ارسال فوری گل، هدیه و کارت پستال با ارسال 4 ساعته

آموزش درست کردن 3 نوع سبزه هفت سین برای عید نوروز

زمان مطالعه: 10 دقیقه

سبزه عید یک نماد بسیار زیبا از آمدن بهار است و برای سفره هفت سین آماده می‌شود. این ظرف زیبا معمولا از جوانه گندم تهیه شده و در آستانه سال نوی ایرانی، جز بخش‌های اصلی سنت‌های نوروزی به‌شمار می‌رود. “سبزه” نماد جوان شدن و زندگی جدید است. این سمبل ارزشمند، جزو قدیمی‌ترین بخش‌های مراسم باستانی نوروز نیز بوده و تا به امروز نیز همواره با رسیدن بهار و عید در منزل تمامی ایرانیان دیده می‌شود. با توجه به اینکه سبزه هفت سین جز جدانشدنی عید نوروز است، تصمیم گرفتیم در این مطلب از گلفروشی گُل‌سِتان آموزش درست کردن 3 نوع سبزه عید مختلف را برای شما شرح بدهیم.

با کمک این مطلب موقع خرید گل و گیاه عید نیازی به خرید سبزه عید نداشته و می‌توانید خودتان در خانه سبزه‌هایی زیبا و پرپشت داشته باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


روش درست کردن سبزه عید گندم

مرحله، اول، تهیه گندم برای درست کردن سبزه عید

برای شروع درست کردن سبزه عید باید مقداری گندم بدون پوسته داشته باشید. دقت کنید که گندم باید برداشت امسال باشد و گندم‌های کهنه و قدیمی برای این منظور مناسب نیستند. تازه بودن دانه‌های گندم برای جوانه‌زنی موفق و یک سبزه پرپشت ضروری است. منظور از گندم بدون پوسته نیز، گندمی است که لایه خارجی آن برداشته شده و خود گندم دست نخورده و سالم باقی‌مانده است.

معمولا در ماه‌ اسفند، گندم مناسب سبزه را می‌توانید از عطاری‌ها، فروشگاه‌های خواربار و سایر مغازه‌های مرتبط خریداری کنید. پس از خرید، بهتر است گندم را پاک کنید و دانه‌های شکسته شده، کوچک، ضعیف و دارای پوسته سیاه را حذف کنید. این دانه‌ها نامناسب جوانه نزده و منجر به پوسیدگی سبزه خواهند شد؛ اتفاق ناخوش آیندی که به رشد کپک در ریشه منتهی می‌شود.

مرحله اول درست کردن سبزه عید
تهیه گندم برای درست کردن سبزه عید

مرحله دوم، انتخاب ظرف مناسب

در انتخاب ظرف برای درست کردن سبزه عید نوروز دست شما کاملا باز است. به‌این‌منظور ظرفی را انتخاب کنیدکه دوست دارید سبزه هفت سین در آن رشد کند. پیشنهاد ما استفاده از ظرفی کم عمق و لبه دار به جای بشقابی صاف است؛ زیرا باعث می‌شود تا ریشه‌های ظریف سبزه در تمام طول مدت جوانه زنی مرطوب بمانند.

بیشتر مطالعه کنید: آموزش مرحله به مرحله درست کردن یک دسته گل رز زیبا

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

مرحله، تعیین مقدار گندم مورد نیاز

بعد از انتخاب ظرف مناسب برای درست کردن سبزه عید نوروز، به‌اندازه حدودی نیم سانتی‌متر کف ظرف را با دانه‌های خشک گندم بپوشانید. اینکار به شما کمک می‌کند گندم به اندازه کافی، نه بیشتر و نه کمتر استفاده کنید و سبزه شما به زیباترین شکل ممکن رشد کند. حال، گندم‌های خشک را به کاسه‌ای با اندازه متوسط منتقل کرده و آن‌ها را به‌آرامی بشویید تا اگر هرگونه خاک و آلودگی بین آن‌هاست از بین برود. در روز نخست، به ظرف اصلی فقط برای تعیین میزان گندم نیاز دارید.

