خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

معرفی انواع گیاه برگ پهن گرمسیری

زمان مطالعه: 12 دقیقه

بعضی ها می‌گویند هرچه گیاه بزرگ‌تر باشد بهتر است و وقتی صحبت از فضای سبز داخل خانه میشود، گیاهان گرمسیری برگ پهن تبدیل به گیاهان اصلی خانه می‌شوند.
شما زمان زیادی را در خانه می‌گذرانید و می‌خواهید محیطی دوستانه، زیبا و دارای آرامش سپری کنید و گیاهان برگ پهن نه تنها باعث جلب توجه می‌شوند بلکه حس نزدیکی به طبیعت را نیز به شما منتقل می‌کنند.
پس با گُل سِتان همراه باشید تا انواع گیاه برگ پهن گرمسیری را بشناسید و بدانید چطور از گیاهان گرمسیری مراقبت کنید و چه گیاهی را برای خانه‌تان انتخاب کنید.
و هر زمان قصد خرید گیاه برگ پهن را دارید به این نکته توجه کنید که شرایط عمومی نگهداری گیاه و محلی که شما قرار است از آن نگهداری کنید یکسان باشد.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

نکات قرارگیری گیاهان برگ پهن در فضای خانه

قرار دادن یک گیاه برگ پهن در گوشه اتاق مانند یک لنگر عمل می‌کند و تبدیل به یک منطقه کانونی می‌شود که سایر عناصر اتاق را به هم پیوند می‌دهند. این امر احساس پاکی و خلوص را به خوبی منتقل کرده و انگار فضا را به اتاق مخصوص “نفس کشیدن” تبدیل می‌کند.
البته گیاهان آپارتمانی مینیمالی وجود دارند که مناسب برای دکوراسیون خانه هستند و با خواندن مطلب گیاهان آپارتمانی مینیمال مناسب برای دکوراسیون می‌توانید به محیط خود روح و لطافت بیشتری ببخشید. و سعی کنید مینیمالیست باشید و گیاهی انتخاب کنید که بین سه تا پنج برگ بزرگ داشته باشد.

روش نگهداری گیاه برگ پهن گرمسیری

از نظر مراقبت، گیاهان گرمسیری موجودات کم‌توقعی هستند و نیازهای زیادی ندارند. البته که هر گیاه به خصوصی، نیازهای خاص خود را دارد اما به طور کلی چیزهایی که برگ‌پهن‌های گرمسیری دوست دارند شامل موارد زیر است:

آبیاری

فراهم کردن میزان کافی آب و رطوبت برای گیاهان گرمسیری، می‌تواند امری چالش برانگیز باشد. به طور کلی، اگر تئوری شما این است که تا زمان پژمردگی نسبی گیاه صبر کنید و سپس آن را آبیاری کنید، استرس فراوانی به آن وارد خواهید کرد. هرگز اجازه ندهید تشنگی گیاه به مرحله‌ای برسد که آن را وارد فاز پژمردگی و خشک شدن بکند.
پس بهترین راه این است که خاک را چک کنید و زمان مناسب برای آبیاری را از میزان خشکی آن تشخیص دهید. هیچ کس خاک خیس و غرقاب شده را دوست ندارد، اما در مورد گیاهان گرمسیری برعکس است و خاک کاملا خشک دوست داشتنی نیست.
آب زیاد ریشه‌ این گیاهان را خفه کرده و به آنها اجازه نمی‌دهد که اکسیژن‌های حیاتی خود را جذب کنند. در مقابل، آب بسیار کم نیز آن را کاملا خشک می‌کند.
دو راه بسیار کاربردی برای تشخیص میزان رطوبت خاک وجود دارد. بدین ترتیب می‌توانید به سادگی متوجه شوید که آیا زمان آبیاری گیاه گرمسیری شما رسیده است یا خیر:

  • انگشت خود را در خاک فرو کرده تا بتوانید رطوبت درون آن را حس کنید. این روش کاملا تضمینی است! احتمال خطا کردن در این متد بسیار پایین است. انگشت خود را در خاک فرو کنید و تا زمان رسیدن به رطوبت پیش بروید. اگر سطح رویی خاک به اندازه یک یا دو بند انگشت شما خشک بود، می‌توانید گیاه را آبیاری کنید.
  • به وزن گیاه توجه کنید. وزن آب بسیار زیاد است، و اگر گیاه شما خشک باشد طبیعتا وزن بسیار کمتری نسبت به زمان سیراب بودن خود خواهد داشت. برای این کار، باید وزن گیاه را در حالت تشنگی و سیرآبی بدانید. البته اصلا نیاز نیست از ترازو استفاده کنید! منظور ما سنگینی نسبی گلدان است. بدین شکل می‌توانید این تفاوت وزن را به عنوان راهنما و معیار قرار دهید. گیاه خشک، سبک‌تر و گیاه آبیاری شده، واضحا سنگین‌تر است. برای اطمینان بیشتر، هر دو روش را هم‌زمان امتحان کنید.

نکات بیشتر:
بعضی از گیاهان گرمسیری بسیار حساس هستند. نمک‌ها و املاح حل شده در آب شهری ما ممکن است سبب سوختن ریشه این گیاهان شود، حتی اگر نوشیدن این آب برای ما ضرری نداشته باشد.
هنگام آبیاری، این کار را تا زمان خارج شدن آب اضافی از حفرات زیر گلدان ادامه دهید. بدین شکل یک شست و شوی نسبی در خاک انجام می‌شود و املاح جمع شده از آبیاری قبلی، از طریق جریان آب از خاک خارج خواهد شد. حتی می‌توانید از آب مقطر برای آبیاری گیاهان گرمسیری استفاده کنید.
برای جلوگیری از کثیف شدن محیط، حتما یک زیر گلدانی مناسب در زیر گلدان خود قرار دهید تا آب خارج شده در آن جمع شود. یا می‌توانید ابتدا گیاه را در سینک گذاشته و سپس آن را آبیاری کنید. اجازه دهید چند دقیقه در همانجا بماند تا زه کشی صورت بگیرد، بعد گیاه را به محل اصلی باز گردانید.

رطوبت

گیاهان گرمسیری عاشق رطوبت هوا هستند و برای فراهم کردن شرایط مشایه زیستگاه شان سعی کنید با استفاده از اسپری به برگ‌ها یا دستگاه ساخت بخار ، میزان رطوبت اطراف گیاه را بالا نگه دارید.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
زامیفولیا بلک 9 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه بلند
1,611,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
996,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
774,000 تومان

نور

بیشتر گیاهان گرمسیری برای شاداب بودن به نور متوسط یا زیاد نیاز دارند که به صورت غیر مستقیم به آن‌ها بتابد تا رشد بهتری داشته باشند.

تمیز کردن گیاه

به دلیل سطح زیادی که برگ‌ها دارند امکان نشستن گرد و غبار برو روی آن‌ها زیاد است برای همین بهتر است هراز گاهی آن‌ها را تمیز کنیم با بتوانند به اندازی کافی نور را جذب کنند. و بهتر است با یک دستمال نرم مرطوب سطح گیاه را به آرامی تمیز کنیم و با کمک یک دست زیر برگ را بگیریم تا فشاری به برگ گیاه وارد نشود.

مطلب پیشنهادی: ایده های جذاب برای سپری کردن روزهای گرم تابستان در خانه

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

مشکلات احتمالی گیاه برگ پهن گرمسیری

نگهداری از گیاهان گرمسیری آسان است، اما این موضوع به این معنا نیست که با هیچ مشکلی در روند نگهداری آنها روبرو نخواهید شد. در این بخش، رایج‌ترین مشکلات احتمالی برای برگ‌ها را مطرح می‌کنیم:

  • کدر شدن و رنگ پریدگی برگ‌ها
    وقتی رنگ درخشان برگ‌ها شروع به ناپدید شدن کرده و برگ، ظاهری کدر مانند پیدا می‌کند، مشکل کم بودن میزان نور است. این مشکلی به راحتی برطرف می‌شود و کافی است گیاه را به مکان روشن‌تر ببرید یا از لامپ‌های مخصوص رشد کمک بگیرید.
  • زرد / قهوه‌ای شدن برگ‌ها
    زرد یا قهوه‌ای شدن برگ‌ها مشکلی رایج در اغلب گیاهان گرمسیری است. این اتفاق معمولا به علت کمبود رطوبت یا نامناسب بودن آبیاری رخ می‌دهد. گیاه باید زمانی آبیاری شود که به آن نیاز دارد. پس هرگاه سطح رویی خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید. اگر هوای محیط خیلی خشک است، می‌توانید با کمک یک اسپری، سطح برگ‌ها را مرطوب کنید. اگر برگ‌ها زرد و رنگ پریده شده و حالتی خمیده پیدا کردند، یعنی گیاه گرمسیری شما نور کافی دریافت نمی‌کند. پس باید نور بیشتری برایش فراهم کنید.
  • ظهور لکه‌های قهوه‌ای رنگ
    ظهور لکه های قهوه ای رنگ در سطح برگ‌ها نیز نشانه سوختگی در اثر تابش بیش از حد خورشید است. در این هنگام باید گیاه را از معرض اشعه‌های مستقیم دور کرده و آن را به مکانی کم‌نورتر منتقل کنید.
  • رشد ضعیف، نازک و علفی
    چنین اتفاقی معمولا نشانه عدم دریافت نور کافی توسط گیاه است. گیاهانی که نور خورشید را به میزان لازم دریافت نمی‌کنند، برای دریافت حداکثری نور به سمت نزدیک‌ترین منبع متمایل می‌شوند. به همین علت می‌بینید که بعضی گیاهان به یک سمت خم شده‌اند. گیاه را به یک پنجره نورگیر نزدیک‌تر کرده و یا از لامپ‌های مخصوص رشد استفاده کنید.
  • پژمردگی و بی‌حالی برگ‌ها
    اگر برگ‌های گیاه گرمسیری شما پژمرده، بی‌حال و افتاده شده است، دو حالت مطرح است: یا آن را بیش از حد آبیاری کرده‌اید و یا گیاه بسیار تشنه است. رطوبت خاک را با انگشت خود چک کنید. انگشتتان را حدود 3 سانتی متر در خاک فرو کنید. اگر مرطوب بود، اجازه دهید خشک شود و سپس برگ پهن را آبیاری کنید. اگر هم خشک بود، به خوبی به آن آب بدهید.

معرفی انواع گیاه برگ پهن گرمسیری

گیاه گرمسیری برگ انجیری
برگ انجیری

برگ انجیری مونسترا

گیاه برگ انجیری از گیاهانی است که این روزها خیلی روی بورس است و طرفداران زیادی دارد و برای دکوراسیون داخلی از آن استفاده میشود. گیاه برگ انجیری مونسترا گیاهی است که مراقبت از آن بسیار آسان است و نیازهای کمی دارد. در عوض برگ‌های بزرگ و خاصی دارد که وقتی رشد می‌کند بین آن شکاف ایجاد می‌شود. و برگ انجیری محیط گرم و مرطوب را بسیار دوست دارد.

مطلب مرتبط : روش نگهداری گیاه برگ انجیری

فیکوس الاستیکا

نام فیکوس از روی برگ‌های چرم مانندش گرفته شده است که از آن در تهیه لاستیک طبیعی استفاده می‌شود.
برگ‌های بزرگ و براق این گیاه ظاهری خاص به خانه شما میدهد.

گیاه گرمسیری استرلیتزیا
استرلیتزیا

استرلیتزیا یا مرغ بهشتی

استرلیتزیا یکی از معروف‌ترین گل‌های گرمسیری است و از نظر گیاه شناسی، هم خانواده موز به‌شمار می‌رود! نام دیگر این گل، پرنده بهشتی است و کاشت و نگهداری از آن، نسبت به سایر گل‌های گرمسیری بسیار راحت‌تر است.
گیاهی زیبا و خاص که مراقبت کمی نیاز دارد و برگ‌های بزرگ و سبزی دارد.
اسم این گیاه از روی گل‌های خاص و رنگارنگ آن گرفته شده است که مانند یک پرنده حال پرواز است.

مطلب مرتبط : معرفی گل استرلیتزیا

تارو یا برگ فیلی

گیاه تارو یا گوش فیل گونه‌ای از گیاهان آلوکازیا است و البته از نوع بزرگ‌تر آن‌ها.
همین موضوع دلیل نام‌گذاری این گیاه را مشخص می‌کند.
یک منبع غذایی اساسی در فرهنگ‌ کشورهای مناطق جنوب آسیا، اقیانوسیه و آفریقا است و یکی از انواع سبزیجات ریشه ای نشاسته ای است و از نخستین گیاهان کشت‌شده به حساب می‌آید و ریشه آن خواص زیادی دارد و برای تعدل قند خون،تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت روده ها و … مفید است.
برگ‌های این گیاه در داخل خانه می‌تواند تا 60 سانت رشد کند.

