خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گیاه زیبا و پرطرفدار زاموفیلیا یا همان زامیفولیا

زمان مطالعه: 14 دقیقه

زاموفیلیا یا همان زامیفولیا یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است که امروزه در سراسر دنیا از آن در دکوراسیون منازل و محیط‌های کاری استفاده می‌شود. برگ‌ها‌ی زیبا، براق و سبز رنگ این گیاه باعث شده که زاموفیلیا به‌عنوان یک گزینه عالی در همه لیست‌‌های خرید گیاه آپارتمانی باشد. زامیفولیا متعلق به آفریقای شرقی بوده و از اعضای خانواده گیاهان آراسه است. این گیاه دوست داشتنی و زیبا با گیاهانی مثل فیلودندرون، اسپاتی فیلوم و آگلونما در یک خانواده قرار داشته و مثل آنها ده‌ها سال است که در بازارهای گل و گیاه به‌فروش می‌رسد. اگر در خانه خود زامیفولیا یا همان زاموفیلیا را داشته یا قصد خرید این گیاه زیبا برای دکوراسیون منزل خود را دارید، این مطلب از وبلاگ سرویس فروش گل و گیاه گُل‌سِتان همراه باشید. در این مطلب درباره روش نگهداری گیاه زاموفیلیا یا همان زامیفولیا برایتان خواهیم گفت. در انتهای مطلب نیز اینفوگرافیک روش نگهداری از زامیفولیا یا زاموفیلیا را برایتان آماده کرده‌ایم تا با یک نگاه به آن بتوانید همه آنچه برای نگهداری از این گیاه دوست داشتنی نیاز دارید را به‌خاطر بسپارید.

آنچه در این مقاله به آن خواهیم پرداخت:

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی


اسامی مختلف زاموفیلیا

  • نخل اروید
  • گیاه جاودانگی
  • گیاه همیشگی
  • گیاه پولادی
  • ZZ plant
  • Zanzibar plant
  • Zee Zee plant
  • Zizi plant
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
زامیفولیا بلک 9 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه بلند
1,611,000 تومان
زاموفیلیا 6 قلاف در گلدان طوسی
940,000 تومان


ویژگی‌های بی‌نظیر زاموفیلیا به‌عنوان گیاهی آپارتمانی

زاموفیلیا تمام ویژگی‌ها و صلاحیت‌های یک گیاه آپارتمانی مطلوب را داشته و می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای آوردن گیاهی جدید به منزل باشد، به‌طوری‌که

  • با نور کم مشکلی ندارد. ( زاموفیلیا یکی از بهترین ساکولنت‌های کم نور است. )
  • رشدی آسان و کم دردسر
  • نیاز کم به آب
  • مقاوم در برابر شرایط محیطی داخلی
  • صبور در برابر خشکی
  • کم توجهی و عدم رسیدگی مرتب را به خوبی تحمل می‌کند.
  • دارای برگ‌های درخشان سبزرنگ

با توجه به ویژگی‌های زاموفیلیا به زبان ساده اگر دنبال یک گیاه زیبا و کم دردسر برای نگهداری در خانه‌تان هستید، ما نگهداری از زاموفیلیا یا همان زامیفولیا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مطلب مرتبط : روش نگهداری گیاه فیلودندرون

ویژگی‌های بی‌نظیر زاموفیلیا به‌عنوان گیاهی آپارتمانی
گیاه آپارتمانی زاموفیلیا


روش نگهداری گیاه زاموفیلیا یا زامیفولیا

آبیاری

در طول نگهداری از زاموفیلیا موقع آبیاری اجازه ندهید، خاک گیاه غرقاب شود، زامیفولیا نباید برای مدت طولانی خیسی خاک را تجربه کند، زیرا به پوسیدگی ریشه دچار خواهد شد. زاموفیلیا با خشک ماندن رابطه بهتری دارد و اگر آن را بیش‌ازحد آبیاری کنید یا در خاکی همواره خیس قرار دهید، شاهد زرد شدن برگ‌های آن خواهید بود.

اجازه دهید کمی از تجربیات خودمان در نگهداری از زاموفیلیا برای شما بگوییم:

اگر در آبیاری گیاه مردد هستید، بهتر است این کار را انجام ندهید. خشک نگه داشتن گیاهان از غرقاب کردن آن‌ها بسیار بهتر بوده و به شما کمک می‌کند تا میزان مقاومت گیاه خود را بسنجید. طبق تجربیات ما هر 10 الی 14 روز آبیاری برای زاموفیلیا مناسب است. بااین‌حال بهتر است که همیشه خاک گیاه را چک کنید و در صورتی که حداقل یک سوم خاک خشک است، گیاه را آبیاری کنید. در طول نگهداری از زامیفولیا و آبیاری آن نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که آبیاری باید به‌خوبی صورت بگیرد، به‌شکلی‌که باید کل توپ ریشه را خیس کنید و اجازه دهید که آب باقی‌مانده از آن خارج شود. به‌عبارت دیگر آبیاری زامیفولیا باید در حجم زیاد و کاملا عمقی انجام شود.

نکته جالبی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر زامیفولیا خود را در محیطی با نور کم قرار داده‌اید، شاید ماهی یکبار نیز به آبیاری نیازی نداشته باشد!

نور مورد نیاز برای نگهداری از زاموفیلیا

زاموفیلیا به نور متوسط نیاز داشته و با نور کم نیز به‌خوبی کنار می‌آید. با اینکه گیاه در محیط‌هایی با نور کم خورشید نیز رشد خوبی خواهد داشت، اما اگر آن را تحت نور متوسط و غیرمستقیم خورشید قرار دهید، عملکردش بهتر خواهد شد. از طرفی زاموفیلیا یکی از گیاهانی است که تحت نور لامپ‌های فلوئورسنت نیز رشد می‌کند. در طول نگهداری از زاموفیلیا یا زامیفولیا آن را از اشعه‌های داغ و مستقیم خورشید دور نگه دارید، وگرنه دچار سوختگی خواهد شد.

