خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

همه چیز درباره روش نگهداری نخل شامادورا

زمان مطالعه: 22 دقیقه

نخل شامادورا از جمله گیاهان گرمسیری است که نگهداری آسانی داشته و می‌توانید به‌راحتی از آن در داخل خانه نگهداری کنید. شامادورا از دوران ویکتوریا تا به امروز گیاه پرطرفداری برای نگهداری در منزل بوده و این روزها پای آن به دفاتر کار، مدارس و مراکز خرید نیز باز شده است. دلیل این موضوع نیز واضح است، نگهداری نخل شامادورا آسان بوده و ظاهر سرسبز و زیبایی دارد. جالب است بدانید که با با افزایش سن شامادورا، برجستگی‌هایی شبیه به بامبو نیز در امتداد تنه ایجاد می‌شود که آن را حقیقتا تماشایی و جذاب خواهد کرد. پس اگر دنبال خرید گیاه آپارتمانی زیبا و درعین‌حال شرایط نگهداری آسان هستید، نخل شامادورا را انتخاب کرده و برای یادگیری روش نگهداری آن نیز ادامه این مطلب از گل‌سِتان را از دست ندهید.

فهرست مطالب:

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی


مشخصات کلی نخل شامادورا

  • خانواده: نخل
  • گونه: نخل کوهی
  • نام‌های دیگر: نخل پارلور، شامادورا الگانس
  • بومی: آمریکای مرکزی به‌خصوص مکزیک و گواتمالا
  • ارتفاع رشد: اغلب بین 30 الی 130 سانتی‌متر و به‌ندرت حدود 200 سانتی‌متر


مقدمه‌ای در مورد نخل شامادورا

نخل شامادورا از جمله گیاهانی است که سخت‌گیر نیست و با فراهم کردن حداقل شرایط نگهداری نیز به زندگی خود ادامه خواهد داد. بااین‌حال اگر خواهان سرزندگی و شادابی و رشد مداوم آن هستید، لازم است همیشه مراقب آن باشید و به آن رسیدگی کنید. نکته جالبی که در مورد نخل شامادورا وجود دارد این است که اگر در طول نگهداری از نخل شامادورا نور کافی به این گیاه برسد، گیاه در فصل بهار گل‌های زرد رنگی می‌دهد. بااین‌حال اگر گیاه شما گل نداد نگران نباشید این یک اتفاق طبیعی است زیرا گیاه شما در داخل خانه است و معمولا در خانه این اتفاق برای گیاه رخ نخواهد داد.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

نخل شامادورا می‌تواند در نور کم و حتی نور مصنوعی نیز باطراوت بماند و این خصوصیت باعث شده تا نخل شامادورا یکی از محبوبترین گیاهان آپارتمانی برای نگهداری در خانه باشد. جالب است بدانید اگر نخل شامادورا در بیرون از خانه کاشته شود می‌تواند بیش از دو متر رشد کند. البته که در خانه نیز اگر شرایط نگهداری نخل شامادورا مناسب باشد، ارتفاع آن به یک متر خواهد رسید.

مقدمه‌ای در مورد نخل شامادورا
نخل شامادورا با گلدان طلایی


انواع نخل شامادورا

نخل شامادورا از جمله گیاهان خانگی است که تنوع نسبتا خوبی دارد. برخی از گونه‌های این گیاه شامل شامادورا متالیکا، شامادورا برگ پهن و شامادورا ارنستی-آگوستی شده و یکی از گونه‌های ترکیبی آن نیز شامل شامادورا الگانس بلا می‌شود.

مطلب پیشنهادی: معرفی معروف‌ترین نخل های آپارتمانی و روش نگهداری از آن‌ها


روش نگهداری نخل شامادورا

خاک مناسب برای نگهداری از نخل شامادور

برای ایجاد بهترین شرایط نگهداری و عملکرد نخل شامادورا آن را در یک خاک غنی و در گلدانی متوسط بکارید که به‌خوبی زهکشی شده باشد. چون اگر خاک گیاه بیش‌ازحد سنگین باشد یا آب را بیش‌ازحد در خود نگه دارد، ریشه‌های گیاه دچار مشکل می‌شوند و درنهایت به نابودی گیاه شما منجر خواهد شد.

اکثر اوقات خاک‌های آماده سنگین هستند، ازاین‌رو بهتر است موقع خرید خاک آن را بررسی کرده و ببینید زهکشی آن چطور است. اگر خاک آب را به‌سختی تخلیه می‌کند، بهتر است زهکشی خاک را با پوکه، شن و ماسه بهبود ببخشید.

علاوه‌بر توجه به زهکشی توجه داشته باشید که برخی از خاک‌های آماده حاوی موادی هستند که در طول زمان نقش کود‌دهی را نیز انجام می‌دهند. ازاین‌رو موقع تهیه خاک این نکته را نیز از فروشنده سوال کرده و در صورت وجود مواد مغذی در خاک تا چند ماه از کوددهی به گیاه خود خودداری کنید، چراکه در صورت کوددهی احتمالا سوختن ریشه‌ها و ازبین رفتن گیاه شما بالاست.

گفتنی است شما می‌توانید خودتان یک خاک ترکیبی خوب برای نخل شامادورا خود درست کنید، به‌این‌منظور می‌توانید از هر کدام از یکی از ترکیب‌های زیر استفاده کنید:

  • یک بخش خاک گلدان را با یک بخش شن
  • مخلوط یک بخش پوکه، یک بخش خاک گلدان و یک بخش شن درشت
  • مخلوط یک بخش کمپوست، یک بخش پوکه و یک بخش پرلیت

یادتان باشد مهم‌ترین بخش برای آماده کردن خاک مناسب برای نگهداری نخل شامادورا این است که مطمئن باشید، خاک درست شده به‌راحتی آب را تخلیه می‌کند یا به‌عبارتی زهکشی عالی دارد. پس اگر دیدید که آب روی سطح خاک می‌ماند و به آهستگی فرو می‌رود، خاکی که درست کردید سنگین است و باید اصلاح شود.

بیشتر مطالعه کنید: بهترین مواد برای درست کردن خاک گل ارکیده در خانه کدام‌اند؟

نور مورد نیاز برای نگهداری از نخل شامادورا

یکی از بهترین خصوصیات شامادورا این است که می‌تواند در نور کم یا نور مصنوعی نیز شاداب بماند. قابلیتی که بیشتر گیاهان خانگی از آن بی‌نصیب هستند. اما این به‌این‌‌معنا نیست که بهترین شرایط نوری برای نگهداری از نخل شامادورا نور کم است، بلکه بهترین شرایط نوری برای رشد بهتر این گیاه، قرار دادن آن در محیطی پر نور است که نور به‌صورت غیرمستقیم به آن برسد.

اگر قرار است محل نگهداری نخل شامادورا کنار پنجره باشد بهتر است پنجره‌ای غربی یا شرقی باشد که آفتاب عصر یا صبح به آن برسد. در طول نگهداری از نخل شامادورا زمانی که دیدید که شاخه‌های گیاه بیش‌ازحد بزرگ شده و موج‌های کوچکی دارد، نشانه آن است که محل قرار گیری گیاه تاریک است.

نخل شامادورا را می‌توانید به بیرون از خانه نیز منتقل کنید، منتها اگر قصد اینکار را دارید، بهتر است در فصلی گرم باشد و همچنین باید مواظب باشید که گیاه در جایی قرار نگیرد که نور مستقیم به آن برسد، زیرا نور مستقیم باعث سوختن برگ‌های آن خواهد شد. قبل از شروع بادهای سرد پاییزی یا زمستانی نیز شامادورا را به داخل خانه برگردانید.

آبیاری

شامادورا گیاهی مهربان است و می‌تواند فراموش‌کاری شما در آب دادن را ببخشد، اما اگر در آبیاری نخل شامادورا زیاده‌روی کنید باعث آسیب زدن به آن خواهید شد. اینکار باعث می‌شود خاک گلدان همیشه خیس مانده و ریشه‌های گیاه دچار پوسیدگی شوند. درنهایت همین مساله مرگ گیاه را رقم می‌زند.

