خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

از صفر تا صد روش نگهداری گل بنفشه پنسی

زمان مطالعه: 11 دقیقه

باغبانان به‌خوبی می‌دانند که بنفشه پنسی یکی از زیباترین انواع بنفشه است. این گل رشد سریعی دارد، گلبرگ‌های آن به‌صورت متراکم از یک مرکز خارج شده و عموما شکلی قلبی مانند دارند. اگر در جست‌وجوی یک بنفشه با رنگ‌های روشن هستید، پنسی با رنگ‌های جذاب و روشن خود می‌تواند یکی از گزینه‌های عالی برای شما باشد. به‌صورت تکنیکی، پنسی‌ها گیاهانی چند ساله با عمر فصلی کوتاه هستند، اما معمولا به‌صورت سالیانه رشد می‌کنند. در مناطقی با زمستان‌های ملایم، گاهی رشد پنسی دو ساله نیز می‌شود. این گیاه برای کاشته شدن و نگهداری در گلدان نیز مناسب است. نگهداری از بنفشه پنسی در باغچه زیبایی سایر پیازهای گلدار بهاری را کامل کرده و یک تکمیل‌کننده عالی برای باغچه شماست. نکته جالبی که در مورد بنفشه پنسی وجود دارد این است که هر چه گلدهی این گیاه بیشتر باشد، شاخ و برگ آن کمتر خواهد شد. اغلب پنسی‌ها ارتفاع زیادی پیدا نمی‌کنند، زیرا اگر بیش‌ازحد بلند شوند، تا شده و کمی دچار شکستگی خواهند شد. واژه پنسی از کلمه‌ فرانسوی pensée می‌آید که به معنای فکر است. ازاین‌رو گل پنسی را نماد “تفکر و اندیشیدن” می‌دانند. باتوجه به ویژگی‌های گل بنفشه پنسی اگر دنبال خرید گیاه گلدار فوق‌العاده زیبا برای خانه‌تان هستید، ما به شما نگهداری گل بنفشه پنسی را پیشنهاد می‌کنیم. برای یادگیری روش نگهداری آن نیز کافیست تا انتها با این مطلب از سرویس سفارش اینترنتی گل در تهران یعنی گُل‌سِتان همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مشخصات کلی گل بنفشه پنسی

  • نام رایج: پنسی
  • نام علمی: Viola * wittrockiana
  • خانواده: بنفشگان
  • نوع گیاه: چند ساله، سالیانه (یک ساله)، دو ساله
  • اندازه گیاه بالغ: 10 الی 20 سانتی متر ارتفاع، 10 الی 15 سانتی متر پهنا
  • نیازهای نوری: کامل، نسبی
  • نوع خاک: دارای زهکشی قوی
  • Ph خاک: کمی اسیدی (6.2- 6.0)
  • زمان گلدهی: بهار، تابستان
  • رنگ گل: سفید، زرد، بنفش، آبی
  • سمی بودن: بنفشه پنسی نه تنها سمی نیست بله طعم دلنشینی دارد!
  • منطقه بومی: اروپا و آسیا


معرفی و مختصری درباره روش نگهداری از بنفشه پنسی

هنگام خرید بنفشه پنسی گلدانی، آن‌هایی را انتخاب کنید که مستحکم و پرپشت هستند و تعداد زیادی غنچه دارند و از خرید گیاهانی که دارای تعداد زیادی گل‌های باز شده هستند، خودداری کنید؛ زیرا چنین گیاهی تمام انرژی خود را صرف باز شدن گل‌ها در گلدان کوچکش کرده و اکنون با جابه‌جایی (از فروشگاه به خانه) دچار استرس شدید شده و شاید از فرط خستگی قادر به ادامه رشد خود نباشد.

گلدان رز جاودان
3,699,000 تومان
رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,506,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان

به‌جای نگهداری از بنفشه پنسی در گلدان اگر می‌توانید پنسی را در باغچه کاشته یا گلدان آن را در طول ماه‌‎های گرم تابستان در خارج از خانه قرار دهید، اگر شرایط این گل به این شکل باشد احتمال گلدهی مجدد آن در فصل پاییز بالا خواهد بود، زیرا گیاه در تابستان ب‌خوبی استراحت کرده و می‌تواند یک دوره جدید گلدهی را آغاز کند. هرس کردن پنسی هنگام آغاز تولید دانه نیز، مشوق رشد آن خواهد بود. ضمن اینکه بریدن گل‌های مرده و سپری شده هم تولید تعداد بیشتری از شکوفه‌ها را به دنبال خواهد داشت.

