ارسال فوری گل، هدیه و کارت پستال با ارسال 4 ساعته

همه چیز درباره روز ولنتاین ؛ از داستان شکل‌گیری تا حقایق جالب

زمان مطالعه: 12 دقیقه

روز ولنتاین، هنگامی است که عشاق تمام احساسات عاشقانه خود را ابراز می‌کنند. به عبارت دیگر، ولنتاین روز عشاق است! ولنتاین به روز چهاردهم فوریه (برابر با 26 بهمن) گفته می‌شود، روزی که عشاق با هدایا و گل‌های قرمز رنگ به دیدار هم رفته و ساعاتی را برای گرامیداشت عشق و محبت بین خود سپری می‌کنند. البته ولنتاین تنها محدود به عشاق نیست، بلکه سالگردی است برای جشن گرفتن دوستی و تحسین عزیزانی که در کنار ما هستند. در این روز می‌توانید با فرستادن گل، هدیه یا کارت پستال به دوستان، خانواده یا همراه زندگی‌تان به آن‌ها بگویید که چه‌قدر دوستشان دارید، اما این مناسبت زیبا، از کجا شکل گرفته است؟ آیا داستان خاصی پشت آن پنهان شده یا نمادهای خاصی آن را تعریف می‌کنند؟ اگر شما نیز دوست دارید به پاسخ این سوالات برسید، ادامه مطلب را از وبلاگ سرویس سفارش گل آنلاین تهران یعنی گُل‌سِتان را دست ندهید.

گُل‌سِتان | گل فروشی آنلاین | سفارش آنلاین گل | گیاه آپارتمانی

فهرست مطالب:


داستان و تاریخچه شکل‌گیری روز ولنتاین

روز ولنتاین به افتخار “سینت ولنتاین”، یک کشیش کاتولیک که در قرن سوم در رم زندگی می‌کرد، نامگذاری شده است. داستان‌های زیادی در مورد سینت ولنتاین وجود دارد که در گذر زمان تبدیل به افسانه‌هایی شده است که امروزه آن‌ها را برای هم تعریف می‌کنیم.

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان

و اما داستان ولنتاین:

در زمان حیات ولنتاین، بسیاری از مردم رم به دین مسیحیت ملحق می‌شدند، اما امپراطور آن زمان “کلادیوس دوم” یک بت پرست بود و نسبت به این موضوع رضایت نداشت. در نتیجه قوانین بسیار سختگیرانه‌ای برای رومیان مسیحی ایجاد کرد؛ قوانینی که آن‌ها را در جامعه بسیار محدود می‌کرد و موانع زیادی بر سر راه آن‌ها قرار می‌داد، اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود! کلادیوس باور داشت که سربازان رومی باید تمام زندگی خود را وقف کشور خود کرده و هیچ مشغله دیگری جز پاسداری نداشته باشند، به‌همین‌دلیل قانونی را وضع کرد که از ازدواج این سربازان جلوگیری می‌کرد. اینجا بود که سینت ولنتاین، به‌صورت مخفیانه به برگزاری مراسم ازدواج مسیحی برای سربازان پرداخت و به‌علت اهمیت دادن خود به عشق و ازدواج به شهرت رسید.

این اقدام به گوش کلادیوس رسید و سینت ولنتاین به‌خاطر نافرمانی در برابر پادشاه به زندان افتاد. هنگامی که او در زندان بود، به مراقبت از زندانیان دیگر می‌پرداخت و همچنین از دختر نابینای زندان‌بان خود نیز نگهداری می‌کرد. افسانه‌ها می‌گویند که ولنتاین توانست نابینا بودن این دختر را درمان کرده و او را شفا دهد. در این مدت، علاقه‌ای بین آن‌ها ایجاد شد و رابطه دوستی بین این دو نفر شکل گرفت. ولنتاین قبل از اعدام خود، نامه‌ای به این دختر نوشت و متن آن را اینگونه به پایان برد: “از طرف ولنتاین تو!” در نهایت، ولنتاین کشیش در تاریخ 14 فوریه سال 270 میلادی اعدام شد.

