خرید باکس گل و گیاه آپارتمانی خاص با ارسال رایگان

۹ ایده جذاب برای ساخت باغچه آویزی

زمان مطالعه: 8 دقیقه

در دنیای امروز که خانه‌ها کوچک‌تر شده و فضای محدودتری در اختیار افراد است، ایده ایجاد باغچه های آویزی به‌شدت محبوب شده و انتخابی عالی برای عاشقان گل و گیاه است تا به کمک آن سرسبزی، طراوت و تازگی را به خانه خود بیاورند. مزیت این دست از باغچه‌ها نسبت به سایر باغچه‌ها مثلا باغچه‌های گلدانی که در مطلب 30 ایده جذاب و متفاوت برای درست کردن باغچه گلدانی به آن‌ها اشاره کرده و ایده‌های پیاده‌سازی آن‌ها را شرح دادیم، در این است که فضاهای بلااستفاده خانه را پر کرده و فضای کاربردی منزل را اشغال نخواهند کرد. در نتیجه با استفاده از این باغچه‌ها خانه شما هر چه‌قدر هم کوچک باشد می‌توانید یک باغچه زیبا برای خانه خود درست کرده و هربار از تماشای آن لذت ببرید. شاید با شنیدن باغچه‌های آویزی یاد گلدان‌ها یا سبدهایی بیفتید که آویزان می‌شوند، اما باید بگوییم ایده‌های جذاب زیادی وجود دارد که می‌توانید یک باغچه زیبا و مناسب را بسازید و ساخت باغچه آویزی صرفا به همان استفاده از گلدان‌های آویزی خلاصه نمی‌شود. اگر قصد راه‌اندازی باغچه آویزی داشته اما برای طراحی آن ایده‌ای ندارید با این مطلب از فروشگاه آنلاین گل و گیاه گُل‌سِتان همراه شده و با ۹ ایده جذاب برای ساخت باغچه آویزی بیشتر آشنا شوید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست ایده‌ها:

  1. باغچه دیواری، یک ایده خوب برای ساخت باغچه آویزی
  2. باغچه آویزی با کمک میله لباس
  3. ایستگاه تکثیر عمودی
  4. کوکداما، ایده‌ای خلاقانه برای درست کردن باغچه آویزی
  5. قاب دیواری
  6. پرده گیاهی، باغچه آویزی متفاوت و کارآمد
  7. طاقچه ساکولنت‌ها
  8. تراریوم آویز
  9. باغچه عمودی با جعبه کفش


۱. باغچه دیواری، یک ایده خوب برای ساخت باغچه آویزی

گلدان‌های دیواری یک ایده خوب برای ساخت یک باغچه آویزی هستند. این گلدان‌ها به‌راحتی در هر فروشگاهی پیدا می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را خریداری و در محل دلخواه خود در خانه قرار دهید. حتی با کمی خلاقیت می‌توانید گلدان‌های قدیمی خود را به گلدان‌های دیواری تبدیل کرده و بدون نیاز به خرید گلدان از آن‌ها استفاده کنید.

فقط یادتان باشد که گلدانی که انتخاب می‌کنید پلاستیکی باشد تا از بدنه آن آب نشستی نکرده و دیوار خانه‌تان را خراب نکند، ضمن اینکه زیر گلدان را مرتبا خالی کرده و مراقب باشید آب درون آب دیوار خانه‌تان را کثیف و خراب نکند. بااین‌حال اگر با گلدان‌های پلاستیکی میانه خوبی ندارید، می‌توانید گلدان‌های سفالی را انتخاب کنید و در زمان آبیاری آن‌ها را از روی دیوار بردارید تا آب خارج شده به دیوار یا گلدان‌های پایینی آسیب نزند، به‌همین‌سادگی!

باغچه دیواری ، یک ایده خوب برای ساخت باغچه آویزی
باغچه دیواری


۲. باغچه آویزی با کمک میله لباس

یکی دیگر از راه‌های ساخت باغچه‌های عمودی، کمک گرفتن از میله‌های آویز لباس یا همان رگال است. این میله‌ها به‌راحتی در هر جایی نصب می‌شوند. علاوه‌براین برخی از این رگال‌ها متحرک هستند و نیاز به سوراخ کردن دیوار ندارند که همین مساله باعث می‌شود تا به دیوار خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید آسیبی وارد نشود.