در طول نگهداری از نخل شامادورا حتما آن را به‌موقع آبیاری کرده و زمانی آن را آبیاری کنید که چند سانتی‌متر بالایی خاک آن خشک شده باشد. برای تشخیص زمان آبیاری نخل شامادورا خود انگشت خود یا یک سیخ چوبی را در خاک فرو کنید، اگر متوجه شدید که چند سانتی‌متر بالایی خاک، خشک است، یعنی زمان آبیاری گیاه‌تان فرارسیده است. در این زمان باید آب را تا جایی بریزید که از زیر گلدان خارج شود.

در مورد آب مناسب برای آبیاری نخل شامادورا نیز درنظر داشته باشید که آبی برای این گیاه مناسب است که بیش‌ازحد سرد یا گرم نباشد، بلکه دمایی متعادل و هم‌دمای محیط داشته باشد. همچنین آب باید حاوی رسوب نباشد. بنابراین اگر فکر می‌کنید آب دارای مواد شیمیایی و رسوب است بهتر است اجازه دهید تا آب مدتی استراحت کند که رسوبات آن ته‌نشین شود یا اینکه آب را بجوشانید و بگذارید آب سرد و هم دمای محیط شود، سپس نخل خود را آبیاری کنید.

درنهایت نیز یادتان باشد که بعد از آبیاری آب جمع شده در زیرگلدانی را دور بریزید، چراکه باقی ماندن آب در زیرگلدانی باعث پوسیدگی ریشه‌های گیاه شما می‌شود.

مطلب مرتبط: نکات مهم آبیاری گیاهان آپارتمانی

نخل شامادورا کوچک و زیبا با گلدان
نخل شامادورا کوچک و زیبا

دمای مناسب برای نگهدری از نخل شامادورا

از آنجایی که با یک گیاه گرمسیری سر و کار دارید بهترین دمای نگهداری از شامادورا دمایی بین 18 الی 25 درجه سانتی‌گراد است. دمای کمتر از این بازه نیز برای آن مناسب است و می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد، اما نباید گیاه دمای کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد را تجربه کند.

بیشتر مطالعه کنید: 10 گیاه برتر تصفیه کننده هوا از نظر ناسا

درنظر داشته باشید که توقف یا کاهش سرعت رشد نخل شامادورا، نشانه سرد بودن بیش‌ازحد هوا برای آن است. ازاین‌رو اگر منطقه شما زمستان سردی دارد بهتر است گیاه را در کنار در یا پنجره قرار ندهید تا در معرض باد سرد قرار نگیرد.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
آگلونما با گلدان مواد آلی
787,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری نخل شامادورا

در محیط زندگی اصلی شامادورا یعنی جنگل‌های بارانی، رطوبت بالایی وجود دارد. ازاین‌رو شامادورا جز گیاهان رطوبت دوست به‌شمار رفته و محل نگهداری از آن نیز باید رطوبت کافی برای این گیاه را داشته باشد.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

برای تامین رطوبت مورد نیاز نخل شامادورا می‌توانید یکی از اقدامات زیر را انجام دهید:

  • یک دستگاه بخور سرد در نزدیکی گیاه قرار دهید.
  • روی سینی زیر گلدان سنگ‌ریزه بریزید. این کار باعث می‌شود آبی که از زیر گلدان خارج می‌شود به مرور زمان بخار شود و رطوبت گیاه را تامین کنید.
  • اگر حمام یا سرویس بهداشتی شما به اندازه کافی بزرگ و نورگیر است می‌توانید گیاه را در آنجا قرار دهید.

گفتنی است اگر علاقه دارید که هر روز به گیاه با اسپری آب بپاشید، شامادورا مشکلی با آن ندارد. این کار به‌نفع گیاه است، زیرا باعث می‌شود گرد و غبار روی برگ‌ها شسته شود. در واقع با اسپری کردن آب به برگ‌های گیاه، هم به سلامت و هم به زیبایی گیاه کمک می‌کنید.

علاوه‌براین در فصل زمستان که از وسایل گرمایشی استفاده می‌کنید، بهتر است شامادورا را نزدیک به این وسایل قرار ندهید زیرا در کنار وسایل گرمایشی هوای خشک در جریان است و رطوبت مورد نیاز گیاه تامین نمی‌شود. در طول نگهداری از نخل شامادورا درنظر داشته باشید که اگر میزان رطوبت کم باشد، لبه برگ‌های شامادورا قهوه‌ای می‌شود.

مطلب مرتبط: روش های موثر برای افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی

کوددهی

شامادورا تنها در حد فاصل بهار تا تابستان که فصل رشد آن است به کود نیاز دارد. در پاییز و زمستان، گیاه به خواب و استراحت نیاز دارد پس دلیلی برای کود دادن به آن وجود ندارد. منتها اگر در فصل رشد خاک نخل شامادورا را عوض کرده و خاکی انتخاب کردید که حاوی کود بوده است تا حدود سه ماه به گیاه کود ندهید. این دسته از خاک‌ها که از آن‌ها یاد کردیم حاوی نوعی کود هستند که به‌آرامی در خاک تجزیه می‌شوند و در هر بار آب‌دهی مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تامین می‌کنند.

اگر می‌خواهید گیاه شما شاداب و سلامت باشد بهتر است هر 3 یا 4 هفته یک‌بار همراه با آب، به گیاه خود کود هم بدهید. به‌این‌منظور کافی است یک کود مایع مناسب تهیه کرده و کود را در ظرف آب‌دهی خود مخلوط کنید و سپس به خاک اضافه کنید.

روش دیگر کود دادن به شامادورا اضافه کردن گرانول به خاک است. کافی است گرانول را در سطح خاک پراکنده کنید و طبق روال معمول به گیاه آب بدهید. این کار باعث می‌شود تا کود گرانول به آهستگی در خاک تجزیه شود و حدود سه ماه نیاز خاک را تامین کند.

نکته‌ای که در مورد کوددهی در طول نگهداری از نخل شامادورا و البته سایر گیاهان باید درنظر داشته باشید این است که کودها پس از مدتی تغییراتی را در خاک ایجاد می‌کنند. یکی از مهم‌ترین این تغییرات تجمع نمک در خاک است که باعث سوختن گیاه می‌شود.

برای حل این مشکل باید به صورت دوره‌ای گیاه را با آب شیرین شستشو دهید. روند این کار بسیار ساده است، کافی است گام‌های زیر را طی کنید:

  • گیاهان کوچک: گلدان را به سینک ظرف‌شویی ببرید و حدود 5 دقیقه جریان آب را به‌آرامی (طوری‌که که خاک‌های گلدان جابه‌جا نشده و بیرون نریزد) روی خاک گلدان بریزید و اجازه دهید از پایین گلدان خارج شود. سپس گلدان را کنار سینک بگذارید تا همه آب‌های اضافه آن خارج شود، سپس گیاه را به محل اصلی خود برگردانید.
  • گیاهان بزرگ: اگر گیاه شما بزرگ است و نمی‌توانید در سینک این‌کار را بکنید بهتر است آن را به حمام یا بیرون از خانه منتقل کنید و مشابه گیاهان کوچک برای پنج دقیقه جریان آب را به‌آرامی روی خاک گلدان بریزید.

مطلب مرتبط: انواع کود‌های مناسب رشد گیاهان

روش کوددهی به نخل شامادورا
نخل شامادورا با گلدان سفید

خواب زمستانی

شامادورا در زمستان فعالیت زیادی ندارد و به خواب زمستانی فرو می‌رود. در طول این مدت بهتر است گیاه به مکانی خنک‌تر و روشن منتقل کنید. محیطی که دمایی بین 13 الی 18 درجه  سانتی‌گراد داشته باشد. درنظر داشته باشید که در طول این دوره گیاه نیازی به کود ندارد و فقط یک آب‌دهی برنامه‌ریزی شده کافی است.