مطلب پیشنهادی: 35 ایده ناب برای سوپرایز عشقتان در روز ولنتاین

داستان و تاریخچه شکل گیری روز ولنتاین
یک قلب کاغذی زیبا


چگونه تاریخ 14 فوریه روز ولنتاین اعلام شد؟

این اتفاق حدود 200 سال پس از اعدام ولنتاین رخ داد. در این زمان، دیگر کشور رم کاملا مسیحی شده بود و کلیسای کاتولیک سعی داشت تا هرگونه نماد و نشانه باقی‌مانده از آیین بت‌پرستی را از بین ببرد، چراکه هر ساله یک مراسم بت‌پرستی با محوریت باروری و ازدواج در میانه ماه فوریه برگزار می‌شد. در این مراسم، بانوان به‌صورت قرعه کشی با مردها ازدواج می‌کردند. پاپ این مراسم را به کلی لغو کرد و روز 14 فوریه را به افتخار کشیش فدا شده در راه عشق، به‌عنوان روز ولنتاین اعلام کرد. در نهایت، این روز در تقویم مقدس کاتولیک‌ها به افتخار کشیش ولنتاین به ثبت رسید.

بیشتر مطالعه کنید: 10 پیشنهاد برای مجردها در روز ولنتاین، چگونه تنهایی خوش بگذرانیم؟


تبدیل شدن ولنتاین به روز عشق و عاشقی!

تا مدتی طولانی، تاریخ 14 فوریه تنها به بزرگداشت ولنتاین بابت از خودگذشتگی او محدود می‌شد و جالب است که بدانید پیام‌های رسمی و فرم کلی ولنتاین که این روزها شاهد آن هستید، از سال 1500 میلادی ایجاد شده است. چاسر (شاعر) اولین کسی بود که در قرون وسطی ارتباطی رومانتیک میان ولنتاین و عشق خلق کرد. پیشگامی او آغاز سنت گرامیداشت عشق شد، در آن زمان طبقه اشراف به‌صورت مخفیانه این روز را برای ابراز محبت خود جشن می‌گرفتند و دور از چشم بقیه مردم، به تحسین این احساس می‌پرداختند، اما به مرور زمان، این رسم از طبقه اشراف به طبقات دیگر جامعه گسترش یافته و همچنین در کشورهای گوناگون اروپا نیز منتشر شد. حتی داستان‌هایی وجود دارند که ادعای جالبی را در خصوص محافل خصوصی ولنتاین مطرح می‌کنند! بنابر این نوشته‌ها، 14 فوریه تاریخی بود که در آن دادگاه عالی عشق توسط قضات زن برپا می‌شد و در آنجا، بحث‌هایی طولانی در مورد پرونده‌های عاشقانه صورت می‌گرفت، اما بعدتر بیان شد که این جلسه‌ها، درواقع بهانه‌ای بودند برای گردهمایی و خواندن شعرهای عاشقانه!

جالب است بدانید در سال‌های 1700 میلادی، نخستین کارت‌های مخصوص ولنتاین به چاپ عمومی رسیدند. نخستین کارت‌های رسمی ولنتاین نیز در ایالات متحده در میانه 1800 میلادی چاپ شدند.

ولنتاین معمولا “کوپید” (خدای عشق رومی) را به تصویر می‌کشد، تصویر کودکی برهنه که نماد عشق است. از آنجایی که باور داشتند هنگام جفت‌گیری پرندگان نیز در میانه فوریه است، پرنده نیز از نمادهای ولنتاین شناخته می‌شود. هدایای رایج در این روز شامل شکلات و گل هستند؛ به ویژه گل رز، که نماد عشق و زیبایی است.

داستان تبدیل شدن ولنتاین به روز عشق و عاشقی!
دو قلب در کنار هم


هدیه مناسب برای ولنتاین

برای خرید هدیه ولنتاین رزها، شکلات و کارت‌ پستال از بهترین هدایا برای روز ولنتاین هستند. یک دسته گل تازه از رزهای قرمز به‌همراه یک جعبه شکلات، سنتی‌ترین و البته بهترین راه برای برگزاری این جشن است! می‌توانید یک نامه دست‌نویس نیز بنویسید و احساسات خود را به این شکل بروز دهید.

خدمات باغبانی در محل، اعزام سریع باغبان گل و گیاه | گُل‌سِتان

به‌طورکلی شیرینی شکلات و طراوت گل، پیوندی جدانشدنی با این روز دارد. پس از این موارد نیز، جواهرات و هدایای شخصی بیشترین محبوبیت را دارند. یادتان باشد که در انتخاب هدیه سخت‌گیری نکنید، ولنتاین مثل کریسمس به هدیه خاصی نیاز ندارد. بلکه هدف انتقال عاطفه است. یک گیاه زیبا، یا وسیله‌ای که مورد نیاز کسی که دوستش دارید است، می‌تواند لبخندی بزرگ بر لبان فرد محبوب شما ایجاد کند.