پتوس ابلق در گلدان آویز
517,000 تومان

برای درست کردن باغچه آویزی به کمک این ایده یک رگال با اندازه مناسب خانه‌تان، تعدادی قلاب و چند متر طناب تهیه کرده و با نصب رگال و آویزان کردن گلدان‌ها به کمک قلاب‌ها و طناب‌ها یک باغچه آویز زیبا به خانه‌تان بیاورید.


۳. ایستگاه تکثیر عمودی

یکی از راه‌های بامزه برای ساخت باغچه آویزی اویزان کردن گیاهان جوانی است که می‌خواهیم تکثیر کنیم. گیاهانی که از طریق قلمه زدن تکثیر می‌شوند اکثرا دوران تکثیر خود را درون ظرف شیشه‌ای و درون آب سپری می‌کنند. این کار باعث می‌شود که بتوانند ریشه‌های خود را رشد دهند و قوی‌تر شوند. شما می‌توانید این شیشه‌های حاوی قلمه را با کمک یک کنف یا طناب و میخ یا پیچ رول پلاک به سقف یا بدون نیاز به سوراخ کردن دیوار به لوستر، میله‌های آویز لباس یا هرجای که شرایط لازم را دارد آویزان کرده و طراوت و تازگی را به خانه خود بیاورید.

عکس باغچه آویزی زیبا و خلاقانه
باغچه آویز زیبا و خلاقانه


۴. کوکداما، ایده‌ای خلاقانه برای درست کردن باغچه آویزی

یکی از روش‌های خلاقانه و البته قدیمی برای نگهداری از گیاهان، توپ خزه یا کوکدامای ژاپنی است. این روش در قرن هفدهم در ژاپن و برای نگهداری از بونسای‌ها استفاده می‌شد. در این روش ریشه گیاه با خزه پوشانده شده و خزه نیز با کمک یک طناب محکم می‌شود. حاصل این ترکیب می‌شود گیاه خانگی زیبا و جذاب که می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را از هر جایی آویزان کرده و شکلی خاص و یکتا به محیط بدهید. بعد از راه‌اندازی باغچه آویزی کوکداما خود فقط هر چند روز یکبار لازم است برای آبیاری کوکداما ها را پایین آورده و آن‌ها را برای 10 الی 25 دقیقه در آب قرار دهید تا آب کافی را به خود جذب کنند و سپس آن‌ها را آویزان کنید.


۵. قاب دیواری

اگر می‌خواهید یک قاب دیواری از گیاه خانگی خود داشته باشید و آن را مثل تابلو به دیوار متصل کنید کافی است گیاهی مناسب مثل سرخس شاخ گوزنی، فیلودندرون، سرخس یا پتوس را انتخاب کنید. سپس ریشه این گیاه را با کمک توری مش یا تور مرغی، خاک و کمی ماس محکم کنید تا تمام مواد مغذی برای گیاه وجود داشته باشد و آن را درون قابی محکم کرده و به دیوار بزنید. به‌همین سادگی! برای آبیاری تابلوی دیواری خود نیز کافی است آن را از روی دیوار برداشته و با کمک اسپری آب توپ ریشه گیاه را خیس و مرطوب کنید.

درست کردن قاب دیواری با گیاه
قاب دیواری


۶. پرده گیاهی، باغچه آویزی متفاوت و کارآمد

یکی دیگر از روش‌های ساخت باغچه‌ آویز پرده گیاهی است. اگر پنجره‌ای روشن و نورگیر دارید که می‌خواهید آن‌را بپوشانید تا دید نداشته باشد می‌توانید به جای صرف هزینه‌های گزاف و تهیه یک پرده پارچه‌ای از چند گیاه زیبا استفاده کنید. تنها چیزی که برای اینکار نیاز دارید یک چوب پرده یا میله مقاوم است که توانایی تحمل چند گلدان را داشته باشد.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

همچنین لازم است که پنجره شما نور کافی برای رشد گیاه را داشته باشد و سوز سرمای شدیدی از آن عبور نکند، چراکه اکثر گیاهان سوز سرما آسیب می‌بینند. اگر همه این شرایط مهیاست، کافی میله را به دیوار پیج رول پلاک کرده و سپس گیاهان مناسب و عاشق نور زیاد را انتخاب و از میله آویزان کنید.