بیشتر مطالعه کنید: 9 راز طلایی از رازهای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

هرس کردن

شامادورا مثل نخل‌های دیگر نیاز کمی به هرس کردن دارد. نخل‌ها می‌توانند خودشان را پیرایش کنند به این معنی که برگ‌های قدیمی قهوه‌ای می‌شوند و بدون نیاز به کمک خارجی، می‌ریزند. اگر نظر ما را بخواهید در طول نگهداری از نخل شامادورا نیازی به هرس کردن آن نیست؛ درست است که برگ‌های قهوه‌ای و مرده و روی گیاه ناخوشایند هستند، اما بهتر است به گیاه اجازه دهید تا به‌صورت طبیعی برگ‌های مرده‌اش را بریزد و آن‌ها را قیچی نکنید مخصوصا زمانی که هنوز کمی سبز هستند. تمام انواع نخل‌ها می‌توانند تا آخرین لحظه سبز بودن برگ‌ها، مواد مغذی را از طریق آن‌ها دریافت کنند بنابراین جدا کردن این برگ‌ها حتی اگر کمی سبز باشند به جریان دریافت مواد مورد نیاز گیاه آسیب می‌زند.

اما به‌هرصورت اگر می‌خواهید نخل شامادورا خود را هرس کنید، می‌توانید برگ‌های مرده یا خراب را از انتهای آن قیچی کنید. فقط برای هرس کردن باید حتما ابزار شما تمیز و استریل شده باشد، چراکه در غیراین‌صورت خطر بیمار شدن گیاه شما وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: راهنمای جامع روش عمومی نگهداری گیاهان آپارتمانی و گلدانی


تعویض گلدان نخل شامادورا

نخل شامادورا را می‌توانید در اندازه های مختلفی پیدا کنید. در گلدان‌های کوچک 10 سانتی‌متری تا گلدان های بزرگ 20 لیتری، اما از آنجایی که شامادورا به آهستگی رشد می‌کند و ریشه‌های گیاه به‌سرعت فضای گلدان را پر نمی‌کند نباید زیاد نگران تعویض گلدان در کوتاه مدت باشید.

واضح است که گلدان‌های خیلی کوچک نسبت به گلدان‌های بزرگ‌تر باید سریع‌تر عوض شوند تا فضای کافی را فراهم کنند. در طول نگهداری از نخل شامادورا هر موقع قرار است گلدان را تعویض کنید کافی است گلدانی با یک سایز بزرگ‌تر انتخاب کنید. از انتخاب گلدان خیلی بزرگ بپرهیزید زیرا باعث می‌شود آب بیشتری در خاک بماند و باعث پوسیدگی ریشه نخل شامادورا شود.

برای انتخاب جنس گلدان هم هر جنس گلدانی که سوراخ در کف آن داشته باشد مناسب است، اما گلدان‌های سفالی نسبت به گلدان‌های پلاستیکی یک مزیت دارند و آن هم این است که، خاک در داخل این نوع گلدان زودتر خشک می‌شود.

روش تعویض گلدان در طول نگهداری از نخل شامادورا

  1. گلدانی با اندازه مناسب انتخاب کنید که کف آن سوراخ باشد. سپس یک سوم آن را با خاک مناسب پر کنید و به آن آب بدهید.
  2. گیاه را از گلدان قدیمی خارج کنید و ریشه‌ها را چک کنید. دقت کنید که ریشه‌ها در یکدیگر گره نخورده باشند، اگر اینطور بود به‌آرامی و بادقت با انگشتان خود گره ریشه‌ها را باز کنید.
  3. گیاه را به گلدان جدید منتقل کنید و فضای باقیمانده گلدان را با خاک پر کنید. فقط مطمئن شوید که گیاه در همان عمقی کاشته شود که در گلدان قبلی خود بود. به‌عبارتی انتهای ساقه در گلدان جدید به‌اندازه‌ای بیرون از خاک باشد که در گلدان قدیمی بیرون از خاک بود.
  4. در نهایت به گیاه آب دهید تا جایی که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود و آن را به محل مناسب خود برگردانید.

مطب مرتبط: آموزش گام به گام تعویض گلدان گیاه

روش تعویض گلدان نخل شامادورا
تعویض گلدان نخل شامادورا


روش تکثیر نخل شامادورا

تکثیر شامادورا از طریق دانه انجام می‌شود. شامادورا در فصل بهار گل‌های زرد رنگی می‌دهد که حاوی دانه‌های سیاه است و همین دانه‌ها عامل تکثیر گیاه است، البته معمولا شامادورا در خانه گل نمی‌دهد. پس در طول نگهداری از نخل شامادورا اگر هیچ‌وقت گل‌های شامادورا را ندیدید، خیلی تعجب نکنید، چون این طبیعی است.

اگر قصد تکثیر نخل شامادورا خود را دارید، می‌توانید بذر گیاه شامادورا را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید، فقط یادتان باشد که هر چقدر بذر تازه‌تر باشد شانس بیشتری برای رشد دارد، بنابراین از فروشنده درخواست کنید که بذرهای تازه به شما بدهد.

از آنجایی که همه دانه‌ها جوانه نمی‌زنند. موقع کاشت بذرها بهتر است چندین بذر در خاک بکارید تا شانس جوانه زدن دانه‌ها بالاتر برود.

روند کاشت و رشد بذر شامادورا بسیار ساده است؛ کافی است طبق روالی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم این کار را انجام دهید. فقط یادتان باشد بهترین زمان برای این‌کار زمانی است فصول گرم سال است. اگر هم قصد تکثیر گیاه در داخل خانه را داشتید، سعی کنید محیطی گرم برای دانه‌ها فراهم کنید.

مطلب پیشنهادی: همه چیز درباره تکثیر گیاهان آپارتمانی

کاشت در گلدان

  1. یک گلدان کوچک 10 سانتی‌متری تهیه کنید که در انتهای آن سوراخی برای تخلیه آب وجود داشته باشد و با خاک گلدان سبک آن را پر کنید.
  2. کمی به خاک آب دهید تا خاک ته‌نشین شود.
  3. بذر گیاه را در عمق 50 سانتی‌متری خاک بکارید و با خاک روی آن را بپوشانید، سپس دوباره به آن آب بدهید.
  4. اگر چند بذر را با هم می‌کارید بهتر است بین هر کدام چند سانتی‌متر فاصله باشد.
  5. می‌توانید برای ایجاد رطوبت و دمای لازم و همچنین جلوگیری از تخم‌گذاری حشرات، گلدان را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید.

کاشت در باغچه

  • اگر قرار است بذر شامادورا را در بیرون از خانه بکارید، گرم‌ترین محل را برایش انتخاب کنید.
  • بهترین دما برای رشد بذر این گیاه بین 30 الی 35 درجه سانتی‌گراد است.
  • اگر در داخل خانه بذر را نگه می‌دارید دمایی حدود 30 درجه سانتی‌گراد را برایش فراهم کنید.
  • بعد از کاشت بذر نخل شامادورا در باغچه، خاک باغچه را همیشه مرطوب نگه دارید، اما بیش‌ازحد خیس نکنید و اگر سطح خاک خشک شد دوباره به آن آب بدهید.
  • مثل بسیاری از نخل‌ها چند ماهی زمان نیاز است تا بذر این گیاه جوانه بزند.


سمی بودن یا نبودن نخل شامادورا

نخل شامادورا برای کودکان و حیوانات خانگی غیرسمی است. بااین‌حال برای حفظ شکل ظاهری آن بهتر است آن را دور از دسترس کودک یا حیوانات خانگی خود قرار دهید.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
مانسترا متوسط با گلدان مواد آلی استوانه
922,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان


مشکلات رایج در طول نگهداری از نخل شامادورا

آبدهی بیش‌ازحد

آب‌دهی زیاد بزرگترین دشمن گیاه نخل شامادورا است که می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه‌ها و به طبع آن مرگ گیاه شود. این مشکل در حالت خفیف باعث می‌شود تا برگ‌های گیاه و بدنه آن قهوه‌ای و نرم شود، اما در حالت شدید این مشکل باعث می‌شود ریشه‌ها لجنی و پوسیده شوند.