مطلب پیشنهادی: راهنمای انتخاب گل رز برای روز ولنتاین


حقایقی جالب در مورد روز ولنتاین

  • سینت ولنتاین تنها یک نفر نیست! بلکه سه فرد مختلف با همین نام در تاریخ وجود دارند. اینکه روز ولنتاین دقیقا به دلیل وجود کدام یک از ولنتاین‌هاست مشخص نیست، اما باور اکثریت این است که سینت ولنتاین کشیش به دلیل برگزاری مراسم‌های مخفی ازدواج، دلیل اصلی نامگذاری این روز است.
  • الکساندر گراهام بل، اختراع خود را (تلفن) در روز ولنتاین 1876 به ثبت رساند.
  • ·        در سال 2012، 230 میلیون پیام کوتاه در روز ولنتاین فرستاده شدند، تقریبا 11 میلیون بیشتر از هر روز دیگری در ماه فوریه!
  • هر سال مبلغی حدود 12.9 میلیارد دلار در روز ولنتاین هزینه می‌شود، به‌طوری‌که 200 میلیون رز به طور خاص برای این روز تولید می‌شوند که 73 درصد این رزها، توسط مردان خریداری می‌شود.
  • در ژاپن، تنها مردان در روز کریسمس شکلات دریافت می‌کنند.
  • در فیلیپین، بیشترین تعداد ازدواج‌ها در روز ولنتاین ثبت می‌شود.
  • کارت‌های تبریک ولنتاینی، توسط یک خانم ایجاد شده است.

بیشتر مطالعه کنید: حقیقت ها و رازهای گل رز

عاشقانه


نمادهای روز ولنتاین

نمادهای زیادی وجود دارند که عشق و محبت را به تصویر می‌کشند، اما در این میان، چند سمبل اساسی هستند که ارتباط بسیار نزدیکی با ولنتاین داشته و تداعی‌گر این مناسبت هستند. در این بخش، مروری بر این نمادها خواهیم داشت:

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان
ولن ۲
1,408,000 تومان
خانواده تدی
660,000 تومان

1. قلب، به ویژه قلب قرمز

در قدیم، باور مردم بر این بود که قلب، جایگاه اصلی تمام احساسات آدمی است. بنابراین، فردی که قلب هدیه می‌دهد، از خود گذشته است و تمام دارایی خود را به دیگری پیشکش کرده است! با اینکه مردم باستانی اطلاعی از وظیفه اصلی قلب نداشتند و از عملکرد اصلی آن (پمپاژ خون در بدن) غافل بودند، اما اعتقاد آن‌ها مبنی بر ریشه گرفتن تمامی احساسات از قلب، تاثیر بسیار بزرگی بر مفهوم این شکل در جهان داشته است. امروزه، قلب از اصلی‌ترین نمادهای ولنتاین است و قلب قرمز مستقیما به عشق و محبتی عمیق اشاره دارد!

2. روبان و توری

از دیرباز، روبان و توری ارتباطی نزدیک با حال و هوای عاشقی داشته‌اند. شوالیه‌ها با روسری یا توری سر معشوقه‌های خود به سوی میدان جنگ راهی می‌شدند و از این نمادهای کوچک روحیه می‌گرفتند. همچنین رایج بود که یک خانم، دستمال خود را در مسیر مردی بیاندازد که عاشق اوست و بدین ترتیب توجه مرد ایده‌آل خود را جلب کند. پس اگر عاشق کسی هستید از روبان، توری و دستمال‌های کوچک غافل نشوید.

3. رزها

از زمان‌های بسیار قدیم، افراد بسیار عزیز و دوست داشتنی زندگی با گل رز مقایسه می‌شدند؛ به بیان دیگر، گل رز معیار خوبی برای قدردانی و یا بزرگداشت آن‌ها بوده است. اگر کمی با حروف رز (Rose) بازی کنیم، به اروس (Eros) می‌رسیم، که الهه عشق است. همواره گل رز انتخابی درست برای بیان عشق در سراسر دنیاست. در میان رنگ‌های مختلف رز، رز قرمز بیشترین نزدیکی را با ولنتاین دارد. گل رز قرمز با احساسات قوی و عشق آتشین همراه است و به‌طور گسترده در روز ولنتاین مورد استفاده قرار می‌گیرد. ازاین‌رو یکی از کارهایی که می‌تواند عشق شما به معشوق‌تان را به تصویر بکشد، قطعا خرید گل رز قرمز خواهد بود.