گفتنی است نور درخشان و فیلتر شده خورشید عصرگاهی برای رشد زامیفولیا بی‌نظیر است.

مطلب پیشنهادی: روش آبیاری و نور مناسب گیاه آپارتمانی

نور مورد نیاز برای نگهداری از زاموفیلیا
برگ های گیاه زاموفیلیا
خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

خاک مناسب برای نگهداری از زامیفولیا

زاموفیلیا به نوع خاصی از خاک نیازمند نیست. ازاین‌رو هر نوع خاکی با زهکشی خوب که برای گیاهان آپارتمانی عرضه می‌شود برای آن نیز مناسب است. اگر نظر ما را بخواهید بهترین انتخاب برای زامیفولیا، خاک کاکتوس است، چون این گیاه نسبت به آبیاری حساس بوده و سریعا آسیب می‌بیند. در نتیجه خاک منتخب برای آن باید دارای زهکشی عالی باشد و خاک کاکتوس دارای چنین ویژگی است.

زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
زامیفولیا بلک 9 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه بلند
1,611,000 تومان
دراسنا کامپکت با گلدان مواد آلی
523,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

کوددهی

این گیاه به کوددهی خاصی نیاز ندارد. اما با توجه به رشد آرام آن، اگر مایل هستید می‌توانید در فصل تابستان ماهی یکبار به آن کود مایع بدهید. در طول نگهداری از زاموفیلیا یا زامیفولیا بهترین زمان برای کوددهی، پس از آبیاری و هنگام خیس بودن خاک است. به‌این‌شکل از سوختن گیاه جلوگیری می‌شود.

برای کوددهی به زامیفولیا از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی غنی و چندمنظوره مایع (مثلا کود مایع 20-20-20) استفاده کنید. برای کوددهی به گیاه کود را دو برابر مقدار نوشته در راهنمای استفاده آن رقیق کنید و سپس به گیاه اضافه کنید. باانجام اینکار تمام عناصر ضروری برای رشد گیاه برای آن فراهم خواهد شد.


تعویض گلدان در طول نگهداری از زاموفیلیا یا همان زامیفولیا

خوبی زاموفیلیا در این است که می‌تواند برای مدت طولانی در یک گلدان زندگی کند، بدون اینکه نیازی به تعویض گلدان داشته باشد. بااین‌حال بعد از چند سال به تعویض گلدان نیاز خواهد بود. اگر در طول نگهداری زامیفولیا یا زاموفیلیا شما نیاز به تعویض گلدان پیدا کرد، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • برای تعویض گلدان زاموفیلیا در بهار اقدام کنید.
  • گلدانی را انتخاب کنید که یک سایز از گلدان فعلی بزرگتر باشد. مطمئن شوید که گلدان جدید حتما دارای حفرات زهکشی متعددی باشد. برای مثال اگر قطر گلدان گیاه شما 10 سانتی‌متری است باید با گلدانی 15 سانتی‌متری تعویض شود.
  • برای پر کردن گلدان از خاکی باکیفیت استفاده کنید. مثل خاک گلدان مخصوص بنفشه آفریقایی
  • کف گلدان را با خاک گلدان پر کنید.
  • گیاه را از گلدان قدیمی خارج کنید.
  • ریزوم‌های خیلی نرم، لزج و آسیب‌دیده را از توپ ریشه جدا کنید.
  • گیاه را در گلدان جدید، درست روی خاک قرار دهید. گیاه باید در عمقی یکسان با گلدان قبلی کاشته شود. پس ارتفاع خاک و موقعیت قرار گرفتن آن را در گلدان جدید با گلدان قبلی تطبیق دهید.
  • بعد از قرارگیری گیاه در گلدان، فضای خالی گلدان را با خاک پر کنید. بعد از اینکه گلدان پر شد خاک را فشار ندهید و آن را متراکم نکنید.
  • سپس گیاه را به‌خوبی آبیاری کنید، تا جایی که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.
  • اجازه دهید آب‌های باقی‌مانده در خاک نیز از طریق حفرات زهکشی خارج شوند.
  • گیاه را به مکان اصلی خود برده و دور از نور مستقیم نگهداری کنید.
  • در نهاین نیز هرگز اجازه ندهید که خاک و گلدان گیاه غرقاب شوند.

بیشتر مطالعه کنید: آموزش گام به گام تعویض گلدان گیاه

زاموفیلیا مشکی


تمیز کردن برگ‌ها، یک کار مهم در نگهداری و زیبایی زاموفیلیا

برگ‌های سبز این گیاه به‌طور طبیعی براق و درخشان هستند. پس برای تمیز کردن آن‌ها نیازی نیست هیچ‌گونه محلول درخشان‌کننده برگ به آن‌ها بزنید. ما نیز هرگز این کار را پیشنهاد نمی‌کنیم. در طول مدت نگهداری از زاموفیلیا یا زامیفولیا هر یک یا دو هفته یکبار، با یک پارچه نرم مرطوب یا دستمال میکروفایبر مرطوب، گرد و غبار سطح برگ‌ها را تمیز کنید. این کار به گیاه کمک می‌کند تا تمام نور موجود را دریافت کرده و بتواند “نفس بکشد.