مطلب پیشنهادی: با 12 مورد از مشکلات گیاهان خانگی بیشتر آشنا شوید

برای حل این مشکل باید:

  • هرگاه متوجه شدید چنین مشکلاتی در حال رخ دادن است آب‌دهی را متوقف کنید و اجازه دهید خاک کاملا خشک شود. سپس مطمئن شوید در کف گلدان سوراخ خروج آب وجود داشته باشد.
  • اگر خاک بیش‌ازحد سنگین است و اجازه نمی‌دهد آب به‌خوبی تخیله شود باید گیاه را مجددا با خاکی سبک‌تر بکارید و ریشه‌های آسیب دیده را از گیاه جدا کنید.
  • بعد انجام کارهای یاد شده، تنها زمانی به گیاه آب دهید که چند سانتی‌متر بالایی خاک خشک است.
  • گیاه را در محیطی پر نور پرورش دهید.
  • چک کنید زهکشی خوب باشد و اجازه ندهید خاک بیش‌ازحد خیس بماند.
مشکلات رایج در طول نگهداری از نخل شامادورا
نخل شامادورا با گلدان سفید رنگ

زرد شدن برگ‌ها

زرد شدن برگ‌ نخل‌ها گاهی اوقات –نه همیشه- می‌تواند نگران کننده باشد. در واقع ما باید بتوانیم تشخیص دهیم که آیا این زرد شدن، طبیعی است یا خیر؟

همانطور که شامادورا رشد می‌کند و برگ‌های جدیدی به وجود می‌آورد، باید برگ‌های قدیمی خود را نیز از دست بدهد. این برگ‌های قدیمی، در بخش پایینی گیاه هستند. آنها ابتدا زرد شده و سپس خواهند ریخت که این امری طبیعی است.

پس اگر در طول نگهداری از نخل شامادورا برگ‌های قدیمی و پایینی نخل شما زرد شدند، این موضوع طبیعی و مشکلی خاص نخل‌تان را تهدید نمی‌کند، اما اگر برگ‌های زرد در ریختن تاخیر دارند، در بخش بالایی گیاه هستند یا به‌صورت غیرعادی ظاهر شده‌اند، احتمالا مشکلی برای گیاه‌تان پیش آمده و باید سریعا درصدد رفع آن برآیید.

دراین باره باید بگوییم که گاهی اوقات برگ‌های شامادورا به‌علت کافی نبودن عناصر ضروری برای رشد، تغییر رنگ می‌دهند. عناصری مثل نیتروژن، منیزیم و منگنز که برای رشد گیاه بسیار حیاتی هستند. در واقع این عناصر به گیاه کمک می‌کنند تا سبز و سالم و پابرجای باقی بماند. طبیعی است که اگر این عناصر در خاک نباشد، گیاه دچار مشکل خواهد شد.

حال که کمی این موضوع را بررسی کردیم، وقت آن است که روش حل مشکل را نیز به شما بگوییم:

خاک را چک کنید. به‌این‌طریق می‌توانید کمبود عناصر را به دقت متوجه شوید. معمولا کیت‌های تشخیص عناصر را می‌توانید از فروشگاه‌های مرکزی گیاهان تهیه کنید، اما شاید فروشنده گیاهان محلی نیز بتوانند این کار را برای شما انجام دهند. اگر به چنین آزمایشی دسترسی ندارید، می‌توانید روش تفکر را جایگزین کنید! به‌این‌شکل که سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • آخرین بار چه زمانی به شامادورا کود داده‌اید؟
  • آیا کود مصرفی، شامل عناصری که نام بردیم بود؟
  • آیا اصلا کود شما برای نخل‌ها مناسب است؟
  • آخرین دفعه تعویض خاک نخل‌تان، به چند سال قبل باز می‌گردد؟ (هر چه دیرتر خاک را عوض کرده باشید، احتمال کمبود عناصر بیشتر است.)

بر اساس نتیجه آزمایش بالا یا پاسخ سوالات خود، اگر متوجه کمبود عناصر ضروری در خاک نخل شامادورا شدید کوددهی را انجام دهید. اگر تست مخصوص را از خاک به عمل آورده باشید، متوجه کمبود دقیق هر عنصر خواهید شد. بنابراین راحت‌تر می‌توانید بهترین کود را انتخاب کنید. اما اگر دسترسی نداشتید، می‌توانید از کودهای با رهایش آرام استفاده کنید. برای کوددهی باید یک برنامه دقیق تنظیم کنید. در طول نگهداری از نخل شامادورا معمولا سالی 3 الی 4 بار کوددهی برای آن کافی است.

اگر مشکل کمبود عناصر مغذی نبود، خشک شدن توپ ریشه، از سایر دلایل است. اگر خاک کاملا خشک بود، باید گیاه را بیشتر آبیاری کنید.

اما اگر مشکل کمبود عناصر نبود، شاید قارچ‌ها و آفات به شامادورا شما حمله کرده‌اند. این مهمان‌های ناخوانده نیز سبب زرد شدن برگ‌ها می‌شوند. برگ‌های پژمرده و ریشه پوسیده، نشانه عفونت قارچی است. چنین عفونتی به علت آبیاری بیش‌ازحد رخ می‌دهد. اگر چنین اتفاقی افتاده بود، اجازه دهید خاک کاملا خشک شود. سپس آبیاری را طوری انجام دهید که بین هر بار، سطح خاک کمی خشک شده باشد. البته برای درمان ریشه پوسیده، لازم است گیاه را از گلدان بیرون آورده، بخش‌های آسیب دیده ریشه را جدا کنید و آن را مجدد بکارید.

اگر شاهد شبکه‌های تاری یا مایعات چسبنده بر سطح برگ‌ها بودید، یک آفت به شامادورا حمله کرده است. باید نوع آن را شناسایی کرده و برای حذف آن سراغ سم مناسب بروید، به‌این‌منظور کافی است به یک مرکز فروش گل و گیاه رفته و مشکل را با متخصصین مرکز مطرح کنید تا سم یا داروی موردنیاز گیاه را به شما بدهند.

گفتنی است اگر حشره قابل دیدن بود می‌توانید آن را با دست بردارید.


آفات در طول نگهداری از نخل شامادورا

مثل بسیاری از گیاهان خانگی، بزرگترین آفتی که در طول نگهداری از نخل شامادورا آن را تهدید می‌کند شپشک و کنه تارعنکبوتی است. یکی از دلایلی که باعث ایجاد آفت در این گیاه می‌شود، قرار گرفتن گیاه در محیطی خشک و بیش‌ازحد گرم، در زمستان است. خوشبختانه تشخیص هر دوی این آفت‌ها بسیار آسان است و شما می‌توانید قبل از اینکه تمام گیاه شما از این آفت‌های مزاحم آسیب ببیند با آن‌ها مبارزه کنید.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره انواع آفت گیاهان از تشخیص تا درمان

1. کنه تارعنکبوتی

این آفت کوچک برگ‌های نخل شامادورا را با چیزی شبیه به تار عنکبوت می‌پوشاند. این موجودات مزاحم شیره برگ را می‌نوشند و اگر زود اقدام نکنید برگ‌های گیاه‌تان بی رنگ شده و در بدترین حالت گیاه‌تان از بین خواهد رفت.

کنه‌های تارعنکبوتی از رطوبت بیزارند پس بهتر است محیط اطراف گیاه را مرطوب نگه دارید و روی برگ‌های آن آب اسپری کنید. ضمن اینکه پوشاندن گیاه با یک پلاستیک شفاف نیز، به از بین بردن آفت کمک می‌کند.

2. شپشک آردی

این موجودات ریز به‌صورت گروهی به برگ‌های گیاه یا به محل اتصال برگ به ساقه می‌چسبند و مثل کنه‌های تار عنکبوتی شیره برگ را می‌نوشند تا برگ‌ها بی رنگ شوند. درصورت حمله این آفت به گیاه شما، هر چقدر نخل شامادورای شما کوچک‌تر باشد آسیب بیشتری خواهد دید.

