خرید تراریوم و گیاه با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

14 ایده جذاب برای ساخت تراریوم

زمان مطالعه: 11 دقیقه

اگر از جمله افرادی هستید که ترندهای روز دنیا را دنبال می‌کنند و آن‌ها را در زندگی خود به کار می‌برند، وقت آن رسیده است که سراغ ترندهای دنیای گل‌ها و گیاهان نیز رفته و این بار آن‌ها را امتحان کنید. در بین ترندهای مربوط به گل‌ها و گیاهان، بدون شک تراریوم در صدر لیست قرار دارد. تراریوم‌ها مدرن، منحصر به فرد و جذاب‌اند و به نقطه چشمگیر میز، قفسه و حتی تزئینات سقفی تبدیل می‌شوند. به تراریوم باید به چشم آکواریوم نگاه کنید، البته آکواریومی که به جای ماهی، در آن از گیاهان خود نگهداری می‌کنید! اگر دوست دارید یک تراریوم برای خانه خود خریداری کرده و به کمک آن بخشی از طبیعت را به خانه خود بیاورید، وقت آن رسیده که سراغ ایده‌های مختلف برای تراریوم رفته و با تماشای آن‌ها یا خودتان یکی از آن‌ها را درست کنید یا اینکه از بازار یکی را خریداری کنید. به‌این‌منظور ما در این مطلب 14 ایده باحال برای درست کردن تراریوم برای شما آماده کرده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها برای دیدن نمونه‌های مختلف از تراریوم و انتخاب راحت‌تر موقع خرید تراریوم استفاده کنید. ضمن اینکه گفتنی است، برای خرید تراریوم می‌توانید روی گُل‌سِتان نیز حساب کرده و از بین تراریوم‌های مختلف یکی را انتخاب و درب منزل خود در تهران تحویل بگیرید. برای یادگیری ایده های درست کردن تراریوم با گُل‌سِتان همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست ایده‌ها:

  1. تراریوم بن سای مینی، ایده ای ناب برای ساخت تراریوم و خلق جنگل کوچک‌تان
  2. تراریوم گیاهان هوازی آویزی
  3. تراریوم‌های هندسی
  4. تراریوم‌های طلایی، یک ایده طلایی برای ساخت تراریوم
  5. یک تراریوم مینیاتوری جذاب با چوب پنبه
  6. تراریوم ارکیده
  7. تراریوم‌های دیواری، ایده جذاب ساخت تراریوم برای داشتن دیواری متفاوت
  8. ساخت تراریوم با ظروف کیک
  9. تراریوم وینتیچ با کاکتوس‌های گلدانی، ایده‌ای جذاب و متفاوت برای ساخت تراریوم
  10. باغ ساکولنت
  11. تراریوم خزه، ایده ای جذاب برای ساخت تراریوم و یادآور طبیعت
  12. چند تراریوم‌ در کنار هم
  13. گیاهان هوازی در ظروف شیشه‌ای و بطری
  14. تراریوم استند، از دیگر ایده های وینتیچ برای ساخت تراریوم


1. تراریوم بن سای مینی، ایده ای ناب برای ساخت تراریوم و خلق جنگل کوچک‌تان

یک تراریوم بن سای مینی، راهی عالی برای خلق جنگل کوچک شخصی خود در داخل خانه است! این تراریوم یک جنگل آرامش بخش برای قرار دادن روی میز است. اغلب درختان به فراوانی خاک علاقه‌ای ندارند، پس حتما در زیر تراریوم خود یک لایه زیرین دروغین بسازید. به کمک این لایه آب اضافی زهکشی شده و گیاه دچار مشکل و خرابی نخواهد شد.