مطلب مرتبط: روش تمیز کردن گیاهان آپارتمانی


برخی از سوالات شما و مشکلات رایج در نگهداری از زامیفولیا یا همان زاموفیلیا

آیا زاموفیلیا گیاهی سمی است؟ اگر بله تا چه میزان؟

بله، در طول نگهداری از زامیفولیا باید مواظب تماس پوست خود با هر نوع شیره موجود در آن باشید. کریستال‌های کلسیم اگزالات موجود در این گیاه ممکن است التهابات شدید پوستی ایجاد کنند. این کریستال‌ها در بسیاری از گیاهان دیگر نیز یافت می‌شوند که معروف‌ترین آنها، دیفن باخیاست. بنابراین خودتان و حیوانات خانگی‌تان را از آن دور نگه دارید. لمس گیاه بدون تماس با شیره آن، نباید عوارضی را به دنبال داشته باشد، بااین‌حال اگر شما دارای پوستی بسیار حساس هستید، توصیه می‌کنیم این نکات را در در طول نگهداری از زاموفیلیا رعایت کنید:

  • هنگام حمل گیاه، دستکش بپوشید.
  • بعد از کار با گیاه، دست‌های خود را بشویید.

زاموفیلیا تا چه اندازه رشد کرده و چقدر بزرگ می‌شود؟

یک زاموفیلیا با اندازه متوسط که در گلدانی 25 سانتی‌متری کاشته شده است، تقریبا به اندازه‌ای بین 60 تا 90 سانتی‌متر خواهد رسید. رشد زاموفیلیا از نظر پهنا قرینه و یکسان است. بسیاری از باغبانان زامیفولیا را در گلدانی 10 سانتی متری کاشته و شاهد رشد 90 سانتی‌متر آن بوده‌اند، اما باید درنظر داشته باشید که این کار سال‌ها طول می‌کشد، به‌طوری‌که طبق تجربه رشد یک زاموفیلیایی که به ارتفاع 90 سانتی‌متری رسیده، در گلدانی 25 سانتی متری کاشته شده و در پاسیویی بدون نور مستقیم خورشید قرار گرفته داشته، حدود 8 سال زمان برده است.


چرا برگ‌های زاموفیلیا زرد می‌شوند؟

در مدت زمان نگهداری از زاموفیلیا یا همان زامیفولیا خودمان دلایل زیادی برای زرد شدن برگ‌های آن وجود دارد، این دلایل به‌شرح زیراند:

  • برگ‌های قدیمی: به‌طور طبیعی با گذشت زمان برگ‌های زاموفیلیا زرد خواهند شد.
  • بی‌توجهی به نیازهای گیاه: زرد شدن برگ‌ها ممکن است در اثر بی‌توجهی کامل به نیازهای گیاه و عدم فراهم کردن آب و نور کافی برای آن صورت بگیرد. در این مورد، زرد شدن برگ‌ها چند ماهی طول خواهد کشید.
  • مشکلات ریشه: مشکلات ریشه نیز خود را با زرد شدن برگ‌ها نشان می‌دهند. دلیل این اتفاق، معمولا آبیاری بیش‌ازحد گیاه است.
  • عدم دریافت مواد مغذی: گیاهانی که مواد مغذی و عناصر ضروری را دریافت نمی‌کنند، به مرور زمان زرد رنگ می‌شوند.
  • سوختگی در اثر تابش مستقیم نور خورشید: این مورد از دیگر دلایل زرد شدن برگ‌های زامیفیلیاست که برای حل آن باید گیاه را به محلی با نور غیرمستقیم ببرید.

بیشتر مطالعه کنید: با 10 مورد از دلایل رایج زرد شدن برگ های آگلونما آشنا شوید

چرا برگ‌های زاموفیلیا زرد می‌شوند؟
برگ های زامیفولیا


آیا زاموفیلیا گل می‌دهد؟

بله، زاموفیلیا گل می‌دهد و شکوفه‌های آن بسیار شبیه به فیلودندرون و برگ انجیری است.

سانسوریا ابلق کراواتی پر غلاف ارتفاع45
502,000 تومان
قاشقی بلک در گلدان فلزی
433,000 تومان
پتوس ابلق در گلدان آویز
517,000 تومان
گیاه سانسوریا سبز پرغلاف
459,000 تومان
گیاه آگلونما متوسط
512,000 تومان

در طول نگهداری از زاموفیلیا یا همان زامیفولیا چطور آن را تکثیر کنیم؟

تکثیر این گیاه غالبا از طریق قلمه دهی یا تقسیم ریشه صورت می‌گیرد ولی رشد آن فرآیندی زمان‌بر است.

آیا زاموفیلیا از جمله گیاهان تصفیه کننده هواست؟

اگرچه، زاموفیلیا در تحقیق ناسا در مورد گیاهان تصفیه کننده هوا جایی ندارد (چون در زمان انجام این تحقیق، زاموفیلیا هنوز به صورت تجاری رونق نیافته بود)، اما بسیاری از هم خانواده‌های آن به‌عنوان گیاهان تصفیه کننده هوا شناخته شده‌اند. این موضوع و ماندگاری و مقاومت بالای این گیاه می‌تواند حضور آن در این دسته‌بندی را تایید کند.

آیا زاموفیلیا می‌تواند سبب ابتلای افراد به سرطان شود؟

این خبر که “زاموفیلیا می‌تواند در افراد سرطان ایجاد کند” یک شایعه بی‌اساس است که در سال 2010 پخش شد. لطفا به این دست شایعات بی‌پایه و هیجانی توجهی نداشته و به آن‌ها استناد نکنید.

مطلب پینشهادی: 10 گیاه برتر تصفیه کننده هوا از نظر ناسا

برگ های گیاه زاموفیلیا
برگ های زاموفیلیا


زامیفولیا چه نقاط ضعفی دارد؟

همیشه می‌توان برای هر موضوعی نقطه ضعفی پیدا کرد. نقطه ضعف زاموفیلیا نیز رشد بسیار آرام آن است. ضمن اینکه رشد گیاه تکثیر شده از آن نیز بسیار آهسته صورت می‌گیرد.


