خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

روش کاشت و نگهداری گیاه گلپر

زمان مطالعه: 14 دقیقه

کاشت و پرورش گلپر، قرن‌هاست که انتخاب اصلی بسیاری از باغبانان است. این گیاه خوراکی زیبا، دارای عطر و طعم بی‌نظیری است و در بسیاری از غذاها وجود مقدار کمی از آن می‌تواند به کلی قاعده بازی را عوض کند! برای پرورش و نگهداری گلپر یک خاک مرطوب و هوایی خنک، تنها چیزی است که لازم است و گلپر به آن نیاز دارد. کافی است چنین شرایطی فراهم باشد تا بتوانید به‌راحتی در خانه خود گلپر پرورش داده و در مدت کوتاهی، شاهد دسته‌های متراکم گلپر باشید! اگر یک گلدان گلپر در خانه داشته باشید، می‌توانید هر زمان به سراغ آن رفته و در آشپزی خود به وفور از این گیاه بهره ببرید. حتی اگر خیلی اهل آشپزی نیستید و فقط به دنبال گیاهی با عطر شیرین هستید نیز گلپر انتخابی عالی برای شماست. اگر بخشی در باغچه شما وجود دارد که به علت رطوبت بالا، هنوز نتوانسته‌اید گیاه مناسبی برای آنجا پیدا کنید، مشخصا آنجا محلی عالی برای پرورش گلپر است، پس فرصت را از دست نداده و سراغ پرورش گیاه گلپر بروید. برای یادگیری روش نگهداری این گیاه دوست داشتنی نیز با این مطلب از وبلاگ گل فروشی انلاین گُل‌سِتان همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

لیست مطالب:


مشخصات کلی گیاه گلپر

  • نام رایج: گلپر
  • خانواده: چتریان
  • نوع گیاه: برگریز دوساله
  • اندازه گیاه بالغ: 90 الی 180 سانتی متر
  • نیازهای نوری: نور کامل خورشید در مناطق خنک، سایه نسبی در مناطق گرم
  • نوع خاک: غنی، مرطوب و دارای زه کشی عالی
  • زمان گلدهی: تابستان
  • رنگ گل: سبز، سفید
  • منطقه بومی: اروپا، سیبری مرکزی


مقدمه‌ای بر گیاه گلپر

گل جز گیاهان با روش نگهداری آسان است که اگر آن را در جای صحیح و مناسب بکارید، به‌خوبی رشد کرده و تقریبا بی‌نیاز از رسیدگی خواهد بود. پس از اینکه گیاه گلپر جوانه زد و به خوبی در خاک مستقر شد، حال باید منتظر دوره رشد دو ساله آن بمانید. این دوره دو ساله، مدت زمانی است که گلپر برای رسیدن به بلوغ و گلدهی آن را طی می‌کند. خوشبختانه، حتی در طول سال اول نیز می‌توانید برگ‌ها را برداشت کنید. اما برای برداشت گل‌ها، باید 2 سال صبور باشید که البته ارزشش را دارد! پس از گذشت زمان و در دومین سال رشد گلپر شما با ظهور گل‌هایی زیبا همراه خواهد بود. این گل‌ها هرگز از بین نرفته و تا زمانی که شما بخواهید، میهمان شما هستند!

مقدمه ای درباره گیاه گلپر
گیاه گلپر از نمای بالا


روش نگهداری گلپر

آبیاری

آبیاری صحیح، فاکتور مهمی در نگهداری از گلپر است. این گیاه نمی‌تواند خشکی را حتی برای دوره‌های کوتاه تحمل کند. بنابراین باید خاک گلپر را همواره مرطوب نگه دارید. فرمول آبیاری اغلب گیاهان دیگر این است که اجازه دهید خاک خشک شود و سپس آن گیاه را آبیاری کنید، اما در خصوص گلپر اینطور نیست و نباید هرگز اجازه بدهید که خاک گلپر در بین دفعات آبیاری خشک شود؛ به‌طوری‌که اگر در مناطق گرم و خشک زندگی می‌کنید، شاید لازم باشد در طول فصول رشد (بهار و تابستان) هفته‌ای 2 الی 3 بار این گیاه را آبیاری کنید. برای آبیاری گلپر آب را فقط روی خاک ریخته و از خیس کردن برگ‌ها و ساقه گیاه خودداری کنید؛ زیرا خیس شدن این بخش‌ها منجر به بروز بیماری‌های قارچی در گیاه خواهد شد.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