بیشتر مطالعه کنید: با بیش از 12 مورد از گیاهان گلدار بیشتر آشنا شوید

معرفی و مختصری درباره روش نگهداری از بنفشه پنسی
گل بفنشه پنسی سفید زرد


روش نگهداری بنفشه پنسی

نور مورد نیاز برای نگهداری از گل بنفشه پنسی

پنسی در نور کامل تا نسبی خورشید بهترین گلدهی را خواهد داشت، اما اگر به‌دنبال داشتن ظاهری با طراوت بیشتر و دوران گلدهی طولانی‌تر هستید بهتر است گیاه را در سایه نسبی قرار دهید. بنابراین اگر قرار است پنسی را در باغچه بکارید، آن در نقطه‌ای بکارید که در نور روز را دریافت کرده، اما از آفتاب تیز عصرگاهی در امان باشد. اگر هم قرار است نگهداری از بنفشه پنسی در گلدان باشد، آن را در نقطه از خانه قرار دهید که از نظر نوری شرایطی شبیه آنچه گفتیم داشته باشد؛ یعنی نور غیرمستقیم زیاد دریافت کرده و از آفتاب تیز عصرگاهی درامان باشد.

خاک مناسب برای نگهداری از گل بنفشه پنسی

با این که بنفشه پنسی نسبت به نوع خاکی که در آن کاشته می‌شود حساس نیست، اما بهتر است بستری را برای آن انتخاب کنید که متخلخل و غنی بوده و کمی PH اسیدی (6.2- 6.0) داشته باشد.

بیشتر مطالعه کنید: بهترین مواد برای درست کردن خاک گل ارکیده در خانه کدام‌اند؟

خاک مناسب برای نگهداری از گل بنفشه پنسی
گل بنفشه پنسی بنفش رنگ

آبیاری

یک آبیاری منظم چیزی است که مثل همه گیاه پنسی نیز به آن نیازی دارد؛ آبیاری منظم به پنسی کمک می‌کند تا مدت بیشتری دوام بیاورد، اما نباید از آن انتظار داشته باشید که در کل فصل باقی بماند. بنفشه پنسی خاک مرطوب، اما نه خیس و غرقاب را ترجیح می‌دهد. معمولا هفته‌ای یک الی دو بار آبیاری نیازهای پنسی را برآورده می‌کند، بااین‌حال اگر خاک سریع خشک می‌شود، باید تعداد دفعات را به سه مرتبه در هفته افزایش دهید.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
994,000 تومان
لوتوس سه تایی
709,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
712,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,451,000 تومان
گیاه بنت قنسول با گلدان طوسی
530,000 تومان

یادتان باشد در طول نگهداری از گل بنفشه پنسی نباید اجازه دهید خاک خشک شود، زیرا این موضوع منجر به توقف گلدهی آن خواهد شد. حتما از گلدان‌هایی استفاده کنید که در سطح زیرین خود دارای حفرات زهکشی کافی هستند؛ یا اگر بنفشه خود را در خاک باغچه می‌کارید، مطمئن شوید که بستر آن قادر است تا زهکشی را به‌خوبی انجام دهد. در حین آبیاری نیز، دقت کنید که آب مستقیما روی خاک ریخته شود و برگ‌ها خیس نشوند.

بیشتر مطالعه کنید: نکاتی که باید درباره آبیاری گیاه آپارتمانی خود بدانید

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از گل بنفشه پنسی

به‌طورکلی بنفشه پنسی علاقه‌ای به گرما نداشته و هر چه روزها گرم‌تر شوند، بیشتر رو به افول خواهد رفت. در داخل خانه، اتاقی با محدوده دمایی 16 الی 24 درجه سانتی‌گراد برای این گیاه ایده‌آل است. در بیرون نیز همین بازه دمایی برای آن مناسب خواهد بود. در کل در مورد دمای مناسب برای نگهداری از گل بنفشه پنسی، باید به‌خاطر داشته باشید که پنسی هوای خنک را بیشتر از هوای گرم دوست دارد.

در مورد رطوبت نیز، سعی کنید رطوبت هوا در اطراف این گیاه حدود 40 الی 50 درصدی باشد. اگر از بنفشه پنسی در داخل خانه نگهداری می‌کنید و محیط بیش از حد خشک است، گلدان پنسی را بر روی یک سینی حاوی آب و سنگریزه قرار دهید تا رطوبت هوای اطراف آن افزایش یابد. یادتان باشد که هرگز به‌منظور تامین رطوبت پنسی که در خانه نگهداری می‌کنید را آب پاشی نکنید، زیرا این گیاه مستعد ابتلا به شپشک آردی است و اینکار صرفا باعث آسیب به آن خواهد شد.

