگر برگ‌ها با غبار پوشیده شوند، نمی‌توانند نور خورشید را به میزان کافی جذب کنند. در نتیجه انرژی کمتری در دسترس گیاه قرار خواهد گرفت.
  • اگر موقع قلمه‌گیری برای تکثیر گیاه برگ انجیری خود دچار اشتباه شده و برگ‌های زیادی را از ساقه جدا کرده‌اید، اصلا نگران نباشید! برگ انجیری شما ترمیم خواهد شد و برگ‌های جدید از همان محلی که به اشتباه آن‌ها را قطع کرده‌اید، مجددا رشد خواهند کرد.
  • پیشنهاد گُل‌سِتان این است که برگ‌های جدا شده را دور نریزید و آن‌ها را در یک گلدان پر از آب بریزید. با اینکا به یک ترکیب رویایی از برگ‌های برگ انجیری خواهید رسید که در نوع خود زیبا و چشم‌نواز است. این برگ‌ها می‌توانند تا مدت زمان نسبتا خوبی مهمان خانه شما باشند. توجه داشته باشید اگر آب آن‌ها را هر هفته عوض کنید، برگ‌ها تا 1 ماه دوام خواهند آورد.


نکاتی در مورد هرس کردن گیاه برگ انجیری

قبل از شروع نکات هرس کردن گیاه برگ انجیری، بد نیست یادآوری کنیم می‌توانید از برخی از شاخه‌های هرس شده گیاه برای تکثیر برگ انجیری استفاده کنید.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

1. قبل از رسیدن زمان رشد در فصل بهار، برگ انجیری را هرس کنید

اگر به‌منظور کنترل اندازه یا حفظ ظاهر گیاه را هرس می کنید، بهتر است این کار را قبل از فرا رسیدن موسم رشد بهاری انجام دهید. این امر به گیاه کمک می‌کند تا روند بهبودی خود را سریع‌تر سپری کند.

توجه داشته باشید اگر گیاه شما دارای برگ‌هایی خشک، زرد و آسیب دیده است، دیگر زمان اولویتی ندارد. هر موقع از سال می‌توانید به هرس کردن آن بپردازید.

زمان مناسب هرس کردن گیاه برگ انجیری
زمان مناسب هرس کردن برگ انجیری

2. با استفاده از الکل، قیچی خود را کاملا ضدعفونی کنید

تیغه‌های آلوده قیچی می‌تواند مانند ناقل عمل کرده و بیماری‌های مختلفی را به برگ انجیری شما انتقال دهد، در نتیجه هم گیاهتان در معرض خطر قرار گرفته و هم ممکن است اگر قصد استفاده از شاخه‌ها برای تکثیر برگ انجیری را دارید، نتوانید از شاخه‌های بریده شده استفاده کنید. پس قیچی یا تیغه خود را با یک پارچه آغشته به الکل یا سفید کننده رقیق شده که با 9 واحد آب و یک واحد سفید کننده درست می‌شود، به‌طورکامل تمیز کنید، همچنین یادتان باشد اگر قیچی شما بیش از حد کثیف است، آن را قبل از استفاده در آب بخیسانید تا همه آلودگی‌های آن از بین بروند و سپس پس از شستشوی مناسب، تیغه را ضدعفونی کنید.

3. دستکش بپوشید تا از شیره التهاب‌آور گیاه در امان باشید

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، شیره برگ انجیری التهاب آور است. این موضوع به وجود وجود کلسیم اگزالات در شیره گیاه است؛ این ماده می‌تواند سبب ایجاد التهاب در پوست شما شده و در سطح آن دانه‌های ریزی ایجاد کند. بنابراین بهتر است برای پیشگیری از بروز مشکلات پوستی، قبل از هرگونه تماس با گیاه برگ انجیری از دستکش استفاده کنید. همچنین مجددا یادآوری می‌کنیم اگر در منزل کودک و یا حیوانات خانگی دارید، برگ انجیری را دور از دسترس آنها هرس کنید.

یک نکته مهم: اگر به‌طور اتفاقی شیره گیاه روی دست شما ریخت، بلافاصله محل تماس را با آب ولرم و صابون بشویید و از لمس کردن چشم‌ها و صورت خود پرهیز کنید.

پوشیدن دستکش برای جلوگیری از تماس دست با شیره برگ انجیری
پوشیدن دستکش

4. برگ های زرد، خشک شده یا مرده را از نزدیکی محل اتصال به ساقه خود جدا کنید

هر زمان که برگ‌هایی ناسالم در گیاه مشاهده کردید، از قیچی ضدعفونی شده خود استفاده کرده و تمامی برگ‌های آسیب دیده را از گیاه جدا کنید. برش باید در محل اتصال برگ به ساقه خود انجام شود، زیرا این کار از بروز برگ‌های ضعیف و علفی جلوگیری می‌کند. فراموش نکنید که گاهی زرد شدن برگ‌ها نشان دریافت بیش‌از‌حد آب است. درمقابل نیز اگر نوک برگ‌ها قهوه ای شده‌اند، یعنی به قدر کافی به برگ انجیری خود آب نمی‌دهید. پس حتما در آبدهی به گیاه خود حواستان باشد، بیش‌ازحد یا کمتر از مقدار کافی به آن آب ندهید.

