خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

معرفی و روش نگهداری از گل شمعی زیبا و دوست داشتنی

زمان مطالعه: 8 دقیقه

گل شمعی گیاهی گل‌دار و اهل آسیاست. این گیاه به گل هویا نیز معروف است و این نام توسط رابرت براون گیاه‌شناس و به افتخار گیاه‌شناس قرن هجدهم یعنی توماس هوی روی این گیاه گذاشته شده است. گل شمعی یکی از اعضای خانواده استبرق‌ها، از اعضای خانواده خرزهره‌ایان و گیاه مورد علاقه بسیاری از باغبانان است، زیرا مراقبت کمی می‌خواهد، گرمسیری است و رشد مدیریت شده‌ای دارد و مهاجم نیست. به‌این‌ترتیب اگر در منطقه‌ای گرمسیری زندگی می‌کنید و دنبال یک گل زیبا با نگهداری آسان و سازگار با منطقه زندگی خود هستید، گل شمعی انتخابی عالی برای شماست. گل شمعی معمولا بیرون از خانه نگهداری می‌شود، اما با‌این‌حال امکان نگهداری گل شمعی در گلدان نیز فراهم است و می‌توانید آن را داخل گلدان بکارید. باتوجه به ویژگی‌های گل شمعی اگر دنبال یک گل زیبا و رنگارنگ برای خانه خود هستید، شک نکنید گل شمعی انتخابی عالی برای شماست. اگر قصد خرید گل شمعی را داشته یا آن را در خانه خود دارید و روش نگهداری آن را بلد نیستید، با این مطلب از گل فروشی آنلاین گُل‌سِتان همراه شده و روش نگهداری از گل شمعی را یاد بگیرید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

 فهرست مطالب:


مشخصات کلی گل شمعی

  • نام علمی: Hoya carnosa
  • خانواده: استبرقیان، خرزهره‌ایان
  • بومی: آسیا
  • نام‌های مرسوم: گل شمعی، گیاه شمعی، گل هویا، گیاه عسل

 
معرفی گل شمعی

گل شمعی به‌صورت یک خوشه توپی شکل رشد می‌کند. هر خوشه این گیاه می‌تواند تا 40 گل مجزا را درون خود داشته باشد که به‌صورت متراکم در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. هر گل از گل شمعی نیز خود به‌تنهایی زیبایی خاص خود را دارد و طوری به نظر می‌رسند که انگار شمع هستند یا از چینی درست شده‌اند که همین مساله نام این گیاه را توضیح می‌دهد. معمولا رنگ میانه تاج گل‌های این گیاه با رنگ بدنه گل متفاوت است. این گیاه ساقه‌هایی چوبی و برگ‌هایی همیشه سبز و شمعی دارد. گل شمعی را می‌توانید به‌عنوان یک گیاه بالا رونده یا خزنده پرورش بدهید و در هر دو حالت ساقه‌های این گیاه می‌تواند بین 60 الی 120 سانتی‌متر رشد کنند.

مطلب پیشنهادی: انواع گل شاخه بریده با عکس

روش نگهداری از گل شمعی
گل‌های گل شمعی از نمای نزدیک


روش نگهداری از گل شمعی

نور مورد نیاز گل شمعی

گل شمعی ترجیح می‌دهد در محیطی نورگیر زندگی کند که نور مستقیم به آن نرسد. نور مستقیم و بیش‌از‌حد خورشید می‌تواند باعث سوختن برگ‌های گیاه شود. از سوی دیگر نور بسیار کم و سایه زیاد نیز می‌تواند باعث ضعیف شدن گیاه و عدم توانایی آن در گل‌دهی شود.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

خاک مناسب

گل شمعی به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد تا هم سبک باشد و هم بتواند آب را به‌خوبی تخلیه کند؛ چراکه رطوبت بیش‌ازحد خاک و دیر خشک شدن آن می‌تواند باعث آسیب دیدن گیاه شود و ریشه‌های آن را دچار پوسیدگی کند. برای درست کردن خاک مورد نیاز برای نگهداری از گل شمعی می‌توانید با ترکیب برابر خاک گلدان و خاک ارکیده یک خاک ترکیبی خوب و سبک برای آن فراهم کنید. علاوه‌براین ترکیب یکی دیگر از ترکیب‌های خوب برای خاک این گیاه، یک سوم پیت ماس، یک سوم پرلیت و یک سوم خاک ارکیده است. این ترکیب هم جریان هوای خوبی را برقرار می‌کند و هم آب با سرعت مناسبی از آن خارج شده و خشک می‌شود.

آبیاری

گل شمعی گیاهی با نیاز به آبیاری متوسط و مدیریت شده است. این گیاه تقریبا هفته‌ای یک‌بار به آبیاری نیاز دارد. برای تشخیص زمان دقیق آبیاری، خاک گیاه بهترین راهنمای شما است. در بین هر نوبت آبیاری اجازه دهید تا خاک گیاه کاملا خشک شود سپس مجددا به آن آبی کامل و عمیق بدهید تا تمام ریشه گیاه مرطوب شود. هیچوقت اجازه ندهید که آب خارج شده از زیر گلدان در پای گیاه بماند زیرا این آب باعث دیرتر خشک شدن خاک و در نتیجه آسیب به گیاه می‌شود.