تراریوم بن سای مینی ، ایده ای ناب برای ساخت تراریوم و خلق جنگل کوچک تان
تراریوم بن سای مینی


2. تراریوم گیاهان هوازی آویزی

اگر دوست دارید جلوه‌ای خاص‌تر در منزل خود داشته باشید، به سراغ تراریوم‌های حبابی آویزی بروید و آن‌ها را از سقف آویزان کنید. برای مثال در ایده پیش رویتان یک تراریوم حبابی زیبا را مشاهده می‌کنید که برای گیاهان هوازی کوچک کاملا مناسب است.

گیاهان هوازی برای تراریوم‌های باز ایده‌آل‌اند، زیرا به خاک نیاز نداشته و نیازهای آبی آن‌ها نیز بسیار کم است. این مورد، یکی از آسان‌ترین تراریوم‌های این لیست است. اگر قصد استفاده از این ایده و ساخت تراریوم به کمک آن را دارید، حتما مطمئن شوید که نور کافی برای گیاهان هوازی شما در محیط فراهم باشد.


3. تراریوم‌های هندسی

تراریوم‌های جذاب هندسی (مانند تصویر) یک عضو عالی برای میز کار و حتی میز ناهارخوری هستند. این ایده نیز با کاکتوس پیاده‌سازی شده و در آن شیشه‌ای هرمی، از ترکیب هنرمندانه مینی ساکولنت‌ها و کاکتوس‌های مختلف تشکیل شده است. بعد از ساخت این تراریوم یادتان باشد ساکولنت‌ها برای داشتن رشدی سالم، به مقدار زیادی نور نیاز دارند. پس آن‌ها را در نقطه‌ای از منزل قرار دهید که نور کافی خورشید را در تمام طول روز دریافت کنند.

خانه‌تان را جذاب‌تر کنید: ۹ ایده جذاب برای ساخت باغچه آویزی

ایده برای تراریوم های هندسی
تراریوم‌های هندسی


4. تراریوم‌های طلایی، یک ایده طلایی برای درست کردن تراریوم

از دیگر ایده‌های تراریوم‌های هندسی جذاب، می‌توان به تراریوم‌های طلایی مثل تصویر زیر اشاره کرد. اگر دکوراسیون منزل خود را با استفاده از رنگ طلایی تزئین کرده‌اید، این دست از تراریوم‌ها می‌توانند انتخاب مناسبی برای شما باشد. در این تراریوم از ساکولنت “اچوریا مرواریدی بنفش” استفاده شده و ترکیبی بی‌نظیر را درست کرده است. اگر برای درست کردن این تراریوم می‌خواهید از گیاهانی که به آب کمی نیاز دارند استفاده کنید. (مثل گیاهان موجود در این ترکیب)، ترکیب کردن پومیس (پوکه) با خاک مانع از خشک شدن گیاهان در بین دفعات آبیاری خواهد شد.


5. یک تراریوم مینیاتوری جذاب با چوب پنبه

چوب پنبه کوچک با سرپوش شیشه‌ای، راهی بهینه برای تکثیر گیاهان از طریق بخش‌های چیده شده آن‌هاست. در این تصویر، یک گلدان سفالی کوچک بخشی از گیاه پیله‌آ را در خود جای داده است. تکه‌ای که اگرچه کوچک است و به آرامی رشد می‌کند، اما حتما به یک گیاه جدید تبدیل خواهد شد. این ترکیب ضمن داشتن ظاهری جذاب، رطوبت کافی برای رشد این گیاه نوپا را نیز به‌خوبی فراهم می‌کند.

تراریوم مینیاتوری جذاب
یک تراریوم مینیاتوری جذاب با چوب پنبه


6. تراریوم ارکیده

ارکیده بی‌شک یکی از جذاب‌ترین و خاص‌ترین گل های آپارتمانی است. پس اگر دنبال یک تراریوم خاص هستید باید سراغ درست کردن یا خرید تراریوم ارکیده بروید. برای ایده ساخت تراریوم ارکیده باید سراغ خرید ارکیده و سایر گیاهان با شرایط نگهداری متناسب با ارکیده بروید.

