خرید انواع دسته،سبد و باکس گل با ارسال فوری

10 گل خوراکی برای تزیین غذا و گل آرایی دسر

زمان مطالعه: 6 دقیقه

شاید شما هم دیده باشید این روزها استفاده از گل ها در دیزاین غذاها و سالاد ها و شیرینی ها بیش از پیش باب شده است.در رستوران های خوب تهران در منوی آنها سالادهایی با گل ها دیده می شود! البته فکر نکنید استفاده از گل‌ها در غذای ها کار جدیدی است. استفاده از گل‌های خوراکی به دوره‌ی ژولیوس سزار(پادشاه امپراتوری رم) برمی‌گردد و اکنون درغذاهای متنوع، جدای از ظاهر زیبایی که به خوراکی‌ها می‌دهد، به عنوان ادویه و طعم دهنده یا بخشی از مواد تشکیل دهنده‌ استفاده‌ می‌شود.
با این گل‌های زیبا و معطر می توانید به مهمانی‌هایتان مخصوصا در فصلهای مختلف با گل‌های متفاوت رنگ و بوی جدیدی بدهید و از این 10 نمونه گل خوراکی برای تزیین غذا، مزه دار کردن و نوشیدنی‌هایتان استفاده‌کنید. می توانید این گل‌ها را روی سالاد بریزید، در نوشیدنی استفاده‌کنید یا به شکل یخ‌زده روی دسرها بگذارید. اگر هنوز روش خشک کردن گل ها را مطالعه نکرده اید به شما پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه نمایید. درهرصورت با گل‌ها طعم و جلوه‌ی خارق‌العاده‌ای به سفره‌تان می‌دهید پس با گُل سِتان همراه باشید تا با این گل ها آشنا شوید.
بسیاری از این گل‌های خوراکی را می توانید در فصل زمستان به صورت خشک هم به کار ببرید ولی استفاده از آن به صورت تازه بهتر است. برای سفارش گل ها می توانید به گلفروشی اینترنتی گُل سِتان مراجعه کنید. اگر در تهران زندگی می کنید پیشنهاد می کنید به بازار میوه و تره بار تجریش هم سر بزنید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

گل گاو زبان

این گل ‌زیبای ستاره‌ای شکل و آبی‌رنگ، مزه‌ای شبیه به خیار دارد، به خاطر همین از سال‌ها پیش در سالادها استفاده‌می‌شده‌است. هم‌چنین می‌تواند طعم بی‌نظیری به لیموناد و شربت‌های مختلف بدهد. این گل خواص دارویی و آرام‌بخشی هم دارد و با مقداری لیموعمانی می‌توانید یک دمنوش خوشرنگ از گل گاوزبان درست‌کنید. برای تهیه این گل از نوع خشک شده اش می توانید به عطاری‌ها هم مراجعه کنید.

گل خوراکی گل گاو زبان
گل خوراکی گل گاو زبان

گل همیشه‌بهار یا کالاندولا

به این گل در اروپا زعفران فقرا هم می‌گویند! چون گل زرد رنگ آن طعمی شبیه به زعفران دارد،  مخصوصا وقتی که در روغن زیتون خیس بخورد، طعمش به خوبی مشخص می‌شود. گلبرگ‌های گل همیشه بهار تازه، طعم نسبتا تندی دارند و چاشنی خوبی برای پیش‌غذاها هستند. هم‌چنین می‌توانید از آن دم‌نوش هم درست‌کنید. جالب است بدانید این گل هم خواص دارویی بسیاری دارد و در صنعت مواد آرایشی هم از آن استفاده می‌شود.

گل کدوسبز

گل‌های زرد و زیبای کدوسبز مزه‌ی نسبتا شیرینی دارند. می‌توان غذاهای زیادی با گل کدوسبز درست کرد مثلا می‌توانید داخل این گل‌ها را با سبزیجات و پنیر پرکنید و داخل فر بگذارید یا گل‌ها را روی پیتزا بریزید یا می‌توانید گل کدوسبز را سرخ‌کنید و در کنار خوراک بگذارید. گل کدو سبز معمولا در فصل کشت طبیعی کدو بیشتر یافت می شود.