گیاه گرمسیری کنگوی سرخ
کنگوی سرخ

کنگوی سرخ

این گیاه یکی از اعضای گونه فیلودندرون‌هاست که به خاطر برگ‌های بزرگ و رنگ زرشکی سبز آن بسیار محبوب است.
این گیاه می‌تواند در نور کم نیز به رشد خود ادامه دهد.

همیشه‌بهار نقره‌ای

گیاهی سرسخت و مقاوم که می‌تواند حتی بدون نور نیز زندگی کند.
همیشه‌بهار نقره‌ای یک گیاه رومیزی با برگ‌های بزرگ و متنوع است.

گیاه گرمسیری فیکوس آفریقایی
فیکوس آفریقایی

فیکوس آفریقایی یا انجیر ربایی

فیکوس آفریقایی بومی جنگل‌های استوایی آفریقاست و یکی از محبوب‌ترین گیاهان خانگی که برگ‌های آن می‌تواند تا سه متر نیز رشد کند.
اگرچه این گیاه به حساس بودنش شهرت دارد اما اگر در شرایط مناسب قرار گیرد (فضایی بسیار بسیار روشن) مراقبت و نیازهای کمی دارند.
این گیاه جذاب به نور زیاد و غیرمستقیم نیازدارد و به آبیاری زیاد یا کم حساس است و برای همین مدتی زمان می‌برد تا زمان درست آبیاری گیاه را متوجه شوید.
مطلب مرتبط : روش نگهداری فیکوس آفریقایی

شامادورا الگانس

گیاه نخل شامادورا الگانس با برگ‌های عریضش می‌تواند حس یک تعطیلات تابستانی را در اتاق شما ایجاد کند.
این گیاه همچنین با حیوانات خانگی دوست است و آسیبی به آن‌ها نمی‌رساند و می‌تواند نقش یک تصفیه هوای طبیعی را در خانه شما بازی کند.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم انواع گیاه برگ پهن گرمسیری را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره تخصصی گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات باغبانی در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
چه خاکی برای گیاهان برگ پهن گرمسیری مناسب است؟

اغلب گیاهان برگ پهن گرمسیری نسبت به نوع خاک خیلی حساس نیستند و در یک خاک مناسب گیاهان آپارتمانی به خوبی رشد می‌کنند. اگر معمولا بیش از حد گیاهان خود را آبیاری می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که مقداری پرلیت یا پوکه معدنی با خاک ترکیب کنید. این ترکیبات کمک می‌کنند تا زه کشی سریع‌تر انجام شود و آب اضافی به سرعت خارج شود.
از طرف دیگر، اگر معمولا آبیاری گیاهان خود را فراموش می‌کنید، بهتر است قبل از کاشت گیاه خود، مقداری پیت ماس و یا ورمیکولیت را با خاک ترکیب کنید تا بدین شکل رطوبت برای مدت زمان بیشتری در خاک حفظ شود.
خاک را حتما به صورت بسته بندی شده و استریل، از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. اگر خاک تمیز نباشد و یا خودتان آن را از بسترهای بیرونی جمع آوری کنید، ممکن است حامل آفات باشد و گیاه را در همان آغاز کار از بین ببرد. علاوه بر اینکه خاک‌های مخصوص گیاهان آپارتمانی خود حاوی مقداری از عناصر ضروری و الیاف طبیعی هستند.