برای آبیاری گلپر درنظر داشته باشید که اعتدال بهترین روش و کلید آبیاری صحیح گلپر است؛ درواقع همان‌طور که خشکی برای این گیاه قابل پذیرش نیست و به گیاه آسیب می‌زند، آبیاری بیش‌ازحد نیز می‌تواند آسیب‌های فراوانی به آن وارد کند. بنابراین هرگز اجازه ندهید که خاک در آب غرق شده و کاملا خیس شود. یادتان باشد هدف اصلی در آبیاری گلپر این است که گلپر در خاکی “مرطوب” زندگی کند، نه غرقاب یا خشک! در این باره باید زهکشی خاک و گلدان نیز عالی باشد تا پس از آبیاری آب اضافی داخل خاک و گلدان نماند و تخلیه شود، چراکه ریشه‌های گلپر حساس‌اند و در صورت غرقاب شدن خاک، سریعا دچار پوسیدگی خواهند شد.

اگر قصد نگهداری از گلپر در باغچه را دارید، نقطه‌ای را برای آن انتخاب کنید که بتواند به‌راحتی آب باران را دریافت کند. اگر بارندگی به‌قدری نبود که خاک را همواره مرطوب نگه دارد، باید خودتان دست به کار شده و گلپر را آبیاری کنید. خاک باید هنگام لمس، مرطوب و کمی خنک باشد. برای حفظ بیشتر رطوبت، می‌توانید اطراف ریشه گلپر را با یک لایه مالچ بپوشانید.

بیشتر مطالعه کنید: 6روش آبیاری گیاهان در مسافرت

نور مورد نیاز برای نگهداری از گلپر

نیازهای نوری گلپر، بسته به منطقه آب و هوایی که در آن کاشته شده است فرق می‌کند. این گیاه بومی مناطق سردتر بوده و در واقع به‌همین‌علت است که خاک مرطوب و خنک را ترجیح می‌دهد. بنابراین اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که هوا در آنجا همواره گرم است، بهتر است گلپر را در نقطه‌ای قرار دهید که کمی سایه نیز دریافت کند، اما اگر در منطقه‌ای خنک و سرد هستید، می‌توانید آن را زیر نور کامل خورشید قرار دهید.

نور مورد نیاز برای نگهداری از گلپر
چندین گلپر در کنار هم

خاک مناسب برای نگهداری از گلپر

گلپر باید در خاکی متخلخل و دارای زهکشی عالی کاشته شود. از آنجایی که این گیاه تحمل خشکی را نداشته و همواره باید در خاکی مرطوب زندگی کند، مناسب بودن زهکشی خاک برای گلپر یک عامل حیاتی به‌شمار می‌رود. اگر این گیاه را در گلدان پرورش می‌دهید، می‌توانید از خاک گلدان چندمنظوره استفاده کرده یا با ترکیب کردن یک واحد پرلیت با دو واحد خاک معمولی، به ترکیبی ایده‌آل برسید.

علاوه‌بر موارد یاد شده عمق خاک محل نگهداری گلپر نیز باید حداقل 30 سانتی‌متر باشد تا ریشه به‌خوبی در آن مستقر شود. اگر خاک محل یا گلدانی که قرار است گلپر را در آن بکارید رسی است، درنظر داشته باشید که خاک‌های رسی برای بهبود زهکشی و جریان پیدا کردن بهتر هوا در آن‌ها، نیاز به تقویت شدن دارند. ترکیب کردن پرلیت یا زغال سنگ با چنین خاک‌هایی می‌تواند تخلخل آن را بالا برده و نتیجه بهتری را حاصل کند. بااین‌حال خیلی در خاک وسواس به‌خرج نداده و پس از رسیدن به یک ترکیب خوب گیاه را بکارید، زیرا تطبیق پذیری این گیاه فوق‌العاده بالاست و مادامی که خاک را مرطوب نگه دارید، خیلی به مشکل نخواهد خورد.

