خرید باکس گل و گیاه آپارتمانی خاص با ارسال رایگان

تاریخچه دیش گاردن،روش ساخت و نگهداری از آن

زمان مطالعه: 11 دقیقه

دیش گاردن چیست

دیش گاردن باغ واقعی و طبیعی در ابعاد مینیاتوری است. ما دیش گاردن را می سازیم تا یک باغ واقعی کوچک را پرورش بدهیم و برای این باغ از درختان کوچک و مینیاتوری  و گیاهان برگ ریز و برای کف باغ هم از پوشش گیاهانی مثل خزه استفاده می‌کنیم. در کنار این گیاهان می‌توانیم از وسایل و اسباب‌بازی‌های کوچک هم برای زیادترکردن جذابیت آن و مینیاتوری بودن دیش گاردن استفاده کنیم.

غیر ممکن است شما یکی از این باغ‌های مینیاتوری را نبینید و لبخند نزنید. ساخت و نگه‌داری دیش گاردن می‌تواند یک سرگرمی لذت بخش برای کودکان و بزرگ‌تر‌ها باشد و هرچه قدر دقت و ظرافت بیش‌تری به خرج دهید،‌ دیشگاردن جذاب‌تری خواهید ساخت. شما می‌توانید با دیش گاردن خانه و باغ رویایی خودتان را بسازید و از نگاه‌کردن به آن لذت ببرید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

با گُل‌سِتان همراه باشید تا در این مقاله، همه‌ی اطلاعات لازم را در مورد ساخت دیش گاردن،روش ساخت و نگهداری از آن را توضیح دهیم. مطمئنا بعد از خواندن این مطلب به راحتی می‌توانید یک دیش گاردن زیبا برای خودتان درست کنید.

تاریخچه‌ی دیش گاردن

از وقتی که باغ‌ها وجود داشتند، انسان‌ها همیشه علاقه داشتند یک نمونه‌ی کوچک باغ هم به وجود بیاورند مثل بونسای ژاپنی که تاریخچه‌ی آن به بیش از هزار سال می‌رسد. ساخت دیش گاردن هم از آمریکا و انگلیس شروع شد و کم کم در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرد.
در دهه‌ی ۵۰ میلادی، خانمی انگلیسی به نام آنه اشبری اولین باغ مینیاتوری یا دیش گاردن را درست کرد و متاسفانه اسم او در طول تاریخ فراموش شد.
او دیش گاردن را به این منظور درست کرد که افراد سالمند و توان‌یابان هم بتوانند باغبانی کنند و لذت نگه‌داری از یک باغ زنده را تجربه کنند. هم‌چنین او می‌خواست افرادی که در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند و فضایی برای داشتن باغ و کاشت درختان ندارند، یک باغ کوچک شخصی داشته باشند. دیش گاردن به مرور زمان تکمیل شد و شکل‌های متنوعی پیدا کرد.

چرا دیش گاردن؟

دیش‌گاردن تجسمی از طبیعت است که به دست انسان ساخته می‌شود. دیش گاردن پر از ظرافت و نکات ریز است و می‌تواند ساعت‌ها شما را مشغول و قوه‌ی خیال‌پردازی شما را فعال کند. علاوه بر این‌ها سرگرمی جالبی برای کودکان است. مخصوصا اگر در ساخت‌ آن به شما کمک کنند و درگیر آن شوند.

در کنار این‌ها اگر محل زندگی‌تان کوچک است و نمی‌توانید یک باغ یا باغچه داشته باشید،‌حتما دیش گاردن را انتخاب کنید و باغ رویایی‌تان را در آن بسازید.

انواع دیش گاردن

دیش گاردن‌ها معمولا به دو دسته‌ تقسیم می‌شوند.
دسته‌ی اول باغ‌های مینیاتوری هستند که تاکید بیش‌تر بر طبیعت و گیاهان است و تعدادی خانه عروسکی و وسایل تزیینی مینیاتوری هم در آن استفاده می‌شود.
دسته‌ی دوم باغ‌های رویایی یا (fairy garden) هستند که تاکید سازنده بیشتر بر وسایل تزیینی مصنوعی و مینیاتوری است و در کنارش از گیاهان و درختان کوچک هم استفاده می‌شود.