گل رز قرمز
رز قرمز

4. کوپید، الهه رومی

عشق و توجهی که زن و مرد در بین خود احساس می‌کنند، طبق افسانه‌های رومی به الهه رومی، یعنی “کوپید” مرتبط است. در زبان لاتین، واژه کوپید به معنای “میل، اشتیاق و آرزو” است. کوپید به شکل یک کودک پسر تپل و برهنه به تصویر کشیده می‌شود، پسری که بال دارد و لبخندی شیطانی بر لب‌های او نقش بسته است. او همیشه تیر و کمانی با خود حمل می‌کند و از آن برای تسخیر قلب جوانان و عشاق استفاده می‌کند!

5. طناب‌های گره خورده به شکل قلب

این گره‌ها، از طناب و روبان ساخته می‌شوند و نمادی سنتی برای عشقی ابدی و پایان‌ناپذیر هستند.

6. کبوتر و مرغ عشق

همانطور که قبلا اشاره کردیم، باور قدیمی بر آن بود که کبوترها جفت خود را در میانه ماه فوریه و حوالی روز چهاردهم انتخاب می‌کنند. ضمن این که مرغان عشق یکدیگر را برای باقی عمر انتخاب می‌کنند و به همین دلیل به نماد وفاداری تبدیل شده‌اند.

7. شکلات

این خوردنی خوشمزه و فوق‌العاده، همیشه انتخابی عالی برای هر مناسبتی است. ولنتاین نیز فرصتی عالی برای لذت بردن از طعم این شیرینی بهشتی است!

باکس میکی لاو
1,307,000 تومان

8. عروسک خرس

هدیه دادن خرس، امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. این هدیه، تمایلات عاشقانه افراد را نشان می‌دهد.

عروسک خرس زیبا
عروسک خرس


چرا شکلات به بخشی جدا نشدنی از روز ولنتاین تبدیل شده است؟

معمولا گل رز و شکلات، هر دو به عنوان ستون‌های اصلی برگزاری روز ولنتاین شناخته می‌شوند. فلسفه و چرایی انتخاب رز قرمز را به خوبی می‌دانیم، اما از میان این همه تنقلات خوشمزه، چرا شکلات؟

پاسخ این سوال، به فردی نابغه به نام “ریچارد کدبری” بر می‌گردد! ریچارد کدبری، پسر خانواده معروف کدبری بود. خانواده‌ای که پیشتاز صنعت شکلات‌سازی در بریتانیا بوده‌اند و تا به امروز نیز برند آن‌ها جزو محبوب‌ترین برندهای شکلات جهان است. داستان از این قرار است که در قرن نوزدهم، ریچارد کدبری به فکر افزایش فروش کارخانه شکلات سازی خانواده خود افتاد. در آن زمان، قیمت شکلات بالا بود و عموما طبقه خاص و مرفه جامعه توانایی خرید این ماده شیرین را داشتند. کارخانه کدبری، قبلا شکلات تخته‌ای را به بازار عرضه کرده بود و حال نوبت آن بود که قدم بعدی را محکم‌تر از قبل بردارد. در این میان، ریچارد باهوش ولنتاین را فرصت خوبی برای فروش بیشتر کارخانه تلقی کرد. او محصولات جدید کدبری را در بسته‌بندی قلبی شکل به بازار ارائه کرد. به‌عبارت دقیق‌تر انقلابی عظیم و شوکه کننده، شکلات به شکل قلب!

از آن زمان تا به امروز، هدیه دادن شکلات‌های قلبی به بخشی جدانشدنی از روز ولنتاین تبدیل شده‌اند و به این شکل فکر یک نفر، تغییری تاریخی ایجاد کرد!

بیشتر مطالعه کنید: نکاتی در مورد خرید فوق‌العاده‌ترین هدیه‌ی ولنتاین


ولنتاین چگونه جشن گرفته می‌شود؟

از آنجایی که این مناسبت هنوز هم در حال گسترش و تغییر در نقاط مختلف جهان است، بهتر است مرز یا قانون خاصی برای برگزاری آن ایجاد نکنیم. مثلا بخش‌های میانی آسیا و خاورمیانه به‌تازگی با این مناسبت آشنا شده‌اند و عمر ولنتاین در کشورهای این منطقه به 100 سال نیز نمی‌رسد. بنابراین طبیعی است که رسوم هر کشوری در برگزاری این روز متفاوت باشد. برای مثال، فرانسه بیش از 6 قرن است که ولنتاین را در فرهنگ خود پذیرفته است. مردم بریتانیا این روز را جزو مناسبت‌های بسیار مهم خود می‌دانند و به قویا آن را برپا می‌کنند. در ژاپن، خانم‌ها به آقایان شکلات هدیه می‌دهند! در فنلاند و استونی، 14 فوریه برابر با روز دوستی است و این مناسبت با رابطه دوستی نیز ادغام می‌شود.

