خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

17 تا از بهترین گیاهان پوششی برای باغچه

زمان مطالعه: 12 دقیقه

گیاهان پوششی گیاهانی هستند که معمولا سرعت رشد کمی داشته و بیشتر از آنکه عمودی رشد کنند، افقی رشد می‌کنند و مثل فرش روی زمین پخش می‌شوند. این دسته از گیاهان معمولا نگهداری آسانی نیز داشته و ماه‌های زیادی از سال سرسبز و خرم هستند. گیاهان پوششی کاربردهای مختلفی دارند؛ به‌طوری‌که این گیاهان گاهی برای پر کردن فصاهای خالی، گاهی برای ایجاد پس زمینه در پشت گل‌های دیگر و گاهی نیز برای پوشاندن خرابی‌ها یا نقص‌های باغچه و باغ استفاده می‌شوند.  یکی دیگر از کاربردهای اساسی این نوع گیاهان حفظ استقامت خاک و جلوگیری از رشد علف‌های هرز است؛ از آنجایی که این گیاهان تمام سطح خاک را پوشش می‌دهند، باعث می‌شوند تا خاک محکم‌تر و متراکم‌تر بماند و اجازه‌ای به رشد علف‌های هرز ندهد. درواقع در این مورد گیاهان پوششی مثل مالچ عمل می‌کنند و می‌توانند رطوبت و مواد غذایی را درون خاک حفظ کنند که اینکار کمک زیادی به تقویت خاک باغچه یا باغ می‌کند. با توجه به این موضوع تصمیم گرفتیم در این مطلب از فروشگاه اینترنتی گل و گیاه گُل‌سِتان به معرفی 17 تا از بهترین گیاهان پوششی بپردازیم تا اگر قصد خرید یک گیاه پوششی دارید، بتوانید راحت‌تر گیاه مناسب باغچه خود را پیدا کنید. با ما همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


انتخاب گیاهان پوششی مناسب

وقتی می‌خواهید به‌سراغ انتخاب گیاه پوششی مناسب بروید، سعی کنید گیاهی را انتخاب کنید که با شرایط محیطی و باغچه شما تطابق داشته باشد. همچنین بهتر است قبل از کاشت گیاه خود از شر علف‌های هرز خلاص شوید، زیرا بعد از کاشت دیگر سخت می‌شود که علف‌های هرز را پیدا کنید و از بین ببرید.

گیاهان پوششی زیادی وجود دارند که برخی از آن‌ها به‌خاطر همیشه سبز بودنشان، برخی دیگر به‌خاطر گل‌های زیبایشان و برخی نیز به‌خاطر هر دوی این‌ها محبوب شده‌اند که در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان


17تا از بهترین گیاهان پوششی

1. شمعدانی، از جمله بهترین گیاهان پوششی و سازگار با شرایط مختلف

یکی از بهترین انواع گیاهان پوششی که می‌تواند در شرایط نوری و رطوبتی مختلف زندگی کند، شمعدانی است. این گیاه را می‌توان تقریبا در هر ترکیب و سبکی استفاده کرد. از شمعدانی معمولا در جلوی نوار مرزی باغچه یا در زیر بوته‌ها و رزها استفاده می‌شود. رنگبندی این گیاه بسیار متنوع است و از صورتی تا آبی را شامل می‌شود. این گیاه همیشه سبز نیست و در زمستان برگ‌های آن می‌میرد. گل‌های آن نیز تقریبا از اواخر بهار تا اوایل پاییز ماندگار هستند. شمعدانی می‌تواند تا 60 سانتی‌متر قد کشیده و تا 90 سانتی‌متر روی زمین گسترده شود.

بیشتر مطالعه کنید: با 9 تا از محبوب ترین انواع گل رز رونده آشنا شوید

گل شمعدانی ، از جمله بهترین گیاهان پوششی و سازگار با شرایط مختلف
گل شمعدانی

2. رز زمینی

این گیاه یکی از گونه‌های گل زیبای رز و همان‌طور که از اسم آن مشخص است روی زمین گسترده می‌شود. رز زمینی مثل فرشی از گل‌های رز باغچه شما را آراسته می‌کند. این گیاه پوشش زیبا، گل‌هایی نیمه دوتایی و برگ‌های تقریبا همیشه سبز دارد.