مرحله چهارم، خیساندن گندم‌ها

برای خیس کردن گندم‌های سبزه عید نوروز، در همان کاسه‌ای که گندم‌ها را در آن شستید، مقداری آب بریزید تا سطح دانه‌ها کاملا با آب پوشانده شود. تقریبا باید 3 سانتی‌متر آب روی دانه‌های گندم قرار بگیرد.

دانه‌های گندم باید 24 ساعت خیس بخورند. به‌این‌منظورکاسه را در نقطه‌ای دور از نور خورشید قرار دهید (مثلا روی کانتر و کابینت). در پایان 24 ساعت، دانه‌ها باید متورم شده و نسبت به اندازه زمان خشکی خود، 2 برابر شده باشند. ضمن اینکه در این مدت باید آب ظرف را حدود 2 الی 3 مرتبه نیز تعویض کنید.

برای درست کردن سبزه عید یادتان باشد که از آب لوله کشی استفاده نکنید، چون آب لوله کشی معمولا حاوی املاح سنگین است و سبب توقف یا کاهش رشد گندم شده و سبزه هفت سین شما را به سبزه‌ای نامتعادل و کم تراکم تبدیل می‌کند؛ به‌جای آن از آب جوشانده سرد شده یا آب باران استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: در کمتر از چند دقیقه درست کردن تراریوم با شیشه مربا را یاد بگیرید

مرحله پنجم درست کردن سبزه عید نوروز، ریختن گندم‌های خیسانه شده داخل ظرف

کف ظرف مورد نظر برای رشد سبزه را با یک لایه پارچه نازک مثل پارچه خشک کردن ظروف بپوشانید. حال گندم‌های خیس خورده را آبکشی کرده و آن‌ها را به‌صورت مساوری در کف ظرف خود پخش کنید.

ریختن گندم داخل پارچه داخل ظرف
ریختن گندم‌های خیسانه شده داخل ظرف

سپس لبه‌های پارچه را بر روی گندم‌ها تا بزنید و پارچه را با ریختن آب تازه در تمامی نقاط، کاملا خیس کنید. فقط یادتان باشد که موقع آبیاری دست خود را روی پارچه تا شده قرار دهید تا از جا‌به‌جا شدن یا ریختن دانه‌ها به بیرون ظرف جلوگیری شود. سپس ظرف را کج گرده و تمامی آب آن را خالی کنید. این کار را به مدت 2 روز، تقریبا 3 مرتبه در هر روز انجام دهید.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

به‌خاطر داشته باشید که در این مرحله از درست کردن سبزه عید نوروز ، کماکان باید ظرف را در نقطه‌ای دور از نور خورشید نگه دارید.

مرحله ششم، مراقب از گندم‌های جوانه زده

بعد از گذشت دوروز تقریبا ریشه‌های کرکی و ظریف سفید رنگی نمایان شده و جوانه‌های سفید نیز پدیدار شده‌اند. در این شرایط باید یک روز دیگر هم صبر کنید تا ریشه‌ها کمی بیشتر رشد کرده و مقاوم‌تر شوند. آبیاری نیز باید مثل روال قبل باشد؛ منتها با احتیاط کامل، به‌طوری‌که موقع آبیاری باید به آرامی به گندم‌ها آب داده و دستتان را به گونه‌ای روی گندم‌ها نگه دارید که باعث فشار به گندم‌ها و ازبین رفتن جوانه‌های آن‌ها نشود.

بیشتر مطالعه کنید: 32 ایده جذاب برای درست کردن گلدان آویزی

مراقبت از دانه های جوانه زده گندم سبزه عید
دانه های جوانه زده گندم سبزه عید

مرحله هفتم، برداشتن پارچه

این مرحله از درست کردن سبزه عید نیز باید با احتیاط و به‌آرامی انجام شود. برای برداشتن پارچه، ابتدا پارچه را باز کرده و روی ظرف خود، یک سینی یا بشقاب صاف و بزرگ‌تر قرار دهید. درادامه ظرف را به‌آرامی برگردانده و گندم‌های جوانه زده را با پارچه خود به سینی منتقل کنید. سپس را به‌آرامی از روی گندم‌ها بردارید؛ در این مرحله باید ریشه‌های ظریف سفید رنگ در بالا قرار داشته باشند. حال ظرف سبزه هفت سین خود را روی سینی گذاشته و گندم‌ها را به ظرف اصلی خود بازگردانید.