چگونه باید از گیاهان برگ پهن گرمسیری نگهداری کرد؟

قطعا هر گیاهی دارای ویژگی‌های خاصی است و به طبع آن، به مراقبت خاصی نیز نیازمند است. اما اگر بخواهیم به طور کلی در مورد گیاهان برگ پهن صحبت کنیم، باید بگوییم که آنها عاشق این موارد هستند:
رطوبت-رطوبت هوای اطراف آنها را با خیس کردن برگ‌ها یا استفاده از دستگاه‌های مرطوب کننده هوا بالا نگه دارید.
نور متوسط تا زیاد-اغلب گیاهان گرمسیری در نور متوسط تا درخشان خورشید به خوبی رشد می‌کنند. فراموش نکنید که نور باید به طور غیر مستقیم به آنها بتابد
غبار روبی-به دلیل وسیع بودن سطح برگ‌ها، گیاهان برگ پهن به تمیزکاری مداوم نیاز دارند تا از تجمع گرد و غبار بر سطح آنها جلوگیری شود. این کار به آنها کمک می‌کند تا نور خورشید را بهتر و بیشتر جذب کنند.

چگونه می‌توان گیاهان برگ پهن گرمسیری را در دکوراسیون محیط به کار برد؟

اندازه و ظاهر گیاهان برگ پهن در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی کمی متفاوت است. پس دور از انتظار نیست اگر هنوز نمی‌دانید که چطور می‌توان به بهترین شکل آنها را به چیدمان داخلی منازل و محیط‌های اداری وارد کرد. شاید دانستن این نکات بتواند ذهن شما را باز کند:
سنگینی محیط را با قرار دادن برگ پهن در گوشه دیوار، بر دوش این گیاهان بگذارید. آنها مانند یک نقطه تمرکز طبیعی عمل کرده و سایر وسایل موجود در فضا را به هم مربوط می‌کنند
عنصر اصلی فضا، مانند تخت، میز ناهارخوری، یا حتی سینک بزرگ دستشویی را مرکز اصلی توجه قرار دهید. برای این کار، از دو گیاه برگ پهن مشابه کمک گرفته و آنها را در دو طرف آن وسیله قرار دهید. بدین شکل انگار آن را قاب گرفته اید! حضور دو گیاه برگ پهن در دو سوی عنصر، تقارنی نابرابر و در عین حال متعادل ایجاد می‌کند.
مینیمالیست باشید. یک برگ پهن بزرگ را انتخاب کرده و تمام برگ‌های آن را هرس کنید، طوری که فقط 6-5 ساقه برگی باقی بماند. این گیاه را می‌توانید در هر نقطه‌ای قرار دهید.

گیاهان گرمسیری به چه میزان نور برای داشتن رشدی سالم نیاز دارند؟

بسیاری از گیاهان گرمسیری به خوبی با شرایط کم نور داخل منازل هماهنگ می‌شوند. اما بعضی از آنها باید مقادیر زیادی از نور خورشید را دریافت کنند تا بتوانند به رشد خود ادامه دهند. پس بهترین حالت این است که نوع بخصوص گیاه برگ پهن گرمسیری خود را تشخیص دهید و متناسب با نیازهای آن عمل کنید. اگر گیاهی گرمسیری که نور کم را ترجیح می‌دهد، در کنار یک پنجره نورگیر قرار دهید، برگ‌های آن سوخته و حتی در نهایت کل گیاه نابود خواهد شد.
در مقابل، اگر سعی کنید گیاهان گرمسیری مانند کروتون، فیکوس الاستیکا و انواعی از دراسنا را در نور کم پرورش دهید، به مرور زمان رنگ برگ‌های آنها از بین رفته و ظاهری ضعیف و علفی پیدا خواهند کرد.
پس در یک نتیجه گیری کلی:
اگر گیاه گرمسیری شما شروع به بلند شدن بی‌رویه و نازک شدن کرد، به سمت پنجره و منبع نور متمایل شد یا رنگ برگ‌های خود را از دست داد، یعنی به نور بیشتری نیاز دارد. گیاه را به مکان روشن‌تری ببرید یا لامپ‌های مخصوص رشد را برای آن تهیه کنید.
اگر گیاه خود را در مکانی روشن قرار داده‌اید اما برگ‌ها دچار سوختگی شدند، باید آن را به مکان دیگری ببرید که از تابش داغ خورشید در امان باشد.

علت کدر شدن و رنگ پریدگی برگ ها چیست؟

وقتی رنگ درخشان برگ‌ها شروع به ناپدید شدن کرده و برگ، ظاهری کدر مانند پیدا می‌کند، مشکل کم بودن میزان نور است. این مشکلی به راحتی برطرف می‌شود و کافی است گیاه را به مکان روشن‌تر ببرید یا از لامپ‌های مخصوص رشد کمک بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.