ویژگی‌هایی جالبی که در طول نگهداری از زاموفیلیا باید بدانید

  • بهترین گیاهان آپارتمانی اغلب رشدی آرام دارند، زاموفیلیا نیز از این ویژگی مستنثنا نیست. این گیاه به‌راحتی تکثیر شده، اما رشدی آهسته دارد.
  • زاموفیلیا مثل گیاهان خانواده بنفشه آفریقایی و گیاه یشم، می‌تواند از یک برگ تکثیر شود.
  • زاموفیلیا برای مناطقی که دارای فضای کافی برای رشد گیاه هستند بسیار مناسب است.
  • زاموفیلیا گیاهی مقاوم و پایدار است و می‌تواند نور غیرمستقیم و کم خورشید، خشکی هوا و کم توجهی در رسیدگی را به‌خوبی تحمل کرده و حتی در این شرایط نیز رشد خوبی داشته باشد.
  • زاموفیلیا یکی از بهترین گیاهان برای حمام‌، اتاق و مکان‌های بدون پنجره است.
  • در رده‌بندی گیاهان آپارتمانی مقاوم برای نگهداری در خانه، مقاومت زامیفولیا یا همان زاموفیلیا با سانسوریا و برگ عبایی برابر است و همچون آن‌ها از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی به‌شمار می‌رود.
  • زاموفیلیا از جمله گیاهانی است که مشکلات و آفات کمتر به سراغ آن می‌آیند.

مطلب پیشنهادی: 9 راز طلایی از رازهای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه درباره گیاه زاموفیلیا، فواید خرید زاموفیلیا و نگهداری آن در خانه یا محل کار لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را با دکتر گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

ضمن اینکه در ادامه نیز اینفوگرافیک و سوالات پرتکرار شما درمورد روش نگهداری زاموفیلیا را آماده کرده‌ایم و می‌توانید پاسخ برخی سوالات خود را از آن‌ها دریافت کنید.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان


اینفوگرافیک روش نگهداری از زاموفیلیا یا زامیفولیا

اینفوگرافیک روش نگهداری از گیاه زامیفولیا
اینفوگرافیک روش نگهداری از زامیفولیا
خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری زامیفولیا یا زاموفیلیا

علت زرد شدن برگ‌های زامیفولیا چیست؟

گذشت زمان، مسن شدن برگ‌ها و فرارسیدن فصل زمستان یکی از عوامل زرد شدن برگ‌های زامیفولیاست. پس اگر زرد شدن در آستانه آغاز سرما رخ داده است، جای نگرانی نیست، اما اگر برگ‌های گیاه شما با سرعت در حال زرد شدن هستند و این تغییر رنگ محدود به ناحیه خاصی از گیاه نیست، به احتمال قوی گیاه را بیش‌ازحد آبیاری کرده‌اید. در مدت زمان نگهداری از زاموفیلیا یادتان باشد که زامیفولیا نسبت به میزان آبیاری بسیار حساس است، ازاین‌رو اگر شک داشتید که آیا زمان مناسب برای آبیاری آن فرا رسیده است یا خیر، آن را آبیاری نکنید، بلکه خاکش را بررسی کرده و چک کنید که حداقل یک سوم خاک گیاه خشک باشد و سپس آن را آبیاری کنید.

زامیفولیا به چه میزان آب نیاز دارد؟

زامیفولیا در مورد نیاز به آب به کاکتوس‌ها شبیه است، زیرا به آب کمی نیاز داشته و خشکی را به خیس بودن ترجیح می‌دهد.
آبیاری این گیاه باید در دفعات کم، اما به‌طور کامل صورت بگیرد. زاموفیلیا را باید فقط زمانی آبیاری کنید که خاک آن کاملا خشک شده باشد. معمولا این میزان بین هر 1 لی 2 هفته یکبار بسته به شرایط محیطی گیاه متغیر است. برای مثال محیط‌های گرم‌تری که نور زیادی دریافت می‌کنند، نیاز گیاه به آب را افزایش می‌دهند و احتمالا باید زودتر به گیاه خود آب بدهید، اما در این شرایط نیز مواظب باشید گیاه در آب غوطه‌ور نشود، چون رایج‌ترین مشکلاتی که برای زامیفولیا پیش می‌آیند، در اثر آبیاری بیش‌ازحد آن است. این مشکلات سریعا ساقه و ریزوم را تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهند. موقع آبیاری اجازه دهید آب از طریق حفرات زهکشی خارج شود. سپس زیر گلدانی آن را به‌طور کامل از آب‌های جمع شده خالی کنید. همچنین درنظر داشته باشید اگر برگ‌های گیاه زرد شد، یعنی بیش‌ازحد آب دریافت کرده و در آستانه پوسیدگی است. در این شرایط سریعا آبیاری را متوقف کنید.

