خرید تراریوم و گیاه با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

10 اشتباه رایج در نگهداری و درست کردن تراریوم

زمان مطالعه: 8 دقیقه

تراریوم‌ها یا باغ‌های شیشه‌ای گوشه‌ای از طبیعت را به خانه شما می‌آورند و اگر به‌خوبی از آن‌ها مراقبت کنید، برای سال‌ها زینت‌بخش محیط زندگی‌تان خواهند بود. این باغ‌های شیشه‌ای جذاب این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که بتوانید اکوسیستم دلخواه خود را به‌همراه سایر وسایل کوچک تزئینی در یک محفظه شیشه‌ای بسازید. خوبی تراریوم در این است که درست کردن و نگهداری از آن آسان است، اما اشتباهاتی وجود دارد که انجام دادن آن‌ها، به‌سادگی باعث از بین رفتن گیاه یا گیاهان داخل تراریوم شده و باغ شیشه‌ای زیبای شما را به‌کلی نابود خواهد کرد. ازاین‌رو تصمیم گرفتیم در این مطلب از گُل‌سِتان در مورد 10 اشتباه رایج در نگهداری از تراریوم که باعث از بین رفتن گیاهان تراریومی و باغ شیشه‌ای شما می‌شوند را با هم بررسی کرده و برایتان شرح دهیم. پس با این مطلب از سرویس سفارش گل انلاین گُل‌سِتان همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب این صفحه:


1. دریافت نور بیش از حد، اولین اشتاه از اشتباهات رایج در نگهداری تراریوم

اغلب گیاهانی که برای قرارگیری در تراریوم‌ مناسب هستند، به نور زیاد و قوی خورشید نیازی ندارند و نمی‌توانند چنین شرایطی را تحمل کنند؛ ازاین‌رو اگر تراریوم را در معرض تابش شدید و مستقیم خورشید قرار دهید، سطح شیشه‌ای آن مثل ذره‌بین عمل کرده و با متراکم کردن نور، باعث سوختن گیاهان داخل تراریوم خواهد شد. ضمن اینکه دمای داخل تراریوم نیز به‌سرعت افزایش پیدا و به‌کلی همه چیز را نابود خواهد کرد. با همه این احوالات این مورد یکی از اشتباهات رایج در نگهداری تراریوم است و با انجام آن به‌سادگی و به‌سرعت تراریوم از بین خواهد رفت.

مراقبت از تراریوم


2. عدم دریافت نور کافی

یکی دیگر از اشتباهات رایج در نگهداری تراریوم نقطه مقابل دریافت نور بیش‌ازحد، یعنی عدم دریافت نور کافی است. همه گیاهان به حداقل نور برای رشد خود نیازمند هستند. ازاین‌رو اگر تراریوم شما به‌اندازه کافی نور غیر مستقیم خورشید را دریافت نکند از بین خواهد رفت.

ست اداری بلوط
578,000 تومان
تراریوم دایموند
826,000 تومان
تراریوم بونسای جینسینگ بسته
653,000 تومان
تراریوم بونسای دارک
670,000 تومان

برای حل این مشکل می‌توانید از لامپ‌های مخصوص رشد یا لامپ‌های فلوئورسنت بهره‌گیری کنید. همچنین می‌توانید تراریوم خود را در نزدیکی پنجره‌ای نورگیر قرار دهید، تا مورد نیاز و نور غیرمستقیم خورشید را دریافت کند. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که تراریوم را در نقطه‌ای قرار دهید که در هیچ ساعتی از روز نور خورشید عبوری از پنجره روی آن نیفتد.


3. نزدیکی بیش‌از‌حد به دستگاه‌های گرمایشی

گرمای ناشی از رادیاتور یا سایر دستگاه‌های گرمایشی نیز می‌تواند تراریوم شما را به سرعت نابود کند. توجه داشته باشید اگر تراریوم را در نزدیکی این دستگاه‌ها قرار دهید، اکثر گیاهان آن زنده نخواهند ماند.

مطلب پیشنهادی: روش ساخت و نگهداری از تراریوم

عکس یک تراریوم زیبا
یک تراریوم زیبا


4. رشد بیش از حد گیاهان، از جمله اشتباهات رایج در نگهداری تراریوم که در اثر هرس نکردن به‌موقع پیش می‌آید

در طول نگهداری از تراریوم خود، اجازه ندهید گیاهان داخل آن بیش‌ازحد رشد کرده و خیلی بلند شوند؛ چراکه اندازه گیاهان داخل تراریوم باید به گونه‌ای باشند که بتوانید هر گیاه را به‌طور جداگانه بررسی کرده و تمامی وسایل تزئینی داخل آن را منحصرا ببینید.
ازاین‌رو برای اینکه گیاهان تراریوم را زیبا و مرتب نگه دارید، باید آن‌ها را هرس کنید. به‌این‌منظور هر زمان که تراریوم شما در اثر رشد زیاد، شلوغ و متراکم شد آن‌ها را به‌خوبی کوتاه کنید تا به اندازه قبلی برگردند. ضمن اینکه می‌توانید با هرس کردن ریشه، همواره آن‌ها را کوچک نگهدارید.