رنگ‌بندی این گیاه پوششی بسیار متنوع است و شامل سفید، مرجانی، صورتی و قرمز می‌شود. این گیاه برای رشد نیاز به محافظت دربرابر باد دارد و ترجیح می‌دهد در خاکی زهکشی شده با نور آفتاب زندگی کند. گفتنی است رز زمینی تقریبا نیم متر قد کشیده و تا یک متر گسترده می‌شود.

3. گل استکانی

گل‌های زنگوله‌ای شکل و و سرعت رشد کم این گیاه از گیاهان پوششی باعث می‌شود تا برای قرار گرفتن در پس زمینه یا لبه باغچه‌ها بسیار مناسب باشند. این گیاه برای باغچه‌های نورگیر، صخره‌ای یا سنگی بسیار عالی است. استکانی در حوالی شهریور گل‌هایی آبی زنگ شبیه به یک استکان یا زنگوله می‌دهد که در بالای برگ‌های سبز رنگش قرار می‌گیرند. این گیاه همیشه سبز نیست و در زمستان برگ‌هایش می‌میرد. گل استکانی می‌تواند تا 60 سانتی‌متر قد کشیده و 20 سانتی‌متر گسترده شود.

مطلب پیشنهادی: معرفی 20 گونه از انواع گل سنبل

گل زیبای استکانی
گل استکانی

4. موگه، نگینی درخشان در بین گیاهان پوششی

یکی از بهترین گیاهان پوششی برای مناطقی که بیشتر در سایه یا جنگلی هستند، موگه است. ضمن اینکه این گیاه در زیر سایه بوته‌های دیگر نیز به‌خوبی رشد می‌کند. این گیاه گل‌هایی سفید رنگ، زنگوله‌ای و معطر دارد که در اواخر بهار شکوفا می‌شود. جالب است بدانید گل‌های موگه به‌عنوان گل شاخه ای نیز محبوبیت خاصی دارند. موگه خاکی مرطوب را دوست دارد و گیاهی همیشه سبز نیست؛ ازاین‌رو در زمستان برگ‌های آن می‌میرند. این گیاه می‌تواند تا 20 سانتی‌متر ارتفاع و 30 سانتی‌متر گستردگی داشته باشد.

5. پریوش

این گیاه که با نام پیچ تلگرافی هم شناخته می‌شود به مقاومت خود مشهور است. اگر جای خالی در باغچه خود دارید که معمولا خشک‌تر و سایه‌دارتر است می‌توانید از این گیاه استفاده کنید. پریوش گیاه پوششی همیشه سبز با رشدی سریع است که گل‌هایی آبی یا بنفش در بهار و تابستان می‌دهد. این گیاه می‌تواند تقریبا در هر خاک و شرایطی زنده بماند و به قد 20 سانتی‌متری و گستردگی 50 سانتی‌متر تا 10 متری برسد.

بیشتر مطالعه کنید: با 15 مورد از محبوب‌ترین انواع گل نرگس بیشتر آشنا شوید

گل پریوش از جمله گیاهان پوششی مناسب باغچه
گل پریوش

6. برگ گیلاسی، از جمله گیاهان پوششی با برگ‌ها رنگارنگ

برگ گیلاسی به‌خاطر برگ‌های همیشه سبز، جذاب و خاص خود محبوب شده است. برگ‌های این گیاه رنگ‌بندی مختلفی داشته و شامل سبز، نارنجی کم‌رنگ، قرمز، بنفش و حتی مشکی می‌شود. این برگ‌ها به‌صورت چندتایی و در کنار هم رشد می‌کنند و برای پوشاندن محیط‌های سایه‌دار عالی هستند.

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

برگ گیلاسی در تابستان گل‌های کوچک و زیبایی شکوفا می‌کند و قد آن به حدود 30 سانتی‌متر و پهنای آن نیز، به حدود 35 سانتی‌متر می‌رسد.