چگونه گیاه زامیفولیا را تکثیر کنیم؟

تکثیر زامیفولیا به دو روش صورت می‌گیرد؛ قلمه و برگ برای تکثیر زامیفولیا از طریق برگ باید یک ساقه را از پایین‌ترین بخش گیاه جدا کنید. برای اینکار با یک چاقوی تمیز و ضدعفونی شده، برشی کاملا صاف ایجاد کرده و آن را با دقت ببرید. سپس ساقه بریده شده را در آب قرار دهید. آب را باید هر 3 الی 4 هفته یکبار تعویض کنید. اگر فراموش کردید، ایرادی ندارد. تا زمانی که کپکی ایجاد نشده باشد، جای نگرانی وجود ندارد. سپس قلمه را در نزدیکی پنجره قرار دهید، به‌گونه‌ای که بتواند نور کافی خورشید را به طور غیر مستقیم دریافت کند. نور خورشید بهترین مشوق برای رشد قلمه زامیفولیاست. هنگامی که قلمه، ریزوم تشکیل داد و ریشه‌های جدید آن حداقل 3 سانتی‌متر رشد کرد، باید آن را به گلدان نهایی منتقل کنید. برای تکثیر از طریق برگ اما به مدت زمان بیشتری برای تشکیل ریزوم و ریشه نیاز دارید. اما به هر حال ممکن و شدنی است. برای اینکار یک برگ سالم را انتخاب کرده و آن را از نزدیک‌ترین بخش به بدنه گیاه ببرید. کمی از ساقه‌ای که برگ به آن متصل است را نیز در برش خود داشته باشید. سپس برگ را در خاک گلدان، تقریبا در عمق 1 سانتی‌متری از سطح خاک قرار دهید. بهتر است چند برگ را در کنار هم بکارید. زیرا یک برگ تنها در گلدان کمی غمگین به‌نظر می‌رسد. حال گلدان را به‌خوبی آبیاری کرده و اجازه دهید تا خاک در آب غوطه‌ور شود. آبیاری بعدی نیز را هنگامی انجام دهید که خاک خشک شده باشد، تقریبا هر دو هفته یکبار آبیاری برای آن مناسب است. حدودا پس از گذشت 3 ماه برگ‌ها رشد کرده و ریزوم‌های کوچکی ایجاد خواهند کرد.

چه مکانی برای نگهداری زامیفولیا مناسب است؟

اگر زامیفولیا را در مکانی پرنور دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید، رشدی بسیار سالم خواهد داشت، بااین‌حال این گیاه در مکان‌هایی با نور کم نیز عملکرد خوبی از خود نشان خواهد داد. توجه داشته باشید که اگر زامیفولیا در معرض تابش مستقیم خورشید قرار بگیرد، در سطح برگ‌ها عوارض مختلفی ایجاد خواهد شد، به‌طوری‌که لوله شدن، زرد شدن و خم شدن برگ‌ها از نشانه‌های این اتفاق هستند. اگر این نشانه‌ها را مشاهده کردید، زامیفولیا را از منبع نور دور کرده و به مکان تاریک‌تری ببرید. بهتر است آن را در کنار پنجره‌ای با نور فیلتر شده توسط پرده قرار دهید. زامیفولیا تحت نور لامپ‌های فلوئورسنت نیز رشد می‌کند، به‌همین‌دلیل انتخاب خوبی برای محیط‌های اداری است. درنظر داشته باشید که هرگز زامیفولیا را در نزدیکی دستگاه‌های گرمایشی یا سرمایشی قرار ندهید. زیرا هوا در این مکان‌ها بیش‌ازحد خشک است و باعث قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های زامیفولیا شما خواهد شد.

خاک مناسب زامیفولیا چه خاکی است؟

بهترین انتخاب برای زامیفولیا، خاک کاکتوس است، چون این گیاه نسبت به آبیاری حساس بوده و سریعا آسیب می‌بیند. در نتیجه خاک منتخب برای آن باید دارای زهکشی عالی باشد و خاک کاکتوس دارای چنین ویژگی است. اگر فکر می‌کنید زهکشی خاک زامیفولیا شما مناسب نیست، می‌توانید با اضافه کردن پرلیت یا شن و ماسه به خاک، زهکشی آن را بهبود ببخشید. به جز داشتن خاکی ایده‌آل، وجود حفرات متعدد زهکشی در زیر گلدان نیز بسیار حائز اهمیت است. این حفرات آب‌های اضافی موجود در خاک را از خود عبور داده و مانع از ابتلای ریشه به پوسیدگی و فاسد شدن می‌شوند.

۶۴ نظرات
  1. فرهاد می گوید

    روز بخیر
    مطالب ارایه شده بسیار مفید و با ارزش بودند

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      ممنون برای وقتی که گذاشتید

    2. ناشناس می گوید

      ممنون از اطلاع رسانی دقیقتان

    3. تیموری می گوید

      برای من که تازه شروع به خریدونگهداری گلهای اپارتمانی کرده ام خیلی عالی بود

  2. اشرف حاجی حسینی می گوید

    یک سؤال برگ های زاموفیلیامن سوراخ های
    ریزیی دارد وهراز گاهی یکی از برگها ‌ سوراخ نشود لطفاً راهنمایی بفرمائید

    1. علی می گوید

      سلام.ممنون از مطالب عالی تون
      من زاموفیلیا پشت پنجره شمال بود که نور خورشید نداره.
      ماه پیش یکی از برگ هاش قهوهای شد و الان دیدم دو سه تا شدن.ابیاری هم هفته ای ی لیوان آب مونده میدم بهش.
      ولی ی پا جوش هم زده .
      آیا نور زیاد بوده که برگ هاش قهوه ای شدن؟ یا دلیل دیگه داره
      ممنون میشم راهنمایی کنید .خیلی ناراحتم براش.

      1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

        دوست گُل‌سِتانی سلام
        یکی از دلایل قهوه ای شدن برگ زامیفولیا، آبیاری زیاد است.هر زمان که سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری کنید
        حتما کف گلدون را چک کنید که سوراخ برای خروج آب داشته باشد

    2. علی می گوید

      داخل خاکش حشره زده که میاد بیرون برگ رو میجوه و میره زیر خاک

  3. اعظم می گوید

    مطالب عالی بود خیلی دوس دارم این گلو

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      بله همینطوره واقعا زیباست .
      ممنون از همراهی شما

  4. عاطفه سمايى می گوید

    زاموفلیاى من گل داده بچینمش ؟قوت گیاهمو نمیگیره؟

    1. مشاور گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      معمولا گیاهی مانند زاموفیلیا که گل می دهد انرژی و سرعت رشد گیاه را میگیرد از ساقه گل را بچینید
      و گیاه را به شکل منظم آبیاری کنید

  5. نجمه می گوید

    سلام..ممنون از مطالب ..مفید بود.