هر کدام از این دیش‌گاردن‌ها می‌توانند هم در گلدان یا ظرف و هم در باغچه طراحی شوند. از طرف دیگر می‌توانیم آن‌ها را بر اساس محل نگه‌داری یعنی داخل خانه یا بیرون در فضای باز هم تقسیم بندی کنیم.

مقدمات ساخت دیش گاردن

شاید با وجود انتخاب‌های زیادی که برای گیاهان، ظرف یا تزیینات دیش گاردن وجود دارد، احساس سردرگمی کنید اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که کار را از انتخاب محل زندگی دیش گاردن شروع کنید یا به عبارتی
می‌خواهید آن را در باغچه طراحی کنید یا در ظرف؟
کجا قرار است دیش گاردن خودتان را قراردهید؟
بعد از پاسخ دادن به این سوال‌ها می‌توان در مورد نیازهای مختلف نوری و نوع خاکش هم تصمیم گرفت.

اگر دیش گاردن را در ظرف یا گلدان درست می‌کنید، از ظرف زیبا و جذابی استفاده کنید که با دکور اطرافش هم هماهنگی داشته باشد، چون احتمالا این دیش گاردن سال‌ها در کنار شما خواهد بود. ساخت دیش گاردن با وسایل دور ریختنی هم قابل انجام است و خلاقیت شما را به چالش می‌کشد.
حالا که محل دیش گاردن مشخص شد، به راحتی می‌توانید در مورد گیاهان مناسب برای آن تصمیم بگیرید چون انتخاب‌های شما خیلی محدودتر شده است.

نکته‌:‌ یادتان باشد که دیش گاردن با گذر زمان و کم کم ساخته می‌شود. شاید لازم باشد جای چیزی را بارها عوض کنید.

از گیاهان بلندتر برای عقب دیش گاردن استفاده کنید و گیاهان کوتاه‌تر را در جلوی دیش گاردن بکارید. حداقل یک درخت هم برای آن درنظر بگیرید تا حال و هوای واقعی‌تری به دیش گاردن خودتان بدهید. در ادامه در مورد انتخاب مناسبترین گل دیش گاردن صحبت می‌کنیم.

گیاهان مناسب برای دیش‌گاردن در داخل منزل یا فضای بسته

مرحله سوم ساخت دیش گاردن

گیاهان مناسب برای درخت و بوته

برای درخت از گیاهان آپارتمانی کوچکی که کاملا شبیه درختان هستند استفاده کنید. البته می‌توانید از گیاهی که ساقه‌ی چوبی دارد استفاده کنید و برگ‌های پایین‌ش را طوری بچینید که مثل یک درخت شود. می‌توانید از درختان بونسای هم برای این کار استفاده کنید و بهتر است آن‌ها را با گلدانشان در دیش گاردن استفاده کنید.
حتما از درختان کوچک برای دیش گاردن خودتان استفاده کنید تا هم به باغ‌تان ارتفاع بدهید و هم شبیه جنگل طبیعی شود. از گیاهان کوتاه‌تر هم برای درست کردن بوته‌ها استفاده کنید. نکته‌ی مهم این است که تمامی گیاهان دیش گاردن شما باید نیازهای نوری و آبی شبیه به هم داشته باشند. مثلا اگر تصمیم به ساخت دیش گاردن فانتزی دارید بهتر است در آن گیاهانی همسان به کار ببرید، برای نمونه در دیش گاردن ساکولنت از گونه‌های گیاهی دیگر استفاده نکنید.
در دیش گارن می‌توانید از کاکتوس بیشتری استفاده کنید تا نسبت به کم آبی مقاومت بیشتری داشته باشد.