گل خوراکی کدوسبز
گل خوراکی کدوسبز

گل ختمی

این گل زیبا طعمی ترش و شیرین دارد که برای نوشیدنی‌ها و دم‌نوش‌ها بسیار مناسب است. غنچه‌های تازه‌ی این گل را در ظرفی پر از آب گازدار بیندازید تا جلوی چشم مهمانان‌تان شکفته‌شوند.  از پودر گل ختمی می‌توانید به عنوان ادویه در غذاها استفاده‌کنید. این گل خواص دارویی دارد و دارای آنتی‌اکسیدان فراوان و ویتامین سی است.

گل اسطوخدوس

این گل زیبا در انواع خوراکی‌ها از کیک گرفته تا مرغ استفاده می‌شود و با طعم شیرین و رگه‌هایی از ترشی و عطری دلپذیر، بهترین انتخاب برای نوشیدنی‌ها و تزیین دسرهایی مثل کیک شکلاتی است و می‌توانید آن را در دسرهای مختلف مثل بستنی هم استفاده کنید. اسطوخدوس با عطر عالی‌‌اش هم‌گروه سبزیجاتی مثل نعناع، ریحان و رزماری است‌که به عنوان ادویه و چاشنی در آشپزی کاربرد زیادی دارند.

مطلب مرتبط : روش نگهداری گیاه اسطوخدوس انگلیسی

گل خوراکی اسطخدوس
گل خوراکی اسطخدوس

گل لادن

این گل‌های زیبا طعم نسبتا تند و شبیه به خردل دارند و با رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز زیبایشان، جلوه‌ی خاصی به سالادهای شما می‌دهند. هم‌چنین می‌توانید گل لادن را به عنوان چاشنی در غذاها و دسرها استفاده‌کنید. راستی برگ‌ها و دانه‌های لادن هم خوراکی اند و سرشار ازویتامین سی هستند.

گل بنفشه

گل‌های بنفشه مزه‌ای شبیه به نعناغ و طعم نسبتا تند دارند و به همین دلیل برای نوشیدنی‌ها و سالاد میوه بسیار مناسبند. گل‌ها را می‌توانید  به عنوان چاشنی دسرها  استفاده کنید یا برای تزیین در تنگ شربت‌ بریزید. به دلیل تنوع زیادی که در رنگ‌های بنفشه وجود دارد، می‌توانید رنگ‌های دلخواه‌تان را که با رنگ خوراکی یا دسرتان هماهنگ‌است، انتخاب‌کنید.  تمام قسمت‌های گیاه بنفشه هم خاصیت درمانی دارند.

گل خوردنی بنفشه
گل خوردنی بنفشه

گل رز

همان‌طور که یک دسته ‌گل ‌رز می‌تواند جذابیت خاصی به منزل‌تان ببخشد، گل‌برگ‌های خوش‌بوی رز هم می‌توانند طعم دلپذیری به غذاهای شما بدهد. جالب است بدانید که هرگونه از گل رز، عطر و طعم منحصر به فردی دارد اما به طور کلی این گلبرگ‌ها طعمی شبیه به میوه دارند و به دلیل تنوع رنگ و طعم خوبشان  می‌توانید در هر غذایی از سوپ و سالاد گرفته تا دم‌نوش و مربا و در کنار دسرهای توت فرنگی و انار از آن‌ها استفاده‌کنید.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
679,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,399,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال ملودی
994,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
994,000 تومان
رز جاودان زرینه
589,000 تومان

مریم گلی

مریم‌گلی عطر فوق العاده‌ای‌ دارد با طعم شیرین‌ و رنگ زیبایش، جلوه‌ی دیگری به غذاهای شما می‌دهد. این گل‌های زیبا را می‌توانید برای تزیین روی کیک قراردهید یا به عنوان دم‌نوش از خواص درمانی‌اش بهره بگیرید. هم‌چنین در غذاها و شربت ها هم می‌توان از آن استفاده‌کرد.