دما و رطوبت مورد نیاز گل شمعی

همانطور که می‌دانید گل شمعی گیاهی گرمسیری است بنابراین این گیاه به محیطی گرم و مرطوب نیاز دارد. درمورد دمای مورد نیاز گل شمعی باید بگوییم که اگر در منطقه‌ای سردسیر زندگی می‌کنید باید گیاه خود را در طول زمستان به داخل خانه منتقل کنید، زیرا این گیاه توانایی تحمل سرما، یخبندان و دمای زیر 10 درجه را ندارد.

برای تامین رطوبت گیاه نیز می‌توانید از دستگاه بخور، اسپری کردن آب یا قرار دادن گیاه در محیط‌های مرطوب‌تر خانه مثل حمام یا آشپزخانه کمک بگیرید. فقط یادتان باشد در طول زمستان این گیاه را در نزدیکی وسائل گرمایشی قرار ندهید، زیرا در نزدیکی این وسائل هوا خشک است و رطوبت کافی برای گیاه وجود ندارد.

مطلب مرتبط: نکاتی که باید درباره آبیاری گیاه آپارتمانی خود بدانید

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از گل شمعی
گل شمعی از نمای نزدیک

کوددهی

در طول نگهداری از گل شمعی می‌توانید آن را به‌صورت ماهیانه کوددهی کنید. این کود می‌تواند یک کود استاندارد باشد که درصد برابری از نیتروژن، پتاسیم و فسفر دارد.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

هرس کردن گل شمعی

گل شمعی نیاز خاصی به هرس کردن ندارد و در صورتی که پس از پایان گل‌دهی، ساقه‌های گیاه را هرس کنید باعث می‌شود که گیاه انرژی خود را صرف رشد ساقه‌ای جدید کند و این مساله باعث ضعف یا تاخیر گیاه در گل‌دهی خواهد شد.

تکثیر گل شمعی

در طول پرورش و نگهداری از گل شمعی برای تکثیر آن می‌توانید از روش قلمه زدن اقدام کنید. برای اینکار کافی است ساقه‌ای از گیاه که هنوز چوبی نشده و جوان است و یک یا دو گره برگ روی آن است را از روی گیاه ببرید و آن را داخل یک ظرف آب قرار بدهید تا ریشه بزند. بعد از اینکه قلمه ریشه زد و ریشه آن به اندازه مناسبی رسید، آن را به خاک جدید منتقل کنید.

در این باره درنظر داشته باشید که هر چه‌قدر ساقه انتخاب شده پیرتر و چوبی‌تر باشد احتمال ریشه دادن آن کمتر می‌شود. بنابراین از یک ساقه جوان استفاده کنید. همچنین یکی از مهم‌ترین مسائل در زمان قلمه زدن و ریشه دادن قلمه تامین رطوبت زیاد برای آن است. ازاین‌رو بهتر است قلمه را درون کیسه‌ای پلاستیکی قرار دهید تا رطوبت کافی برای آن تامین شود.

مطلب پیشنهادی: همه آنچه درباره تکثیر گیاهان آپارتمانی و روش های آن باید بدانید

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

تعویض گلدان

گل شمعی ترجیح می‌دهد در گلدانی کوچک زندگی کند تا گلدانی بزرگ؛ چراکه زمانی که ریشه‌های این گیاه متراکم باشند توانایی بهتری برای گل دادن دارد و اگر ریشه‌های آن در گلدانی بیش‌ازحد بزرگ باشد که فضای زیادی دارد، نمی‌تواند به‌خوبی گل بدهد.

در طول نگهداری از گل شمعی هر زمان احساس کردید رشد گیاه شما متوقف شده است و گیاه فضای کافی برای رشد ریشه‌هایش را ندارد، زمان تعویض گلدان گیاه است. برای تعویض گلدان گل شمعی همیشه از گلدانی با یک سایز بزرگ‌تر استفاده کنید و فراموش نکنید که گیاه باید به خاکی جدید منتقل و خاک قبلی دور ریخته شود.

در مورد گلدان گل شمعی پیشنهاد می‌کنیم گلدانی سفالی تهیه کنید تا هم جریان هوای خوبی در اطراف ریشه وجود داشته باشد و هم خاک بتواند به‌راحتی و با سرعت بیشتری خشک شود و ریشه‌های گیاه آسیب نبینند.

بیماری و آفات گل شمعی

گل شمعی گیاه مورد علاقه برخی آفات مثل شته‌ها، شپشک‌های آردی و کنه‌های تار عنکبوتی است. برای خلاصی از دست این آفات می‌توانید با کمک روغن نیم و پارچه‌های تمیز برگ‌های گیاه را تمیز کنید تا پس از مدتی دیگر اثری از این آفات نماند.