بیشتر مطالعه کنید: روش های موثر برای افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی

دما و رطوبت مورد نیاز برای نگهداری از گل بنفشه پنسی
گل های بنفشه پنسی

کوددهی

مانند سایر گیاهان یک ساله با دوره گلدهی طولانی، پنسی نیز از دریافت کود کافی لذت می‌برد. بهتر است بگوییم که این گیاه به مقدار زیادی کود نیاز دارد، درنتیجه خاک آن را با افزودن کمپوست قارچ تقویت کنید تا در همان نقطه آغاز نیز از عناصر کافی بهره‌مند شود. البته در مورد کوددهی دقت کافی را به خرج دهید، زیرا کود بیش‌ازحد باعث علفی شدن رشد پنسی خواهد شد.

ولن ۲
1,626,000 تومان
باکس بهگل
1,792,000 تومان
باکس میکی لاو
1,556,000 تومان
باکس دلبند
681,000 تومان
جعبه گل رز قرمز چوبی متوسط
1,924,000 تومان

این گیاه به کوددهی برگی ماهیانه (کوددهی ازطریق برگ‌ها) واکنش بسیار خوبی دارد. به‌این‌منظور از یک کود متعادل استفاده کرده و مثل دستورالعمل نوشته شده بر روی آن عمل کنید. کودهای متعادل چند منظوره بهترین انتخاب هستند. فقط دقت کنید که کودهای غنی از نیتروژن سبب رشد بیشتر برگ‌ها شده و رشد گل‌ها را متوقف می‌کند.

بیشتر مطالعه کنید: روش تهیه کود خانگی برای گل و گیاه


روش تکثیر

تکثیر پنسی از طریق کاشت دانه، روشی متداول برای بیشتر کردن تعداد این گل است، اما از آنجایی که کاشت و آماده‌سازی دانه روندی طولانی و زمان‌بر است، ساده‌ترین و پربازده‌ترین روش تکثیر پنسی یعنی تقسیم ریشه و کاشت از طریق قلمه، را برایتان شرح خواهیم داد. اگر قصد دارید در طول نگهداری از گل بنفشه پنسی آن را تکثیر کنید، از دو روشی که در ادامه شرح می‌دهیم این کار را انجام دهید.

وسایل مورد نیاز

  • گیاه مادر سالم
  • قیچی یا تیغه تیز
  • خاک گلدان با زهکشی عالی
  • بیل کوچک
  • هورمون ریشه‌دهی (اختیاری)

1. روش تکثیر گل بنفشه پنسی از طریق تقسیم کردن

  1. یک گیاه سالم را انتخاب کنید که رشد کاملی داشته و تعداد زیادی ساقه دارد.
  2. به‌آرامی گیاه را از گلدان خود خارج کنید.
  3. ساقه‌ها را جدا کنید. چک کنید که هر کدام دارای بخشی از ریشه باشند؛ یا به‌عبارتی ریشه به هر ساقه جدا شده چسبیده باشد.
  4. سپس بلافاصله هر بخش را در خاکی با زهکشی قوی بکارید و خاک را نیز مرطوب نگهدارید.

بیشتر مطالعه کنید: تکثیر گیاهان آپارتمانی و روش های آن

گل بنفشه پنسی آبی

2. روش تکثیر گل بنفشه پنسی از طریق قلمه زنی

  1. یک گیاه سالم را انتخاب کنید که رشد کاملی دارد و ساقه‌های فراوانی را شامل می‌شود.
  2. یک ساقه سالم و دارای غده را انتخاب کرده و از گیاه جدا کنید. (پنسی دارای غده است یا بخش‌های پیازچه مانند کوچک؛ این غده‌ها در نزدیکی برگ‌ها قرار دارند، در واقع غده مکانی است که ریشه می‌تواند از آن رشد کند.)
  3. برگ‌های پایینی را جدا کنید.
  4. ساقه را در هورمون رشد فرو کنید.
  5. سپس سریعا آن را در یک گلدان کوچک با خاک گلدان مناسب بکارید.
خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

نکته‌ای که در مورد این روش از تکثیر بنفشه پنسی باید درنظر داشته باشید این است که بعضی باغبانان معتقدند؛ وجود حداقل دو غده (گره) روی ساقه می‌تواند شانس موفقیت تکثیر را بالا ببرد.


کاشت و نگهداری از گل بنفشه پنسی در گلدان

به‌دلیل ظاهر زیبا و نگهداری آسان، گل بنفشه پنسی امروزه به یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای کاشت در گلدان‌ها و جعبه گیاهان تبدیل شده است. فراموش نکنید که پنسی هیچ علاقه‌ای به خیس و غرقاب شدن ریشه‌های خود ندارد. پس باید از خاک گلدانی متخلخل با زهکشی قوی استفاده کرده و گیاه را در گلدانی با زهکشی مناسب بکارید.