  6. علی می گوید

    دلیل قهوهای شدن برگ های زاموفیلیا میتونه برا نور شمال باشه .
    مستقیم پشت پنجره شمالی بوده.نور خورشید مستقیم نداره ها.
    خیلی برا گلم ناراحتم .برگ هاش دارن قهوهای میشن

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      گیاه زامیفولیا به آبیاری زیاد حساس است
      آبیاری بیش از حد یکی از دلایل قهوه ای شدن برگ زامیفولیا است

  7. فاطمه می گوید

    سلام وقتتان بخیر
    حدود ۱۰ ماه پیش گیاه زاموفیلیا خریداری کردم
    از ۳ ماه پیش برگ های گیاه زرد میشود و خشک
    در تابستان ۱۵ روز یکبار و در زمستان ۲۰ روز یکبار آبیاری انجام میشه
    چند تا از ساقه های گیاه سیاهی دارد که هنگام خریداری کردن سیاهی داشت
    ممنون میشم راهنمایی کنید به چه علت برگ ها زرد میشود

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      زرد شدن برگ زامیفولیا در اکثر مواقع به دلیل آبیاری کم و کمبود مواد تغذیه ای در خاک است
      بهتر است که آبیاری زمانی که خاک خشک شد انجام بشه چراکه خشکی طولانی مدت به گیاه آسیب میزنه
      در فصول رشدی (بهار و تابستان) هم بهتر است از کودهای پتاس بالا مثل ۱۲:۱۲:۳۶ یک آب در میان استفاده کنید.
      سیاهی های روی ساقه زامیفولیا به دلیل یک قارچ است که روی اکثر زامیفولیا ها وجود دارد و اینکه در اکثر مواقع مشکلی برای گیاه ندارد

  8. Maghsodi می گوید

    سلام زامفولیا ی من یکدفعه برگهای پایینش زرد شد پشت پنجره بود آبشم بموقع و اندازه دادم راهی داره برگها سبز بشن

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      برگ هایی که زرد شدن مجدد سبز نمی شوند و باید آن ها را از گیاه جدا کنید
      زرد شدن برگ زامیفولیا معمولا به دلیل آبیاری نامناسب گیاه اتفاق می افتد. آبیاری کم و یا زیاد از دلایل اصلی زرد شدن برگ زامیفولیا هست.آبیاری زمانی انجام شود که سطح خاک خشک شده
      از دلایل دیگه میتونه کمبود مواد تغذیه ای باشه

      1. ناشناس می گوید

        با سلام و خسته نباشید ، ببخشید گیاه زاموفیلا خریدم از همون روز اول تمام برگاش لکهای سفید داره ،ومانع از براق شدن برگها شده، اقای گل فروش گفتن،چون کود ومواد مغذی دادیم برگهاش این طور شده وبادستمال نمدار تمیز میشه ولی،من هرچه تمیز میکنم فایده نداره، ، ممنون میشم راهنماییم کنید

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          جهت چت کردن با کارشناس مشاوره گل و گیاه وارد لینک زیر شوید
          https://dr.golsetan.com

  9. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

    دوست گُل‌سِتانی سلام
    خم شدن ساقه های زامیفولیا امری طبیعی هست.
    میتونید دور ساقه ها را با نخ ببندید تا ساقه ها نشکنند

  10. ناشناس می گوید

    ممنون ا ز مطالب خوب شما : مرجان

  11. عباس علیپور می گوید

    سلام . ممنون بابت مطالب عالی و مفیدتون .

  12. سمیرا می گوید

    باسلام گیاه زاموفیا که ما حدود دوسال هست نگه داری می کنم نور خیلی کمی داره وابیاری هم ماهی یک بار والان دوهفته یک بار انجام میشه گیه تو این مدت فقط یک ساقه زیاد کرده ورنگ ساقه اولی که سبز براق بود الان کمرنگ تر شده ایا مشکلی داره ..البته گلدانم عوض نکردیم !بزرگ هست

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      درست هست که زامیفولیا در نور کم هم رشد می کنه ولی بهترین رشد اون در نور متوسط تا زیاد البته غیر مستقیم هست و یکی از دلایل کمرنگ بودن برگ های گیاه شما هم همین هست
      آبیاری هم بهتر هست زمانی که خاک خشک میشه انجام بشه

  13. سوزییانا می گوید

    تشکر مطالب خو ب و واضح توضیحات عالی

  14. مرتضی برقعی می گوید

    با سلام ممنون از توضیح کاملتون
    آیا از کود ورمی کمپوست یا کود کاملا پوسیده گوسفندی هم میتوان استفاده کرد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر کود حیوانی کاملا پوسیده باشد به مقدار خیلی کم برای خاک زامیفولیا می توانید استفاده کنید

  15. مهدی می گوید

    سلام. دلیل لکه های قهوه ای بر روی ساقه چیست؟ دقت نکرده بودم قبلا بودن یا نه. برگ ها خوبن شکر خدا. چندتا لک قهوه ای چراکنده روی ساقه فقط دیدم. شرایط نورش عالی و نور خیلی خوب و غیر مستقیمی داره. آبیاری هم هفته ای یکبار(هوا خانه گرم است) خاک ش هم وقتی خریدیمش همونجا عوض کردیم(۴ ماه است) یک پاجوش داشت که به سرعت رشد کرد و بلنترین ساقه شد. اما فعلا پاجوش دیگری نزده. کود هم از همین پودرها که با آب مخلوط میشه و ۱۳ عنصر هست بهش ۳ هفته یکبار دادیم.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      لکه های قهوه ای روی ساقه زامیفولیا به دلیل وجود نوعی قارچ همزیست در این گیاه هست که مشکلی برای گیاه به وجود نخواهد آورد

  16. Negar mirzaee می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    نور غیر مستقیم نور پشت پنجره نمیشه؟فقط نور پشت پرده میشه؟!