مرحله هشتم، آبدهی به سبزه هفت سین

برای آبدهی به سبزه‌های جوان یک دستمال کاغذی بزرگ را زیر شیر آب خیس کنید و آن را روی جوانه‌های گندم قرار دهید. سپس گوشه‌های دستمال را جمع کرده و تمام سطح گندم‌ها را با دستمال بپوشانید. یادتان باشد که گندم‌ها هنوز هم باید دور از نور خورشید نگه داشته شوند.

همچنین دستمال نیز باید همیشه مرطوب باشد، چون در صورت خشک شدن گندم‌های شما از بین خواهند رفت، منتها یادتان باشد که مرطوب ماندن دستمال را با غرقاب و خیس کردن آن اشتباه نگیرید، چون منجربه کپک زدن و خرابی سبزه‌ها می‌شود. برای مرطوب کردن به موقع دستمال سبزه‌ها کافی است به‌آرامی آن را لمس کنید، اگر احساس کردید دستمال رطوبت چندانی ندارد، آن را مجددا آبیاری کنید.برای این کار از یک اسپری آب کمک بگیرید تا آب به‌مقدار کافی با توزیع یکسان به گندم‌ها داده شود.

مطلب پیشنهادی: 30 ایده جذاب و متفاوت برای درست کردن باغچه گلدانی

آبیاری سبزه عید تازه جوانه زده
سبزه عید تازه جوانه زده

مرحله نهم درست کردن سبزه عید نوروز، انتقال گندم‌ها به محلی نورگیر با نور غیرمستقیم

بعد از گذشت حدود 7 روز جوانه‌های گندم سبز روشن شده و ارتفاع کمی دارند. اگر سبزه‌های شما به‌این‌شکل نشده‌اند، کمی بیشتر به آن‌ها فرصت بدهید. سپس باید دستمال کاغذی را بردارید و ظرف سبزه هفت سین را به نزدیکی یک پنجره با نور غیرمستقیم خورشید منتقل کنید.

بعد از انتقال ظرف، طبق گذشته در طول روز چندین بار جوانه‌ها را با اسپری آب مرطوب کرده و اجازه ندهید رو به خشکی بروند. دراین مرحله از درست کردن سبزه عید نیز این نکته را مدنظر داشته باشید که ریشه‌ها باید مرطوب باشند، اما نباید در آب غوطه‌ور شوند. در نتیجه به مقدار لازم گندم‌ها را آبیاری کرده و آب اضافی ظرف را نیز تخلیه کنید. همچنین ظرف را چند بار در روز بچرخانید تا تمامی بخش‌های سبزه، نور خورشید را به‌میزان مساوی دریافت کنند.

سانسوریا ابلق کراواتی پر غلاف ارتفاع45
502,000 تومان
قاشقی بلک در گلدان فلزی
433,000 تومان
پتوس ابلق در گلدان آویز
517,000 تومان
گیاه سانسوریا سبز پرغلاف
459,000 تومان
گیاه آگلونما متوسط
512,000 تومان

درنهایت روز نهم یا دهم، سبزه هفت سین شما به مناسب‌ترین ارتفاع خود برای سفره هفت سین می‌رسد. در این زمان، نباید انتظار یک سبزه مرتفع و بلند را داشته باشید؛ زیرا قرار است این سبزه 13 روز دیگر نیز داخل سفره هفت سین شما باشد (تا روز سیزده بدر). پس بهتر است ارتفاع آن به اندازه‌ای باشد که تا چند روز آتی هم هنوز زیبا و مرتب به نظر برسد. سبزه شما آماده است، آن را طبق روال قبل آبیاری کرده و تا روز سیزده بدر از آن مراقبت کنید.