7. اوبریتا

این گیاه از گیاهان پوششی قالبا در بازه رنگی آبی، بنفش، قرمز و صورتی رشد می‌کند و نشانه‌ای از آغاز بهار است. اوبریتا به خاکی با زهکشی خوب و نوری زیاد نیاز دارد و بهترین مکان برای کاشت آن، در بالای دیوار یا لبه‌هایی است که بتواند آویزان شود. این گیاه نیز مثل بیشتر گیاهان همیشه سبز نیست و در زمستان می‌میرد. قد اوبریتا به 20 سانتی‌متر می‌رسد و می‌تواند تا 40 سانتی‌متر از عرض رشد کند.

مطلب پیشنهادی: معرفی 11 تا از بهترین گیاهان آپارتمانی مناسب خانه شما

گل زیبای اوبریتا
گل اوبریتا

8. علف جاروب

یکی دیگر از گیاهان پوششی همیشه سبز با سرعت رشد آهسته، علف جاروب است. این گیاه مناسب مناطق گرمسیری است و در خاک‌های اسیدی و مناطق آفتابی رشد بهتری دارد. علف جاروب می‌تواند گل‌هایی سفید، صورتی، بنفش و قرمز بدهد. این گیاه دو گونه مختلف دارد که یکی از تابستان تا زمستان و دیگری از زمستان تا بهار گل می‌دهد. در بیشترین حالت قد این گیاه به 20 سانتی‌متر و عرض آن به 40 سانتی‌متر می‌رسد.

9. اسطخودوس

اسطخودوس گیاهی معروف با خواص دارویی است که به‌عنوان یک گیاه پوششی نیز از آن یاد می‌شود. از این گیاه می‌توانید در لبه باغچه، زیر بوته‌های رز و همچنین به‌عنوان دیواره یا پوشاندن مناطق آفتابی باغچه استفاده کنید. برخی از انواع اسطوخودوس همیشه سبز هستند و از سایر گونه‌های آن مقاومت بیشتری دارند.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

برای استفاده از زیبایی اسطخودوس کافی است آن را در خاکی با زهکشی خوب و در زیر نور آفتاب بکارید. پس از پایان گل‌دهی نیز آن را هرس کنید و از حضور زیبای آن لذت ببرید. اسطوخودوس تا 40 سانتی‌متر قد می‌کشد و می‌تواند تا 50 سانتی‌متر گسترده شود.

بیشتر مطالعه کنید: 33 مورد از زیباترین گل های آپارتمانی که محو زیبایی‌شان خواهید شد

گیاه اسطوخودوس
اسطخودوس

10. زنبق زعفرانی

رنبق زعفرانی اسامی مختلفی دارد، به‌طوری‌که برخی به آن کروکاسمیا و برخی دیگر نیز، به آن کورتونوس هم می‌گویند. این گیاه از کروم‌های خود درون زمین می‌روید و در تابستان می‌تواند باغچه شما را با گل‌هایی به رنگ زرد، نارنجی یا قرمز فرش کند.

بهتر است این گیاه را در زیر یک سرپناه و در محیطی آفتابی بکارید و اگر در منطقه‌ای سردسیر زندگی می‌کنید، در فصل زمستان روی خاک آن مالج بپاشید تا یخ نزند. زنبق زعفرانی گیاهی بلند قد در بین گیاهان پوششی است و تا 80 سانتی‌متر رشد قدی دارد؛ ضمن اینکه می‌تواند تا 60 سانتی‌متر نیز از پهنا رشد کرده و اطراف خود را بپوشاند.

11. گل آفتابی

گل آفتابی گیاهی همیشه سبز است که گل‌هایی زیبا و کاغذی در رنگ‌های مختلف شامل زرد، نارنجی، سفید و صورتی دارد. گل‌های این گیاه زیبا معمولا در اوایل یا اواسط تابستان شکوفا می‌شوند و باغچه شکا را سراسر رنگ می‌کنند. بهترین مکان برای کاشت این گیاه، باغچه‌های سنگی و صخره‌ای است، ازاین‌رو عنوان رز صخره‌ای نیز به‌عنوان نام دوم این گیاه به آن اختصاص داده شده است.

