خرید انواع دسته،سبد و باکس گل با ارسال فوری

چگونه گل ها را به بهترین شکل خشک کنیم ؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

آموزش تصویری خشک کردن گل از طریق پرس گل‌ها

بیشتر ما دوست داریم که هدایا و وسایل ارزشمند خود، حتی گل های خاطره انگیز را به عنوان یادگاری برای سال ها نگه داریم. فرقی نمی کند که آن گل را از دوست، همکار و یا اعضای خانواده خود هدیه گرفته باشید. مهم این است که گل ها آنقدر زیبا و به یادماندنی هستند که به احتمال زیاد دوست ندارید آنها را دور بریزید. پس برای اینکه بتوانید آن ها را به مدت طولانی نگه دارید، پیشنهاد میکنیم که خشک کردن آنها را امتحان کنید.پیش از آموزش روش خشک کردن گل ها همانطور که در روش افزایش عمر دسته گل برای شما گفتیم سعی کنید گل شما بیشترین عمر خود را داشته باشد و همه گلهای آن از غنچه به گل‌های شکوفا تبدیل شود تا پس از خشک کردن زیباتر به نظر برسد،هیچ کس دوست ندارد گلهای خراب شده و بد شکل را خشک کند!

ما در تیم گل‌سِتان، چگونگی خشک کردن گلها را به شما آموزش میدهیم تا بتوانید برای مدت ها از تماشای آنها و یادآوری خاطرات زیبایتان لذت ببرید. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

گل های مناسبی را برای این کار انتخاب کنید.

رمز این انتخاب، طراوت و تازگی گل هاست! سعی کنید گلهایی را انتخاب کنید که تازگی خود را حفظ کرده اند (پژمرده نشده اند) و هنوز کاملا باز نشده اند. اگر قصد دارید خودتان آنها را از باغچه بچینید، زمانی این کار را انجام دهید که گلها در اوج طراوت و شادابی هستند. صبح زود، درست زمانی که شبنم ها شروع به تبخیر شدن می کنند بهترین موقع است.
بعد از اینکه گل های موردنظر خود را انتخاب کردید، باید آنها را برای این کار آماده کنید. البته اگر نمی خواهید همان زمان آن ها را خشک کنید، می توانید آن ها را در یک پلاستیک زیپ دار بذارید و در یخچال قرار دهید و بعدا به سراغ آن ها بروید.
بهتر است گل ها را کمی تقویت کنید تا بتوانید گل خشک شده بهتری داشته باشید. برای همین توصیه میکنیم که کارهای زیر را انجام دهید :

چگونه گل ها را خشک کنیم

1 – برای اینکه گیاه آب زیادی جذب کند، باید بلافاصله پس از اولین برش ساقه آن را در آب قرار دهید. سپس دوباره ساقه را به صورت اریب ببرید.
2 – پس از اینکه گل را در گلدان گذاشتید، هر برگی را که زیر آب قرار گرفت جدا کنید. چون این برگ ها پوسیده شده و باکتری تولید می کنند که در نهایت باعث کاهش طول عمر گل می شوند.
3 – گل ها را در یک گلدان کامل تمیز قرار دهید و به آن ها محلول مخصوص تغذیه گل و یا یک قاشق شکر اضافه کنید. آن ها را در یک مکان با تهویه مناسب و خنک قرار دهید. مواظب باشید که در معرض نور مستقیم خورشید نباشند. البته خیلی نگران نباشید چون فقط قرار است چند ساعت در گلدان باشند.
4 – گل هایی که به صورت طبیعی دارای گلبرگ های صافی هستند به راحتی خشک می شوند. ولی بهتر است برای خشک کردن گلهایی با برگ های ضخیم تر مثل رز و یا ارکیده، آنها را با چاقو یا قیچی از وسط نصف کنید.
5 – گل را از سمت صاف بر روی کاغذ بگذارید.
حالا وقت آن است که فشردن و خشک کردن گل را آغاز کنید.