5. عدم موفقیت در حذف کردن گیاهان بیمار و ضعیف

از اشتباهات رایج در نگهداری از تراریوم حذف نکردن گیاه بیمار از تراریوم و رها کردن آن به‌حال خودش است، اما این کار اشتباه است و می‌تواند همه گیاهان تراریوم شما را نابود کند. بنابراین اگر به‌نظر می‌رسد گیاهی بیمار شده، در حال از بین رفتن است یا به مراقبت بیشتری نیاز دارد آن را سریعا از تراریوم خارج کنید، زیرا مشکلات آن گیاه می‌تواند سلامت سایر گیاهان را نیز به‌خطر بیاندازد. به‌این‌منظور از یک قاشقی بلند کمک گرفته و گیاه را از تراریوم خارج کنید. سپس گیاه بیمار را برای احیا نزد یک مختصص گیاه برده یا با مطالعه و تحقیق خودتان به درمان آن بپردازید. فقط موقع خارج کردن گیاه بیمار مواظب باشید که برای ریشه سایر گیاهان مزاحمت ایجاد نکنید. در نهایت هم گیاه قدیمی را با گیاهی هم اندازه و مشابه از نظر نیازهای نوری و آبیاری جایگزین کنید و حتما تمام بخش‌های ریشه‌ها را با خاک بپوشانید و چک کنید که هوا بین خاک نبوده و تمام ریشه‌ها به‌خوبی زیر خاک قرار گرفته باشند.

مطلب مرتبط: تاریخچه دیش گاردن،روش ساخت و نگهداری از آن

تصویری از درست کردن تراریوم
درست کردن تراریوم


6. کثیف بودن شیشه، از اشتباهات رایج در نگهداری از تراریوم که در اثر بی‌توجهی است

یکی دیگر از 10 اشتباه رایج در نگهداری تراریوم کثیف شدن شیشه تراریوم است، برای جلوگیری از این اشتباه باید هر چند وقت یکبار، داخل و خارج شیشه تراریوم را به خوبی تمیز کنید. دلیل این موضوع این است که اگر شیشه خیلی کثیف و غبارآلود باشد، نور به سختی به گیاهان خواهد رسید.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

برای تمیز کردن شیشه تراریوم می‌توانید از روزنامه مرطوب یا دستمالی بدون پرز کمک بگیرید. در این باره به‌خاطر داشته باشید که برای تمیز کردن بخش داخلی تراریوم از تمیز کننده‌های شیمیایی استفاده نکنید، زیرا ترکیبات آن‌ها می‌تواند به گیاهان داخل تراریوم آسیب‌های جدی وارد کنند.


7. آبیاری بیش از حد

متاسفانه، تشخیص مرز بین آبیاری کافی و غرقاب کردن تراریوم کاری دشوار است. در نتیجه آبیاری بیش‌ازحد آن از جمله اشتباهات رایج در نگهداری از تراریوم به‌‎حساب می‌آید. یک راه موثر در پیشگیری از غرقاب کردن تراریوم، استفاده از اسپری آب به جای آب پاش‌های معمولی است. همچنین اگر بیش از اندازه به تراریوم آب دادید، می‌توانید مقدار اضافی را با دستمال حوله‌ای جذب کنید و تا زمانی که تراریوم خشک نشده است، درب آن را نبندید.

مطلب بیشتر مطالعه کنید: در کمتر از چند دقیقه درست کردن تراریوم با شیشه مربا را یاد بگیرید

اشتباهات رایج در نگهداری از تراریوم
دو تراریوم زیبا


8. کوددهی

معمولا اغلب گیاهان تراریومی به کوددهی نیازی ندارند و در نگهداری از تراریوم، هدف این است که گیاهان را همواره کوچک و مرتب نگه دارید. بنابراین نباید به آن‌ها کود بدهید، زیرا رشد آن‌ها بیشتر شده و از فضای محدود و معین خود خارج می‌شوند.


9. انتخاب گیاهان نامناسب

اگر خودتان قصد درست کردن تراریوم دارید، یادتان باشد برای انتخاب گیاهان داخل تراریوم، سراغ گیاهانی بروید که شرایط نگهداری مشابهی دارند. مثلا اگر تراریومی دربسته می‌سازید، به سراغ گیاهانی بروید که محیط مرطوب را ترجیح می‌دهند. همچنین دقت کنید تمام گیاهان انتخابی، به میزان یکسانی از نور نیاز داشته باشند. گفتنی است معمولا گیاهانی که به نور کم نیازمندند، رشد بهتری در تراریوم دارند.