اگر قصد خرید گیاهان آپارتمانی پوششی را داشته و این گل را انتخاب کرده‌اید، در فصل زمستان یک پوشش برای آن درنظر گرفته و روی خاک آن مالچ بریزید تا دچار یخ‌زدگی و سرمازدگی نشود. گل آفتابی می‌تواند تا 30 سانتی‌متر ارتفاع و تا 50 سانتی‌متر گستردگی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: با محبوبت ترین گیاهان آپارتمانی سال 2021 آشنا شوید

گل آفتابی یکی از گیاهان پوششی زیبا و جذاب
گل آفتابی

12. پاکی ساندرا ژاپنی

پاکی ساندرا ژاپنی از دیگر گیاهان پوششی همیشه سبز است که برگ‌هایی درخشان و جذاب دارد. این گیاه برای قرار گرفتن در زیر درختان و بوته‌ها انتخابی عالی است.

رز جاودان مهرسا
674,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک 6 قلاف در گلدان مواد آلی استوانه
1,146,000 تومان
پاچیرا پنج تنه ارتفاع50
746,000 تومان
فیکوس لیراتا دو شاخه در گلدان مواد آلی استوانه
955,000 تومان

پاکی ساندرا ژاپنی گل‌های سفید و کوچکی دارد که در اوایل پاییز شکوفا می‌شوند. این گیاه می‌تواند خاک خشک و سایه را تحمل کرده و ترجیح می‌دهد در خاکی اسیدی زندگی کند. پاکی ساندرا تا 25 سانتی‌متر قد کشیده و تا حدود 60 سانتی‌متر گسترده می‌شود.

13. مینای مکزیکی، از جمله گیاهان پوششی عاشق آفتاب

این گیاه که با نام پیر بهار هم شناخته می‌شود عاشق آفتاب است و بهتر است در جلوی باغچه، کنار سنگ‌ها یا کنار پله‌ها کاشته شود. مینای مکزیکی با سرعت کمی گسترده می‌شود و نگهداری زیادی نمی‌خواهد. این گیاه از گیاهان پوششی گل‌های خود را حوالی پاییز شکوفا می‌کند.

گل‌های مینای مکزیکی شبیه گل مینا معمولی است، بااین‌تفاوت که گل‌های آن هرچقدر پیرتر می‌شوند به‌رنگ صورتی در می‌آیند. نکته جالبی که درباره این گیاه وجود دارد، این است که یک بوته از این گیاه می‌تواند گل‌هایی با رنگ‌های مختلف داشته باشد. مینای مکزیکی از نظر ارتفاع و عرض تقریبا به یک اندازه رشد کرده و قد و پهنای آن به 40 سانتی‌متر می‌رسد.

بیشتر مطالعه کنید: آشنایی با 10 تا از زیباترین گونه‌ها از انواع گل آهار

گل مینای مکزیکی ، از جمله گیاهان پوششی عاشق آفتاب
گل مینای مکزیکی

14. گرده لیوِه

گرده لیوِه که گاهی به آن گیاه بی‌ثمر یا گیاه عقیم هم می‌گویند، یکی از گیاهان پوششی است که برگ‌هایی قلبی شکل و نوک‌تیز دارد. این گیاه می‌تواند در بهار گل بدهد و برای کاشته شدن در محیط‌های سایه‌گیر مثل زیر بوته‌ها یا درخت‌ها انتخاب مناسبی است.

درنظر داشته باشید که گرده لیوه بهتر است در خاکی اسیدی کاشته شود تا بهترین عملکرد خود را داشته باشد. بنابراین اگر قصد کاشت آن را دارید، محلی سایه‌گیر با خاکی اسیدی را برای آن انتخاب کنید. گرده لیوِه نیز مثل مینای مکزیکی از نظر ارتفاع و عرض تقریبا به یک میزان رشد کرده و قد و پهنای آن به حدود 30 سانتی‌متر می‌رسد.

15. برونرا

برونرا گیاه پوششی همیشه سبز است که برگ‌هایی چشم‌گیر به شکل قلب و به رنگ نقره‌ای دارد. در میان این برگ‌های زیبا رگ‌برگ‌هایی به رنگ سبز تیره نیز وجود دارد که زیبایی آن را دوچندان می‌کند. گل‌های آبی این گیاه بسیار شبیه به گیاه “فراموشم نکن” بوده و برای زنبورها جذاب هستند. برونرا به خاکی مرطوب و محیطی با نور غیرمستقیم نیاز دارد و می‌تواند تا 40 سانتی‌متر قد کشیده و 60 سانتی‌متر گسترده شود.