از چه کاغذی باید استفاده کنید؟

برای این کار باید گل ها را به سرعت خشک کنیم تا تغییر رنگ ندهند و قهوه ای نشوند. انواع مختلفی از کاغذ ها وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. مثل کاغذ A4معمولی، کارتن های نازک، دستمال کاغذی های چندلایه یا حتی صافی های کاغذی که در آشپزی به کار می روند. هرگز از دستمال توالت برای این کار استفاده نکنید. چون بافت مخصوصی دارد که به گل برگ های گیاه آسیب می زند.

اما چگونه گل ها را خشک کنید؟

ما در گُل‌سِتان چهار روش به شما پیشنهاد میکنیم که در بعضی از آن ها به ابزار بیشتری نیاز دارید. بهتر است هر روش را جداگانه بررسی و اگر می توانید امتحان کنید تا ببینید کدام روش برای شما مناسب تر است و با آن بهتر نتیجه می گیرید.

1 – خشک کردن گل ها با استفاده از قطعات چوب

در این روش باید یک گل خشک کن چوبی بسازید! به شیوه زیر عمل کنید :

1 – دو مستطیل چوبی با ابعاد 22*30 ببرید. در هر گوشه ی آن ها با دریل یک سوراخ ایجاد کنید. دقت کنید که این سوراخ ها در امتداد هم باشند که وقتی چوب ها را روی هم قرار می دهید روی هم بیفتند.
2 – گل را بین دو لایه کاغذ قرار دهید و در بین چوب ها بگذارید. باید چیزی شبیه به یک ساندویچ بسازید! چوب، کاغذ، گل، کاغذ و باز هم چوب.
3 – حالا دو چوب را با پیچ و مهره به هم محکم کنید. کاغذ ها را هر چهار روز یک بار عوض کنید ( این کار از قهوه ای شدن گل جلوگیری می کند.). گل باید حدود چهار هفته بین چوب ها بماند.

2 – خشک کردن گل ها با کمک کتاب

این روش خشک کردن گل ها محبوب ترین و البته آسان ترین روش خشک کردن گل هاست. سنگین ترین کتابی را که دارید انتخاب کنید (مثل لغت نامه) . کتابی را انتخاب کنید که اگر آسیب دید ناراحت نشوید، چون گل کمی مرطوب است و ممکن است در طی فشرده شدن باعث خیس شدن برگه های کتاب شود.

روش خشک کردن گل با کتاب

1 – گل را بین دو کاغذ بذارید و در بین صفحات کتاب قرار دهید. اگر کتاب قطوری را برای اینکار انتخاب کردید، می توانید همزمان چند گل را با استفاده از همان کتاب خشک کنید. البته مطمئن شوید که فضای کافی برای هر گل وجود دارد تا آب خارج شده از هر گل باعث خیس شدن گل دیگر نشود.
2 – برای فشار وارد کردن به کتاب، از کتاب های دیگر و یا هر جسم سنگینی کمک بگیرید. کتاب را به آرامی ببندید و مواظب باشید که به ساختار گل آسیب نزنید.
3 – کاغذ ها را هر چند روز یک بار عوض کنید. خشک شدن گل ها حدود 2 تا 3 هفته زمان می برد. وقتی که خواستید گل خشک شده را بردارید، از موچین استفاده کنید. البته می توانید با دست هم آن ها را بلند کنید اما خیلی با دقت این کار را انجام دهید چون گلها بسیار خشک و شکننده شدند و سریعا خرد می شوند.