راه‌های ایمن برای مبارزه با آفت‌های نخل شامادورا

برای اینکه بتوانید به‌طور کامل آفت‌ها را از بین ببرید و طول دوره درمان گیاه شما طولانی نشود. همچنین شانس ازبین نرفتن نخل‌تان بالا باشد. خیلی زود برای دفع آفت‌ها اقدام کرده و زمانی که آلودگی کم است، برگ‌های گیاه را با یک دستمال نرم و تمیز پاک کنید و سپس با صابون‌های مخصوص همین کار، برگ‌ها را بشورید.

آفات در طول نگهداری از نخل شامادورا
نخل شامادورا

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره روش نگهداری نخل شامادورا در خانه یا محل کار لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق مشاوره فوق تخصصی گیاه پزشکی گُل‌سِتان استفاده نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی سیار گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان
خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات پرتکرار شما در مورد نگهداری از نخل شامادورا

علت قهوه‌ای شدن برگ‌های نخل شامادورا چیست؟

دلایلی زیادی برای این اتفاق وجود دارد؛ مثلا زمانی که برگ‌های گیاه به‌صورت طبیعی پیر شده‌اند و قرار است بمیرند از لبه قهوه‌ای رنگ شده و روند قهوه‌ای شدن برگ‌ها تا محل اتصال برگ به ساقه ادامه دارد. اگر برای گیاه شما چنین اتفاقی افتاد، نگران نباشید این یک اتفاق طبیعی است. دلیل دیگری که ممکن است باعث قهوه‌ای شدن برگ‌ها شود آب دادن بیش‌ازحد یا تجمع بیش‌ازحد نمک در خاک به‌خاطر کوددهی است. اگر مشکل از آب‌دهی نیست و کود دادن باعث تجمع نمک در خاک گیاه شده کافی است مثل آنچه دربخش کوددهی به نخل شامادورا گفتیم، خاک گیاه را با آب شیرین بشویید و اجازه دهید خشک شود. اگر متوجه شدید مشکل از کود دادن نیست و فقط خاک بیش‌ازحد خیس است، آب دادن را متوقف کنید تا خاک کاملا خشک شود. اگر خاک بیش‌ازحد سنگین است گیاه را دوباره در خاکی سبک تر و با زهکشی بهتر بکارید. موقع تعویض خاک بهتر است ریشه‌ها را چک کنید تا ببینید پوسیده یا لزج شده‌اند یا خیر، اگر اینطور بود با ابزاری استریل شده ریشه‌های خراب را به‌آرامی و احتیاط قطع کنید.

علت زرد شدن برگ های شامادورا چیست؟

در طول نگهداری از نخل شامادورا وجود برگ‌های زرد در گیاه می‌تواند نشانه کم‌آبی باشد. این درست است که گیاه خاک خیس را دوست ندارد، اما به‌معنای خشکی بیش‌از‌حد گیاه هم نیست، بلکه گیاه باید آب کافی را جذب کند. بنابراین خاک گیاه را مرتبا چک کرده و اگر متوجه شدید، چند سانتی‌متر بالایی خاک خشک مجددا گیاه را آبیاری کنید. آبیاری را باید تا جایی ادامه دهید که آب از زیر گلدان خارج شود، سپس آب اضافه که زیرگلدانی جمع می‌شود را نیز دور بریزید. گاهی اوقات هم برگ‌های شامادورا به‌علت کافی نبودن عناصر ضروری برای رشد، تغییر رنگ می‌دهند. عناصری مثل نیتروژن، منیزیم و منگنز که برای رشد گیاه بسیار حیاتی هستند. در صورتی که متوجه چنین مشکلی شدید، کافی است با یک کود مناسب، عناصر ضروری را تامین کنید.

آیا نخل شامادورا گل می‌دهد؟

بله، منتها نخل شامادورایی که بیرون از خانه کاشته شده باشد، البته نخل شامادورا آپارتمانی نیز می‌تواند گل‌های زرد رنگ زیبایی تولید کند، اما باید به‌قدر کافی بالغ شده و به‌میزان کافی نور خورشید را دریافت کند. گل‌های شامادورا بسیار ریز هستند، طوری که انگار برگ‌ها با رنگ زرد اسپری شده‌اند و خبری از حجم گل‌برگ نیست! بسته به نوع خاص شامادورای شما، ممکن است در تمام سال هم این گل‌ها را داشته باشید.این گل‌های زرد رنگ، پس از سپری کردن مدتی از عمر خود ضعیف شده و می‌ریزند.

برگ‌های شامادورا کمرنگ شده و سبزی خود را از دست داده است. علت چیست؟

برگ‌های قدیمی، بالاخره از بین خواهند رفت، اما قبل از اینکه کاملا قهوه‌ای شده و به نابودی نزدیک شوند، گیاه تمام بخش‌های مفید درون برگ‌ها را خالی می‌کند و آن‌ها را به سایر نقاط گیاه فرستاده یا به‌عنوان انرژی برای ساخت برگ‌های جدید، ذخیره می‌کند، به‌همین‌علت برگ‌ها کم‌رنگ می‌شوند و دیگر مثل روز اول سبز نیستند. این روند در بعضی از گیاهان بسیار سریع رخ می‌دهد، اما در نخل شامادورا ممکن است چندین هفته یا حتی چند ماه طول بکشد. تفاوت رنگ میان برگ‌های درگیر با برگ‌های جوان، قابل توجه است. اما خوششبختانه جای نگرانی نیست و این اتفاق کاملا طبیعی است، اما اگر رنگ برگ به زردی روی آورد، باید آن را به چشم دیگری ببینید و مشکل را پیگیری کنید.

چه زمانی باید گلدان شامادورا را تعویض کنیم؟

نخل‌ها از ایجاد شوک برای ریشه، خیلی استقبال نمی‌کنند. در واقع چون سیستم ریشه‌ای آنها ضعیف و حساس است. درنتیجه تغییر مداوم گلدان می‌تواند در دراز مدت آسیب مخربی بر گیاه داشته باشد. بااین‌حال شامادورای جوان باید تا زمان رسیدن به دوران بلوغ و ثبات، سالی یکبار تعویض گلدان را تجربه کند. زیرا سریع رشد می‌کند و به فضای بیشتری احتیاج خواهد داشت. در مورد شامادورای بالغ اما، باید زمانی گلدان را عوض کنید که خاک ضعیف شده باشد، به گونه‌ای که آبیاری گیاه را تحت تاثیر قرار دهد. یعنی هنگامی که خاک، به‌سرعت آب را عبور داده و دائما خشک باقی می‌ماند یا برعکس، مثل یک اسفنج عمل کرده و همیشه خیس و مرطوب است. این اتفاق‌ها هر 2 الی 3 سال یکبار برای شامادورا رخ می‌دهد.

شامادورا به چه میزان نور برای رشد احتیاج دارد؟

در طول نگهداری از نخل شامادورا برای داشتن بهترین رشد و عملکرد، باید آن را در مکانی روشن قرار دهید؛ طوری‌که از تابش مستقیم نور خورشید دور باشد. اگر می‌خواهید به آن خوش بگذرد، می‌توانید با رسیدن فصل بهار و آغاز گرما، آن را در خارج از خانه قرار دهید. فقط مواظب باشید که در هیچ ساعاتی از روز تحت نور مستقیم نباشد، زیرا دچار سوختگی خواهد شد. همچنین قبل از آغاز وزش بادهای سرد پاییزی، باید آن را به خانه بازگردانید.