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بستگی دارد پنجره ی شما شمالی باشه یا جنوبی
      پنجره هایی که نور‌‍‍‌گیری کمی دارند مانعی نداره که گیاه پشت پنجره باشه ولی برای پنجره هایی با نورگیری زیاد بهتر هست یک پرده نازک داشته باشه

  17. لشگری می گوید

    سلام و عرض ادب
    من مطالب رو خونده
    زاموفیلیای من تازه یه ساقه جدید داده
    ولی دو تا از شاخه هاش برگهاشون زرد شده
    یکی برگهای پایینی و دیگری برگهای بالایی
    ریشه رو چک کردم ریشه ها سالم و سفید و پوسیدگی وجودنداشت
    از نظر خاک هم یه رطوبت بسیار کم و معقول داشت
    ولی تمام گلدون پر بود از ریشه
    باید گلدان رو عوض کنم یا دلیل دیگه ای داره زرد شدن
    ممنون از راهنمایی شما

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      اگر ریشه ها سالم بوده زرد شدن برگ و شاخه به هنگام پاجوش دهی معمولا به دلیل کمبود مواد غذایی هست
      برای اطمینان بهتر هست یک مرحله با قارچکش گیاه و ریشه اون رو سمپاشی کنید و ده روز بعد از سمپاشی ماهی یکبار کود میکرو و ماکرو کامل رو برای گیاه استفاده کنید

  18. محسن می گوید

    سلام گیاه زاموفیلیای من برگهاش کدر شده یعنی براق نیست مثل روز اول.رشدش متوقف شده حدود یک سال و اندی.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      سطح برگ ها رو با دستمال آغشته به آب و شیر کم چرب تمیز کنید
      از کود ۱۰:۵۲:۱۰ برای تقویت ریشه گیاه هر دو هفته تا اواسط آذر استفاده بشه
      بهتره نورتون متوسط رو به زیاد باشه و آبیاری هفته یک مرتبه

  19. فاطمه می گوید

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون میخواستم بدونم به طور متوسط چند وقت یکبار گیاه یه جوونه دیگه اضافه میکنه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      زمان دقیقی وجود ندارد
      همه چیز بستگی به شرایط نگهداری شما دارد. با فراهم کردن نورمناسب، گلدان اندازه و استفاده از کودهای تقویتی گیاه تحریک به دادن پاجوش میشه

  20. سارا می گوید

    سلام وقت بخیر. ایا برای ابیاری یک گلدان بزرگ و سنگین زانوفیلیا یا سانسوریا،باز هم باید ابیاری تا زمان خارج شدن اب از گلدان انجام بشه؟
    واینکه زاموفیلیای من یک ماهه خریداری شده. الان متوجه شدم یه پاجوش زده ولی داره زرد میشه. علتش چیه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      بله آبیاری زامیفولیا و سانسوریا باید ۱۲-۱۰ روز یککبار باشه و گیاه کامل سیراب و آب اضافی از کف گلدان خارج بشه
      زرد شدن پاجوش گیاه شما دلایل مختلفی داره که در ابتدا باید شرایط نگهداری شما بررسی بشه ولی می تونه به دلیل آبیاری نامناسب، تنش های محیطی، نبود نور، بیماری و …. باشه

  21. محمد می گوید

    سلام..
    زاموفیلیا من پاجوش زده ایا باید پا جوش رو ازش جدا کنم؟؟
    اگه میشه چجوری باید این کارو انجام بدم؟؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خیر نیازی نیست پاجوش رو از گیاه جدا کنید چرا که پر بودن گلدان زامیفولیا به زیبایی این گیاه اضافه می کند.

  22. احمدرشیدی می گوید

    درود بر شما
    یه گلدان زاموفیلیا یشمی دارم حدود دو هفته هست که سه تا پاجوش زده وپاجوش ها دارن بزرگ میشن یه پاجوش دو سه سانتی هم تازه از خاک بیرون اومده
    در کنار این پا جوش زدنها برگهای یه ساقه قدیمی داره زرد میشه واز بین میره
    ابیاری به موقع واندازه انجام میدهم
    نور فیلتر شده پنجره جنوبی ودمای۲۵ درجه هم برای این گلدان فراهم کردم
    سوالی که دارم اینه دلیل زرد شدن ساقه قدیمی
    چی میتونه باشه؟
    ایا کارخاصی باید انجام بدهم؟
    ممنون بابت جواب وسایت خوبتون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گُل‌سِتانی سلام
      با توجه به توضیحات شما احتمال دارد که گیاه شما کمبود آب و مواد غذایی داشته باشد
      آبیاری رو هر ۱۰ روز یکبار انجام دهید، ماهی یکبار هم از کود جلبک دریایی استفاده کنید.

  23. محسن می گوید

    سلام
    وقت بخیر
    برای از بین بردن حشراتی که برگ گیاه رو میخورن، چکار باید کنم؟
    ممنون

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      از سموم حشره‌کش مثل دیازینون استفاده کنید.

  24. ناشناس می گوید

    من گلدونم پشت پنجره مستقیم جلوی نوره خورشیده ولی خیلی برگاش روشنه و سبزه واقعا این گل زیباست

  25. مرتضی عباسقلیزاده می گوید

    سلام روز بخیر و شادی – من برگ زاموفیلیا را که غده و ریشه داشت و برگ کوچکی هم داده بود را نگهداری میکردم که ناگهان برگها از دست رفت و الان فقط غده اش مونده ، لذا میخواستم بدونم دوباره از غده سبز میشه ؟ البته الان غده اش هم ریشه نداره فقط مثل سیب زمینی کوچک داخل خاک هست و من هر چهار الی پنج روز یکبار آبش میدم.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      با توجه به توضیحات شما ریشه دار شدن مجدد ریزوم گیاه شما بستگی به این دارد که آیا ریزوم گیاه سالم هست یا خیر.
      اگر سالم باشد با نگهداری مناسب مجدد ریشه دار خواهد شد.
      بهتر هست حداقل سه مرحله ریزوم و خاک رو با یک قارچکش سمپاشی کنید.

