خرید گیاه آپارتمانی با تضمین کیفیت و ارسال رایگان

همه چیز درباره روش نگهداری پیراکانتا

زمان مطالعه: 7 دقیقه

پیراکانتا یک گیاه همیشه سبز است. پس اجازه نمی‌دهد باغچه شما خالی و پژمرده شود و دنیایی از زیبایی و طراوت را به آن هدیه می‌دهد. در بهار، شکوفه‌های ریز و سفید رنگ این گیاه باغچه را پر می‌کنند و در فصل پاییز نیز تغییر حالت داده و به میوه‌‌های کوچک و زیبای قرمز، زرد یا نارنجی تبدیل می‌شوند. نگهداری پیراکانتا آسان است و برای پرورش آن کار سختی پیش رویتان نیست. ضمن اینکه پیراکانتا گیاهی معطر است و با ترکیب رنگ زیبای خود، رنگبندی جذاب و تماشایی را به محیط اضافه می‌کند. بنابراین اگر دنبال گیاهی جذاب و تماشایی برای باغچه خود هستید؛ گیاهی که جلوه‌ای متفاوت به خانه شما بدهد،‌ ما نگهداری از گیاه پیراکانتا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

خوبی پیروکانتا در این است که اگر می‌خواهید حالتی مرز مانند برای اطراف باغچه ایجاد کند، باز هم انتخاب مناسبی است. حتی اگر به قدر کافی در باغچه گیاه کاشته اید، باز هم پیراکانتا به‌صورت منظم و حتی در یک نوار خیلی باریک رشد خواهد کرد و فضای زیادی از باغچه شما را اشغال نخواهد کرد.

اگر ویژگی‌های این گیاه جذاب شما را مجذوب خود کرد و تصمیم دارید موقع خرید گیاه سراغ پیراکانتا بروید،‌ پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با فروشگاه گل و گیاه گُل‌سِتان و مطلب معرفی و روش نگهداری پیراکانتا همراه باشید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


مختصری درباره گیاه پیراکانتا Pyracantha

پیراکانتا گیاهی با میوه ریز نارنجی متعلق به جنوب شرقی آسیا و جنوب شرقی اروپاست. این گیاه یک گل باستانی و قدیمی است که در قرن شانزدهم مجدد پیوند زده شده و توسط باغبان‌ها استفاده شده است. اگر کمی از پیراکانتا مراقبت کنید، تا سالها زیبا و باطراوت باقی خواهد ماند.

فیکوس الاستیکای شرابی در گلدان طلایی
978,000 تومان
مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان

پیراکانتا نماد قوی بودن در برابر مشکلات زندگی است و انواع مخلفتی دارد، اما این تنوع به اندازه و قد این گیاهان مربوط می‌شود و خیلی قابل توجه نیست. بسته به نوع گیاه و آب و هوای محیط، قد آن درختچه می‌تواند بین 1.5 تا 3 متر تغییر کند.

بیشتر مطالعه کنید: راهنمای 12 بخشی درباره خرید گل و گیاه

مختصری درباره گیاه پیراکانتا
گیاه پیراکانتا

تفاوت شیرخشت و پیراکانتا

شیر خشت نیز گیاهی از خانواده رز بوده و دارای میوه‌های قرمز خوشه‌ای است. شیر خشت در بهار و تابستان شکوفه داده و میوه این گیاه در فصل پاییز رسیده و خودنمایی می‌کند. این گیاه شباهت ظاهری زیادی با پیراکانتا دارد. شیر خشت و پیراکانتا برای طراحی باغ، پرچین دیوارها، بلوارها و… کاربرد دارند.

روش نگهداری پیراکانتا

نور مورد نیاز برای نگهداری از پیراکانتا

پیراکانتا عاشق نور است و به نور کامل خورشید نیاز دارد. ازاین‌رو پیشنهاد ما در گُل‌سِتان به شما این است که اگر قصد نگهداری از پیراکانتا در فضای داخل خانه و گلدان را دارید،‌ از اینکار صرف نظر کرده و آن را در باغچه و محیطی نورگیر نگهداری کنید.

مطلب پیشنهادی: معرفی 22 تا از گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم

آبیاری

پیراکانتا به آبیاری منظم نیاز داشته و باید قبل از خشک کامل خاکش آن را آبیاری کنید. البته که این گیاه به خشکی نیز مقاوم بوده و درصورتی که کمی دیرتر هم آبیاری شود مشکلی برای آن ایجاد نخواهد شد، بااین‌حال توصیه ما این است که در طول نگهداری از پیراکانتا آن را به‌طور منظم آبیاری کنید تا بهترین رشد و بازدهی را داشته و رشد آن ضعیف نشود.

