خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش نگهداری گل زیبای مینای آفریقایی یا آفتابگردان ارغوانی

زمان مطالعه: 9 دقیقه

 مینای آفریقایی، آفتابگردان ارغوانی یا همان مینای چشم آبی شباهت زیادی به مینای معمولی دارد. این گل دارای گلبرگ‌های درخشانی است که حول یک محور مرکزی، روییده‌اند. جالب است بدانید که مینای آفریقایی، هم‌خانواده مارگریت و گل آهار است، اما رنگبندی متنوع این گل سبب شده تا در مقایسه با گل‌های کلاسیک، کمی جالب‌تر به نظر برسد، طوری‌که در روزهای نخستین ارائه مینای آفریقایی به بازار فروش، عده‌ای از مردم فکر می‌کردند که این گل رنگ شده است و رنگ واقعی آن چیز دیگری است. در بعضی از انواع این گل، صفحه مرکزی کمی متالیک است و انگار رنگ‌آمیزی شده است. نکته دیگری که در مورد مینای آفریقایی وجود دارد نوع برگ‌های آن است که بسته به نوع گل فرق می‌کند، مثلا برگ‌های برخی از انواع این گل نرم و توری مانند، برخی پهن و نرم و برخی نیز زبر یا گوشه دار هستند. حتی گلبرگ‌ها نیز ممکن است نرم و صاف بوده (مثل یک مینای معمولی) یا به حالت شیپور مانند قرار گرفته باشند. نرخ رشد مینای آفریقایی سریع است و حدودا 2 ماه پس از کاشته شدن، گل می‌دهد. بنابراین اگر دنبال خرید گل های خانگی هستید که گل‌هایی زیبا داشته و زود گل بدهند، گل مینای آفریقای یا آفتابگردان ارغوانی یک انتخاب عالی برای شماست. برای یادگیری روش نگهداری مینای آفریقایی یا آفتابگردان ارغوانی نیز روی گُل‌سِتان حساب کرده و ادامه مطلب را از دست ندهید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مشخصات کلی مینای آفریقایی

  • نام گیاه شناسی: Osteospermum spp
  • نام رایج: مینای آفریقایی، آفتابگردان ارغوانی، مینای چشم آبی
  • نوع گیاه: چندساله
  • اندازه گیاه بالغ: 90-30 سانتی متر ارتفاع، 60-30 سانتی متر پهنا
  • نیازهای نوری: نور کامل خورشید
  • نوع خاک: مرطوب، دارای زهکشی عالی
  • Ph  خاک: اسیدی
  • زمان گلدهی: بهار، تابستان، پاییز
  • رنگ گل: بنفش، صورتی، زرد، نارنجی، سفید، چند رنگ
  • منطقه بومی: آفریقا و آسیا


مقدمه‌ای بر گل مینای آفریقایی

مینای آفریقایی این قابلیت را دارد که هم در باغچه و هم در گلدان به‌خوبی رشد کند. اوج گلدهی این گل در اواخر بهار تا اوایل تابستان بوده و مجدد در اواخر تابستان تا اوایل پاییز تکرار می‌شود. از آنجایی که مینا آفریقایی در بازه‌های بسیار گرم، گلدهی خود را متوقف می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم که آن را به صورت ترکیبی با چند گیاه دیگر بکارید که زیبایی بصری گلدان در اوج تابستان حفظ شود.

معرفی گل مینای آفریقایی
گل مینای آفریقایی از نمای نزدیک


روش نگهداری از مینای آفریقایی یا آفتابگردان ارغوانی

به‌طور خلاصه در مورد نگهداری از مینای آفریقایی باید بگوییم که اگر مینای آفریقایی را در محیط مورد علاقه آن بکارید، به رسیدگی کمی نیاز خواهد داشت. در طول نگهداری و مراقبت از آفتابگردان ارغوانی باید مطمئن شوید که گیاه مقدار زیادی از نور خورشید را دریافت کرده و خاک آن نیز زهکشی را به‌خوبی انجام می‌دهد.

در طول فصول رشد (بهار تا پاییز) نیز باید آبیاری و کوددهی را به طور مرتب انجام دهید. همچنین برای تشویق رشد مجدد شکوفه‌ها، گل‌های سپری شده یا همان‌هایی که عمرشان تمام شده است را نیز از گیاه جدا کنید. آنچه گفتیم خلاصه‌ای از روش نگهداری گل مینای آفریقایی بود، برای اینکه بتوانید به بهترین شکل از این گیاه نگهداری کنید، لازم است موارد زیر را در مورد آن رعایت کنید:

مطلب پیشنهادی: 4 روش موثر برای نجات گیاه از دست رفته شما

نور مورد برای نگهداری از گل مینای آفریقایی

مینای آفریقایی به نور کامل خورشید نیاز دارد و در صورت دریافت نور کامل خورشید، گلدهی بی‌نظیری خواهد داشت. این گل می‌تواند سایه نسبی را نیز تحمل کند، اما در این صورت میزان تولید شکوفه کاهش می‌یابد. به‌علاوه اینکه معمولا شکوفه‌ها در پاسخ به نور باز می‌شوند و در طول شب و تغییر دما مجدد بسته خواهند شد. اما گونه‌های جدید مینای آفریقایی مانند 4D Pink، 4D Silver و 4D Berry در شب نیز باز خواهند ماند.