3 – خشک کردن گل ها با استفاده از اتو

اگر نمی خواهید 3 تا 4 هفته برای خشک شدن گل ها صبر کنید، باید از اتو استفاده کنید. در این روش باید به نکات زیر توجه کنید :

1 – گل ها را بین دو لایه کاغذ ضخیم قرار دهید و با یک کتاب سنگین آن را کاملا صاف کنید.
2 – مطمئن شوید که هیچ آبی در اتو وجود ندارد. شما می خواهید گل را خشک کنید، نه اینکه آن را مجددا آبیاری کنید!
3 – اتو را روی درجه پایین تنظیم کنید. وقتی که گرم شد، اتو را روی کاغذ برای 10 تا 15 ثانیه فشار دهید. لازم نیست مثل زمانی که لباس ها را اتو می کنید، اتو را مرتبا تکان دهید. چند ثانیه ای صبر کنید تا کاغذ کمی خنک شود و سپس این کار را تکرار کنید. با احتیاط کاغذ را بردارید تا چک کنید که گل ها خشک شدند یا خیر.

4 – خشک کردن گل ها با کمک ماکروویو

در این روش خشک کردن گل ها برای این منظور ابزارهای خاصی طراحی شده اند، اما شما می توانید به راحتی در منزل برای خود آن ها را بسازید. از دو قطعه سرامیک استفاده کنید و آنها را با کش های محکم پلاستیکی به هم وصل کنید. البته می توانید از روش کتاب هم استفاده کنید و کتاب را در ماکروویو قرار دهید. به شرط آنکه هیچ وسیله فلزی در کتاب نباشد. مثلا ممکن است صفحات کتاب با گیره های فلزی به هم وصل شده باشند. پس به این موضوع هم توجه داشته باشید.

روش خشک کردن گل با ماکروفر

1 – اگر در منزل و با لوازمی مثل سرامیک و کاشی این کار را انجام می دهید، حتما یک لایه مقوا قبل از هر لایه کاغذ قرار دهید. گل را در وسط بگذارید و با کمک کش ها تمام لایه ها را فشرده کنید.

2 – از دمای پایین ماکروویو استفاده کنید. چون دمای بالا باعث تغییر رنگ و قهوه ای شدن گل می شود. حدود 30 تا 60 ثانیه به آن ها حرارت بدهید و بین هر بار حرارت دادن آنها را خارج کنید و اجازه بدهید کاملا خنک شوند.

3 – اگر چند گل برای خشک کردن و همینطور چند کتاب و یا سرامیک دارید، از زمان به خوبی استفاده کنید. منظورمان این است که می توانید آن ها را نوبتی در ماکروویو قرار دهید. مثلا وقتی یک کتاب در حال خنک شدن است، می توانید کتاب بعدی را در ماکروویو قرار دهید.

4 – وقتی که گل ها با کمک ماکروویو خشک شدند، چند روزی با کمک کتاب ( همانطور که در روش دوم گفتیم ) و یا روش های سنتی باز هم به خشک کردن آن ها ادامه دهید. حدودا دو روز دیگر کافی است تا آنها کاملا خشک شوند.

فرقی نمی کند که خودتان گل ها را کاشته اید و یا بابت یک موقعیت خاص از دوستتان هدیه گرفته اید. گل ها همیشه یادآور احساسات زیبا و خاطرات فراموش نشدنی هستند. شما می توانید با هر یک از روش هایی که گفتیم آن ها را خشک کنید و برای همیشه از دیدن آن ها لذت ببرید. می توانید از گل های خوراکی برای تزیین غذاها هم نیز استفاده کنید.

خرید گل طبیعی

ما در گلفروشی اینترنتی گُل سِتان انواع گل‌های شاخه بریده را با بهترین کیفیت برای شما فراهم کرده‌ایم تا شما به راحتی بتوانید گونه های مختلف گل‌های شاخه بریده را درب خانه خود تحویل بگیرید.

خرید دسته گل طبیعی

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم روش خشک کردن گل‌ها را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره اینترنتی گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات باغبانی منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
۴ نظرات
  1. مدینه می گوید

    از نمک هم میشه برای خوش کردن استفاده کرد؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام وقت بخیر .
      بله ولی بعد از چند وقت گل ها خراب میشوند

  2. فاطمه می گوید

    سلام.چجوری گل خشک رو رنگ کنیم؟،،،؟؟؟؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      با اسپری ها رنگ موجود در بازار رنگ کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.