مطلب مرتبط: نکاتی که باید درباره آبیاری گیاه آپارتمانی خود بدانید

درخت پیراکانتا
پیراکانتا

خاک مناسب برای نگهداری از پیراکانتا و کوددهی

برای نگهداری پیراکانتا به خاکی با زهکشی عالی و غنی شده با کودهای عالی نیاز دارید. به‌این‌منظور ترکیبی از کوکوپیت،‌ پیت ماس و پرلیت انتخابی مناسب است.


سمی بودن یا نبودن پیراکانتا

پریکانتا جز گیاهان سمی نیست و میوه‌ آن برای حیوانات خانگی و انسان‌ها خطری به‌همراه ندارد. شاید بپرسید ایا هسته میوه کاکتوس خوردنی است ؟ بلی خوراکی است ولی بهتر است برای جلوگیری از هرگونه عارضه‌ای، میوه آن را به صورت خام مصرف نکنید.

سمی بودن یا نبودن پیراکانتا
پیراکانتا و میوه های قرمز رنگ آن


کاشت پیراکانتا

اگر قصد کاشت و نگهداری از چندین نهال پیراکانتا را دارید بهتر است بین هر نهال پیراکانتا، حدود 60 الی 75 سانتی‌متر فاصله خالی ایجاد کنید. اگر هم می‌خواهید پیراکانتا یک دیوار را بپوشاند، باید آن را در فاصله 50 سانتی‌متری از دیوار مورد نظر بکارید. فقط یادتان باشد قبل از کاشت، به خاک گیاه کود کامل اضافه کنید. پیراکانتا در گلدان نیز قابل کشت و تکثیر است.

بیشتر مطالعه کنید: به سادگی آب خوردن کاشت و تکثیر گل رز را یاد بگیرید


هرس کردن

هرس کردن پیراکانتا بیشتر برای جهت‌دهی و سروسامان دادن به ظاهر آن است و در سال‌های نخست هم، بعید است که گیاه به هرس کردن نیاز داشته باشد، چون هنوز در حال ریشه دواندن در خاک است، اما پس از چند سال، رشد قدی آن بیشتر می‌شود و هر سال حدود 60 سانتی‌متر رشد می‌کند. علاوه بر درختچه این گیاه، ساخت بونسای پیراکانتا کوکسینیا نیز چشم انداز زیبایی دارد.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

مانسترا غول پیکر
19,000,000 تومان
فیکوس بلک در گلدان مواد آلی سفید
827,000 تومان
لوتوس سه تایی
679,000 تومان
زامیفولیا بلک سه قلاف
645,000 تومان
زامیفولیا 9 قلاف سبز با گلدان مواد آلی
1,365,000 تومان

در این شرایط، وقت هرس کردن فرا رسیده است. اگر قصد هرس کردن پیراکانتا را دارید، این کار را در پایان بهار و یا آغاز تابستان انجام دهید.

خاک مناسب برای نگهداری از پیراکانتا و کوددهی
میوه های قرمز و زیبای پیراکانتا


روش تکثیر گیاه پیراکانتا

در طول نگهداری از پیراکانتا تکثیر آن هم از طریق هسته میوه آن، هم از طریق قلمه زنی امکان‌پذیر است،‌ اما بهترین روش تکثیر پیراکانتا از طریق قلمه است؛‌ به‌این‌منظور قلمه‌ای به طول 20 سانتی‌متر از پیراکانتا گرفته و آن را در ماسه رودخانه‌ای بکارید،‌ به‌طوری‌که نصف آن در ماسه باشد. سپس خاک را آبیاری کرده و تا زمان رشد جدید ساقه خاک گیاه را مرطوب نگهداری کنید.

مطلب مرتبط: روش های تکثیر گیاهان آپارتمانی


مشکلات و آفات در طول نگهداری از پیراکانتا

گل پیراکانتا از پوسته‌پوسته شدن و آفتاب سوختگی رنج می‌برد. ازاین‌رو بهتر است آن را در قسمتی از باغچه خود بکارید که تمام طول روز آفتاب‌گیر نباشد. در مورد آفات نیز شته آفتی است که به درختچه پیراکانتا حمله‌ور می‌شود. بنابراین اگر متوجه حمله شته‌ها به گیاه خود شدید،‌ سراغ یک متخصص گیاه رفته و برای ازبین‌بردن آن‌ها اقدام کنید تا گیاه شما به ورطه نابودی کشیده نشود.

میوه های پیراکانتا از نمای نزدیک
میوه پیراکانتا


موارد مصرف پیراکانتا

در نهایت پس از روش نگهداری پیراکانتا نوبت به موارد مصرف آن می‌رسد. میوه پیراکانتا خوراکی است. در مورد خواص میوه پیراکانتا نیز می‌توان گفت، پیراکانتا هم مصرف خوراکی داشته و از میوه آن برای تهیه مربا (مربای میوه پیراکانتا)، مارمالاد و سایر مشتقات خوراکی پخته شده استفاده می‌شود،‌ هم از آن در تهیه داروهای ضدسرطان استفاده می‌شود.