گل خوراکی مریم گلی
گل خوراکی مریم گلی

گل بنفشه آفریقایی

این گل زیبا با رنگ‌های مختلف و جذابش طعم نسبتا شیرینی دارد که برای غذاهای مختلف و نوشیدنی‌ها مناسب است. می‌توانید گل‌های تازه را در فریزر بگذارید و به شکل گل یخ‌زده برای تزیین کیک و دسرها استفاده کنید.

چند نکته برای استفاده از گل‌ ها درغذاهای شما

حتما از گل‌هایی استفاده‌کنید که به حشره‌کش‌ها و مواد شیمیایی آلوده نباشند. جهت اطمینان بیش‌تر،  خرید گل شاخه ای را از گل فروشی های معتبر انجام دهید و به آنها اعلام کنید که به گل خوراکی نیاز دارید.

اگر امکانات و فضای مناسب دارید، می توانید خودتان این گل‌ها را در خانه نیز پرورش دهید و از زیبایی و خاصیت خوراکی‌ و دارویی‌شان استفاده‌کنید.

قبل از استفاده از گل‌ها، آن ها را به این شکل بشویید: گل‌ها را به آرامی در ظرفی پراز آب سرد بریزید و سپس بیرون آورید و روی پارچه‌ بگذارید  تا خشک شوند. بهتر است گل‌ها را بعد از شست و شو بلافاصله استفاده کنید اما می‌توان آن‌ها را به مدت حداکثر یک هفته در یخچال و در ظرف دربسته نگه‌داری‌کرد.

دقت‌داشته‌باشید که فقط گلبرگ‌های گل خوراکی است و بهتر‌است قبل از خوردن گل‌ها، مادگی و پرچم را جدا کنید.

این مطلب با همکاری وب سایت مامان پز نوشته شده است. مامان پز اولین وب سایت فروش غذای خانگی در ایران می باشد و در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکت های تامین کننده غذای شرکتی در شهر تهران است.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
۱۴ نظرات
  1. مينو بروجردي می گوید

    مطلب گل های خوراکی بسیار جالب و کاربردی بود موفق باشید

    1. گل‌ستان می گوید

      خوشحالیم که کاربردی بوده. موفق باشید

  2. حسین خاوری می گوید

    مطالب خیلی عااااااااالللللییییی.وکاربردی بودن مرسی

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر .
      ممنون از لطف شما

  3. . می گوید

    سلام
    یعنی گل رز خوراکی ؟؟؟؟؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      گل برگهای گل محمدی
      گل برگ های گل رز را میتوانید در غذا و سالاد برای خود استفاده کنید
      گلبرگ های گل محمدی در غذا و دم نوش استفاده شود

  4. بتول می گوید

    عالی بود

  5. الی می گوید

    سلام
    غنچه گل محمدی تزیین روی غذا رو میشه خورد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      معمولا از دمنوش ها و عصاره گل محمدی به عنوان خوراکی استفاده می شود
      گل های روی غذا بیشتر جنبه تزیینی و عطر دهی دارند

  6. صفاتی می گوید

    سلام ببخشید ازهرنوع گل رز باغچه ای میتونیم برای دمنوش وخوراکیها استفاده کنیم؟؟؟‍♀️

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بیشتر از گل محمدی که یک نوعی گل رز هست برای دمنوش ها و غذا استفاده می شود

  7. غزال می گوید

    یه گل بود خیلی قشنگ بود به نظر چوبی میرسید شبیه یه ستاره توی غذا استفاده میشد اون چبه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      احتمالا گل محبوبه شب منظورتان هست

  8. الهه می گوید

    سلام ،بادیان ستاره ای ،عطاری ها و بعضی از لوازم قنادی ها دارند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.