آخرین مورد درباره خاک مناسب برای نگهداری گلپر خاک آن است. PH خاک باید در محدوده عادی باشد؛ یعنی اگر خاک شما خنثی یا کمی اسیدی است، نیازی نیست آن را تغییر دهید. اگر برای تشخیص PH خاک از کیت تشخیص PH استفاده می‌کنید، عدد آن باید بین 6 الی 7.2 باشد.

به‌عنوان نکته آخر در مورد این بخش نیز گفتنی است که اگر گلپر خود را در باغچه و در کنار سایر گیاهان دیگر کاشته‌اید، مالچ پاشی می‌تواند ضمن حفظ بیشتر رطوبت در خاک، از رشد علف‌های هرز در آن نیز جلوگیری کند.

مطلب پیشنهادی: چگونه و چه موقع گلدان و خاک گیاه را عوض کنیم؟

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از گلپر

بهتر است گلپر در تمام طول سال، در محیطی خنک و دور از دستگاه‌های گرمایشی قرار بگیرد. اگر قصد نگهداری از گلپر در داخل خانه را دارید، رطوبت فضای عادی منازل برای این گیاه مناسب است و مشکلی برای آن ایجاد نخواهد شد.

سانسوریا ابلق کراواتی پر غلاف ارتفاع45
502,000 تومان
قاشقی بلک در گلدان فلزی
433,000 تومان
پتوس ابلق در گلدان آویز
517,000 تومان
گیاه سانسوریا سبز پرغلاف
459,000 تومان
گیاه آگلونما متوسط
512,000 تومان

کوددهی

با اینکه گلپر اندازه خیلی بزرگی نداشته و تا سال دوم حیات خود نیز گلدهی را آغاز نخواهد کرد، اما با این وجود هنوز هم برای زنده ماندن و داشتن رشدی سالم، به دریافت مقدار زیادی از عناصر ضروری و مغذی نیازمند است. استفاده از کودهای شیمیایی ضرورتی نداشته و تنها استفاده از کمپوست‌های مناسب می‌تواند به‌خوبی تمامی نیازهای گیاه را برطرف کند.

در طول نگهداری از گلپر برای کوددهی به آن قدم اول این است که گیاه را در خاکی غنی بکارید، خاک‌هایی که به صورت بسته‌بندی و استریل شده از فروشگاه‌ها خریداری می‌کنید، عموما دارای مقادیر قابل قبولی از عناصر مغذی هستند؛ بااین‌حال اگر از خاک دیگری استفاده کرده یا فکر می‌کنید باید خاک را بیشتر تقویت کنید، می‌توانید با اضافه کردن مواد طبیعی، کمپوست یا کودهای با رهایش آرام به هدف خود برسید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

پس از استقرار گیاه در خاک، می‌توانید به دلخواه خود به سراغ کودهای باغبانی بروید. کمپوست چای و قارچ نیز برای گلپر مفید است. در طول فصول رشد نیز هر 3-2 هفته یکبار به گلپر کود ارگانیک بدهید. بهتر است اگر خاک گیاه را تقویت کرده‌اید در اولین سال کاشت گلپر از کوددهی صرف نظر کرده و این کار را از سال دوم آغاز کنید.

عکس گلپر
گل‌های گلپر

آفات و بیماری‌ها در طول نگهداری از گلپر

مینوز برگ و شته، اصلی‌ترین آفاتی هستند که ممکن است در مسیر نگهداری از گلپر با آن‌ها روبرو شوید. راحت شدن از شر این موجودات تقریبا آسان است و به این منظور باید به محض اینکه حشراتی ریز در سطح برگ‌ها و ساقه مشاهده کرده یا متوجه ظهور حفراتی ریز در گیاه شدید، سریعا دست به کار شوید. اگر میزان درگیری پایین بود، می‌توانید به کمک یک گوش پاک کن آغشته به الکل، بخش‌های بیمار را تمیز کرده و مشکل را برطرف کنید؛ اما اگر سطح درگیری وسیع بود باید به سراغ اسپری روغن چریش بروید.