مطلب پیشنهادی: روش تهیه کود خانگی برای گل و گیاه

تراریوم کاکتوس و ساکولنت
تراریوم کاکتوس و ساکولنت از نمای نزدیک


10. کاشت ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها در تراریوم در بسته، آخرین مورد از لیست اشتباهات رایج در نگهداری از تراریوم

ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها همیشه در محیط‌هایی با نور زیاد و رطوبت کم رشد می‌کنند، ازاین‌رو یکی از اشتباهات رایج و بزرگ که در نگهداری از تراریوم می‌تواند رخ دهد این است که ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها را در تراریوم بسته بکارید؛ چراکه اگر آن‌ها را در تراریوم در بسته بکارید، محیط بیش‌ازحد برای آن‌ها مرطوب شده و به‌سرعت از بین خواهند رفت. برای حل این مشکل می‌توانید ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها را در تراریوم در باز و بدون پوشش بکارید. در این باره همچنین توجه داشته باشید که حتی ظرف دربسته‌ بسیار بزرگ نیز می‌تواند محیطی کاملا مرطوب داشته باشد؛ ازاین‌رو به‌هیچ‌وجه نباید برای ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها از تراریوم دربسته استفاده کنید.
برای تراریوم کاکتوس گردش هوا بسیار مهم است، به‌طوری‌که هوا باید قادر باشد تا به‌خوبی در اطراف ساکولنت جریان پیدا کند.

در این مطلب سعی کردیم 10 تا از اشتباهات رایج در نگهداری تراریوم را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره آنلاین گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی تضمینی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
رز جاودان مهرسا
674,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
746,000 تومان
فیکوس لیراتا دو شاخه در گلدان مواد آلی استوانه
955,000 تومان
۱۰ نظرات
  1. مهسا می گوید

    سلام من یه تراریوم دارم که درش روباسلفون پوشوندم ولی گیاهای داخلش داره زردمیشه میشه راهنماییم کنین ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      دلایل زیادی میتونه باعث زرد شدن گیاه داخل تراریوم شما بشه از جمله: نبود تهویه مناسب ، کمبود یا بیش بود نور، کمبود عناصر غذایی خاک و….

  2. میل می گوید

    سلام خواهرم یه تراریوم دربسته از گل سنگ داره، اصلا بهش نمیرسه، الان یکسالی میشه خریدتش میگه نباید درشو باز کنیم، فقط چندوقت یبار درحد۱دقیقه واینکه بهش اب هم نمیده، الان گلا پژمرده و افتاده شدن، میشه بهم بگید چقدر درشو باز بذارم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برای افراد آماتور بهتر هست که روزی دو ساعت حباب برداشته بشه تا گیاه تهویه داشته باشه.
      برای آبیاری هم بهتر هست هر ۱۰ روز یکبار به اندازه مناسب گیاه رو سیراب کنید.

  3. وحید می گوید

    سلام
    گیاه تراریوم پژمرده شده وحشره زده دلیلش چی میتونه باشه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      به احتمال زیاد آبیاری شما زیاد بوده و باید دفعات آبیاریتون رو کم کنید.

  4. غزال می گوید

    با سلام
    گیاه تراریوم من از ساقه ها ریشه زده و خود گیاه رشد زیادی دارد. باید ریشه ها رو برید؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بله ریشه هارو با یک قیچی تمیز جدا کنید.
      برای رشد بهتر گیاه باید شرایط نگهداریتون بررسی شود ولی اگر کمبود رشد به دلیل کمبود مواد غذایی باشد می توانید ماهی یکبار با کود مخصوص بونسای گیاه رو تقویت کنید.

  5. Ghazal می گوید

    سلام من یک تراریوم ویکتوریا دارم یکی از برگ های زرد شده و یک مقدار کپک داره . چه کار کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      با توجه به توضیحات شما لازم هست که در درجه اول شرایط نگهداری گیاه بررسی شود، کپک زدن گیاه شما می تواند به دلیل نبود تهویه محیطی مناسب و یا آبیاری زیاد باشد.
      ولی اگر گیاه درگیر بیماری قارچی هست لازم هست هر چه سریع تر برگ های آلوده جدا و گیاه با قارچکش سمپاشی شود.
      برای بررسی دقیق تر وارد لینک زیر بشین و بعد از ثبت نام عکس گیاه و آفتی که روش هست رو بفرستید تا دقیق تر راهنماییتون کنیم:
      https://dr.golsetan.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.