این میوه به صورت خام، تلخ است و طعم خوبی ندارد. تاجایی که پرنده‌ها هم از خوردن آن اجتناب می‌کنند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اصلا میوه پیرکانتا آن را به‌صورت خام مصرف نکنید.

حرف آخر

در این مطلب سعی کردیم همه آنچه در مورد روش نگهداری پیراکانتا و موارد مصرف آن لازم است بدانید را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست که نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره اینترنتی گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات باغبانی در تهران گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

سانسوریا ابلق کراواتی پر غلاف ارتفاع45
502,000 تومان
قاشقی بلک در گلدان فلزی
433,000 تومان
پتوس ابلق در گلدان آویز
517,000 تومان
گیاه سانسوریا سبز پرغلاف
459,000 تومان
گیاه آگلونما متوسط
512,000 تومان
۱۴ نظرات
  1. ناشناس می گوید

    روش تکثیرش لطفا

    1. مشاور گل و گیاه گُل سِتان می گوید

      سلام دوست عزیز گُل‌سِتان، وقتتون بخیر
      ساقه ها را به طول ۲۰ سانت برش بزنید و قلمه هایی که گرفتید را در ماسه رودخانه ای بکارید
      به طوری که نصف آن در ماسه باشد
      به منظور حفظ رطوبت محیطی گیاه، بهتر است هر روز صبح، آب روی برگهای گیاهتان اسپری کنید

  2. مهدی محمدی می گوید

    سلام وقتتون بخیر،
    آیا در بالکنی در تهران (رو به شرق) میشه تکثیرش کرد؟ باد شدید میوزه و در تابستان از ساعت ۶ تا ۱۲ آفتاب مستقیم داره.

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      تکثیر بهتر هست در یک مکان با شرایط متعادل چه از نظر دما چه رطوبت انجام شود
      نور مستقیم برای قلمه گیری و ریشه دار شدن قلمه ها مناسب نیست و اون ها رو خشک می کنه

      1. مهدی محمدی می گوید

        سلام دوباره
        ببخشید اصلا حواسم نبود منظورم رشد و نگهداری بود
        آیا میشه تو چنین بالکنی نگهداری کرد ازش؟
        در تابستان که دما تا ۴۰ درجه میرسه و زمستان هم تا -۳ یا -۴ درجه

        1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

          دوست گُل‌سِتانی سلام
          بله میتونید مشکلی نیست

  3. رضا جبه داری می گوید

    سلام و عرض احترام
    از شیراز مزاحم میشم ، چندبار پیراکانتا رو از گلخونه تهیه کردم و توی گلدون بزرگ نگهداری کردم و هربار خشک شدن . ظاهرا طبق گفته فروشنده پیراکانتاهای موجود بجهت زیبایی پیوندی هستن و بشکل درخت کوچک پرورشش دادن . علت خشک شدن پیراکنتای پیوندی چیه ؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      دوست گُل‌سِتانی سلام
      خشک شدن گیاه شما دلایل متفاوتی می تونه داشته باشه مثل:
      آبیاری نامناسب، حمله آفات و بیماری، نور کم و….
      بهتر هست گیاه رو دو هفته بعد از خرید با قارچکش تیمار کنید و حتما گیاه رو در یک مکان با نور کامل قرار بدین و هر زمان که خاک خشک بود حتما آبیاریش کنید

  4. حمیده راوری می گوید

    سلام ما د ر یک منطقه خشک کویری هستیم که هم آب شور است و هم خاک د ر جاهایی مشاهده کردم که از این گیاه در فضای سبز شهر استفاده شده میخواستم ببینم تو منطقه ما جواب میده یا خیر؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      گیاه پیراکانتا مقاومت خوبی نسبت به شوری و خشکی دارد ولی بهتر هست EC (شوری خاک) از یک حدی بیشتر نباشد.

  5. ناشناس می گوید

    سلام وقتتون بخیر این گیاه ها رو نمیشه توی خونه نگهداری کرد؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      پیراکانتا یک گیاه بیرونی هست و باید در فضای آزاد نگهداری شود.

  6. وحید می گوید

    سلام بهترین زمان برای قلمه گیری؟ و قلمه ها باید خشبی باشند یا نیمه خشبی؟

    1. مشاوره گل و گیاه گُل‌سِتان می گوید

      همراه گل‌سِتانی سلام
      اواخر اسفند از ساقه های نیمه خشبی برای قلمه گیری گیاه پیراکانتا استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.