چند نمونه گیاه مناسب برای درخت در دیش گاردن

۱. شمشاد (English Boxwood)

۲. سرو (False Cypress)

۳. نخل شامادورا (Parlor Palm)

۴. کاج مطبق (Norfolk Pine)

۵. کاج الوودی (Ellwood’s Blue Cypress)

گیاهان مناسب برای بستر دیش گاردن

گیاهانی که برای بستر دیش گاردن استفاده می‌کنید باید شرایط مورد نیازش شبیه به محیط زندگی درخت‌هایی باشد که انتخاب کردید. مثلا ترکیب شمشاد، چمن یال اسبی و گیاه اشک بچه، همگی به نور مستقیم و غیرمستقیم و آبیاری منظم نیاز دارند.

۶. چمن یال اسبی (Dwarf Mondo Grass)(علاوه بر داخل منزل می‌توانند در فضای باز هم رشد کند.)

۷. اشک بچه (Baby Tears )(علاوه بر داخل منزل می‌توانند در فضای باز هم رشد کند.)

۸. نعنا (Corsican Mint ) (علاوه بر داخل منزل می‌توانند در فضای باز هم رشد کند.)

۹. شیرین برگ (Sugar Vine)

۱۰. هاوارتیا گورخری (Zebra Haworthia)

گیاهان مناسب برای دیش گاردن در فضای باز

گیاهان مناسب برای درخت و بوته

یکی از بهترین درختانی که می‌توانید برای ساخت جنگل مینیاتوری‌تان در فضای باز استفاده کنید، سرو و کاج‌های کوچک است که دقیقا شبیه درختان بزرگ و واقعی هستند و جلوه‌ی زیبایی به دیش گاردن شما می‌دهند.
سرعت رشد این گیاهان خیلی کم است.
درختان دیگری که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، برگ‌های کوچکی دارند مثل شمشاد و خاس.

در این فهرست به ۵ درخت مینیاتوری زیبا و محبوب برای دیش گاردن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. سرو کوتاه‌قامت دندی (Just Dandy Dwarf Hinoki Cypress)

۲. کاج مینیاتوری (Jean’s Dilly Dwarf Spruce)

۳. سرو کوهی یا جونیپر (Miniature Juniper)

۴. کاج موگو (Dwarf Mugo Pine)

۵. درخت مداد آسمانی هالی (Sky Pencil Japanese Holly)

گیاهان مناسب برای بستر دیش گاردن

بهترین گیاهان برای بستر دیش گاردن گیاهان با رشد کم و برگ‌های ریز است. شما می‌توانید از خانواده‌ی گیاهان پوشاننده‌ی زمین، سدوم‌ها، گیاهان باغی سنگی و گیاهان کوهستانی گیاهان بسیاری را برای بستر دیش گاردن انتخاب کنید.
بهتر است از گیاهان علفی و سبزیجات برای بستر دیش گاردن استفاده نکنید چون رشد سریعی دارند و تمام دیش گاردن را می پوشانند.

۶. مارگریت (Miniature Daisies)

۷. دکمه برنجی (Platt’s Black Brass Buttons)

۸. شمعدانی جنگلی (Cranesbill)

۹. کاکتوس مرغ و جوجه مینیاتوری(Semperviven tectorum)

۱۰. خزه ایرلندی (Irish Moss)

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

از کجا می‌توانیم این گیاهان مینیاتوری را تهیه کنیم؟

یکی از روش‌های تهیه‌ی این گیاهان‌، خرید آنلاین از سایت‌های فروش گیاه و درخت است.

روش دیگر مراجعه به بازارگل‌هاست اما دقت کنید که از قبل فهرست گیاهان مورد نظرتان را آماده کنید و در مورد هر کدام اطلاعات داشته باشید چون ممکن است فروشندگان هم با این گیاهان آشنایی زیادی نداشته باشند و گیاهان نامناسبی به شما بدهند.