مطلب پیشنهادی: نکاتی که باید درباره آبیاری گیاه آپارتمانی خود بدانید

5. برای کنترل اندازه گیاه ساقه‌ها را از نزدیکی محل اتصال به شاخه اصلی جدا کنید

در بحث هرس کردن، همیشه برگ‌ها مشکل‌ساز نیستند. گاهی اوقات باید نگاه را کلی‌تر کرده و ساقه‌ها را بررسی کنید. در خصوص ساقه‌ها، به‌دنبال ساقه‌ای باشید که به‌طور غیرعادی رشد کرده است یا برگ‌های چندانی روی خود ندارد. برای بریدن ساقه‌های ناموزون یا کاهش اندازه برگ انجیری، قیچی ضدعفونی شده خود را برداشته و یک برش صاف و تمیز در محل تماس ساقه به شاخه اصلی ایجاد کنید.

  • در نظر داشته باشید که وقتی ساقه‌ها را می‌برید، در واقع گیاه را برای رشد بهتر و ایجاد برگ‌های جدید تشویق می‌کنید.
  • اگر نمی‌خواهید ساقه را به‌طور کامل از گیاه جدا کنید، می‌توانید برش را زیر هر گره‌ای از ساقه ایجاد کنید. برای مثال، هر ساقه را فقط تا نصف یا یک سوم اندازه خود کوتاه کرده تا به راحتی اندازه آن را حفظ کنید.
  • درنظر داشته باشید ساقه‌ای که از زیر گره برش می‌زنید، برای تکثیر برگ انجیری نیز کاربرد خواهد داشت.
کنترل انداه گیاه در هرس کردن برگ انجیری
کنترل انداه گیاه

6. اگر می‌خواهید گلدان برگ انجیری را عوض کنید، یک سوم از طول ریشه‌ها را کوتاه کنید.

آیا ریشه‌های برگ انجیری شما بیش‌ازحد رشد کرده و از حفرات زیر گلدان خارج شده است؟ اگر جواب بله است، با دقت گیاه را از گلدان خارج کرده و با انگشتان خود، خاک را از اطراف ریشه کنار بزنید. سپس، یک سوم از طول ریشه ها را با قیچی ضدعفونی شده کوتاه کنید. حال یک سوم گلدان را با خاک تازه پر کرده و گیاه را در آن قرار دهید. باقی‌مانده فضا را نیز با خاک بپوشانید و در آخر آن را آبیاری کنید.

  • اگر نمی‌توانید گیاه را از گلدان خارج کنید، آن را برعکس کرده و ریشه‌هایی را که از حفره‌ها خارج شده‌اند را قیچی کنید. پس از این کار قادر خواهید بود که گیاه را به‌راحتی از گلدان خارج کنید.
  • اگر با یک برگ انجیری واقعا بزرگ سر و کار دارید از یک نفر بخواهید که در بلند کردن و خارج نمودن گیاه از گلدان به شما کمک کند.
  • می‌توانید ریشه های‌بریده شده را در یک سطل خاک بریزید تا در خاک و کمپوست به رشد خود ادامه دهند.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه در مورد تکثیر و هرس کردن برگ انجیری لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره اینترنتی گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات ارزان باغبانی در تهران گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
آگلونما با گلدان مواد آلی
787,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان
خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات پرتکرار شما درباره روش تکثیر گیاه برگ انجیری

از چه روشی می‌توان گیاه برگ انجیری را تکثیر کرد؟

این گیاه را می‌توانید از طریق روش قلمه زدن ساقه یا برگ و ریشه دادن در آب تکثیر کنید. این روش یک روش کاربردی و موفق است و در صورت مراقبت صحیح می‌توانید گیاهی جدید داشته باشید.

چقدر طول می‌کشد تا قلمه برگ انجیری ریشه بدهد؟

این گیاه برای ریشه دادن حدود 3 هفته زمان نیاز دارد. بعد از حدود 3 هفته قلمه شما باید ریشه‌ای تازه داده باشد؛ آن‌گاه زمان انتقال گیاه به یک گلدان جدید و خاکی تازه است.

برای تکثیر برگ انجیری چطور قلمه بگیریم؟

در اولین گام یک دستکش بپوشید، زیرا شیره این گیاه سمی است و می‌تواند باعث ایجاد حساسیت شود. سپس یک قلمه از زیر گره یکی از ساقه‌ها بگیرید. ساقه‌ای که سالم، سبز و بالغ باشد. درنهایت قلمه را داخل آب قرار دهید و منتظر ریشه‌های جدید باشید.

آیا قلمه برگ انجیری نیاز به هورمون ریشه دارد؟

در حالت کلی نیازی به هورمون ریشه نیست، چون این گیاه بدون کمک هورمون می‌تواند ریشه بدهد، اما در صورتی که می‌خواهید موفقیت خود را تضمین کنید و سرعت بیشتری به کار بدهید می‌توانید از هورمون ریشه استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.