در این ایده یک ارکیده در میان سایر گیاهان تراریوم‌دوست، مثل خزه و سرخس، قرار می‌گیرد. به طور عادی، نگهداری از ارکیده و زنده نگه داشتن آن کاری سخت به‌نظر می‌رسد، اما یک تراریوم می‌تواند به‌آسانی رطوبت کافی و اتمسفر لازم برای رشد این گل را فراهم کند. این تراریوم کوچک یک بخش متفاوت نیز دارد: “لایه زیرین دروغین”! این لایه، زهکشی آب اضافی را خواهد داد.


7. تراریوم‌های دیواری، ایده جذاب ساخت تراریوم برای داشتن دیواری متفاوت

در جست و جوی راهی مناسب برای تزئین دیوار راه پله یا راهرو هستید؟ تراریوم‌های دیواری زیبا انتخابی خاص و جالب برای اضافه کردن سبزی طبیعت به منزل شما هستند. در تراریوم‌هایی که در ایده زیر مشاهده می‌کنید، از گیاهان هوازی و پنجه گرگی طلایی استفاده شده است، اما اگر شما می‌خواهید این ترکیب را در راهرویی بدون نور پیاده کنید، باید گیاهانی را انتخاب کنید که نیاز کمی به نور دارند.  

تراریوم های دیواری ، ایده جذاب ساخت تراریوم برای داشتن دیواری متفاوت
تراریوم‌های دیواری


8. ساخت تراریوم با ظروف کیک

اگر شما هم در منزل خود ظروف یا پایه‌های شیشه‌ای دارید که فقط هنگام سرو کیک به سراغ آن‌ها می‌روید، بد نیست این بار برای خلق یک تراریوم از آن‌ها استفاده کنید! این دست از تراریوم‌ها حقیقتا تماشایی هستند. در ایده زیر خزه و سرخس به زیبایی در ظروف سرو کیک قرار گرفته و جلوه‌ای زیبا درست کرده‌اند. خوبی این ایده درست کردن تراریوم این است که می‌توانید از هر ظرفی برای ساخت آن استفاده کنید؛ البته مادامی که نور و هوای کافی برای گیاهان فراهم باشد.


9. تراریوم وینتیچ با کاکتوس‌های گلدانی، ایده‌ای جذاب و متفاوت برای ساخت تراریوم

وینتیچ سبکی قدیمی و خاطره‌ساز در دکوراسیون داخلی است که در آن از وسایل قدیمی و خاطره‌ساز استفاده می‌شود. در این سبک تراریوم خبری از خاک در خود تراریوم نیست. همانطور که می‌بینید، ترکیب جذاب تصویر زیر متشکل از گلدان‌های متعدد کاکتوس‌های کوچک است، به‌علاوه این سبک از ترایوم‌های وینتیج یکی از خاص‌ترین انواع تراریوم به‌شمار ‌می‌آید. از آنجایی که کاکتوس به گردش هوای بیشتری در اطراف خود نیاز دارد، یک تراریوم باز انتخاب بهتری برای این گیاهان خواهد بود. ایده برای ساخت تراریوم راهی عالی برای تبدیل تعداد زیادی از کاکتوس‌های آپارتمانی کوچک به یک مجموعه گیاهی بزرگ‌تر است، مجموعه‌ای که به تنهایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد!

تراریوم وینتیچ با کاکتوس های گلدانی ، ایده‌ای جذاب و متفاوت برای ساخت تراریوم
تراریوم وینتیچ


10. باغ ساکولنت

یک باغ کوچک ساکولنتی مثل ایده پیش رویتان راهی دلپذیر برای طراوت بخشیدن به میز شما و بهره بردن از گیاهان تصفیه کننده هوا است. اگرچه ساکولنت‌ها به آب کمی برای زندگی نیاز دارند، اما در مقابل، نیازهای نوری آنها بسیار بالاست. پس مکانی را برای آنها انتخاب کنید که کاملا نورگیر باشد.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

گفتنی است اگر فضای زیادی در ظرف شیشه‌ای خود دارید، اضافه کردن لایه‌های متعدد سنگ و خاک می‌تواند ظاهر تراریوم شما را بسیار جالب‌تر کند.