۷۲ نظرات
  1. ریحانی می گوید

    سلام‌وقت بخیر. ممنون بابت مطالب جامعی که برامون‌گذاشتین. فقط من یک سوال دارم ، نخل شامادورای من گل کرده میتونم همونو‌ بکارم؟ یا باید بذر کمی خشک شه بعد بکارم؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گل ستان وقتتون بخیر
      گل گیاه شامادورا در این مناطق بذر نمیدهد
      لذا شاخه گل ها را حذف کنید تا گیاه ریشه بهتری بدهد

      1. لیلا لطیفی می گوید

        گیاه من برگاش زردشده وخشک شده برگ وسطش بازنمیشه احساس می‌کنم نصف گیاه ریشه نداره لطفا منو راهنمایی کنید به نظرتون ازخاک درش بیارمبذارم دوباره ریشه بده

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          خشک و زرد شدن برگ شامادورا میتونه به دلیل: رطوبت کم، آبیاری نامناسب و یا نور کم باشه
          اگر گیاه ریشه نداشته باشه باعث میشه برگ ها زرد بشه
          بله جوری که به ریشه ها آسیب نرسد اونهارو چک کنید

    2. ناشناس می گوید

      سلام وقت شمابخیر گل من برگهاش زرد شده وداره همهبی حال به سمت پایین میافته وحتی ساقه هاش داره زرد میشه واینکه درسالن در نور کم هستش چه کنم ممنونم اگهراهنمایی کنید

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        جای گیاه رو عوض کنید و نزدیک پنجره با نور غیر مستقیم قرار بدین به احتمال زیاد از نور کم برگ و ساقه های گیاه زرد شده
        دلیل دیگر میتونه به دلیل آبیاری غیزاصولی شما باشد بنابراین هر زمان که خاک خشک بود گیاه رو سیراب کنید
        اگر احساس می کنید ریشه گیاه آسیب دیده یا پوسیده هست از یک قارچکش استفاده کنید

  2. ghazal می گوید

    سلام ممنون بابت مطلبی که قرار دادید میخواستم بپرسم باید بخور سرد نزدیک به گیاه باشه به صورتی که روی گیاه بخور سرد باشه مشکلی نداره یا نه من کلا دورتر در جای دیگر اتاق بخور رو بذارم همون کافیه؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      بخور سرد برای تمام گیاهان خوب هست و حتما نباید در نزدیکی گیاه و چسبیده به ان باشد

  3. امیر جلالی می گوید

    عرض سلام و ادب و تشکر بابت اطلاعات خوبی که میفرمایید. یک نخل شامادورا دارم که سه الی ۴ برگ جدیدی که در آورده اول سبز کم رنگ بودن و بعد از میانه برگها رو به زردی رفتن و حالا لکه های قهوه ای پیدا کردن که هی بزرگتر میشن. سایر برگهای قدیمی سبز پر رنگ و سرحال هستن. میشه خواهش کنم راهنمایی بفرمایید. اگه امکانش باشه عکسشم براتون ارسال میکنم. متشکرم

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      لطفا عکس ارسال کنید به واتساپ شماره ی زیر
      ۰۹۱۲۰۷۸۵۱۹۱

      1. نسرین می گوید

        سلام متشکرم از مطالبتان. گل من هیچوقت برگهای پر رنگ نداشت و فروشنده اراز کرد که این رنگ طبیعی این نوع است. ولی روی برگهای لکه های قهوه ای ظاهر شده (برگ بالایی و وسط رو به پایین). های هم بروز کرده بود که با اسپری آب های از بین رفت ولی سفیدکاری در محل تماس بین برگ و شاخه هنوز هست. ممنون میشوم راهنمایی فرمائید. در ضمن اگر لازم است های بفرستم؟

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          سوالتان واضح نیست
          از آنجایی که شامادورا بومی مناطق گرمسیری است، نیاز رطوبتی بالایی هم دارد و یکی از دلایل قهوه ای شدن برگ شامادورا به دلیل کمبود رطوبت است.
          برای تامین رطوبت نیز می توانید از دستگاه بخور سرد و یا تشکیل جزیره در زیر گلدانی استفاده کنید.
          از دلایل دیگر قهوه ای شدن برگ شامادورا، آبیاری کم یا خیلی زیاد، نور زیاد و مستقیم و یا وجود آفات روی برگ هاست

  4. نیلا می گوید

    سلام بابت مطالب جامع و مفیدتون ممنون.. شامادورا من قارچی شده بین برگ و ریشه پوسیده شده بود موقع تعویض گلدان برگها از ریشه جدا شدند, سوالی که دارم اینه که برگها باید در اب باشن تا ریشه بزنن و یا بدون ریشه هم میتونم در گلدان بکارم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      تکثیر شامادورا به وسیله برگ امکان پذیر نیست. تکثیر این گیاه فقط از طریق تقسیم بوته و کاشت بذر امکان پذیر است.
      پیشنهاد میکنم قسمت های پوسیده شده را جدا کنید و از یک قارچکش طبق دستور روی بسته آن استفاده کنید تا گیاه شما دوباره جون بگیرد.

  5. نیلا می گوید

    سلام بابت مطالب جامع و مفیدتون ممنون.. شامادورا من قارچی شده بین برگ و ریشه پوسیده شده بود موقع تعویض گلدان ساقه از ریشه جدا شد, سوالی که دارم اینه که ساقه باید در اب باشه تا ریشه بزنه و یا بدون ریشه هم میتونم در گلدان بکارم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      تکپیر نخل شامادورا به وسیله تقسیم بوته و یا کاشت بذرها صورت میگیرد.
      پیشنهاد می کنم قسمت های پوسیده شده را جدا کنید و از یک قارچکش طبق دستور روی بسته استفاده کنید تا ریشه گیاه دوباره جون بگیرد.

  6. آتنا دهقان می گوید

    سلام.وقت بخیر.به خاطر مطلب مفید و توضیحات کامل شما بسیار سپاسگزارم.میخواستم بدونم شامادورا به چه نوع خاکی احتیاج داره؟ قلیایی یا کمی اسیدی؟
    به طور کل میخوام بدونم چه نوع گلهایی به خاک قلیایی احتیاج دارند و چه نوع گلهایی به خاک اسیدی؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      شامادورا به یک خاک سبک با زهکش خوب نیاز داره و ph بین ۵.۵ تا ۶.۵ بهترین محدوده برای رشد گیاهان آپارتمانی هست
      گیاهان مثل رز یا استوخودوس به خاک قلیایی و گیاهانی مثل بگونیا یا مگنولیا به خاک اسیدی نیاز دارند

  7. آزاده تنها می گوید

    روزبخیر
    اول ممنون بابت اطلاعات کاملی که دادین
    و دوم اینکه شامادورای من آفت مایع چسبنده و دونه های ریز سفید شبیه پنبه داره البته خیلی خیلی ریز
    میتونم بپرسم آیا آفت کشی برای این مشکل میشه پیدا کرد?

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      ممنون از توجه شما
      دونه های سفید رنگ ممکن است به دلیل دچار شدن گیاه شما به شپشک آرد‌آلود باشد.
      در درجه اول گیاه آلوده رو از گیاه های سالم جدا کنید و برای جلوگیری از پیشروی، تهویه مناسب برای گیاه فراهم کنید و اینکه قسمت های آلوده رو با یک دستمال آغشته به آب و الکل تمیز کنید
      در صورت عدم بهبودی از یک حشره کش مثل دیازینون یا مالاتیون طبق دستور روی بسته استفاده کنید. سمپاشی را حتما بیرون از محیط خانه انجام دهید

  8. مهتا می گوید

    سلام وسپاس بابت اطلاعات خوب وجامعتون. با اجازتون منم عکس گلم رو براتون ارسال میکنم راهنماییم کنین حالمو گرفته نمیدونم چیکار کنم بازم ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله حتما ارسال کنید تا تیم مشاوره ای ما راهنماییتون کنن.