بهتر است یک کود با رهایش آرام نیز به خاک اضافه کنید. در صورت مشاهده بخش علفی نیز، سریعا آن را بریده و گل‌های قدیمی و سپری شده را نیز جدا کنید. در نهایت نیز هر چند هفته یکبار، یک کود مایع متعادل به گیاه بدهید. گفتنی است بهترین زمان برای کاشت پنسی در گلدان، آغاز بهار یا آغاز پاییز است.

گل بنفشه پنسی قرمز


تشویق به گلدهی

پنسی، یک گیاه سخاوتمند است که همواره به گلدهی خود ادامه می‌دهد، حتی اگر خاک آن نیز مناسب نباشد، اما برای تقویت گیاه و تشویق آن برای تولید گل‌های بزرگ‌تر، بهتر است هر ماه کود مایع متعادل به گیاه اضافه کرده و آن را درست قبل از فرا رسیدن فصول رشد، به کود پودر استخوان تغییر دهید. همچنین هر گونه بخش ضعیف یا علفی را هرس کنید تا فضای کافی برای رشد گل‌ها فراهم باشد.

بیشتر مطالعه کنید: راهنمای 12 بخشی درباره خرید گل و گیاه


آفات رایج بنفشه پنسی

در طول نگهداری از گل بنفشه پنسی و در فصول مرطوب حلزون‌ها می‌توانند مهمانی ناخوانده برای پنسی باشند، به‌ویژه اگر گیاه را در سایه نسبی قرار داده‌اید. ازاین‌رو برای جلوگیری هجوم حلزون‌ها، از صفحات مخصوص شکار حلزون استفاده کرده یا سعی کنید گیاه را به محیطی با رطوبت کمتر منتقل کنید.

مانسترا غول پیکر
19,900,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
855,000 تومان
آگلونما با گلدان مواد آلی
814,000 تومان
سانسوریا ابلق با گلدان مواد آلی استوانه مشکی
1,107,000 تومان
سانسوریا سبز با گلدان مواد آلی مخروطی
898,000 تومان

علاوه‌بر حلزون‌ها هر چند وقت یکبار، ممکن است شته‌ها نیز به پنسی حمله کنند؛ درصورت حمله شته‌ها از صابون حشره کش استفاده کرده و اگر عادت دارید که شته را با جریان قوی آب بشویید، در مورد پنسی از این کار صرف نظر کنید، زیرا بنفشه پنسی بسیار کوچک و ظریف است و نمی‌تواند در برابر جریان آب مقاومت کند.

آفات رایج گل بنفشه پنسی
عکسی زیبا از گل بنفشه پنسی


مشکلات رایج در طول نگهداری از گل بنفشه پنسی

  • ظهور لکه‌های مختلف روی گل‌ها و برگ‌ها: این مشکل به‌دلیل بیماری لکه برگی (قارچ) رخ می‌دهد. قارچ‌ها بیشتر هنگام سرد و مرطوب بودن محیط ظاهر می‌شوند. برای پیشگیری از بروز این اتفاق، از ریختن آب روی برگ‌ها جلوگیری کرده و آب را مستقیما روی خاک آن بریزید. همواره نیز سعی کنید برگ‌ها را خشک نگه دارید.
  • گلدهی ضعیف و کمبود رشد: عدم دریافت نور کافی خورشید یا گذشتن دوران اوج رشد گیاه از دلایل اصلی این اتفاق هستند. در این شرایط، گیاه را به مکانی با نور بیشتر منتقل کرده و گل‌های سپری شده را نیز از آن جدا کنید.
  • زرد شدن، پژمردگی و درنهایت مرگ برگ‌ها: پوسیدگی ریشه وساقه دلیل اصلی این مشکل هستند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی در طول نگهداری از گل بنفشه پنسی از غرقاب کردن آن جلوگیری کرده و اجازه دهید خاک بین دفعات آبیاری خشک شود. همچنین زهکشی آن را نیز با افزودن سنگریزه یا پرلیت بهبود ببخشید.

مطلب مرتبط: با 12 مورد از مشکلات گیاهان خانگی بیشتر آشنا شوید


بی‌خطر بودن یا نبودن بنفشه پنسی برای کودکان و حیوانات خانگی

پنسی از جمله گل‌های خوراکی و برای حیوانات خانگی مختلف بی‌خطر است؛ جالب است بدانید این گل طعم نعنایی ملایمی دارد و برای یک تزئین زیبا روی سالاد و دسرهای مختلف بی‌نظیر است.

بی خطر بودن یا نبودن بنفشه پنسی برای کودکان و حیوانات خانگی
گل های بنفشه پنسی آبی

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه در مورد گل بنفشه پنسی و روش نگهداری آن لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با دکتر گیاه پزشک گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می‌توانید از خدمات گل و گیاه در منزل گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

گلدان رز جاودان
3,699,000 تومان
رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,506,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.