بیشتر مطالعه کنید: آشنایی با انواع کاکتوس ها


11. تراریوم خزه، ایده ای جذاب برای ساخت تراریوم و یادآور طبیعت

از ایده های جذاب برای درست کردن تراریوم تراریوم خزه است. این تنگ ماهی شیشه‌ای، به‌خوبی یادآور طبیعت و کره زمین است و می‌تواند به عضوی عالی برای قرار گیری روی میز قهوه شما تبدیل شود. خزه عاشق محیط‌های مرطوب است، پس تراریوم برای آن کاملا کارآمد خواهد بود. بخصوص اینکه علی رغم زیبایی خزه، بسیاری از ما نمی‌دانیم که چطور از آن برای دکوراسیون منازل خود بهره ببریم.

تراریوم خزه ، ایده ای جذاب برای ساخت تراریوم و یادآور طبیعت
تراریوم خزه


12. چند تراریوم‌ در کنار هم

قرار دادن تراریوم‌ها به صورت گروهی در کنار هم نیز خود ایده ای جالب برای درست کردن تراریوم است و می‌تواند به محیط شخصیت زیادی ببخشد. برای پیاده سازی این ایده سعی کنید از ظروف شیشه‌ای در اندازه‌ها و طرح‌های مختلف استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم که برای افزایش هارمونی و نزدیکی سبک تراریوم‌ها به هم در محیط، از گیاهان مشابه برای تراریوم‌ها استفاده کنید، به گونه‌ای که در هر تراریوم، گیاهان متفاوت وجود داشته، اما از نظر نوع گیاه و رنگ و اندازه به یکدیگر نزدیک باشند. مثلا چندین تراریوم از گیاهان سبز را کنار هم قرار داده و تراریوم‌های ساکولنت را با آن‌ها ترکیب نکنید.


13. گیاهان هوازی در ظروف شیشه‌ای و بطری

ترکیب گیاهان هوازی موجود این ایده که در تصویر نیز می‌توانید آن را مشاهده کنید، اثبات می‌کند که حتی یک بطری شیشه‌ای قدیمی یا یک ظرف لبه‌دار هم می‌تواند به یک تراریوم عالی برای گیاهان هوازی تبدیل شود. ایده استفاده از بطری شیشه‌ای نوشیدنی یا یک کوزه شیشه‌ای برای ساخت تراریوم بسیار خاص است و یک اسپری آب برای مرطوب کردن گیاهان، تمام چیزی است که شما برای نگهداری از گیاهان هوازی خود در هر ظرف شیشه‌ای نیاز خواهید داشت.

تراریوم گیاهان هوازی
گیاهان هوازی در ظروف شیشه‌ای و بطری


14. تراریوم استند، از دیگر ایده های وینتیچ برای ساخت تراریوم

این ایده وینتیج درست کردن تراریوم برای چیدمان گیاهانی که خیلی تراریوم‌دوست نیستند، کاملامناسب است؛ زیرا همان حس و حال تراریوم را به محیط منتقل می‌کند. خرید گیاهان کاشته شده بزرگ می‌تواند گران تمام شود و نگهداری از آنها نیز عموما دشوارتر است؛ اما این ترکیب به شما کمک می‌کند تا گیاهان کوچک و متوسط خود را در یک محیط گرد هم آورده و از همه مهم‌تر، نمای کلی را سبزتر و جذاب‌تر کنید.

حرف پایانی

در این مطلب سعی کردیم 14 ایده جذاب برای ساخت تراریوم را برای شما توضیح دهیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با دکتر گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات گل در خانه گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سوالات پرتکرار شما درباره ایده ساخت تراریوم

آیا می‌توان کاکتوس را در تراریوم قرار داد؟

کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها معمولا رشد بسیار موفقی در تراریوم‌ نخواهند داشت، اما این به معنای عدم امکان کاشت این گیاهان در تراریوم نیست، می‌توانید با کمی دقت و رسیدگی بیشتر از کاشت این گیاهان نیز در تراریوم لذت ببرید. فقط باید تراریومی را انتخاب کنید که هیچگونه درپوشی نداشته و کاملا باز باشد.