مطلب پیشنهادی: معرفی 46 تا از بهترین گل های خوشبو – بخش اول

گیاه پوششی برونرا
گیاه برونرا

16. برژنیا، گیاه پوششی با برگ‌های بزرگ، درخشان و همیشه سبز

برژنیا یا برگنیا که برخی هم به آن گوش فیل می‌گویند، گیاهی با برگ‌های بزرگ، درخشان و همیشه سبز است. برگ‌های این گیاه نقطه قوت آن هستند و گاهی در زمستان به رنگ قرمز درمی‌آیند. برژنیا علاوه‌بر برگ‌های زیبا، گل‌هایی به‌رنگ صورتی یا بنفش نیز دارد که جذابیت آن را چند برابر می‌کند.

این گیاه از گیاهان پوششی ترجیح می‌دهد در سایه با خاکی مرطوب که زهکشی خوبی دارد زندگی کند. برگ‌های بزرگ این گیاه پوشش خوبی را برای محیط‌های سایه‌دار درست می‌کنند. بنابراین اگر قصد ایجاد پوششی سبز در محیط سایه‌گیر باغچه خود دارید، این گیاه انتخابی مناسب است. گفتنی است برژنیا یا گوش فیل ارتفاع و عرض یکسانی داشته و تا 50 سانتی‌متر رشد می‌کند.

17. سرخس‌ها، متنوع‌ترین و بهترین گیاهان پوششی

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گیاهان پوششی سرخس‌ها هستند. گیاهانی که تنوع زیادی دارند و می‌توانند شرایط نوری مختلف از آفتاب کامل تا سایه کامل را تحمل کنند. تنوع بالای این گیاهان باعث می‌شود در هر اندازه و ظاهری که مد نظرتان است، حداقل یک گزینه برای انتخاب داشته باشید. برخی از انواع این گیاه همیشه سبز هستند و البته طاقت خشکی بیشتری هم دارند. ضمن اینکه این گیاهان در برابر بیماری‌ها و آفات به‌شدت مقاوم هستند و همین موضوع بر ارزش خرید آن‌ها اضافه خواهد کرد.

بیشتر مطالعه کنید: با بیش از 12 مورد از گیاهان گلدار بیشتر آشنا شوید

گونه ای از گیاه سبز و جذاب سرخس
گونه ای از سرخس

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم لیستی از بهترین گیاهان پوششی باغچه که شامل 17 مورد می‌شد را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره نگهداری گیاهان گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات باغبانی در محل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان


سوالات پرتکرار شما در مورد گیاهان پوششی

مظنور از گیاهان پوششی چیست؟

این اسم به گیاهانی گفته می‌شود که می‌توانند علاوه بر رشد عمودی به‌صورت افقی روی سطح زمین نیز رشد کنند و گسترده شوند. در واقع این گیاهان مثل فرش روی زمین گسترده می‌شوند.

بهترین گیاه پوششی کدام است؟

هر گیاه از گیاهان پوششی ممکن است برای محیط‌های مختلف کارایی متفاوتی داشته باشند. درنتیجه نمی‌توان گفت کدام گیاه پوششی بهترین گیاه است. ازاین‌رو شما باید گیاه خود را براساس محیط و شرایطی که دارید انتخاب کنید؛ چیزهایی مثل نور، جای قرارگیری، ترکیب با گیاهان دیگریا نوع خاک.

منظور از گیاه همیشه سبز چیست؟

برخی از گیاهان تنها مدتی از سال را سرسبز و زنده هستند و در باقی سال می‌میرند یا به استراحت کامل می‌روند. در نتیجه خشک می‌شوند، اما برخی دیگر از گیاهان در تمام طول سال سرسبز و زنده هستند؛ به این گیاهان، همیشه سبز می‌گویند.

۲ نظرات
  1. فریادرس می گوید

    سلام
    لطفا گیاهانی که امنیت غذایی کشور رو نا بود نمی کنه هم معرفی کنید
    بعد حتما ذکر کنید سمی بودن یا نبودن گیاه رو
    مثلا همین برگ گیلاسی فوق العاده سمی و کشنده هست و میوه ی گیاه که خیلی خطرناک هست برای کودکان جذاب ست

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      ممنون از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتین
      حتما به متن اضافه خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.