خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

از صفر تا صد روش نگهداری گیاه زیبای سرخس شاخ گوزنی

زمان مطالعه: 8 دقیقه

همانطور که از نام این گیاه مشخص است، این سرخس زیبا شباهت ظاهری زیادی با شاخ گوزن دارد. نگهداری از سرخس شاخ گوزنی آسانی است و کمی رسیدگی کافی است تا برای مدت طولانی از جذابیت آن لذت ببرید! این گیاه بومی آسیا و استرالیاست و در گذشته جزو گیاهان کم‌یاب به‌شمار می‌رفته است، اما به همت باغبانان استرالیایی و آسیایی، امروزه دیگر پیدا کردن یک سرخس شاخ گوزنی کار سختی نیست! اگر شما نیز دوست دارید یکی از این سرخس زیبا را در خانه یا محل کار خود داشته باشید، مطالعه این مطلب از سرویس سفارش انلاین گل تهران یعنی گُل‌سِتان را از دست ندهید. در این مطلب همه آنچه برای نگهداری از سرخس شاخ گوزنی لازم است بدانید را به شما خواهیم گفت.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مشخصات کلی سرخس شاخ گوزنی

  • نام علمی: Platycerium bifurcatum
  • نام رایج: سرخس شاخ گوزنی
  • نوع گیاه: سرخس
  • اندازه گیاه بالغ: ارتفاع و پهنای 60 الی 90 سانتی متر
  • نیازهای نوری: سایه نسبی، نور فیلتر شده خورشید
  • گلدهی: این گیاه گلی تولید نمی‌کند
  • منطقه بومی: آسیا، استرالیا
  • سمی بودن: سرخس شاخ گوزنی سمی نیست


آشنایی مختصر با سرخس شاخ گوزنی

این سرخس جز گیاهان هوازی یا اپیفیت به‌شمار رفته و باید به‌صورت نصب شده روی تنه درخت یا توپ آویزی نگهداری شود، پس برای نگهداری از سرخس شاخ گوزنی خبری از خاک نیست. دلیل این موضوع این است که سرخس شاخ گوزنی در طبیعت اصلی خود نیز روی تنه درختان رشد می‌کند. رشد این گیاه به میزان نور دریافتی، دما و آبیاری صحیح بستگی دارد. این گیاه گل نداده و در خاک کاشته نمی‌شود. دو نوع برگ در این گیاه به چشم می‌خورد: برگ‌های کوچک و مسطح که توپ ریشه را پوشانده و آب و عناصر مغذی را جذب می‌کنند و برگ‌های سبز و گوشه دار که از تنه اصلی جوانه زده و می‌توانند به ارتفاع یک و نیم متر نیز برسند.

اگر در جست و جوی گیاهی با ظاهر متفاوت هستید، بدون شک این سرخس می‌تواند با برگ‌های متفاوت و نحوه رشد خود بر روی چوب، توجه شما را به خود جلب کند!

بیشتر مطالعه کنید: راهنمای جامع روش عمومی نگهداری گیاهان آپارتمانی و گلدانی

آشنایی مختصر با سرخس شاخ گوزنی
سرخس شاخ گوزنی


روش نگهداری از سرخس شاخ گوزنی

بهترین روش برای نگهداری و برآورد نیازهای یک سرخس شاخ گوزنی این است که طبیعت اصلی آن را برایش فراهم کنید. همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، این گیاه در طبیعت اصلی خود به‌صورت اپیفیت رشد می‌کند و در جنگل‌های بارانی، میزان قابل قبولی از رطوبت را تجربه کرده و نور پس از عبور از شاخ و برگ سایر گیاهان (به صورت فیلتر شده) به آن می‌رسد.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

نور مورد نیاز برای نگهداری سرخس شاخ گوزنی

سرخس شاخ گوزنی ترجیح می‌دهد که در محیطی با نور فیلتر شده خورشید زندگی کند. برای مثال، اتاقی که در تمام طول روز نور نسبی خورشید (فیلتر شده و دارای کمی سایه) را دریافت کند، برای رشد این سرخس مناسب است. اگر می‌خواهید سرخس شاخ گوزنی را در محیطی با نور بیشتر قرار دهید، باید آب و رطوبت بیشتری نیز برای آن فراهم کنید. در هر صورت، مواظب باشید که اشعه‌های خورشید به صورت مستقیم به این گیاه نتابند، زیرا برگ‌های آن به‌راحتی دچار سوختگی شده و از بین خواهند رفت.