بهتر است چه چیزهایی را در کف تراریوم قرار دهیم؟

سنگ‌های کوچک و سنگریزه‌ برای قرار گیری در کف تراریوم بی‌نظیر هستند. این سنگ‌ها به زهکشی آب کمک کرده و باعث می‌شوند تا آب اضافی در خاک نماند و منجر به پوسیدگی ریشه نشود.

آیا خزه‌ها انتخاب مناسبی برای قرار گیری در تراریوم هستند؟

بله، خزه و تراریوم ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند! خزه به میزان بسیار کمی خاک و نور نیاز داشته و رطوبت محیط را به مقادیر بالای آب ترجیح می‌دهد. بنابراین انتخابی بسیار ایده‌آل برای قرار گیری در تراریوم است.

عمر یک تراریوم در بسته چقدر خواهد بود؟

به‌صورت تئوری، یک تراریوم در بسته متعادل، باید به طور نامحدود به بقای خود ادامه دهد! اما تابه‌حال طولانی‌ترین طول عمر ثبت شده برای چنین تراریومی، 53 سال بوده است.

مقداری سنگ و چوب برای تراریوم جمع کرده‌ام،  چگونه باید آن‌ها را ضدعفونی کنم؟

ضدعفونی کردن این موارد بسیار مهم است، زیرا سلامت و رشد گیاهان تراریوم به سایر لوازم موجود در آن محیط نیز وابسته است. برای سنگ‌ها آن‌ها را به‌مدت 10 دقیقه در ترکیب (10 درصد سفید کننده با 90 درصد آب) قرار داده، سپس با آب بسیار داغ بشویید و برای 3 روز آن‌ها کنار بگذارید و اجازه دهید تا خشک شوند. برای چوب‌ها نیز آن‌ها را 1 الی 3 ساعت در فر با دمای 150 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. بعد از اتمام فرایند ضدعفونی کردن چوب‌ها بگذارید چوب‌ها سرد شده و سپس آن‌ها را به تراریوم انتقال دهید.

آیا می‌توان در تراریوم دانه کاشت؟

بله، تراریوم محیطی ایده‌آل برای جوانه زنی دانه چمن و علف است. می‌توانید از این ابزار برای آموزش رشد گیاهان به کودکان نیز استفاده کنید. ضمن اینکه می‌توانید دانه‌های علفی خوراکی (یا جوانه‌های خوراکی) را نیز در تراریوم بکارید و برای آشپزی از آن‌ها استفاده کنید.

چگونه بهترین نوع تراریوم را برای محیط مدنظر خودمان انتخاب کنیم؟

معمولا انتخاب تراریوم به گیاهان داخل آن وابسته است، اما محیط قرارگیری نیز به‌همان اندازه اهمیت دارد. باتوجه به این موضوع تراریوم‌های در باز برای قرارگیری در مکان‌هایی با نور مستقیم یا زیاد خورشید مناسب هستند. در حالی که تراریوم‌های دربسته باید نور را به مقدار کم و به صورت غیرمستقیم دریافت کنند، زیرا نور مستقیم در این نوع تراریوم منجر به سوختگی گیاهان خواهد شد.

داخل تراریوم دربسته حالتی شبیه به مه گرفتگی ایجاد شده است. راه حل چیست؟

این اتفاق به معنای بالا بودن رطوبت در تراریوم است. برای پیشگیری از بروز این مشکل، هر هفته درب تراریوم را به‌مدت 24 ساعت باز کنید تا بخارها از آن خارج شوند. قبل از باز کردن درب تراریوم نیز، مطمئن شوید که هوای محیط بیش‌از حد خشک نباشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.