خاک مناسب برای نگهداری از آفتابگردان ارغوانی

مینای آفریقایی، خاکی غنی و طبیعی با زهکشی قدرتمند و PH کمی اسیدی را ترجیح می‌دهد. هنگام کاشت این گل، مقداری کمپوست و سایر مواد طبیعی را به خاک اضافه کنید تا ضمن تقویت زهکشی، عناصر ضروری بیشتری به گیاه برسد.

مطلب مرتبط: چگونه و چه موقع گلدان و خاک گیاه را عوض کنیم؟

خاک مناسب برای نگهداری از آفتابگردان ارغوانی
مینای آفریقایی سفید

آبیاری

پس از اینکه مینای آفریقایی در خاک خود به‌خوبی مستقر شد، می‌تواند دوره‌های کوتاه خشکی را نیز تحمل کند، اما در هر حالت، به‌طور میانگین هر هفته به 3 سانتی‌متر آب نیاز خواهد داشت. در طول بازه‌های خشکی و یا گرمای شدید، گیاه سرعت رشد خود را کاهش داده و وارد دوره خفتگی می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، سعی کنید خاک را همواره مرطوب نگه دارید. این رطوبت باید به طور یکسان در تمامی بخش‌های خاک پخش شده باشد، اما مواظب باشید که گیاه را غرقاب نکنید! خاک خیس و غرقاب ممکن است سبب ابتلای گیاه به بیماری‌های ریشه‌ای مانند پوسیدگی شود.

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از آفتابگردان ارغوانی یا مینای آفریقایی

در طول نگهداری از مینای آفریقایی باید بدانید که این گل آب و هوای معتدل را ترجیح می‌دهد، زیرا در این آب و هوا قادر خواهد بود تا به میزان فراوانی گل و شکوفه تولید کند. حداقل دمای قابل تحمل برای این گل در شب حدود 4 درجه سانتی‌گراد است و سرمای زمستان نیز می‌تواند سبب آسیب و حتی مرگ این گیاه شود.

ولن ۲
1,408,000 تومان
خانواده تدی
660,000 تومان
باکس میکی لاو
1,307,000 تومان
باکس دلبند
494,000 تومان

معمولا میزان رطوبت هوا برای این مینا مشکل‌ساز نخواهد بود، البته تا زمانی که گردش هوای کافی، آبیاری مناسب و زهکشی خاک در حد ایده‌آلی برای آن فراهم باشد. پس اگر همه چیز تحت کنترل است، نیازی نیست نگران رطوبت باشید.

بیشتر مطالعه کنید: با 16 مورد از گیاهان رطوبت دوست بیشتر آشنا شوید

گل آفتابگردان ارغوانی

کوددهی

در طول نگهداری مینای آفریقایی یا آفتابگردان ارغوانی باید بدانید که این گل عاشق دریافت غذای زیاد برای رشد و گلدهی است! در نتیجه علاوه بر ترکیب کردن کمپوست با خاک گیاه، اضافه کردن کود مخصوص گیاهان گلدار به‌صورت ماهیانه نیز می‌تواند تاثیر شگفتی در رشد مینای آفریقایی داشته باشد. فقط دقت کنید که کوددهی باید تنها یک بار در ماه و آن هم در طول فصول رشد گیاه انجام شود.

تکثیر کردن

اغلب انواع مینای آفریقایی، پیوندی هستند و از طریق کاشت دانه‌های خود رشد نخواهند کرد. اما در طول نگهداری می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی از طریق قلمه زدن، تکثیر کنید. برای این کار، ابتدا یک سینی کم عمق با مخلوط استریل “شروع بذر” آماده کنید. سپس مخلوط را مقداری مرطوب کنید و بخش‌هایی از مینای آفریقایی خود را به عنوان قلمه ببرید؛ هر یک از قلمه‌ها باید حدود 5 الی 8 سانتی متر طول داشته و حداقل دو گره (غده) از برگ را در خود جای داده باشد. یادتان باشد اگر در این قلمه، گل و شکوفه‌ای وجود داشت آن را حتما جدا کرده و برگ‌های بخش پایینی را نیز حذف کنید. در ادامه قلمه را از بخش بریده شده در مخلوط شروع بذر فرو کنید. سینی را با یک پوشش پلاستیکی پوشانده و آن را در مکانی با نور غیرمستقیم خورشید و دمای بین 15 الی 20 درجه سانتی گراد قرار دهید. در 4 الی 6 هفته، قلمه‌ها به مقدار کافی ریشه می‌زنند و برای انتقال به گلدان یا باغچه آماده خواهند بود.