مطلب مرتبط: روش آبیاری و نور مناسب گیاه آپارتمانی

آبیاری

آبیاری صحیح و مناسب، فاکتوری اساسی در رشد موفق سرخس شاخ گوزنی است، به‌طوری‌که این گیاه باید به‌طور مرتب آبیاری شود. البته این موضوع نباید با آبیاری بیش‌ازحد و غرقاب کردن گیاه اشتباه گرفته شود. برای آبیاری سرخس شاخ گوزنی باید صبر کنید تا بخش پایه گیاه در بین دفعات آبیاری خشک شود. روال آبیاری باید تقریبا اینگونه باشد: هفته‌ای یکبار در ماه‌های گرم سال، و هر 2 الی 3 هفته در ماه‌های سرد.

جهت تسهیل در آبیاری، سرخس و تکیه گاه آن را از روی دیوار (یا هر جایی که به آن آویخته شده است) برداشته و آن را برای 10الی 20 دقیقه در سینک پر از آب بخیسانید. هر زمان که احساس کردید ریشه‌ها کاملا از آب اشباع شده‌اند، سرخس را خارج کنید. سپس اجازه دهید گیاه کمی خشک شود و در نهایت آن را به مکان اولیه خود بازگردانید.

در طول نگهداری از سرخس شاخ گوزنی اگر متوجه شدید که برگ‌های پوشاننده ریشه (یا برگ‌های متمایل به پایین) گیاه قهوه‌ای یا سیاه شده‌اند، احتمالا گیاه را بیش از حد نیاز خود آبیاری کرده‌اید. همچنین، قهوه‌ای و پژمرده شدن نوک این برگ‌ها نیز نشانه نیاز گیاه به آب بیشتر است.

سرخس شاخ گوزنی از نمای نزدیک
گیاه زیبای سرخس شاخ گوزنی

خاک مناسب برای نگهداری از سرخس شاخ گوزنی

با اینکه می‌توانید یک سرخس شاخ گوزنی جوان را در خاک گلدان مرطوب پروش دهید، اما به محض آغاز روند بلوغ باید آن را به یک تکیه‌گاه مناسب منتقل کنید، چون همان‌طور که گفتیم این گیاه اپیفیت است، یعنی در طبیعت اصلی خود روی لبه و تنه درختان و سایر گیاهان بزرگ رشد می‌کند. پس در خانه شما نیز باید در شرایط مشابهی قرار بگیرد. برای متصل کردن سرخس شاخ گوزنی، به پیت، کمپوست، خزه و سایر الیاف طبیعی نیاز دارید تا نقش تنه درخت را برای گیاه ایفا کنند.

بیشتر مطالعه کنید: بهترین مواد برای درست کردن خاک گل ارکیده در خانه کدام‌اند؟

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری سرخس شاخ گوزنی

اگر لازم باشد فقط یک نکته را در مورد نگهداری سرخس شاخ گوزنی به خاطر بسپارید، آن نکته این است: سرخس شاخ گوزنی “عاشق” رطوبت است!

این گیاه دوست دارد در محیطی گرم و مرطوب زندگی کند. البته، انواع بالغ آن می‌توانند تا حدودی از پس هوای سرد و حتی یخبندان نیز بربیایند. برای افزایش رطوبت در اطراف گیاه، سعی کنید آن را در اتاقی مرطوب قرار دهید؛ مثلا حمام و آشپزخانه، البته به شرطی که محیط‌های یاد شده نورگیر باشند و نور مورد نیاز برای نگهداری از سرخس شاخ گوزنی را تامین کنند. استفاده از یک دستگاه کوچک مرطوب کننده هوا یا اسپری کردن مداوم آب به سرخس شاخ گوزنی نیز از دیگر روش های تامین رطوبت گیاهان رطوبت دوست و این گیاه به‌شمار می‌رود.