از آفات گذشته خوشبختانه گلپر در برابر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مقاوم است و شما باید تنها مواظب “پوسیدگی طوقه” باشید. این بیماری، یک عفونت قارچی است و از بخش پایینی (پایه) گیاه آغاز شده و در برگ‌ها و ساقه‌ها پخش می‌شود. بنابراین اگر ساقه‌ها پژمرده شده و برگ‌ها زرد شده‌اند، گیاه شما دچار پوسیدگی طوقه شده است. این بیماری به‌دلیل آبیاری بیش‌ازحد حاصل می‌شود و برای درمان آن باید تمامی بخش‌های آسیب دیده را از گیاه جدا کرده و آبیاری را کاهش دهید. همچنین، خاک را با الیاف طبیعی و پرلیت ترکیب کنید تا زهکشی آن بهبود پیدا کند.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره انواع آفت گیاهان از تشخیص تا درمان


روش تکثیر و کاشت گلپر

با اینکه تکثیر گلپر از طریق سایر روش‌ها نیز ممکن است، اما از آنجایی که این گیاه دارای ریشه‌های سطحی بسیار ظریفی است که سریعا آسیب می‌بینند، پیشنهاد ما تکثیر آن از طریق کاشت دانه است. برخلاف بسیاری از گیاهان دیگر، تکثیر گلپر از طریق دانه بسیار سریع و البته آسان خواهد بود.

حتی شما می‌توانید خودتان دانه‌های آن داشته باشید؛ کافی است یک پلاستیک زیر گیاه خود قرار داده و کمی آن را تکان دهید تا دانه‌های آن روی پلاستیک بریزند، یا اینکه مستقیما به برداشت دانه‌ها از روی بوته گلپر بپردازید. ضمن اینکه می‌توانید دانه را به‌صورت آماده نیز از فروشگاه‌ها تهیه کنید، فقط باید دقت کنید که حتما تازه باشند، درغیر این صورت جوانه نخواهند زد.

زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
زامیفولیا بلک 9 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه بلند
1,611,000 تومان
دراسنا کامپکت با گلدان مواد آلی
523,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

اما برویم سراغ روش تکثیر گلپر، برای تکثیر گلپر باید در فصل پاییز دانه‌های خود را آماده کنید. برای این منظور خاک باغچه را کمی شخم زده و تمامی علف‌های هرز را خارج کنید. سپس محیط را مرطوب کرده و دانه‌ها را روی خاک بریزید. روی آن‌ها را با خاک نپوشانید، بلکه در خاک فشار دهید تا در مکان خود مستقر شده و در صورت وزش باد پخش نشوند. گلپر قبل از جوانه زنی، به سپری کردن یک دوره سرما نیاز دارد. پس اجازه دهید زمستان را به همین نحو سپری کند. با فرا رسیدن بهار، مرطوب کردن پیوسته خاک را فراموش نکنید. با افزایش دما، شرایط برای جوانه زنی مهیا شده و به زودی شاهد گلپرهای جوان و زیبای خود خواهید بود!

برای انجام این کار در گلدان، مسیر مشابه خواهد بود. برای زمستان گذرانی دانه‌ها نیز دو روش پیش روی شماست. می‌توانید دانه را در پلاستیک و در بستری از پیت و ماسه مرطوب قرار داده و آن را به مدت 21 الی 60 روز در یخچال قرار دهید یا دانه را در فصل پاییز در گلدان کاشته و آن را در طول زمستان بدون هیچ‌گونه پوششی در خارج از خانه قرار دهید. فقط یادتان باشد که خاک گلدان مخصوص نگهداری از گلپر باید از پیت ماس، پرلیت و شن و ماسه تشکیل شده باشد.

به‌عنوان نکته آخر این بخش نیز باید بگوییم که هنگام کاشت گلپر در باغچه، به وزش باد نیز دقت کنید. چراکه بادهای سنگین می‌توانند به کلی این گیاه را نابود کنند!

بیشتر مطالعه کنید: همه آنچه درباره تکثیر گیاهان آپارتمانی و روش های آن باید بدانید

برداشت محصول

زمان‌های مختلفی برای برداشت محصول گیاه گلپر وجود دارد؛ در واقع زمان مناسب برداشت به بخش مورد نظر شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید برگ‌ها را برداشت کنید، این کار را باید در فصل بهار و در طول دو سال نخست کاشت گلپر انجام دهید. فقط یادتان باشد تمامی برگ‌ها را نچینید، زیرا به گیاه آسیب وارد خواهد شد.