۷. طاقچه ساکولنت‌ها

یکی دیگر از روش‌های بامزه برای ساخت باغچه آویز استفاده از طاقچه یا شلف‌هاست. روی این طاقچه‌های کوچک می‌توانید تعداد زیادی ساکولنت را درکنار یکدیگر قرار دهید. خوبی این گیاهان کوچک و زیبا در این است که مراقبت زیادی را طلب نمی‌کنند ولی زیبایی بی‌نظیری را به اطراف خود اضافه می‌کنند. برای پیاده‌سازی این ایده می‌توانید از جعبه یا طاقچه‌های مختلف استفاده کنید و درون آن‌ها را با خاک و ماسه پر کنید تا ساکولنت‌های شما بتوانند به‌راحتی در آن زندگی کنند. برای درست کردن طاقچه ساکولنت‌ها بهتر است محلی را برای نصب طاقچه یا شلف انتخاب کنید که نورگیر بوده و شرایط نگهداری از ساکولنت‌ها را داشته باشد.

طاقچه ای متفاوت و تزیین شده با ساکولنت ها
طاقچه ساکولنت‌ها


۸. تراریوم آویز

آویزان کردن تراریوم یک روش جالب و البته خاص برای نمایش دادن گیاه مورد علاقه‌تان شما و ساخت باغچه آویزی است. برای پیاده‌سازی این ایده تراریوم مورد علاقه‌تان را به کمک نخ کنفی و قلاب به سقف یا هر جایی که پتانسیل آویزان کردن دارد آویزان کرده و باغچه خود را راه‌اندازی کنید.

ست اداری بلوط
578,000 تومان
تراریوم دایموند
826,000 تومان
تراریوم بونسای جینسینگ بسته
653,000 تومان
تراریوم بونسای دارک
670,000 تومان

برای خرید تراریوم دو گزینه پیش روی شماست، تراریوم ساکولنت و تراریوم گیاهان سبز و رطوبت دوست؛ بین این دو گزینه اگر دنبال تراریومی با روس نگهداری آسان و بی‌دردسر هستید، سراغ تراریوم ساکولنت رفته و بین تراریوم‌های ساکولنت مختلف یکی را انتخاب کنید، اما اگر با ساکولنت‌ها میانه خوبی نداشته و گیاهان سبز را دوست دارید سراغ تراریوم گیاهان سبز و رطوبت دوست بروید. فقط یادتان باشد که این دست از تراریوم‌ها نسبت به تراریوم ساکولنت‌ها نگهداری سخت‌تری داشته و باید حسابی مراقب آن‌ها باشید.


۹. باغچه آویزی عمودی با جعبه کفش

با کمی خلاقیت و حوصله می‌توانید تعدادی جعبه کفش را در کنار یکدیگر قرار داده و آن‌ها را در کنار یک دیوار فیکس کنید تا یک باغچه آویز عمودی زیبا داشته باشید. تنها چیزی که باید دقت کنید این است که درون جعبه‌ها را با پلاستیک بپوشانید تا در زمان آبیاری، رطوبت از جعبه‌های مقوایی به دیوار پشتی و یا گیاهان پایینی نفوذ نکند.

ایده ساخت باغچه آویزی عمودی با جعبه کفش
باغچه آویزی عمودی با جعبه کفش

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم 9 ایده برای ساخت باغچه آویزی را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با کلینیک گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات تعویض خاک در منزل و سایر خدمات باغبانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

دسته گل روشنک
611,000 تومان
رز جاودان مهرسا پایه قرمز
679,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,399,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال ملودی
994,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
994,000 تومان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.