بااین‌حال بد نیست کمی از نحوه جشن گرفتن روز ولنتاین که عمومی‌تر است و محدود به جغرافیای خاصی نمی‌شود برایتان بگوییم:

به‌طورکلی، بسیاری از مردم در سراسر جهان در روز ولنتاین به خرید هدیه، گل و شکلات برای عشق و عزیزان زندگی خود می‌پردازند. برای آنها کارت‌های تبریک می‌فرستند و محبت خود را یادآور می‌شوند. عده‌ای نیز شام عاشقانه‌ای با عشق زندگی خود میل می‌کنند و این شب را در رستوران یا هتل به پایان می‌برند. این روز تعطیل نیست و تمامی نهادهای دولتی و خصوصی به کار مشغول‌اند، بنابراین هیاهوی خاصی در شهرها ایجاد می‌شود. اگر در روز ولنتاین قصد دارید عشق زندگی خود را به یک وعده غذای عاشقانه در رستوران دعوت کنید، حتما یادتان باشد که میز خود را پیشتر رزرو کنید، چراکه رستوران‌ها بیش از قبل شلوغ هستند.

همچنین یادتان باشد که این روز تنها به عشق و معشوقه خلاصه نمی‌شود؛ پس به سراغ خانواده و دوستان خود بروید و به آن‌ها بگویید که چقدر دوستشان دارید. حتی می‌توانید ولنتاین را به صورت کاملا خانوادگی برگزار کنید، تنها کافی است اهمیت عشق و محبت را بدانید و قلبتان از این احساس گرم شود.

 ولنتاین چگونه جشن گرفته می‌شود؟
مرد و زن عاشق

ولنتاین در ایران

از دهه هشتاد خورشیدی، ولنتاین در ایران به محبوبیتی باورنکردنی دست یافت، به‌ویژه در میان افراد جوان جامعه. اگرچه انتقادهایی بر آن نیز وارد است، اما هیچ بهانه و فرصتی برای محبت را نباید از دست داد. در سال‌های گذشته، سخت گیری‌های فراوانی در فروش اقلام مرتبط با ولنتاین (مانند خرس، رز و … ) صورت می‌گرفت، اما امروزه آزادی عمل بیشتری در جامعه وجود دارد. روز عشق ایران باستان، “سپندارمذگان” نیز بسیار به ولنتاین نزدیک است. هر دو مناسبت در اختلافی چند روزه از هم قرار دارند و اهمیت عشق و دوستی را به ما یادآور می‌شوند. فرقی نمی‌کند که کدام را انتخاب می‌کنید، عشق فارغ از هر بهانه‌ای ستودنی و شایسته بزرگداشت است!

بیشتر مطالعه کنید: پیام های انگلیسی و فارسی ویژه روز ولنتاین

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم همه گفته ها و ناگفته های روز ولنتاین را برای شما تشریح کنیم، چنانچه مطلبی ناگفته مانده است و یا پرسشی در ذهن شماست یا اگر نیاز به مشاوره تخصصی روی گیاه خود دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق ارتباط با مشاوره تخصصی گل و گیاه گُل‌سِتان مطرح نمایید. کارشناسان باتجربه گیاه‌پزشکی ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. گیاه پزشکان مشکل شما را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز غذای گیاه (کود)، سم و سایر ملزومات گیاه را برای شما ارسال خواهند کرد. ضمن اینکه اگر زمان یا تخصص کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید، می توانید از خدمات نگهداری گیاهان گُل‌سِتان (اعزام باغبان و گیاه پزشک به محل شما) استفاده کنید تا متخصصین ما با ابزار مورد نیاز شما در محل شما حضور یابند و خدماتی مانند تشخیص بیماری، علت عدم رشد، تعویض خاک و گلدان، سم پاشی، کوددهی و یا حتی کاشت و … را به شما ارائه دهند.

خرید گیاه و گل آپارتمانی آنلاین - تحویل رایگان 4ساعته | گُل‌سِتان

رز جاودان مهرسا پایه قرمز
694,000 تومان
باکس رز جاودان موزیکال Q&Q
2,414,000 تومان
رز جاودان موزیکال کوپه
961,000 تومان
رز جاودان موزیکال لیدیا
1,107,000 تومان
رز جاودان موزیکال لاولی
1,107,000 تومان
1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    ولنتاین و میشه با خریدن و ولخرجی اضافه خیلی ساده با یه شاخه گل طرفمونو خوشحال کنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.