رز جاودان مهرسا
674,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
746,000 تومان
فیکوس لیراتا دو شاخه در گلدان مواد آلی استوانه
955,000 تومان

از رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از سرخس شاخ گوزنی گذشته نوبت به بازه دمایی مناسب برای نگهداری از آن می‌رسد؛ در این باره باید بگوییم که بازه دمایی ایده‌آل برای سرخس شاخ گوزنی 10 الی 37 درجه سانتی‌گراد است. اگر گیاه خارج از این بازه دمایی قرار دارد، حتما وضعیت رطوبت را بررسی کرده و مشکلات احتمالی را برطرف کنید.

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری سرخس شاخ گوزنی
سرخس زیبای شاخ گوزنی روی دیوار

کوددهی

برای افزایش میزان رشد سرخس شاخ گوزنی خود، می‌توانید از کود محلول در آب متعادل استفاده کنید و در طول رشد فعال گیاه (فصل‌های بهار و تابستان) ماهی یکبار به آن کود بدهید.


سمی بودن یا نبودن سرخس شاخ گوزنی

با اینکه سرخس شاخ گوزنی جز گیاهان سمی نیست؛ اما با توجه به ساختار گیاه، بهتر است آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود قرار دهید. برای مثال، آویزان کردن بهترین راه برای نگهداری از سرخس شاخ گوزنی است.

سمی بودن یا نبودن سرخس شاخ گوزنی
سرخس شاخ گوزنی با پایه چوبی


تکثیر کردن

بهترین روش برای تکثیر این سرخس “تقسیم کردن” است. در طول نگهداری از سرخس شاخ گوزنی می‌توانید سرخس‌های شاخ گوزنی بزرگ و بالغ خود را به‌راحتی به گیاهانی کوچک‌تر تبدیل کنید. برای این کار، باید بخش‌هایی از ریشه را جدا کرده و در گلدانی کوچک با خاک مرطوب بکارید. هر بخش جدا شده باید دارای میزان کافی ریشه و حداقل یک برگ باشد. سپس گلدان‌های کوچک را در مکانی گرم و مرطوب قرار دهید تا زمان رشد مستقل آن‌ها فرا برسد. اگر این بخش‌های جدا شده برگ جدیدی تولید نکردند، ناراحت نشوید. این روش به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد.

به‌طورکلی باید درنظر داشته باشید که تکثیر سرخس‌ها نیازمند کمی تمرین و تجربه است و حتی باغبانان حرفه‌ای نیز همیشه در آن موفق نمی‌شوند.

مطلب مرتبط: روش های تکثیر گیاهان آپارتمانی


هرس کردن

سرخس شاخ گوزنی نیازی به هرس کردن ندارد، حتی برگ‌های قهوه‌ای شده آن نیز نباید از روی آن جدا شوند، به‌طوری‌که اگر به ریشه (پایه) گیاه نگاه کنید، ممکن است برگ‌های محافظی را می‌بینید که با گذشت زمان قهوه‌ای رنگ شده‌اند، این برگ‌ها بخش مهمی از گیاه هستند و باید روی ریشه باقی بمانند.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان


آفات و بیماری‌های رایج در طول نگهداری از سرخس شاخ گوزنی

سرخس شاخ گوزنی به‌خودی خود به آفت های گیاهان آپارتمانی رایج مبتلا نمی‌شود، اما اگر گیاهی در اطراف آن بیمار باشد، ممکن است دچار کنه تار عنکبوتی شود. بنابراین باید گیاهان اطراف آن را به خوبی بررسی کنید تا ناقل بیماری نباشند. در طول نگهداری از سرخس شاخ گوزنی اگر لکه‌های سیاه رنگ روی سطح برگ‌های این سرخس مشاهده کردید، حتما مشکل به‌دلیل بالا بودن رطوبت هوا یا وجود اسپورها ایجاد شده است. برای درمان، باید از روغن چریش یا سایر قارچ‌کش‌های طبیعی استفاده کنید.

آفات و بیماری‌های رایج در طول نگهداری از سرخس شاخ گوزنی
سرخس شاخ گوزنی در فضای بیرون از خانه

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه در مورد نگهداری سرخس شاخ گوزنی لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره انلاین گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از باغبانی در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
مانسترا متوسط با گلدان مواد آلی استوانه
922,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.