  9. نجفی می گوید

    سلام وقتتون بخیر، میهواسام بپرسم چیکار کنم که نخل شامادورام زودتر رشد کنه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاه شامادورا در کل گیاه کم رشدی است ولی برای رشد بهتر باید شرایط رشدی مناسب رو برای گیاهتون فراهم کنید از جمله:
      نور مناسب و غیر مستقم، رطوبت بالا و آبیاری زمانی که سطح خاک خشک شد. همه ی این ها در کنار هم باعث رشد سریع تر گیاهتون میشه
      در بهار و تابستان هم میتونید ماهی یکبار از کودهای تغذیه ای سه بیست برای تقویت گیاهتون استفاده کنید

  10. ناشناس می گوید

    سلام و ممنون از توضیحات کانل و دقیقتون
    گیاه من برگ های جدید زیادی دراورده ولی سه روز هست سر تمام برگها قهوه ای شده..حتی برگ های تازه و کوچک
    چه کنم؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      قهوه ای شدن نوک برگ میتونه به دلیل نور مستقیم آفتاب، آبیاری کم یا خیلی زیاد و کمبود رطوبت هوا باشه
      از آنجایی که شامادورا بومی مناطق گرم و مرطوب است، بهتر است در محیلی گرم با تهویه و رطوبت بالا نگهداری شود
      برای رشد بهتر باید نور زیاد و غیر مستقیم و رطوبت و تهویه هوا زیاد باشد.آبیاری زمانی انجام شود که سطح خاک خشک شده باشد

  11. محمدزاده می گوید

    سلام وقتتون بخیر ممنون از مطلب جامعتون
    من یه پاجوش شامادورا رو از گیاه مادر با قیچی جدا کردم و داخل گلدون دیگه کاشتم حالا قسمت پایینی ساقه که از خاک اومده بیرون زرده نمیدونم طبیعیه یا مشکلی داره؟

    1. محمدزاده می گوید

      و اینکه یادم رفت بپرسم برای یه گلدون کوچیک چقد کود سه بیست بدم نصف لیوان ماهانه کافیه؟

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        یک قاشق چای خوری در یک لیتر آب حل شود و هر ۱۵ روز یکبار یک لیوان به گیاه داده شود.

    2. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      پاجوش ها بهتر است بهتر است به همرا ریشه های آن از گیاه مادر جدا شوند و نه از ساقه

    3. Nh می گوید

      سلام وقتتون بخیر ممنون از جوابهای کاملتون شامادورای من برگهاش در حال زرد شدن هستن ممنون میشم راهنماییم کنید

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        نور کم، آبیاری نامناسب، کمبود مواد غذایی، نبود زهکش و… می تونه از دلایل زرد شدن برگ شامادورای شما باشه
        سطح برگ ها و خاک هم بهتر است از نظر وجود آفات چک شود

  12. Maman zari می گوید

    سلام و خسته نباشید خدمت شما برای مطالب خوب و مفید سایتتون
    یه سوال داشتم پاجوش به چه اندازه ای باید برسه که بتونیم از گیاه جداش کنیم
    و اینکه یکی از دوستان پاجوش گیاه خودشون رو واسم آورده با سه برگ ولی بعد از کاشت متاسفانه پرنده من دوتا از برگهای پایینی اون رو چید و هنوز توی رشد اون تغییری ندیدم یعنی اون گیاه رو از دست دادم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      پاجوش شامادورا به حدود ۲۰-۳۰ سانت که رسید می تواند از پایه مادری جدا شود.
      اگر پاجوش شما ریشه داشته بشد و مشکلی برای ساقه به وجود نیامده باشد امکان رشد مجدد گیاه وجود دارد

  13. ناشناس می گوید

    سلام یه سوال در مورد گیاه شامادورا دارم راهنمایی کنید ممنون میشم گیاهم خدا را شکر خوبه ولی مدتی هست دو برگ جدید داده واستپ کرده باز نمیشد دلیلش چیه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      کمبود رطوبت و مواد غذایی خاک میتونه از دلایل توقف رشد گیاه و باز نشدن برگهاش باشه

      1. فریده می گوید

        سلام سپاس از اطلاعات خوبتون من یه ماهه شامادورا خریدم چند وقت پیش گلدونش روعوض کردم دو سه تا کرم بزرگ داشت حالا نوک برگش قهوه ای شده وخشک لطفا بگین چکار کنم مشکلش چیه تشکر

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          خشک شدن نوک برگ شامادورا در اغلب موارد به دلیل خشکی هوا هست
          اگر غیر از خشکی نوک برگ علائمی دیگری روی برگ ها نیست فقطروزی دوبار با فاصله ۲۰ سانتی از گیاه اون رو غبارپاشی(اسپری با ذرات ریز آب) کنید
          دو مرحله هم کود هیومیک اسید برای تقویت ریشه های گیاه خوبه

  14. ندا می گوید

    با سلام .شامادورای من چند روزی هست که برگهاش خشک شده از پایین و در حال آویزان شدن هست مشکلش چیه؟ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      احتمالا آبیاریتون نامتناسب بوده و یا و یا رطوبت گیاه کم هست

  15. Zaa می گوید

    سلام منم یه گیاه نخل شامادورا دارم که جدیداً از سربرگ ها شروع به زرد شدن و سیاه شدن و خشک شدن میکنه مگه میشه لطفاً راهنماییم کنید که چطوری یه کاری کنم که از پیش‌روی این جلوگیری کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خشک شدن نوک برگ های شامادورا اغلب به دلیل خشکی هوا و آبیاری نامناسب هست

  16. سحر می گوید

    سلام، مطالبتون عالی بود، یه سوالی در مورد نخل شامادورا دارم، من دو هفته هست که جای گلدونامو عوض کردم و بردم یه خونه دیگه، متاسفانه سبز خشک شدن، نمیدونم چیکارش کنم، برگای خشک و بچینم یا بیشتر آب بدم بهش؟ چیکار کنم حالش خوب بشه؟! ممنونم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      سبز خشک شدن برگ شامادوراتون ممکن هست به دلیل تنش ناشی از جابه‌جایی و یا خشکی هوای محیط جدید باشه
      خیر در این دوران نیازی به آبیاری زیادنیست، آبیاری فقط زمانی انجام بشه که خاک خشک شده ولی حتما رطوبت محیط اطراف گیاه رو بایک دستگاه بخور سرد و یا روش های دیگر زیاد کنید

  17. نورا می گوید

    سلام مطالبتون عالی بود. گیاه من کمی نوک برگهایش زرد و خشک شده اند، امروز موقع آبیاری دیدم موجوادت خیلی ریز سفیدی در خاک هستند که موقع آبیاری شروع و جنب و جوش کردند. قبلا هم در خاک پشه های ریز پیدا شده بود. باید چه کار کنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خشک شدن برگ های شامادورا می تونه به دلیل خشکی هوای محیط باشه
      برای حشرات داخل خاک حتما با یک سم حشره‌کش طبق دستور ۲-۳ مرحله خاک رو سمپاشی کنید

  18. محمد می گوید

    سلام شامادورا یه ما تنش انگار یکم زرد شده ولی برگاش سالمن مشکلی داره

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      زرد شدن ساقه و تنه شامادورا دلایل متفاوتی داره از جمله نور بسیار کم، آبیاری زیاد و یا وجود آفت و بیماری
      بهتر هست یک مرحله برای اطمینان از قارچکش استفاده کنید، آبیاری یکبار و نهایتا دوبار در هفته باشه، بهتر هست گیاه رو در یک مکان نورگیر قرار بدین و روز دوبار هم غبارپاشی انجام بدین

  19. گندم می گوید

    سلام و عرض ادب
    من دیروز بصورت اینترنتی یک گلدان نخل شامادورا خریدکردم، دیروز سرحال بود ولی امشب که برگشتیم خونه دیدیم گیاه داره خشک میشه حالت چروکیدگی و خشک شدگی دارند تمام برگاش چرا این اتفاق افتاده و باید چکارکنم؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      دلایل زیادی برای پژمردگی گیاه تازه خریداری شده شما وجود دارد:
      ۱- شرایط نقل و انتقال گیاه درست نبوده و گیاه دچار تنش شده
      ۲-مکان نگهداری این گیاه داخل منزل خوب نبوده
      ۳-ریشه گیاه در هنگام کاشت آسیب دیده بوده و با انتقال به محیط جدید شوک دو چندان به گیاه وارد شده
      این ها احتمالاتی هست که من میزنم ولی باز باید شرایط نگهداری گیاه به صورت دقیق بررسی بشه
      شما گیاهتون رو در یک محیط پرنور با نور غیرمستقیم نگهداری کنید، هر روز برگ های گیاه رو غبارپاشی کنید و فعلا تا دوماه هر دو هفته از کود آمینواسید برای تقویت ریشه گیاه استفاده کنید.