از کجا می‌توانیم وسایل تزیینی مصنوعی را تهیه کنیم؟

باز هم با جست و جو در اینترنت و خرید آنلاین می‌توانید این وسایل را تهیه کنید. در غیراین‌صورت به مغازه‌های اسباب‌بازی فروشی بروید و از خانه‌های عروسکی و وسایل داخلشان خریداری کنید.
یادتان باشد که این وسایل باید نسبت به گرما، رطوبت و نور مقاوم باشند.
مقیاس دیش گاردن را در نظر بگیرید.
مقیاس دیش گاردن اهمیت زیادی دارد. برای همین موقع ساخت آن به مقیاس آن توجه کنید. شاید در ظاهر به نظر ضروری نرسد، اما در پایان متوجه می‌شوید که چقدر روی زیبایی دیش گاردن‌تان تاثیر دارد.
توجه کنید که اندازه‌ی وسایل تزیینی و اسباب‌بازی‌ها تعیین‌کننده‌ی مقیاس شماست نه گیاهان دیش گاردن .

تمام وسایل تزیینی را در یک سایز تهیه کنید تا بیننده با دیدن آن‌ها در اندازه‌های مختلف گیج نشود. در واقع دیش گاردن باید شبیه خانه‌ی عروسکی باشد که همه‌چیز آن واقعی است. همین واقعی به نظر رسیدن باعث جذابیت کار شما می‌شود.

برای راهنمایی بیش‌تر در جدول زیر نسبت گلدان و وسایل تزیینی را آورده‌ایم:‌

اندازه‌ی گلدان               کوچک                متوسط                            بزرگ

قطر دهانه        ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر     کم‌تر از۲۵ سانتی‌متر             بیش‌تر از ۲۵ سانتی‌متر

یک راهنمای دیگر هم برای تناسب درست اندازه‌ی ظرف با گیاهان و وسایل تزیینی داخلش داریم که به این شکل است:‌

  • برای ظرف‌هایی با قطر بیش‌تر از ۲۵ سانتی‌متر یا برای دیش‌گاردن‌های کوچک در داخل باغچه، از وسایل با اندازه‌ی بزرگ یا ۲ سانتی‌متری استفاده کنید.
  • برای ظرف‌های کوچک‌تر با قطر کم‌تر از ۲۵ سانتی‌متر از وسایل تزیینی سایز متوسط یا ۱ سانتی‌متری استفاده کنید.
  • برای ظرف‌های کوچک با قطر ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر از وسایل تزیینی سایز کوچک یا نیم‌سانتی‌متری استفاده کنید.

بعد از آماده کردن تمامی وسایل و مواد لازم، می‌رسیم به :

ست اداری بلوط
578,000 تومان
تراریوم دایموند
826,000 تومان
تراریوم بونسای جینسینگ بسته
653,000 تومان
تراریوم بونسای دارک
670,000 تومان

روش ساخت دیش گاردن

مرحله اول

پس از انتخاب ظرف مناسب دیش گاردن، ظرف یا گلدان دیش گاردن را بشویید و خاک دیش گاردن را الک کنید. ابتدا یک لایه سنگریزه در انتهای ظرف بریزید و بقیه‌ی ظرف را با خاک گلدان پر کنید.
نکته: اگر ظرفتان شیشه‌ای است و سوراخ ندارد، لایه‌ی سنگریزه را بیشتر کنید.
حالا خاک را تا نزدیکی لبه ظرف بریزید و آن را صاف کنید.

مرحله دوم ساخت دیش گاردن

مرحله‌ دوم

با استفاده از یک چاقوی کوچک یا بیلچه سوراخ‌هایی در خاک درست کنید تا گیاهان را داخل آن بکارید. دقت کنیدکه گیاهان از هم فاصله‌ی لازم را داشته باشند.
در حین کاشتن دقت کنید که دستتان با ریشه‌ی گیاهان تماس پیدا نکند تا آسیب نبینند. گیاهان را به آرامی و با دقت در ظرف بکارید و برگ‌های آسیب دیده یا اضافی را با قیچی بچینید.
بعد از کاشتن همه‌ی گیاهان، گلدان دیش گاردن را آبیاری کنید.