برای برداشت ریشه اما باید تا اوایل بهار صبر کرده و حین خفتگی گیاه آن را برداشت کنید. به‌این‌منظور حداکثر یک سوم از توپ ریشه را بردارید و از برداشت بیشتر خودداری کنید، چراکه برداشت بیش‌ازحد ریشه می‌تواند به مرگ گیاه منجر شده یا رشد آن را متوقف کند.

برای جمع کردن ساقه‌ها نیز روی جوانه‌های جدیدی که در سال دوم نمایان می‌شوند تمرکز کنید. این بخش‌ها به قدر کافی برای استفاده در غذا نرم و مناسب هستند. در برداشت ساقه‌ها نیز برای حفظ سلامت و ظاهر کلی گیاه، تنها به برداشت یک سوم ساقه‌ها بپردازید.  

اگر هیچ یک از مواردی که گفتیم مد نظر شما نیست و می‌خواهید دانه گلپر را جمع کنید، باید تا هنگام زرد یا بژ شدن رنگ غلاف صبر کنید و سراغ برداشت دانه‌های گلپر بروید. برای برداشت دانه‌ها توصیه می‌کنیم یک پارچه زیر گیاه پهن کنید تا دانه‌های بالغ روی آن افتاده و به‌راحتی بتوانید آن‌ها را جمع کنید.

برداشت گلپر
دانه های گلپر

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش کاشت و نگهداری گیاه گلپر لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با دکتر گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید برای انجام کارهای باغبانی خود از خدمات ویژه گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

رز جاودان مهرسا
659,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
باکس بهگل
1,168,000 تومان
باکس آگرین
812,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
1- کدام بخش‌های گیاه گلپر خوراکی است؟

برگ‌های جوان غنچه‌ها، ساقه‌ها، گل‌های غنچه و جوان، دانه‌ها و حتی ریشه گلپر خوراکی هستند. در جمله قبلی، چند بار بر ویژگی “جوان” تاکید کردیم. نکته همین جاست: “هنگام برداشت، تنها به سراغ برگ‌ها و ساقه‌های بسیار جوان گلپر بروید. بخش‌های قدیمی‌تر گیاه، ترکیباتی سمی در درون خود پدیدار کرده و ممکن است سبب بروز التهابات پوستی شده و یا با داروهای شما تداخل داشته باشند.”
بهتر است ساقه‌های قدیمی را نیز پوست کنده و حذف کنید، زیرا احتمال وجود عناصر سمی در این بخش‌ها بیشتر است. حتی توصیه می‌کنیم که قبل از برداشت محصول گلپر و یا هرس کردن آن، کمی آن را بر روی پوست خود امتحان کنید. شیره این گیاه می‌تواند سبب بروز خارش و ایجاد دانه‌های التهابی بر سطح پوست شده و یا تاول ایجاد کند. بخصوص در روزهای آفتابی، وقتی که این ترکیبات تحت اشعه‌های UV نور خورشید قرار می‌گیرند.
طعم بخش‌های سبزرنگ گیاه، بسیار مطبوع‌تر از طعم ریشه‌هاست. ساقه‌های جوان باید پوست گیری شوند، و تمامی بخش‌های سبز نیز باید قبل از خوردن، حداقل کمی سرخ شده و یا در آب جوشانده شوند. می‌توانید همانطور که از جعفری و ریحان در طبخ غذاهای گوناگون بهره می‌برید، گلپر را نیز در آشپزی خود وارد نمایید.