مطلب مرتبط: همه آنچه درباره تکثیر گیاهان آپارتمانی و روش های آن باید بدانید

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

آفات و بیماری‌ها در طول نگهداری از آفتابگردان ارغوانی یا مینای آفریقایی

اگر مینای آفریقایی را در محیطی مناسب بکارید، آفات و بیماری‌های خاصی آن را تهدید نخواهند کرد. در واقع اگر گیاه دچار استرس نشود، معمولا مشکلی پیش نخواهد آمد.

اما به هر حال، گاهی ناملایماتی در مسیر نگهداری از مینای آفریقایی رخ می‌دهد، به‌طوری‌که:

اگر گیاه در محیطی مرطوب بوده یا برگ‌های آن مرطوب می‌شوند، باید مواظب بیماری‌های قارچی مثل کپک خاکستری باشید. این بیماری خود را با تغییر دادن رنگ برگ‌ها یا آسیب زدن به آن‌ها نمایان می‌کند. اگر مینای شما به قارچ مبتلا شده است می‌توانید از یک قارچ‌کش کمک گرفته و قارچ‌ها را از بین ببرید.

همچنین، گاهی آفاتی مثل مگس سفید و شته نیز می‌توانند برای مینای آفریقایی مشکل‌ساز شوند، به ویژه اگر گیاه اخیرا دچار استرس شده باشد. خوشبختانه این آفات نیز می‌توانند در مراحل اولیه به‌راحتی توسط اسپری‌های شیمیایی یا صابون حشره‌کش از بین بروند.

روش نگهداری گل مینای آفریقایی یا آفتابگردان ارغوانی
گل مینای آفریقایی با گلدان

حرف پایانی

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری مینای آفریقایی یا آفتابگردان ارغوانی لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با اورژانس گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از سرویس باغبانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان


سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری مینای آفریقایی یا آفتابگردان ارغوانی

عمر متوسط مینای آفریقایی گلدانی چقدر است؟

عمر مینای آفریقایی کاشته شده در گلدان، معمولا 3 سال است. اگر تمام شرایط محیطی برای رشد آن مساعد باشد، این عدد می‌تواند افزایش نیز پیدا کند.

فرق میان مینای آفریقایی و مینای ژربرا چیست؟

تمامی گل‌های مینا به خانواده کاسنیان (تیره مینا سانان) تعلق دارند، بااین‌حال این دو گل بسیار به هم شبیه هستند. مینای ژربرا عموما کوتاه‌تر است و گل‌های بزرگ‌تری تولید می‌کند، رنگ آن نیز قرمز تیره، نارنجی و زرد است؛ در مقابل رنگ گل‌های مینای آفریقایی کمی روشن‌تر بوده و قد آن‌ نیز بلندتر است.

چرا برگ مینای آفریقایی در حال زرد شدن است؟

آبیاری نامناسب و بیش‌از حد، اصلی‌ترین دلیل این اتفاق است. وقتی آب در خاک تجمع می‌کند، ریشه پوسیده شده و در جذب عناصر ضروری ناتوان می‌شود. بنابراین اگر برگ‌های مینای آفریقایی شما در حال زرد شدن هستند، آبیاری آن را اصلاح کنید.

چگونه مینای آفریقایی را برای گلدهی تشویق کنیم؟

برای تشویق مینای آفریقایی به گلدهی نور کافی را برای آن فراهم کرده و زهکشی خاک آن را نیز تقویت کنید. در طول فصول رشد (بهار تا تابستان) نیز آبیاری و کوددهی منظم را فراموش نکنید. در نهایت هرس کردن و جدا کردن گل‌های سپری شده نیز کمک شایانی به تکرار گلدهی خواهد کرد. بنابراین این نکته را نیز مد نظر داشته باشید.

آیا مینای آفریقایی در برابر خشکی مقاوم است؟

این گیاه مقاومت خوبی در برابر تحمل خشکی دارد، به‌همین دلیل می‌تواند برای زمین‌های خشک و سنگی انتخابی مناسب باشد. بهتر است آن را با گیاهانی مشابه مثل ساکولنت‌ها و بعضی علف‌ها به‌صورت ترکیبی بکارید.

سرعت رشد مینای آفریقایی چقدر است؟

این گیاه دارای رشدی سریع بوده و تنها در 50 الی 60 روز پس از کاشت، می‌تواند گلدهی را آغاز کند. اگر قصد نگهداری از مینای آفریقایی را دارید در طول گلدهی گل‌های قدیمی آن را حذف کنید تا شاهد یک گلدهی مداوم در مینای آفریقایی خود باشید.

آیا مینای آفریقایی گل شاخه بریده خوبی است؟

مینای آفریقایی عمری قابل قبول داشته و می‌تواند به‌خوبی در دسته گل‌ها خود نمایی کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.