مرحله پنجم ساخت دیش گاردن

مرحله‌ سوم

وسایل تزیینی مینیاتوری را به دیش گاردن‌تان اضافه کنید. این وسایل می‌توانند از جنس پلاستیک، چوب یا سنگ باشند. از سنگ‌های رنگی و زیبا هم برای تزئین دیش‌گاردن استفاده کنید.

مرحله هفتم ساخت دیش گاردن
مرحله نهم ساخت دیش گاردن
مرحله دوازدهم ساخت دیش گاردن

روش نگهداری دیش گاردن

نور

مقدار نور مورد نیاز برای دیش گاردن یا باغ مینیاتوری شما را گیاهان داخلش تعیین می‌کنند. به همین دلیل لازم است که روش نگه‌داری و مقدار نور مورد نیاز گیاهان دیش گاردن را بدانید. بیش‌تر گیاهان آپارتمانی به نور غیرمستقیم و گیاهان باغچه‌ای به نور مستقیم و نیم‌سایه نیاز دارند.

برای تامین نور دیش گاردن می‌توانید از نور مصنوعی طیف کامل هم استفاده کنید. این لامپ‌های مخصوص در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف به فروش می‌رسند و می‌توانید آن‌ها را روی چراغ مطالعه هم نصب کنید.

دما  و رطوبت هوا

گیاهان آپارتمانی مورد نیاز برای دیش گاردن اغلب بومی مناطق مرطوب هستند و در سرتاسر سال دمای ۱۵ را می‌پسندند اما باز هم این نکته بستگی به گیاهان دیش گاردن شما دارد.

خاک

خاک مناسب برای دیش گاردن باید زهکش خوبی داشته باشد و متناسب با نوع گیاهان آن انتخاب شود. ما پیشنهاد می‌کنیم از خاک گلدان ارگانیک بدون هیچ افزودنی و کودی استفاده کنید.

آب

ظرف دیش گاردن باید سوراخ‌هایی برای خارج شدن آب داشته‌باشد. یک زیرگلدانی مناسب برای دیش گاردن هم تهیه کنید.
اگر از ظرف بدون سوراخ استفاده می‌کنید، باید مطمئن باشید که زمان درست آبیاری دیش‌گاردن‌تان را پیدا کرده‌اید.
از مقدار و زمان آبیاری گیاهان دیش گاردن‌تان اطلاع پیدا کنید و برنامه‌ی دقیقی برای آبیاری آن درنظر داشته باشید.

حرف پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش ساخت و نگهداری دیش گاردن لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره تخصصی گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
۸ نظرات
  1. ناشناس می گوید

    لطفادرباره آبیاری بیشترتوضیح دهید

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز وقتتون بخیر
      ابیاری ریش گاردن بستگی به نوع گیاهان و مواد مصرفی و ظرف شما دارد – معمولا از فصل گرم هر هفته و در فصل سرد و هر دو هفته یک نوبت ابیاری میکنند

  2. سارا می گوید

    عالی بود ممنون

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      ممنون از شما

  3. آرمیتا قربانی دیسفانی می گوید

    سلام. من خیلی ازتون تشکر می کنم به خاطر مطالب آموزنده تون. می خواستم بدونم اگه با آب دادن مرتب و نگهداری در دمای اتاق و نور مناسب از دیش گاردن مراقبت کنیم چقدر دووم میاره و سرزنده و شاداب میمونه؟؟!

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      بله چنانچه این موارد را رعایت کنید دیش گاردن و گیاهان ان دچار مشکل نمی شود

  4. Nastaran_flh می گوید

    سلام خسته نباشید. من می خوام تازه وارد این کار بشم و علاقه زیادی به این کار دارم می خواستم بدونم برای شروع به چقدر سرمایه نیاز دارم و اینکه محل زندگی من جنوب هستش ممکنه توی روند کارم مشکل ایجاد کنه بخاطره آب و هوا این منطقه ای که هستم میگم.

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      در جنوب با ساخت گلخانه های فول و مناسب منطقه شما میتوانید بعضی از گیاهان را تولید کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.