  20. امیرحسین می گوید

    سلام
    من ۱ ماه پیش یه گیاه شامادورا خریدم که بعد از اوردن به منزل بخاطر اینکه برگهاش خیلی کثیف بودن با محلول آب و شیر خیلی آروم همه برگهاشو تمیز کردم ولی بعد از یکی دو روز اکثر برگهاش شروع کردن به خشک شدن 😞
    الان باید چیکار کنم که وضعیتش بدتر نشه و حداقل چندتا برگ باقیموندش هم خشک نشه؟
    لازمه برگ هایی که خراب شدن رو جدا کنم یا بذارم خودشون کامل خشک بشن؟
    حس میکنم بقیه برگهاشم وضعیت خوبی ندارن و امکان داره اونام خشک شن که اگه اینجوری بشه هیچ برگی بهش نمیمونه 😢

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله برگ های خیلی خشک رو می تونید جدا کنید
      بهتر هست گیاه رو داخل حمام با آب خالی و فراوان بشورید
      شرایط نگهداری گیاه هم در سلامتش خیلی تاثیر دارد بنابراین گیاه رو در یک مکان پرنور با نور غیرمستقیم قرار بدین و هر روز برگ های گیاه رو با آب غبارپاشی کنید
      نکته آخر اینکه دمای محیط نه زیاد گرم و نه زیاد سرد باشه و گیاه نزدیک وسایل سرمایشی و گرمایشی نباشه

  21. آریانه می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    گیاه من از نوک شروع میکنه به خشک شدن
    علتش چیه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      دلایلی زیادی برای خشک شدن نوک برگ گیاه شمادورا شما هست اما مهمترین دلیل آن می تونه کمبود رطوبت هوای محیط، آبیاری زیاد، وجود آفات و بیماری و … باشد.

  22. آرانی می گوید

    سلام وقتتون بخیر.گیاه شامادورای من دوتا گل داده می‌خواستم بدونم که باید از گیاه جداشون کنم یا اگه جدا نشن هم مشکلی نیست؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      بهتر هست که گل شامادورا رو جدا کنید

  23. نسرین می گوید

    سلام.وقتتون بخیر و خوشی.من ب تازگی ی گیاه شامادورا تهیه کردم،اول ک اوردمش گزاشته بودمش داخل اب فقط یک هفته ک موند داخل اب انتقالش دادم داخل گلدان و خاک.الان میبینم ک برگ های پایینش تقریبا زرد شدن و برگ های بالایی خال های زرد افتاده و برگ هاش رو به پایین افتادن.مشکلش چی هست بنظرتون؟و چطور میتونم درستش کنم.ممنون از وقتی ک میذارین.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاهانی که در آب ریشه دار می شوند بعد از اینکه طول ریشه اونها به حدود ۲-۳ سانتی متر رسید بهتر هست که به خاک منتقل شوند
      در غیر اینصورت اگر مدت زمان زیادی در آب باشند و بعد به خاک منتقل بشوند امکان پژمردگی گیاه وجود داره
      با توجه به توضیحات شما بهتر هست برگ های زرد رو جدا کنید، گیاه رو با قارچکش سمپاشی و مجدد در یک خاک سبک و استریل بکارید
      هر روز هم برگ های گیاه رو با فاصله، با یک اسپری آب، غبارپاشی کنید.

  24. زهرا می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    گیاه من وقتی خریداری کردم داخل تراریوم بود و کنارش خزه و دوتا گیاه دیگه بود چند وقتی است که نوک یکی از برگ های جدیدش قهوه ایی شده( و شکننده و توخالی بنظر میاد) فکر میکنم بخاطر رطوب بالای تراریوم باشه ولی از طرفی بخاطر سایر گلهای داخل ظرف و خزه هانمیتونم بزارم که سطح خاک کاملا خشک شود نظر شما چیست? و چکار میتونم انجام بدم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      وارد لینک زیر بشین و بعد از ثبت نام عکس گیاه رو داخل پلتفرم چت ارسال کنید تا دقیق تر راهنماییتون کنیم:
      https://dr.golsetan.com

  25. هما می گوید

    ممنون از اطلاعات کاملی که در اختیارمون می ذارید
    گیاه شامادورای من مدتیه پخش شده در اطراف کلدان و ساقه ها حالت عمودی خودشون رو از دست دادن می تونید نظرتونو در این مورد بفرمایید؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      شرایط نگهداری شما باید بررسی شود ولی ممکن هست به یکی از دلایل زیر باشد:
      نور خیلی کم، بیماری های گیاهی، آبیاری نامناسب و… .

  26. بابک گل‌زاده می گوید

    سلام. ما توی خونه، نخل شادوراما داریم. نزدیک پنجره نورگیر هست. با ارتفاع خاک گلدان حدودا ۶۰ سانت. خاکش رو اوایل زمستان ۱۴۰۰ عوض کردیم. خاک برگ جنگل ریختیم. اما برگهاش کمرنگ و زشت میشن. شهر آمل استان مازندران هستیم. این حالت برگها هم از قبل از عوض کردن خاک شروع شده بود.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      احتمال وجود بیماری و یا آفت گرفتن گیاه شما وجود دارد که با توجه به توضیحات شما ممکن هست کنه هم باشد.
      بهتر هست تصویر گیاه بررسی شود.

  27. میثم می گوید

    سلام.ممنون از اطلاعات خوبی که دادین
    یه سوال داشتم
    گلدون شامادورای من خیلی پر شده و انگار پاجوش میخوره و کل گلدون رو گرفته
    دو سه تا از ساقه های بزرگشو که پاجوش خورده بود رو با ریشه جدا کردم و توی یه گلدون دیگه کاشتم.میخواستم بپرسم که آیا رشد میکنه و خراب نمیشه؟چه کاری برا نگهداریش انجام بدم که خشک نشه

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      اگر پاجوش ها با دقت و به همراه ریشه های اونها جدا شوند خیر اتفاقی نمی افتد و رشد خواهند کرد.
      می توانید از کود های تقویت کننده ریشه هم برای تقویت این پاجوش ها استفاده کنید.

  28. ظرافت می گوید

    سلام . زحمت زیادی برای این مقاله کامل کشیده اید. ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      خیلی خوشحالیم که بلاگ های گُل‌سِتان رو برای مطالعه انتخاب کردید
      ممنون از انتقال حس خوبتون به ما.

  29. نسیم می گوید

    با سلام.شامادورا وقتی بخواد جوانه جدید بزنه از کجا میزنه؟از قسمت مرکزی یا از اطراف؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      جوانه های جدید شامادورا به صورت پاجوش و از سمت ریشه ها به سمت بالا هست.

  30. سلجوقی می گوید

    با سلام.من یک گلدون نخل شامادورا هدیه گرفتم حدودا ۱۰ روز پیش.روز اول چون تازه در اون گلدون قرار داده شده بود من کامل سیرابش کردم.امروز بعد از ۱۰ روز ابیاری کردم.روز اول توجه نکردم امروز دیدم نوک بعضی از برگاش قهوه ای و خشک شده.یک لکه قهوه ای هم روی یکی از ساقه هاش و وسط چنتا از برگاش هست. نمیدونم از قبل بوده یا تازه ایجاد شده.ممنون میشم راهنمایی کنید چجوری رفعش کنم

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      با توجه به اطلاعاتی که شما در اختیار من قرار دادین، چون گیاه تا به مکان جدید منتقل شده و تصویر گیاه رو هم مشاورین ندیدند، نمی شود نظر قطعی داد و بهتر هست یک ماه گیاه در منزل باشد و روند گسترش این لکه ها بررسی شود.
      در هر صورت امکان کمبود عناصر غذایی و بیماری قارچی وجود دارد که چون گیاه تازه خریداری شده بهتر هست که با یک قارچکش گیاه سمپاشی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.