سبزه عید گندم
یک سبزه عید زیبا


روش درست کردن سبزه عدس

معمولا بعد از گندم، درست کردن سبزه عید با عدس انتخابی عالیست و درست موفقیت آن بالاتر از سایر حبوبات است. برای درست کردن سبزه هفت سین عدس شیوه کار، بسیار شبیه به مراحل جوانه زنی گندم است؛ به‌طوری‌که باید دانه‌های عدس را حدود 2 الی 3 روز در آب بخیسانید و آب ظرف نیز باید هر روز تعویض شود.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

سپس عدس‌ها را به ظرف نهایی منتقل کنید، در این مرحله جوانه‌های کوچک سفید رنگ قابل مشاهده هستند. حال سطح عدس‌ها را با یک پارچه یا دستمال کاغذی خیس بپوشانید و آن را پیوسته مرطوب نگه دارید. پس از اینکه جوانه‌ها حدود 1 سانتی‌متر رشد کردند، دستمال را برداشته و هر روز به اسپری کردن آب روی عدس‌ها ادامه دهید و آب اضافه ظرف را نیز تخلیه کنید. در ادامه، درست زمانی که ارتفاع سبزه به اندازه مناسبی رسید، باید ظرف را به محلی روشن با نور غیرمستقیم منتقل کنید. حال فقط کافیست از سبزه خود مراقبت کرده و به‌موقع آن را آبیاری کنید. درست شبیه سبزه هفت سین گندم! با انجام این کارها سبزه زیبای شما به رشد خود ادامه خواهد داد و برای سفره هفت سین آماده است!

بیشتر مطالعه کنید: آموزش مرحله به مرحله تکثیر برگ انجیری و نکاتی در مورد هرس کردن آن


روش درست کردن سبزه هفت سین با ماش

سبزه هفت سین ماش نیز یکی دیگر از سبزه‌های محبوب برای سفره هفت سین است. درست کردن سبزه عید ماش نیز مثل سبزه‌های قبلی است. برای‌این‌منظور به‌اندازه نیم سانتی‌متر از کف ظرفی که می‌خواهید سبزه عید خود را در آن درست کنید، ماش برداشته و آن‌ها را حدود 3 روز در آب قرار دهید تا کاملا خیس بخورند. سپس دانه‌ها را به ظرف انتخابی خود منتقل کرده و حدود 3 روز سطح آن‌ها را با یک دستمال کاغذی مرطوب بپوشانید، همیشه نیز دستمال کاغذی را مرطوب نگه دارید.

پس از جوانه زنی دانه‌ها، دستمال را برداشته و هر روز کمی سطح آن‌ها را با اسپری آب خیس کنید. در آبیاری دقت کرده و حتما آب اضافه جمع شده در کف ظرف را تخلیه کنید. پس از 10 روز، سبزه ماش شما آماده است.

سبزه ماش


مهم‌ترین راز درست کردن سبزه عید

در درست کردن سبزه عید نوروز مهم‌ترین راز که منجربه داشتن سبزه‌ای زیبا و موفق می‌شود، آبیاری درست و به‌اندازه است. اگر در هر مرحله که شرح دادیم، به گندم‌ها به میزان کافی آب بدهید و آب اضافه جمع شده در کف ظرف آن‌ها را نیز تخلیه کنید، شک نکنید که سبزه شما به زیباترین و بهترین شکل رشد خواهد کرد.

امیدواریم که امسال یک سبزه باطراوت و زیبا داشته باشید! آرزوی گل‌ستان برای شما، داشتن سالی سرشار از سلامتی، عشق، لذت و خنده است.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم روش درست کردن سبزه عید نوروز را به صورت کامل و جامع برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره آنلاین گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از سرویس باغبانی گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان
مانسترا متوسط با گلدان مواد آلی استوانه
922,000 تومان
سانسوریا کراواتی امریکن با گلدان مواد آلی
812,000 تومان
۳ نظرات
  1. ناشناس می گوید

    چند روز قبل از عید باید سبزه رو بذاریم تا رشد کنه؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      بسته به نوع سبزه ای که میخواهید بکارید، زمان کاشت هم تغییر می کند.
      چه سبزه ای مدنظر شماست؟

  2. بازی اتاق فرار می گوید

    ممنون از اموزش خوبتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.