2- خواص گیاه گلپر برای سلامتی چیست؟

این گیاه فواید متعددی برای سلامتی داشته و به عنوان درمانی تشنج، التهاب و بیماری‌های قارچی مصرف می‌شود. محققان به تازگی بیان کرده‌اند که این گیاه پتانسیل لازم برای به کارگیری در درمان‌های اساسی را داشته و می‌تواند کاربردهای جالبی در درمان بیماری‌ها داشته باشد.
رادیکال‌های آزاد به عنوان اصلی‌ترین عامل بیماری‌های خطرناکی همچون مشکلات قلبی و کبدی، آلزایمر، سرطان و پارکینسون هستند. خوشبختانه گلپر می‌تواند به عنوان یک مهار کننده رادیکال‌های آزاد عمل کرده و قادر است تا با این عوامل بیماری زا بجنگد.
از آنجایی که گلپر حاوی ترکیبات مفید متعددی همچون آلکالوئید، ترپنوئید و تریترپنوئید است، می‌تواند تشنج را سریعا درمان کند.
به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود، گلپر را می‌توان گیاهی ضد نفخ تلقی کرد.
افزایش شیر مادر، از دیگر خواص اثبات شده این گیاه است.
اخطار: اگر در دوران بارداری هستید، از مصرف زیاد گلپر خودداری کنید. مقادیر بالای گلپر می‌تواند ریسک سقط جنین را بالا ببرد.

3- چه مشکلاتی ممکن است گلپر را درگیر کند؟

نهال‌ها و گیاهان نوپای گلپر، غذای خوبی برای لیسه‌ها و حلزون‌ها هستند. بنابراین باید به خوبی گیاه را بررسی کرده و آن‌ها را از این آفات حفظ کنید. در هوای خشک، گلپر مستعد حمله شپشک آردی خواهد بود؛ بنابراین آبیاری مرتب را فراموش نکنید. شته‌ها در اطراف سرگل (راس گلپر) تجمع کرده و آن را احاطه می‌کنند. شته را می‌توانید با جریان آب از سطح گیاه بشویید. قبل از شست و شو، مواظب باشید که شکارچیان مفیدی همچون کفشدوزک یا لاروهای آن‌ها در محل نباشند.

4- چگونه از برگ‌های گلپر برای مصارف خوراکی استفاده کنیم؟

برگ‌های گلپر خوش طعم‌اند و می‌توانید آن‌ها را در یک خشک کن مخصوص میوه، فر یا بر روی دستگاه گرمایشی خود خشک نمایید. بدین ترتیب در تمام طول سال از این ادویه خاص بهره مند خواهید بود. یک لایه نازک از برگ‌های آن را بر روی سینی پخش کرده و درجه حرارت را در کمترین حالت قرار دهید. دمای پایین و زمان کافی، رمز حفظ و آماده کردن صحیح برگ گلپر است. این ادویه در غذاهای گوشتی، مرغ، ماهی و حتی تخم مرغ نیز قابل مصرف است.
راهی دیگر برای حفظ و استفاده از برگ‌های گلپر، فریز کردن آن‌هاست. برگ‌های تازه را در فریزر خود قرار داده و عطر و طعم آن را تا 6 ماه حفظ کنید.

5- چگونه رطوبت کافی را برای گلپر گلدانی فراهم کنیم؟

اصلی‌ترین مشکل برای کاشت و پرورش گلپر در گلدان، مرطوب نگه داشتن آن است. خوب، این هم نکات ما برای شما!
• به خاک گلپر مقدار زیادی ورمیکولیت اضافه کرده و از مواد طبیعی فاقد پیت نیز استفاده کنید.
• گلدانی را انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد.
• تعداد زیادی حفره در زیر گلدان ایجاد کنید تا آب اضافی در خاک جمع نشود. گلپر رطوبت را دوست دارد، اما قرار گرفتن در آب هیچ کمکی به گیاهان جوان شما نخواهد کرد.
• همیشه گلدان گلپر خود را در سایه کامل یا سایه نسبی قرار دهید. این کار به جلوگیری از تبخیر بی‌رویه آب از طریق برگ‌ها کمک خواهد کرد.
• یک مالچ پاشی خوب برای گلپر ضروری است، این کار کمک می‌کند تا رطوبت در خاک حفظ شود.
• می‌توانید گلپر را در گلدان‌های بزرگ کاشته و گیاهان دیگری را که نیازهای مشابهی دارند در کنار این گیاه بکارید، مانند سرخس‌ها. بدین طریق می‌توانید علاوه بر افزایش رطوبت در اطراف گیاه، آن را در دفعات بیشتری نیز آبیاری کنید.
• حواستان به آن ریشه‌های ظریف خارج شده از حفرات زیر گلدان باشد. گلپر به داشتن ریشه‌های قوی خود معروف است، بنابراین قبل از اینکه ریشه‌ها زیر گلدان را تسخیر کنند، آن‌ها را بشکنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.