  26. آهنگ پیشواز می گوید

    خاک گلدون منم حشره ریز زده دلیلش چیه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      دلایل متعددی دارد از جمله آبیاری زیاد، نبود تهویه، خاک آلوده و…. .
      فواصل بین آبیاری رو بیشتر کنید، تهویه محیطی رو بالا ببرید و در صورتی که شرایط بهتر نشد با یک سم حشره کش خاک رو سمپاشی کنید.

  27. حمید می گوید

    سلام گیاه من حدودا ۱۲ شاخه بود ک پس از مدتی پاجوش زده حدودا الان ۲۰ شاخه تو گلدون هست و ارتفاع هر شاخه ک تازه در آمده حدودا ۵۰ سانت شده شاخه های کوتاه قدیمی برگ هاشون داره زرد میشه لطفا علتش رو بهم بگین آبیاری هم هر ۱۰ روز یک بار انجام میدم و چند بار هم کود ۲۰ ۲۰ دادم البته هر ماه یک بار

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      با زیاد شدن پاجوش های گیاه، نیاز غذایی گیاه هم بالا می رود و گیاه به ناچار بعضی از ساقه های خود را از دست می دهد.
      کود سه بیست و کود های تقویت کننده ریشه برای گیاه خوب هست.

  28. سینا می گوید

    سلام.
    ۱- میخواستم بدونم آیا چند جور زاموفیلیا بلک داریم (مثلا سوپر بلک) یا بسته به نور و تغذیه رنگ برگ هاشون متفاوت میشن؟
    ۲- برای سریع تر مشکی شدن برگ های پاجوش جدید و سیاهتر شدن برگ پاجوش های قدیمی چه نوری بهتر هست؟ نور متوسط بهتر هست یا نور زیاد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بله زامیفولیا بلک ارقام متفاوتی دارد.
      برای مشکی شدن برگ پاجوش ها نور متوسط تا زیاد لازم هست البته که وقتی گیاه به بلوغ میرسد برگ ها هم تیره تر و ضخیم تر می شوند.

  29. فاطمه می گوید

    سلام روز بخیر . گلدان زامیفولیایی که من خریدم حدود ۵ تا گل سفید رنگ داره . از نظر بزرگی خیلی بزرگه و غلاف های کلفتی داره . میخواستم ببینم با توجه به اینکه گل ها زیبایی خاصی ندارن میشه گل ها رو قطع کرد و این کار به گیاه آسیب نمیرسونه ؟ و اگه نیاز به حذف گل ها باشه از کجا این کار انجام بشه و نیاز به اسپری کردن قارچ کش برای جای بریده شده هست یا نه ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بله گل های این گیاه جنبه زینتی ندارد و انرژی گیاه رو میگیرد بنابراین گل رو از انتهای ساقه گلدهنده جدا کنید و اگر قسمت بریده شده رو قارچکش بزنید خوب هست.

  30. ثمین می گوید

    سلام
    زاموفیلا ساقه هاش صاف بالا نمی رود و کلا به سمت نو کج شده است و‌کج بالا می رود

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      برای جلوگیری از خم شدن گیاه به سمت نور هرازگاهی گلدان رو بچرخونید تا همه قسمت های گیاه به یک اندازه نور ببیند و گیاه به سمت نور خم نشود.

  31. عارف می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    الان حدود ۵ ماه شده که زاموفیلیا رو دارم ولی به طرز عجیبی از یک ماه گذشته ساقه از پایین ترین قسمت داره قطع میشه از ریشه و ساقه های کوچک هم به راحتی کنده میشن! گفتم شاید قارچ زده که گفتن نه ، آبیاری هر ۱۰ روز انجام میشده و جلوی درب بالکن هم در مجاورت نور غیر مسقیم بوده تمام وقت
    ممنون میشم راهنمایی کنید .

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      در درجه اول بهتر هست که گیاه رو با دقت از گلدان خارج کنید و ریشه های گیاه رو از نظر سلامت چک کنید.
      اگر ریشه پوسیده، سیاه و نرم بوده باید ریشه ها جدا بشه و از یک قارچکش استفاده بشه.
      اگر هم که ریشه ها سالم بود، به احتمال زیاد گیاه کمبود مواد غذایی دارد و باید از کودهای کامل برای تغذیه گیاه استفاده کنید.

  32. لیلا می گوید

    با سلام،
    من یک گیاه زامیفولیا بزرگ دارم که حدود ۱۶ تا ساقه دارد، پارسال که گلدان را تعویض کردم ۵ تا ساقه جدید زد و الان آنها بزرگ شدند، هنوزهمه آنها تیره و ضخیم نشدند ولی برگهاشون سالم است. اما ساقه‌های جوان استوار نیستن و قوام ندارند و آویزون میشن. ممنون میشم راهنمایی کنید که دلیلش چی میتونه باشه.
    آبیاری هم تقریبا هر ۱۵ روز انجام میدهم.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      همزمان با اینکه ساقه های گیاه زامیفولیا بزرگ و بلند می شوند، توانایی گیاه برای ایستاده نگهداشتن ساقه ها کم می شود و به طَبَع آن ساقه ها حالت آویزان پیدا می کند.
      بهترین کار این هست که دور همه ساقه ها رو به آرامی با یک طناب کنفی و یا با یک روبان ببندید جوری که به ساقه های گیاه آسیب نرسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.