بیشتر مطالعه کنید: همه چیز درباره انواع آفت گیاهان از تشخیص تا درمان

در مورد بیماری‌های گل شمعی نیز باید بگوییم که برخی بیماری‌های قارچی مثل کپک خاکستری ممکن است به این گیاه آسیب بزنند. اگر گیاه شما دچار بیماری کپک خاکستری شود، لکه‌های خاکستری روی برگ‌ها نمایان می‌شود. علاوه‌بر بیماری‌های قارچی ممکن است ریشه گیاه نیز در اثر آبیاری بیش‌از‌حد دچار پوسیدگی شود.

گل شمعی با گل‌های سفید

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری گل شمعی لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با کلینیک گیاه پزشکی گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات گل در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

آنتوریوم قرمز در گلدان فلزی استوانه
1,077,000 تومان
آنتوریوم صورتی با گلدان فلزی استوانه
1,086,000 تومان
آنتوریوم صورتی با گلدان فلزی مخروطی
756,000 تومان
گیاه بنت قنسول با گلدان طوسی
491,000 تومان
گیاه بنت قنسول با گلدان مشکی
500,000 تومان


سوالات پرتکرار شما درباره نگهداری گل شمعی

چرا گل شمعی گل نمی‌دهد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل گل ندادن در این گیاه نور نامناسب است. اگر گیاه شما حداقل نیمی از روز را در نور غیر مستقیم خورشید نباشد، نمی‌تواند انرژی لازم برای گل‌دهی را ذخیره کند. همچنین ممکن است گیاه شما دچار استرس شده باشد و از مسایلی مانند باد بسیار سرد، انتقال به محلی جدید یا کوددهی زیاد شوک زده شده باشد و نتواند گل بدهد.

چرا برگ‌های گل شمعی قرمز می‌شود؟

قرمز شدن برگ‌های گل شمعی نشانه‌ای از نور بیش از حد خورشید و آفتاب‌سوختگی برگ‌ها است. بهتر است گیاه خود را به محلی با نور زیاد ولی غیر مستقیم منتقل کنید.

چرا برگ‌های گل شمعی فر می‌خورد؟

کمبود آب و رطوبت کافی در محیط باعث شروع مکانیزمی در گیاه می‌شود که آب کمتری را تبخیر کند و این مکانیزم خود را جمع شدن و فر خوردن برگ‌ها نشان می‌دهد. همچنین در بدترین حالت ممکن است ریشه‌های گیاه شما دچار مشکل شده باشد و نتواند آب کافی را برای گیاه تامین کند.

نور مورد نیاز گل شمعی چقدر است؟

این گیاه به محیطی روشن و نورگیر نیاز دارد اما این نور باید غیرمستقیم باشد تا برگ‌های گیاه دچار سوختگی نشود.نور بیش از حد کم و سایه زیاد نیز می‌تواند باعث رشد نامتوازن، عدم گل‌دهی و کم‌پشت شدن گیاه شود.

چقدر به گل شمعی آب بدهیم؟

این گیاه به آب زیادی نیاز ندارد و ترجیح می‌دهد بین نوبت‌های آبیاری خاک آن کاملا خشک شود سپس یک آبیاری کامل و عمیق را داشته باشد که تمام قسمت‌های ریشه به رطوبت دسترسی پیدا کند. آبیاری زیاد می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه‌ گیاه شود.

آیا گل شمعی سمی است؟

این گیاه برای انسان، سگ‌ها یا گربه‌ها سمی محسوب نمی‌شوئ ومی‌توانید به راحتی و بدون نگرانی آن‌را در خانه خود نگهداری کنید

۴ نظرات
  1. محیا می گوید

    سلام.وقتتون بخیر.من۳ماهی هست که این گیاه رو خریدم ولی رشد به صورتی هست که از هر ۲تا برگ کنار هم فقط یکی رشد میکنه وبرگ دیگش بدون رشد خشک میشه و میفته.علتش چی میتونه باشه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      نیاز به توضیحات دقیق تری در ارتباط با شرایط نگهداری گیاهتون دارم تا بتونم دقیق تر راهنماییتون کنم.
      ممکن هست مشکل از آبیاری، نور کم و یا درگیر شدن گیاه به بیماری باشد.
      وارد لینک زیر بشین و بعد از ثبت نام عکس گیاه رو ارسال کنید تا دقیق تر راهنماییتون کنیم:
      https://dr.golsetan.com

  2. هلیا می گوید

    سلام گیاه من برگ هاش مثل قبل سفت و قشنگ نیست انگار برگ هاش بی حال شده برگ هاش گوشتی و پر آب بنظر نمیرسه هفته ایی یک بار هم بعش آب میدم🥲

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      شرایط نگهداری گیاهتون به صورت کلی باید بررسی شود ولی با توجه به توضیحات شما به نظر میاد که گیاهتون کمبود آب دارد.
      آبیاری رو به دوبار در هفته افزایش دهید و گیاه به هیچ وجه تحت تابش آفتاب مستقیم قرار نگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.